SUV-trenden

Hur ofta använder han flaket ? Tror jag läste att 80% av alla som körde truck hade aldrig ens använt flaket i USA. Och de som använde det gjorde det extremt sällan.
Så ja det är nog mest en kukförlängare eller kompensation för nåt annat kanske.
När vi bodde i USA och hade en Toyota pick-up använde vi flaket hela tiden. Var skulle vi annars ha haft matkassarna när vi hade varit och handlat :confused: ?
 
Samtliga använder flaket och har kåpa, var skulle de annars ha alla prylar 😂

Vår RAM användes flaket flitigt, min dåvarande behövde den för sitt intresse och jag tyckte den var superfestlig att köra 😍
Minns fel. Det var dra släp.
Dom ska ju vara bra för att dra tungt men de flesta hade aldrig dragit nåt.
Men vad har man på flaket som inte går att ha i en vanlig bil med bagage ?
 
Minns fel. Det var dra släp.
Dom ska ju vara bra för att dra tungt men de flesta hade aldrig dragit nåt.
Men vad har man på flaket som inte går att ha i en vanlig bil med bagage ?

Hovslagaren har städ, kärra en jävla massa skor. Rymmer betydligt mer än en vanlig kombi samt att han tar sig fram överallt och kan dra stort släp.

Snickaren har snickargrejer och min kille är också hantverkare, betydligt trevligare arbetshöjd samt att de återigen tar sig fram. Alla som vill ha jobb gjorda bor liksom inte inne i stan 🙄
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?

Vad räknas ens till en SUV? Enligt Wikipedia är det allt från XC70 till Range Rover. Det är ju skaplig skillnad i storlek på dem..
 
Minns fel. Det var dra släp.
Dom ska ju vara bra för att dra tungt men de flesta hade aldrig dragit nåt.
Men vad har man på flaket som inte går att ha i en vanlig bil med bagage ?
Vi hade en liten Toyota pick-up med plats för två personer i hytten, och ett större lastutymme (flaket). Jag förstår nog inte riktigt varför en traditionell bil med plats för 4-5 personer och ett bagageutrymme skulle vara bättre på något vis :confused: ?
 
Hovslagaren har städ, kärra en jävla massa skor. Rymmer betydligt mer än en vanlig kombi samt att han tar sig fram överallt och kan dra stort släp.

Snickaren har snickargrejer och min kille är också hantverkare, betydligt trevligare arbetshöjd samt att de återigen tar sig fram. Alla som vill ha jobb gjorda bor liksom inte inne i stan 🙄

Kör snickaren en vanlig personbils-Suv?
Har han inte en skåpbil?
 
Minns fel. Det var dra släp.
Dom ska ju vara bra för att dra tungt men de flesta hade aldrig dragit nåt.
Men vad har man på flaket som inte går att ha i en vanlig bil med bagage ?
Sambon har en pickup. Han har dragit en fet båt, enorm bastu och en traktor(!). På "flaket" (tappat ordet, men med kåpa) har han allt möjligt byggmaterial, vi har kört höbalar osv. Det är i alla fall alltid fullt. Igår la vi in golvskivor som var 180-200cm långa och åkte iväg.
 
Nu har jag inte nån stor SUV utan en medelstor (VW Tiguan -13). Älskar att en sitter lite högre, att en tar sig fram på småvägar även på vintern när det är oplogat, att den drar mitt stora Umesläp med två hästar i även på nämnda vägar, att den är smidig att äga och parkera inne i stan, att den är förhållandevis bränslesnål.
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?
Suvar är helt ute nu. Nu ska det vara en plåtis. Jag Sitter högre än i en suv och har bättre överblick. Så nu kan man se ner på suvarna för nu är jag högre än dessa. Man kan lasta mer än vad suvarna kan dessutom lägre inlastningshöjd där bak. Lyfter man upp sängarna så har man dessutom lasthöjd på nästan 2m. Vi sålde personbilen och kommer alltid att köra plåtis. Aldrig mer personbil eller suv
 
Det minns jag från när vi hade en Dodge RAM.
Folk körde ut i diket, släppte fram en fast jag hade väjningsplikt osv.
Helt galet 😅
Alltså det är en bil, ingen pansarvagn, chilla folket 😁
Fast det kan ju helt bero på ens körstil. Jag dyker lätt ner nära diket om mötande bil ger mig uppfattningen att den inte lättar på gasen för mötande eller mot en väjningsplikt. Ger en mötande bil mig ett vaket intryck och reagerar på möten eller saktar ner mot en väjningsplikt med potentiellt dålig sikt ligger jag ju kvar normalt i min fil. Det har inget med storlek på bil att göra utan vilket intryck körstilen ger mig.
 
Fast det kan ju helt bero på ens körstil. Jag dyker lätt ner nära diket om mötande bil ger mig uppfattningen att den inte lättar på gasen för mötande eller mot en väjningsplikt. Ger en mötande bil mig ett vaket intryck och reagerar på möten eller saktar ner mot en väjningsplikt med potentiellt dålig sikt ligger jag ju kvar normalt i min fil. Det har inget med storlek på bil att göra utan vilket intryck körstilen ger mig.

Absolut kan det vara så.
Jag körde lugnt och icke aggressivt även med Dodgen.
Som sagt så var det väldigt olika hur folk betedde sig i stan mot ute där jag bor där dessa bilar är vardag 😊
 
Absolut kan det vara så.
Jag körde lugnt och icke aggressivt även med Dodgen.
Som sagt så var det väldigt olika hur folk betedde sig i stan mot ute där jag bor där dessa bilar är vardag 😊
Javisst så kan det vara.
Men de flesta reagerar lika på mötande bils körstil oavsett var man möts, stan eller landsväg. Det läser man av på långt håll och hinner reagera på, om det är något att reagera på alltså.
 
Javisst så kan det vara.
Men de flesta reagerar lika på mötande bils körstil oavsett var man möts, stan eller landsväg. Det läser man av på långt håll och hinner reagera på, om det är något att reagera på alltså.

Absolut, men i mitt fall har jag svårt att tro att det berodde på det.
Kör inte runt mitt i vägen 😁
 
Det har jag inte sagt. Men nog drar en SUV med motsvarande motor mer, de väger oftast ett par 100 kg mer än en motsvarande vanlig bil.

Jag minns inte att vägarna i USA var särskilt smala. Snarare tvärtom.

Jag har bott i USA i tre år. Det finns både smala och breda vägar i USA, det är faktiskt nära på en kontinent vi talar om.
Både landskap och klimat varierar stort. Från tropiskt till arktiskt.

Du verkar defininiera SUV, som en "En Stor Bil Som Drar Mycket Soppa".

Så kanske det alltid var för en tio år sedan eller så, men så är det inte längre. Det är betydligt mer mångfacetterat.

Det är lite som med landet USA, det finns SUV:ar som är jättestora, jättetunga bilar, som drar mycket soppa, och så finns det en hel drös med SUV:ar som är betydligt beskedligare i storlek, och som drar lite soppa.

Min ena Subaru Forester drar 0,48 l/mil, diesel, Euro5 motor. Min andra Subaru Forester Diesel Euro6 motor och automat, drar 0,56 l/mil, vid vanlig blandad körning.
Ingen av dem lyckas jag få att förbruka mer kanske 0,8 l/mil även med 2000 kg fullastat släp bakom.
Jag vet att rätt många liknande SUV:ar har ungefär likadan bränsleförbrukning.

Det är ganska många "vanliga personbilar" som drar betydligt mer bränsle.

Kan du berätta mer om vilka bilar du menar, och beskriva dessa bilars bränsleförbrukning?
 
En SUV väger ungefär dubbelt mot en liten bil och vid en krock har de som sitter i den lilla bilen inte en chans. Den höga fronten gör att risken är dubbelt så stor för en fotgängare eller barn på cykel att hamna under bilen om de blir påkörda. När det gäller miljön har en SUV dubbelt så stort miljö- och klimatavtryck som en mindre bil.

Ergo, förbjöd SUV:ar eller ännu hellre förbjud bilen helt.

Det där var ett problem förut, numera så är de flesta SUV:arna i samma klass som vanliga personbilar.
 
Suvar är helt ute nu. Nu ska det vara en plåtis. Jag Sitter högre än i en suv och har bättre överblick. Så nu kan man se ner på suvarna för nu är jag högre än dessa. Man kan lasta mer än vad suvarna kan dessutom lägre inlastningshöjd där bak. Lyfter man upp sängarna så har man dessutom lasthöjd på nästan 2m. Vi sålde personbilen och kommer alltid att köra plåtis. Aldrig mer personbil eller suv
Vad är "plåtis"? Har inte hört något fordon benämnas så.
 
https://www.mestmotor.se/automotors...erhet-forbrukning-kordladje-vinter-suv-myter/
Suvar har högre komfort
Falskt.
Den högre fjädringsvägen lockar folk att tro att suvar är bekvämare än vanliga bilar. Det är inte sant. Myten kan ha sitt ursprung från tidiga USA-suvar vars rambyggen med höga däcksidor gav en skön rullkomfort. Men moderna suvar med självbärande karosser är stötigare än en vanlig bil. För att ge säkra och personbilsliknande köregenskaper utan krängning och för att bilen ska tåla dåliga vägar utan genomslag är suvar uppstyvade med hård fjädring.

Suvar är stora
Falskt.
Det finns stora suvar, men generellt är suvar kortare än motsvarande kombi. Suvarnas högre karossform lyder under samma princip som en minibuss och möjliggör en rakare sillställning och högre lastutrymme. Därmed kan kupén göras kortare och bilen blir kortare.

Suvar är rymliga
Falskt.
Den minibussliknande formen ger en rymlig och luftig kupé men suvar har oftast sämre bagageutrymme än en kombi vid verkliga lastbehov. I biltillverkarnas egna broschyrer anges lastutrymmet upp till insynsskyddet i VDA-liter. Suvarnas höga kaross ger mer plats i höjdled men de kortare yttermåtten ger ett mindre lastgolv totalt sett. Ta bort insynsskyddet och kombibilen sväljer mer än motsvarande suv, trots att databladet säger något annat.

Suvar drar mer bränsle
Sant.
Luftmotståndet är en av de största bränsletjuvarna och här blir de högbyggda suvarna straffade direkt. Det går inte att bryta mot naturlagarna. Dagens energieffektiva drivlinor – främst dieslarna – gör dock att skillnaden inte är så stor som tidigare.

Suvar har sämre säkerhet
Falskt.
Gamla tiders jänkesuvar hade problem att hålla sig på alla fyra hjul. Idag är det ingen suv som välter och moderna suvar har samma säkerhetsutrustning som alla andra bilar. Om något hjälper suvens tyngd att ge bättre skydd vid en krock mot en lättare bil – så länge du sitter i suven.

Suvar är inte lika körglada som andra bilar
Sant.
Det finns körglada suvar men en högre tyngdpunkt är aldrig bra för köregenskaperna. En Porsche Cayenne är visserligen rolig att köra men den slår inte en 911 eller Panamera.

Suvar är bra vinterbilar
Nja...
Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp