Surrogatmödraskap?

Jag bara antog att det gällde kommersiellt surrogatmödraskap eftersom jag tolkade TS så när hon frågade om lagar och att använda surrogatmödrar utomlands.

Jag tycker helt klart att det är skillnad på att adoptera ett existerande barn (sedan är ju adoption i sig en fråga som varit kontroversiell) jämfört med att genomföra IVF om inte annat så för kvinnan som ska bära barnet som då får gå igenom hormonbehandling etc. Jag gör även skillnad på altruistisk surrogatmödraskap - då kan emotionell utpressning/skuld eller liknande kanske påverka (vad vet jag, det beror ju på situationen) men är det ens en stor fråga gällande den gruppen? En kvinna kan redan idag göra sig gravid och lämna över sitt barn till en annan familj om hon så vill när graviditeten är över.
Jag tänker att man inte kan diskutera den ena änden av frågan utan att inkludera den andra. Som jag förstår det är ALLA typer av surrogatmödraskap olagligt i sverige (?), medan ALLA typer å andra sidan är lagliga i andra länder.

Jag pratade som sagt mest om det faktum att folk kallar det att köpa ett barn. Jag förstår inte vad som gör att barnet blir "köpt" för att man betalat modern för det hon går igenom. Det är fortfarande ett adopterat barn. Kallar man det människohandel är det moderns kropp man handlat med.
 
Jag kanner en kvinna som bar sin systers barn. Hon foreslog det for systern och hennes man ... och var super lycklig nar jag traffade henne vid 6 manaders graviditet, for SNART skulle hon bli moster.

Nu ar barnet 6 ar och alla ar precis som vilken "extended" familj som helst.
 
Jag har inte sett eller hört någonting om Tammuz utan diskuterar fenomenet i stort. Det är ju brett och inte BARA hemska grymheter med kvinnor som hålls i läger.

Jag tog upp adoption som sker på det viset för att jag inte tycker att det är så stor skillnad i hur själva barnet behandlas. Varför är det mindre en vara bara för att kvinnan var gravid från början? Om adoptivparet går in och betalar för allt runt graviditeten och kanske till och med lämnar en ekonomisk gåva till den biologiska modern, har de då betalat för hennes vård och för "sveda och värk" eller har de köpt sitt barn som i människohandel?

Och igen, om någon Vill ställa upp som surrogat för en vän, familj eller bara behövade, är det fortfarande avskyvärt och gräsligt och människohandel. Har de fortfarande köpt ett barn?
Barnet blir ju adopterat precis som i första exemplet.
Jag tycker det är väldigt stor skillnad jämfört med adoption av ett barn/foster som redan finns. Det är ju inte adoptionen i sig som är problemet (alltså att barnet växer upp hos andra än biologisk förälder). Problemet är att man liksom ”hyr” kvinnans kropp som någon slags inkubator till ett foster som inte skulle ha existerat annars.
Kvinnan genomgår en graviditet hon inte skulle ha genomgått annars.

Det är väl förövrigt relativt ovanligt att adoptioner sker så tidigt att dealen är klar innan barnet ens är fött?
Men oavsett så är det ju jättestor skillnad mot surrogatmödraskap.
 
Jag har inte sett eller hört någonting om Tammuz utan diskuterar fenomenet i stort. Det är ju brett och inte BARA hemska grymheter med kvinnor som hålls i läger.

Jag tog upp adoption som sker på det viset för att jag inte tycker att det är så stor skillnad i hur själva barnet behandlas. Varför är det mindre en vara bara för att kvinnan var gravid från början? Om adoptivparet går in och betalar för allt runt graviditeten och kanske till och med lämnar en ekonomisk gåva till den biologiska modern, har de då betalat för hennes vård och för "sveda och värk" eller har de köpt sitt barn som i människohandel?

Och igen, om någon Vill ställa upp som surrogat för en vän, familj eller bara behövade, är det fortfarande avskyvärt och gräsligt och människohandel. Har de fortfarande köpt ett barn?
Barnet blir ju adopterat precis som i första exemplet.
I min värld är båda delarna människohandel, jag tycker definitivt att man köpt ett barn om situationerna är som du beskriver. Det är därför jag inte kan stå bakom argumentet att man ska få välja själv vad man gör med sin kropp för det är inte bara ens egen kropp man bestämmer över, utan även barnet som kommer ut.
 
Jag tycker det är väldigt stor skillnad jämfört med adoption av ett barn/foster som redan finns. Det är ju inte adoptionen i sig som är problemet (alltså att barnet växer upp hos andra än biologisk förälder). Problemet är att man liksom ”hyr” kvinnans kropp som någon slags inkubator till ett foster som inte skulle ha existerat annars.
Kvinnan genomgår en graviditet hon inte skulle ha genomgått annars.

Det är väl förövrigt relativt ovanligt att adoptioner sker så tidigt att dealen är klar innan barnet ens är fött?
Men oavsett så är det ju jättestor skillnad mot surrogatmödraskap.
Får kvinnor i Sverige adoptera bort sina barn?
Kände en ytligt för många år sedan som fick reda på att hon var gravid när hon var i vecka 26 och var tvär nej på att få adoptera bort det.
 
Såna adoptioner sker inte i Sverige. De barn där föräldrarna inte kan eller vill ta hand om dem placeras i familjehem.

Får kvinnor i Sverige adoptera bort sina barn?
Kände en ytligt för många år sedan som fick reda på att hon var gravid när hon var i vecka 26 och var tvär nej på att få adoptera bort det.
Jag tänkte även i andra länder. Merparten av adoptioner sker väl internationellt och inte heller då är det väl så ofta nyfödda barn/foster?

Kan man få nej i sverige om man vill adoptera bort?
 
Jag har inte sett eller hört någonting om Tammuz utan diskuterar fenomenet i stort. Det är ju brett och inte BARA hemska grymheter med kvinnor som hålls i läger.

Jag tog upp adoption som sker på det viset för att jag inte tycker att det är så stor skillnad i hur själva barnet behandlas. Varför är det mindre en vara bara för att kvinnan var gravid från början? Om adoptivparet går in och betalar för allt runt graviditeten och kanske till och med lämnar en ekonomisk gåva till den biologiska modern, har de då betalat för hennes vård och för "sveda och värk" eller har de köpt sitt barn som i människohandel?

Och igen, om någon Vill ställa upp som surrogat för en vän, familj eller bara behövade, är det fortfarande avskyvärt och gräsligt och människohandel. Har de fortfarande köpt ett barn?
Barnet blir ju adopterat precis som i första exemplet.
Appropå ekonomisk etsättning vid adoption så är det olagligt i sverige:
En adoption får inte ske mot betalning. Därför får inte en adoption godkännas om det från någon sida har getts eller utlovats ersättning eller avtalats om bidrag till barnets underhåll.
https://www.domstol.se/amnen/familj/adoption/adoption-inom-sverige/

Därför skulle det iaf här inte vara aktuellt med det du skrev om ekonomisk gåva/bidrag till biologisk moder vid adoption.
 
Jag tänkte även i andra länder. Merparten av adoptioner sker väl internationellt och inte heller då är det väl så ofta nyfödda barn/foster?

Kan man få nej i sverige om man vill adoptera bort?
Ja man får nej. Barnet hamnar i familjehem men adopteras inte bort. Det är extremt ovanligt med adoptioner inom Sverige som inte handlar om att en förälder adopterar sitt eget barn i en samkönad relation (vilket i min värld är fullkomligt vansinne att det behövs även om jag förstår juridiken bakom.) Jag har hört/läst om ett fåtal adoptioner som har gått igenom men då har det handlat om vuxna barn som vill bli adopterade av den de ser som sin förälder men som inte är biologisk förälder.
 
Ja man får nej. Barnet hamnar i familjehem men adopteras inte bort. Det är extremt ovanligt med adoptioner inom Sverige som inte handlar om att en förälder adopterar sitt eget barn i en samkönad relation (vilket i min värld är fullkomligt vansinne att det behövs även om jag förstår juridiken bakom.) Jag har hört/läst om ett fåtal adoptioner som har gått igenom men då har det handlat om vuxna barn som vill bli adopterade av den de ser som sin förälder men som inte är biologisk förälder.
Min kollega på barn och unga på socialtjänsten hade ett ärende med en bebis som adopterades bort efter förlossningen för några år sedan faktiskt. Det var en mamma som under graviditeten bestämde sig för att hon ville adoptera bort barnet. Då utsågs adoptivföräldrar och bebisen blev först jourplacerad hos dem i väntan på att adoptionsprocessen skulle göras.
 
Min kollega på barn och unga på socialtjänsten hade ett ärende med en bebis som adopterades bort efter förlossningen för några år sedan faktiskt. Det var en mamma som under graviditeten bestämde sig för att hon ville adoptera bort barnet. Då utsågs adoptivföräldrar och bebisen blev först jourplacerad hos dem i väntan på att adoptivprocessen skulle göras.
Oj! Det låter extremt märkligt! De var inte släkt?
 
Det förekommer absolut inhemska adoptioner, även om det är ovanligt. Jag känner till flera fall liknande det julgrisen beskriver (genom mitt yrke) och det finns tydligt vägledning för hur socialtjänsten ska gå till väga när en gravid kvinna önskar adoptera bort sitt barn.
 
Oj! Det låter extremt märkligt! De var inte släkt?
Nej, inget släktskap. Googlade lite nu och hittade en handbok om nationell adoption från socialstyrelsen:
”Att ett spädbarn i Sverige behöver nya föräldrar genom adoption kan aktuali- seras hos socialtjänsten på olika sätt. Det kan vara föräldrarna, mödrahälso- vården eller kuratorn på BB som tar kontakt om ett väntat eller nyfött barn som behöver nya föräldrar genom adoption. Mer sällsynt är att tilltänkta ad- optivföräldrar anmäler att de har kontakt med en blivande förälder som vill lämna dem sitt barn (nyfött eller väntat) för adoption. Det kan förekomma i sällsynta fall att adoption aktualiseras för att barnet är övergivet och barnets föräldrar är okända. Det kan också i vissa särskilda fall finnas skäl för social- tjänsten att väcka frågan om adoption när en sådan framstår som den bästa lösningen för det enskilda barnet”.
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ent/artikelkatalog/handbocker/2020-2-6589.pdf

Där står det också att barnet då ofta först placeras som i familjehem hos adoptivföräldrarna för att sedan adopteras.
 
Ja man får nej. Barnet hamnar i familjehem men adopteras inte bort. Det är extremt ovanligt med adoptioner inom Sverige som inte handlar om att en förälder adopterar sitt eget barn i en samkönad relation (vilket i min värld är fullkomligt vansinne att det behövs även om jag förstår juridiken bakom.) Jag har hört/läst om ett fåtal adoptioner som har gått igenom men då har det handlat om vuxna barn som vill bli adopterade av den de ser som sin förälder men som inte är biologisk förälder.
Vad jag kan läsa på officiella hemsidor så verkar inte det stämma, däremot så tar adoptionsorocessen tid och då blir barnet familjehemsplacerad i väntan. Förstår också att det är ovanligt, men uppfattar att det mer beror på att det är ovanligt att barn i sverige lämnas bort för adoption.
 
Vad jag kan läsa på officiella hemsidor så verkar inte det stämma, däremot så tar adoptionsorocessen tid och då blir barnet familjehemsplacerad i väntan. Förstår också att det är ovanligt, men uppfattar att det mer beror på att det är ovanligt att barn i sverige lämnas bort för adoption.
Ja, så tror jag också. Adoption är ju så definitivt så det är nog vanligare att familjehemsplacera vilket ju egentligen är lite synd då det blir mer osäkert för barnet.
 
Det är inte helt ovanligt att det är pappans spermier som gjort barnet och då blir han också vårdnadshavare (iallafall i USA).
Det är det väl oftast i surrogatmödraskap också om jag förstått det hela rätt, är det fortfarande ett köpt barn då kan man ju fråga sig? :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·
Relationer Du var som ett gift som spred sig genom varenda ven i min kropp. När du kom in i mitt liv så tappade jag allt annat. Det fanns bara du...
2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: Miran
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 411
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp