SUV-trenden

Jaha för en sportbil med 400 hästar under huven drar ju ingenting? Suck. Många nyare suvar drar förvånansvärt lite. Kul att du använder USA som referens, där kan vi verkligen prata om att vägarna är SMALA men de får ändå plats med sina fläskberg till bilar.

Nu har jag aldrig varit nagonstans i USA dar vagarna rent generellt har varit sa smala som i Sverige, men jag ar saker pa att det maste finnas sadana platser ocksa. Daremot har jag kort min pick-up F-350 (som jag hade pa min hastgard) med extra stor hytt och langt flak (samma som en Dodge eller Cheva 3500 med lang bed och extra stor hytt) Inne i New York City och San Francisco utan att kanna att mitt fordon var storre an den gamla Volvo 245:an kandes inne i centrala Stockholm. Min Pick-up (liksom den stora SUV:n [byggd pa ett F-150 chassi] jag har nu for att fa plats med bade barn stolar och hundburar) inte har nagot problem att bade fa plats i parkerings fickor vare sig det ar pa en parkerings plats eller langs vagarna inne i sta'n.
 
En SUV väger ungefär dubbelt mot en liten bil och vid en krock har de som sitter i den lilla bilen inte en chans. Den höga fronten gör att risken är dubbelt så stor för en fotgängare eller barn på cykel att hamna under bilen om de blir påkörda. När det gäller miljön har en SUV dubbelt så stort miljö- och klimatavtryck som en mindre bil.

Ergo, förbjöd SUV:ar eller ännu hellre förbjud bilen helt.
 
En SUV väger ungefär dubbelt mot en liten bil och vid en krock har de som sitter i den lilla bilen inte en chans. Den höga fronten gör att risken är dubbelt så stor för en fotgängare eller barn på cykel att hamna under bilen om de blir påkörda. När det gäller miljön har en SUV dubbelt så stort miljö- och klimatavtryck som en mindre bil.

Ergo, förbjöd SUV:ar eller ännu hellre förbjud bilen helt.
En SUV kan innebära att man knuffar bort älgen istället för att få in den i bilen också. (Min sambo har varit med om detta, älgen hamnade alltså i diket istället för i hans knä).
 
En SUV väger ungefär dubbelt mot en liten bil och vid en krock har de som sitter i den lilla bilen inte en chans. Den höga fronten gör att risken är dubbelt så stor för en fotgängare eller barn på cykel att hamna under bilen om de blir påkörda. När det gäller miljön har en SUV dubbelt så stort miljö- och klimatavtryck som en mindre bil.

Ergo, förbjöd SUV:ar eller ännu hellre förbjud bilen helt.
Handlar det inte i slutänden mer om den som sitter bakom ratten, än bilens utförande?
 
Precis det där upplevde jag i min förra bil. När jag körde min gamla Nissan micra tog det aldrig lång tid innan jag blev galen på andras beteende i trafiken. De gjorde fula (farliga) omkörningar, höll inte avstånd, sket i väjningsplikt och högerregel... Sedan köpte jag en Subaru Impreza. Hade de samtidigt en period. I Subarun var det aldrig några problem. Folk höll avstånd, körde om bättre om de alls körde om och ibland blev jag framsläppt trots att det inte behövdes. Och ja, min körstil och övriga trafikvanor var likadana i båda bilarna.

Efter det har jag insett att jag inte vill ha en "fjantig" bil igen, även om den skulle passa mig bra. En lite tuffare bil blir mer trafiksäker just för att andra faktiskt uppför sig då :grin:

Det minns jag från när vi hade en Dodge RAM.
Folk körde ut i diket, släppte fram en fast jag hade väjningsplikt osv.
Helt galet 😅
Alltså det är en bil, ingen pansarvagn, chilla folket 😁
 
Älskar min suv. Jag är kort så gillar att sitta högt upp och ha bra blick, jag blir framsläppt och sällan någon gör vansinnesomkörningar. Till skillnad från när jag lånar mammas minibil, folk kör om som galningar. Bästa är att den drar mycket mindre än min förra v40.
 
Det minns jag från när vi hade en Dodge RAM.
Folk körde ut i diket, släppte fram en fast jag hade väjningsplikt osv.
Helt galet 😅
Alltså det är en bil, ingen pansarvagn, chilla folket 😁

Nästan så... 2,4 ton, nästan 6 meter lång över 2 meter hög. Det är ju ingen normal bil direkt.
Som nån annan skrev så undrar man om det är en kukförlängare.
 
Nästan så... 2,4 ton, nästan 6 meter lång över 2 meter hög. Det är ju ingen normal bil direkt.
Som nån annan skrev så undrar man om det är en kukförlängare.

Konstigt nog så fungerade det jättebra ute på landet på smala vägar utan linjer, var inne i stan folk blev skitnödiga trots betydligt mycket mer plats.
Jag har btw ingen kuk 😅

Ska säga det till hovslagaren, min kompis snickaren och min kille, det där är bara kukförlängare, släng in skiten i en micra istället!
 
Konstigt nog så fungerade det jättebra ute på landet på smala vägar utan linjer, var inne i stan folk blev skitnödiga trots betydligt mycket mer plats.
Jag har btw ingen kuk 😅

Ska säga det till hovslagaren, min kompis snickaren och min kille, det där är bara kukförlängare, släng in skiten i en micra istället!
Hur ofta använder han flaket ? Tror jag läste att 80% av alla som körde truck hade aldrig ens använt flaket i USA. Och de som använde det gjorde det extremt sällan.
Så ja det är nog mest en kukförlängare eller kompensation för nåt annat kanske.
 
Jag kör XC60 och älskar den. Den drar inte vansinnigt mycket för att vara så stor, den känns väldigt säker och jag tycker att den är ganska lätt att parkera med. Dessutom ser jag bra - kort som jag är.
 
Hur ofta använder han flaket ? Tror jag läste att 80% av alla som körde truck hade aldrig ens använt flaket i USA. Och de som använde det gjorde det extremt sällan.
Så ja det är nog mest en kukförlängare eller kompensation för nåt annat kanske.

Samtliga använder flaket och har kåpa, var skulle de annars ha alla prylar 😂

Vår RAM användes flaket flitigt, min dåvarande behövde den för sitt intresse och jag tyckte den var superfestlig att köra 😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp