Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: *sur*

Vad menar du med att det inte är barnmisshandle på riktigt? Jag förstod inte den biten. Men HAR mamman sagt att hon slår sina barn med ett skärp så är det läge at anmäla, men om hon säger at hon skulle vilja så behöver det ju itne alls vara så att hon gör det, menar jag. Och på den vägen kan det lätt bli ett rykte.

Det är just det som är poängen, mamman behöver stöd i sin föräldraroll och handfasta råd om hur man klarar av trotdsiga barn!

Om hon slår barnen med ett skärp så får hon väl ändå inte behålla barnen??
 
Sv: *sur*

Enya skrev:
mamman behöver stöd i sin föräldraroll och handfasta råd om hur man klarar av trotdsiga barn!

Precis vad jag ocksa sager. Jag tycker lika synd om mamman som jag tycker om barnen som blir slagna. Jag ar helt saker pa att mamman inte vill sla sina barn, men ar sa desperat att hon int ser nagon annan utvag. Mamman behover utbildas och fa stod i sin barnuppfostran, inte fa barnen tagna fran henne.
 
Sv: *sur*

Enya skrev:
Vad menar du med att det inte är barnmisshandle på riktigt? Jag förstod inte den biten. Men HAR mamman sagt att hon slår sina barn med ett skärp så är det läge at anmäla, men om hon säger at hon skulle vilja så behöver det ju itne alls vara så att hon gör det, menar jag. Och på den vägen kan det lätt bli ett rykte.

Det är just det som är poängen, mamman behöver stöd i sin föräldraroll och handfasta råd om hur man klarar av trotdsiga barn!

Om hon slår barnen med ett skärp så får hon väl ändå inte behålla barnen??

Jag skrev riktigt inom " för att det kanske inte är fysikbarnmisshandel men lika väl att barn och hela familjen mår dåligt och behöver hjälp, då kan en anmälan till soc göra det möjligt.
Och även om hon slår barnen så betyder det inte att barnen omhändertas omedelbart, för man anser att det bästa är att behandla familjen isådana fall istället för att bryta upp barnen från den trygghet de ändå har.
 
Sv: *sur*

De flesta kommuner har inom socialtjänsten ett team där föräldrar kan få stöd i just sin föräldraroll.

Som parantes så var jag på en föreläsning om just "utsatta barn" där den som skrivit avhandlingen hade följt flera familjer. H*n sa att de flesta föräldrar har ju andra problem som i sin tur går ut över barnen i någon form (inte alltid genom slag). Dock så har föräldrarnas uppväxt stor betydelse för hur de sedan är i umgänget med sina egna barn.
 
Sv: *sur*

*uppdatering*

Jag har pratat med en väldigt trevlig kvinna nu (jag uppgav inte mitt namn).
Jag vet inte vad som händer nu, om det blir hembesök eller samtal -jag frågade inte.
Har jag rätt så har jag rätt och har jag inte det så är jag glad att jag gjort något.
 
Sv: *sur*

Enya skrev:
Tycker nog att man ska tänka längre än sin näsa räcker och helt enkelt ta reda på hur det står till mellan barnen och mamman. Fråga henne om hon gör det, om man itne kan fråga henne rakt ut så kan man ju se om hon försäger sig när man pratar om det. Dessutom borde dagiset ha reagerat om barnen har märken av ett skärp!!

DU borde tänka till!!!! Hur många vuxna tror du svarar ja på frågan om de slår sina barn???? Du verkar vara ganska naiv. Nu är jag hård mot dig, men det är barn som FAR ILLA vi talar om här.

Vet du att 30 % av alla barn i Sverige misshandlas (fysiskt) av sina föräldrar?

Vet du hur det känns som vuxen när barnets kompis frågar "men slår du inte xxx (mitt barn), när xxxx är olydig?" och tror att det är så man uppfostrar sina barn? Att det är det normala.....

Om 100 barn anmäls, varav de flesta är pga illvilliga rykten, eller man kan hjälpa föräldrarna till en bättre situation, så är de 5 barn vi kan rädda värda allt obehag de oskyldiga föräldrarna får utstå.

Det ska väldigt mycket till innan soc tar barnen ifrån sina föräldrar. Man försöker hjälpa familjen i dess situation.

MissX - som har polisanmält, inget hände (vad jag vet). I fredags var flickan och hennes lillebror (9 och 7 år) fulla på ett disco och fick köras hem av närvarande vuxna.

ALLA barn är ALLAS ansvar!!!!
 
Sv: *sur*

vacasso skrev:
*uppdatering*

Jag har pratat med en väldigt trevlig kvinna nu (jag uppgav inte mitt namn).
Jag vet inte vad som händer nu, om det blir hembesök eller samtal -jag frågade inte.
Har jag rätt så har jag rätt och har jag inte det så är jag glad att jag gjort något.

Du gjorde rätt. Ditt samvete är rent nu. Soc (som förhoppningsvis är proffs på detta) tar hand om saken.

Bra gjort!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 743
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp