Surrogatmödraskap?

Jag tycker ju att det vore ett helt fantastiskt framsteg om vi någonsin skulle komma till artificiell inkubering av foster så att folk kunde få barn utan att utsätta sig för alla risker som graviditet innebär. Jag skulle aldrig kalla det att "köpa ett barn" om någon valde att gå den vägen när/om det vore möjigt. Jag skulle inte heller kalla en adoption av ett surrogatbarn för att köpa ett barn.
Sedan har jag inte funderat så mycket på prenatal anknytning, finns det forskning på att barn far illa av att från dag ett hanteras av en annan människa, alltså att de får problem med anknytningen? Jag tycker att det låter rätt långsökt. Ett spädbarn behöver närhet, tröst, värme och mat och lär anknyta ganska omgående till den individ som ger detta.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.620942/full

Är ingen expert på det här området men artikeln ovan kan kanske vara en bra start. Vet dock inte hur mkt den handlar om barnets reaktion på ev separation (har bara skummat).

Det där med artificiell inkubering låter som en början på ngn sci-fi där det går åt skogen med mänskligheten🤪
 
En annan liten annan twist, en känd? spansk skådespelare som fått barn via surrogat. Visar sig dock att de är hennes bortgång sons (dog i cancer 2020) barn. Hon har alltså beställt? Köpt? eller vad kallar man det, ett barn med hennes döde sons spermier och donerat ägg och en annan kvinnas kropp. Surrogat är dock olagligt i Spanien så verkar blivit lite av ett hett ämne där.

https://apnews.com/article/spain-actress-surrogate-pregnancy-98a1d19ab763d90205d6b8c0c5faf4c2

Detta leder ju till frågan, ärver man som dödsbo den dödes sparade spermier/ägg? Och har man rätt och använda det hur som helst? Skådespelaren uppger att sonen uttryckt önskan om att få ett barn innan han dog, men ja..

påminner lite, men bara lite grann (är ju djur inte människor), om folk som vill ha en klonad version av sitt förra husdjur. Är DNAt det viktigaste som finns?
 
En annan liten annan twist, en känd? spansk skådespelare som fått barn via surrogat. Visar sig dock att de är hennes bortgång sons (dog i cancer 2020) barn. Hon har alltså beställt? Köpt? eller vad kallar man det, ett barn med hennes döde sons spermier och donerat ägg och en annan kvinnas kropp. Surrogat är dock olagligt i Spanien så verkar blivit lite av ett hett ämne där.

https://apnews.com/article/spain-actress-surrogate-pregnancy-98a1d19ab763d90205d6b8c0c5faf4c2

Detta leder ju till frågan, ärver man som dödsbo den dödes sparade spermier/ägg? Och har man rätt och använda det hur som helst? Skådespelaren uppger att sonen uttryckt önskan om att få ett barn innan han dog, men ja..

påminner lite, men bara lite grann (är ju djur inte människor), om folk som vill ha en klonad version av sitt förra husdjur. Är DNAt det viktigaste som finns?
Här är en till intressant historia
https://fof.se/artikel/2013/7/vem-bestammer-over-de-frusna-aggen/
En kvinna som vill använda sin döda systers nedfrysna ägg till sig själv.
Olika länder har olika regler när det kommer till att få använda sin dödas sambos spermier och även om redan befruktade ägg får sättas in eller inte i kvinnan ingen om sambon avlidit.
 
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.620942/full

Är ingen expert på det här området men artikeln ovan kan kanske vara en bra start. Vet dock inte hur mkt den handlar om barnets reaktion på ev separation (har bara skummat).

Det där med artificiell inkubering låter som en början på ngn sci-fi där det går åt skogen med mänskligheten🤪
Alltså fy, odla barn i nån sorts inkubator låter ju ännu vidrigare! Vad ska de barnen få för anknytning, det kan omöjligt gå att efterlikna vad de upplever i magen. Hoppas verkligen inte att det blir verklighet.
 
https://www.aftonbladet.se/nojesbla...ndefeld-valde-kon-pa-barnet-och-surrogatmamma

I länken från aftonbladet berättar Bindefeld mer om deras val att använda surrogatmamma.
Det jag hajjar till på är när de berättar om val av surrogatmamma, se nedan. Det jag tycker inte känns bra i magen med det som skrivs här att här kommer den som är rik och kan välja och vraka bland unga kvinnor. Samt att man också fick välja kön på barnet...

"I ”Mannen myten minglet” berättar Micael att allt som var ”genetiskt betingat” med de tänkbara donatorerna redovisades.
”Från ögonfärg, skostorlek och puckelryggar till skolresultat och eventuellt anlag för bollsinne och musikalitet. Långa, detaljerade sjukjournaler med diagnoser och dödsorsak generationer tillbaka i tiden”, skriver han.
Efter flera månader hade listan kokats ner till sju stycken tänkbara kandidater.
Han berättar att makarna hade en tydlig vision över vad de letade efter och att det var en tjej som de gång efter gång återkom till.
”Hon var 25 år, hade gått på college, var egenföretagare och judinna. Vi sökte explicit efter en donator med judiskt påbrå eftersom Nicklas och jag var överens om att vi ville ge vårt kommande barn en judisk uppväxt.”
 
https://www.aftonbladet.se/nojesbla...ndefeld-valde-kon-pa-barnet-och-surrogatmamma

I länken från aftonbladet berättar Bindefeld mer om deras val att använda surrogatmamma.
Det jag hajjar till på är när de berättar om val av surrogatmamma, se nedan. Det jag tycker inte känns bra i magen med det som skrivs här att här kommer den som är rik och kan välja och vraka bland unga kvinnor. Samt att man också fick välja kön på barnet...

"I ”Mannen myten minglet” berättar Micael att allt som var ”genetiskt betingat” med de tänkbara donatorerna redovisades.
”Från ögonfärg, skostorlek och puckelryggar till skolresultat och eventuellt anlag för bollsinne och musikalitet. Långa, detaljerade sjukjournaler med diagnoser och dödsorsak generationer tillbaka i tiden”, skriver han.
Efter flera månader hade listan kokats ner till sju stycken tänkbara kandidater.
Han berättar att makarna hade en tydlig vision över vad de letade efter och att det var en tjej som de gång efter gång återkom till.
”Hon var 25 år, hade gått på college, var egenföretagare och judinna. Vi sökte explicit efter en donator med judiskt påbrå eftersom Nicklas och jag var överens om att vi ville ge vårt kommande barn en judisk uppväxt.”
Inom judendomen är det väl så att barnet "ärver" mammans religion. Har jag läst nån gång för länge sen. Så är säkert därför de ville ha en judisk surrogatmor.
 
En annan liten annan twist, en känd? spansk skådespelare som fått barn via surrogat. Visar sig dock att de är hennes bortgång sons (dog i cancer 2020) barn. Hon har alltså beställt? Köpt? eller vad kallar man det, ett barn med hennes döde sons spermier och donerat ägg och en annan kvinnas kropp. Surrogat är dock olagligt i Spanien så verkar blivit lite av ett hett ämne där.

https://apnews.com/article/spain-actress-surrogate-pregnancy-98a1d19ab763d90205d6b8c0c5faf4c2

Detta leder ju till frågan, ärver man som dödsbo den dödes sparade spermier/ägg? Och har man rätt och använda det hur som helst? Skådespelaren uppger att sonen uttryckt önskan om att få ett barn innan han dog, men ja..

påminner lite, men bara lite grann (är ju djur inte människor), om folk som vill ha en klonad version av sitt förra husdjur. Är DNAt det viktigaste som finns?
När jag och sambon höll på med alla papper som krävdes för vår pgt så var ett av papperna vi skrev under att om det fanns ägg eller spermier eller livsdugliga inseminerade ägg vid någon av våran bortgång så kommer de destrueras. Med andra ord hade jag inte kunna inseminera mina ägg med hans frusna sperma eller återinföra våra befruktade ägg om sambon skulle dö eller att han inte kan använda våra ägg med någon annan om jag skulle dö.
 
Väcker liv i denna tråden då jag såg denna artikeln;
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/har-reas-bebisar-ut-pa-black-friday/

Artikeln är låst så jag kan inte läsa den men bara ingressen säger ju vad det handlar om. Hur tänker man när man vill använda en surrogatmoder i ett land i krig? Hur kan man inte tänka på deras utsatthet dvs både gravida kvinnan och barn som ska födas i ett land i krig? Jag har sett flera dokumentärer på detta ämnet och även läst flera artiklar då jag tycker detta ämnet är intressant. Men ibland undrar man verkligen hur folk kan försvara detta tex när man hör nordeuropéer som säger i en dokumentär om kvinnorna i krigets Ukraina att "surrogatmödrarna vill hjälpa oss, de gillar att vara gravida och de vill göra en fin insats"

Alltså... jag blir så upprörd... hur f-n kan man som tex svensk tycka att det är en bra ide för kvinnor och barn som lever i ett krig?


KIEV. Kriget har inte stoppat Ukrainas babyfabriker, bara ökat pressen på mammorna.

– Vi har inte något annat val, säger höggravida Yana Gava Oleksandrivna, 37, vars egna barn inte träffar henne på tre månader.

Barnlängtande par reser hit från hela världen – även Sverige. För att täcka upp bristen på surrogatmödrar importeras nu kvinnor från Uzbekistan.
 
Senast ändrad:
Jag såg en dokumentär om ett företag som förmedlade surrogatmödrar i Ukraina. En av de saker jag reagerade mest på var att företagen skrev kontrakt med de blivande surrogatmödrarna. Bland annat skrev de bort kvinnans rätt att besluta om abort.

  • Samt tex om paret ångrar sig och inte längre vill ha barnet så har paret rätt att besluta om abort fram till en viss vecka. Kvinnan har inte rätt att säga nej utan ska följa parets vilja.
  • Samma sak om det tex visar sig att fostret/barnet har någon sjukdom eller liknande så är det paret som bestämmer vad som ska göras. Om det tex behöver göras en operation eller tas medicin är det paret och inte den gravida kvinnan som får bestämma det.
  • Kvinnan har inte rätt att ångra sig och tex bestämma sig för att behålla barnet om hon vill det.

Så kvinnans rättigheter att besluta om sin egen kropp skrivs bort helt i kontraktet. Hon har inte ens rätt att besluta om vilka ingrepp som ska göras eller om hon ska ta medicin.

Sån dubbelmoral med människor från tex Sverige som anlitar dessa företag. Vi vill själva ha jämställdhet, rätt till abort och annat men vi tycker inte att andra ska ha det. Surrogatmödrar verkar vara en vidrig industri... och jag förstår inte hur man kan stödja det.

Även om det låter fint att säga att folk har rätt att göra vad de vill med sin kropp så tycker jag det verkar vara alldeles för stora risker. Dels pga att vi lever i en värld där många människor är utsatta och fattiga samt att graviditeter och barn inte handlar om robotar. Adoptivföräldrarna vill ha friska, perfekta barn men så ser inte naturen ut. Barn föds inte alltid friska...
 
Senast ändrad:
Jag tycker ju att det vore ett helt fantastiskt framsteg om vi någonsin skulle komma till artificiell inkubering av foster så att folk kunde få barn utan att utsätta sig för alla risker som graviditet innebär. Jag skulle aldrig kalla det att "köpa ett barn" om någon valde att gå den vägen när/om det vore möjigt. Jag skulle inte heller kalla en adoption av ett surrogatbarn för att köpa ett barn.
Sedan har jag inte funderat så mycket på prenatal anknytning, finns det forskning på att barn far illa av att från dag ett hanteras av en annan människa, alltså att de får problem med anknytningen? Jag tycker att det låter rätt långsökt. Ett spädbarn behöver närhet, tröst, värme och mat och lär anknyta ganska omgående till den individ som ger detta.
Förlåt, men det här var bland det mest hjärtlösa jag läst på länge. Hjärtat bara sjönk i magen när jag läste ditt inlägg. Jag hoppas innerligt att de här tankarna bygger på okunskap och oerfarenhet av att själv ha burit, fött och tagit hand om ett spädbarn.
 
Jag funderar allvarligt på om rätten till att få egna biologiska barn till vilket pris som helst.
Med vilken rätt skapar vi nytt liv?
Hur mycket Gud skall människan leka?
Var skall man sätta gränsen?
För någon sorts gräns behövs ju definitivt.
 
Väcker liv i denna tråden då jag såg denna artikeln;
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/har-reas-bebisar-ut-pa-black-friday/

Artikeln är låst så jag kan inte läsa den men bara ingressen säger ju vad det handlar om. Hur tänker man när man vill använda en surrogatmoder i ett land i krig? Hur kan man inte tänka på deras utsatthet dvs både gravida kvinnan och barn som ska födas i ett land i krig? Jag har sett flera dokumentärer på detta ämnet och även läst flera artiklar då jag tycker detta ämnet är intressant. Men ibland undrar man verkligen hur folk kan försvara detta tex när man hör nordeuropéer som säger i en dokumentär om kvinnorna i krigets Ukraina att "surrogatmödrarna vill hjälpa oss, de gillar att vara gravida och de vill göra en fin insats"

Alltså... jag blir så upprörd... hur f-n kan man som tex svensk tycka att det är en bra ide för kvinnor och barn som lever i ett krig?


KIEV. Kriget har inte stoppat Ukrainas babyfabriker, bara ökat pressen på mammorna.

– Vi har inte något annat val, säger höggravida Yana Gava Oleksandrivna, 37, vars egna barn inte träffar henne på tre månader.

Barnlängtande par reser hit från hela världen – även Sverige. För att täcka upp bristen på surrogatmödrar importeras nu kvinnor från Uzbekistan.
Ah, senkapitalismens varufiering av människor. Allt ska säljas!

Nä allvarligt skojat, detta är ju människohandel om något. Vidrigt.
 
Och om man värdesätter "de egna generna" så högt att man är beredd att köpa sig ett barn - hur mycket värde sätter man på sina medmänniskor? De som man inte är släkt med, men delar planet med. Är vi andra bara hinder eller boskap i dessa människors värld?
 
Och om man värdesätter "de egna generna" så högt att man är beredd att köpa sig ett barn - hur mycket värde sätter man på sina medmänniskor? De som man inte är släkt med, men delar planet med. Är vi andra bara hinder eller boskap i dessa människors värld?

Det är ju inte så enkelt att alla som använder surrogat gör det för att de vill ha biologiska barn. Det är t.ex. svårt för samkönade par (män) att adoptera eftersom många länder inte accepterar dem. Deras enda chans att få barn (biologiskt eller ej) är ofta surrogat om de inte skaffar barn med en kvinnlig vän.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Relationer Du var som ett gift som spred sig genom varenda ven i min kropp. När du kom in i mitt liv så tappade jag allt annat. Det fanns bara du...
2
Svar
23
· Visningar
2 251
Senast: Miran
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 438
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp