SUV-trenden

Jag har bott i USA i tre år. Det finns både smala och breda vägar i USA, det är faktiskt nära på en kontinent vi talar om.
Både landskap och klimat varierar stort. Från tropiskt till arktiskt.

Du verkar defininiera SUV, som en "En Stor Bil Som Drar Mycket Soppa".

Så kanske det alltid var för en tio år sedan eller så, men så är det inte längre. Det är betydligt mer mångfacetterat.

Det är lite som med landet USA, det finns SUV:ar som är jättestora, jättetunga bilar, som drar mycket soppa, och så finns det en hel drös med SUV:ar som är betydligt beskedligare i storlek, och som drar lite soppa.

Min ena Subaru Forester drar 0,48 l/mil, diesel, Euro5 motor. Min andra Subaru Forester Diesel Euro6 motor och automat, drar 0,56 l/mil, vid vanlig blandad körning.
Ingen av dem lyckas jag få att förbruka mer kanske 0,8 l/mil även med 2000 kg fullastat släp bakom.
Jag vet att rätt många liknande SUV:ar har ungefär likadan bränsleförbrukning.

Det är ganska många "vanliga personbilar" som drar betydligt mer bränsle.

Kan du berätta mer om vilka bilar du menar, och beskriva dessa bilars bränsleförbrukning?

Högre luftmotstånd.
Hade det inte varit en SUV med samma motor hade den dragit mindre. Även om skillnaden är mindre med diesel.
 
Har en pickis som drar mellan 0.6-0.7 l/milen och tycker det är helt ok. Betydligt mindre än vad min gamla SAAB drog. Använder flaket varje dag. Sparar definitivt min rygg än när jag skulle lyfta tunga och otympliga saker in och ur SAABEN.
Ska jag in till stan så försöker jag ta tåget, finns ingen riktigt vits att köra in om jag inte ska ha med mig hunden.
När jag har haft andra bilar så är det många som fulkör, asnajs att kunna komma med pickis och bara "ap-ap" jag har företräde. Men det är ju en sidnotis.
Den dagen jag inte har nytta av den så vill jag ha en mindre. Så mycket jag har kört fast med mina tidigare bilar så är det jäkligt najs med den, likadant att kunna dra loss diversesaker, eller putta hösilagebalen med bilen.
 
https://www.mestmotor.se/automotors...erhet-forbrukning-kordladje-vinter-suv-myter/
Suvar har högre komfort
Falskt.
Den högre fjädringsvägen lockar folk att tro att suvar är bekvämare än vanliga bilar. Det är inte sant. Myten kan ha sitt ursprung från tidiga USA-suvar vars rambyggen med höga däcksidor gav en skön rullkomfort. Men moderna suvar med självbärande karosser är stötigare än en vanlig bil. För att ge säkra och personbilsliknande köregenskaper utan krängning och för att bilen ska tåla dåliga vägar utan genomslag är suvar uppstyvade med hård fjädring.

Suvar är stora
Falskt.
Det finns stora suvar, men generellt är suvar kortare än motsvarande kombi. Suvarnas högre karossform lyder under samma princip som en minibuss och möjliggör en rakare sillställning och högre lastutrymme. Därmed kan kupén göras kortare och bilen blir kortare.

Suvar är rymliga
Falskt.
Den minibussliknande formen ger en rymlig och luftig kupé men suvar har oftast sämre bagageutrymme än en kombi vid verkliga lastbehov. I biltillverkarnas egna broschyrer anges lastutrymmet upp till insynsskyddet i VDA-liter. Suvarnas höga kaross ger mer plats i höjdled men de kortare yttermåtten ger ett mindre lastgolv totalt sett. Ta bort insynsskyddet och kombibilen sväljer mer än motsvarande suv, trots att databladet säger något annat.

Suvar drar mer bränsle
Sant.
Luftmotståndet är en av de största bränsletjuvarna och här blir de högbyggda suvarna straffade direkt. Det går inte att bryta mot naturlagarna. Dagens energieffektiva drivlinor – främst dieslarna – gör dock att skillnaden inte är så stor som tidigare.

Suvar har sämre säkerhet
Falskt.
Gamla tiders jänkesuvar hade problem att hålla sig på alla fyra hjul. Idag är det ingen suv som välter och moderna suvar har samma säkerhetsutrustning som alla andra bilar. Om något hjälper suvens tyngd att ge bättre skydd vid en krock mot en lättare bil – så länge du sitter i suven.

Suvar är inte lika körglada som andra bilar
Sant.
Det finns körglada suvar men en högre tyngdpunkt är aldrig bra för köregenskaperna. En Porsche Cayenne är visserligen rolig att köra men den slår inte en 911 eller Panamera.

Suvar är bra vinterbilar
Nja...
Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv.

Fast angående komfort så måste det ku vara upp till var och en?
Jag gillar att sitta högt och med lite hårdare säte.

Våran lilla Honda cr-v är stooor skillnad jämfört med andra bilen, totota camry.

Å andra sidan tycker jag att toyotan ligger bättre på vägen, som en bred padda.
Hondan är högre och smalare. Men tex den Suzuki grand vitara jag kört mycket var fantastisk. Bredare än Hondan och Toyota Rav 4
 
håller helt med artikel! Fattar inte hur folk kan köpa Suv idag, tänker ni inte alls på klimatet?

även om de är bränsle snåla är de mycket sämre för klimatet än andra bilar för att tillverkningen kräver mer och de är så tunga och sliter på vägar.

dessutom är de inte säkrare än mindre bilar för den som kör, de är bara sämre för den som har en mindre bil vid en krock den kan bli mos.

och tros chock? Gå ur lite smidigt bara vem står och kollar på dig på parkeringen liksom? Det är ingen som bryr sig...
 
Och sitta högre, köp en mindre bil? Tex polo eller clio ger utmärkt sikt för oss lite kortare.

bor på landet med lång grusväg som är dåligt plogad och det är inga problem. Så förstår inte alla i städerna som har suv för att komma fram?
 
Jag kör MPV just nu. Peugeot 307 SW.
Otroligt bekväm och rymlig men får bara dra 1500kg och gör det dåligt.
Drar gör jag med en Audi A6 Quattro med V6 i. Den drar bra men är lätt döende så jag behöver något annat. Jag lutar åt just någon typ av SUV.
4-hjulsdrift är nödvändigt, jag minst kunna dra 1800kg och lasta mycket prylar. Volvo XC 70 ligger just nu på första plats på listan. De andra är antingen för små eller monster.
 
Jag har en suv, den drar bara typ 0.5-0.6 Men den är ny (2019) och nya drar ju mindre än de gamla. Den är pigg och rolig att köra. Gillar att man sitter högre upp och krockar vi så vill jag ha så stor bil som möjligt. Sen spelar ju inte det någon roll om man krockar med en buss eller lastbil, men med djur eller annan bil känns det tryggt.
 
Jag har en suv, den drar bara typ 0.5-0.6 Men den är ny (2019) och nya drar ju mindre än de gamla. Den är pigg och rolig att köra. Gillar att man sitter högre upp och krockar vi så vill jag ha så stor bil som möjligt. Sen spelar ju inte det någon roll om man krockar med en buss eller lastbil, men med djur eller annan bil känns det tryggt.

Vad är grejen med att sitta högt ? SUV:ar skymmer sikten för oss som sitter i en låg bil. Extra drygt i rondeller med två körfält.
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?

Jag har en liten, lätt, bränslesnål och fyrhjulsdriven SUV och kör dagligen på dåligt underhållna grusvägar och på vintern oplogade vägar både med och utan släp. Jag tycker min bil är extremt fit for purpose.

Men jag har också svårt att förstå att man väljer en tung SUV om den brukas till 90+% inom stadsplanerat område eller landsväg/motorväg.
 
Tråkigt för er antar jag. Köp en suv du med?
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.

Men just det att man köper en SUV för att se över andra bilar och för att man vill mosa andra bilar i en krock känns ju lite som en förlängare...
 
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.

Men just det att man köper en SUV för att se över andra bilar och för att man vill mosa andra bilar i en krock känns ju lite som en förlängare...
Fast man köper kanske en SUV för sin egen skull. Att vid en krock sitta i en säkrare bil. Inte för att "skada andra". Jag gillar känslan av att sitta högt, älskar att köra hästbil till exempel.
 
Fast man köper kanske en SUV för sin egen skull. Att vid en krock sitta i en säkrare bil. Inte för att "skada andra". Jag gillar känslan av att sitta högt, älskar att köra hästbil till exempel.
Haha eller hur, tror ingen köper bil efter att skada andra, möjligtvis om man är ett totalt psykfall. Vi skaffade vår suv för att den är fin och rolig att köra + jag tycker det är bekvämare att sitta högre upp. Även att man är mer skyddad vid en eventuell olycka känns bättre. Tittade på v60 och v90 med men gillade ingen av de, lånade en v60 en vecka och en v90 en vecka så har provkört ordentligt.
 
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.
Och de som gillar SUV kanske tycker att det är en rolig bil att köra, tycker om att sitta högt upp och se bra åt alla håll. Bara för att du gillar låga bilar betyder ju inte det att alla måste hålla med.
 
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.

Men just det att man köper en SUV för att se över andra bilar och för att man vill mosa andra bilar i en krock känns ju lite som en förlängare...

Men vad du hakar upp dig på kukförlängare 😂
En kompis till mig kör xc60, han är en stor kille och gillar det extra utrymmet samt att han tycker den är snygg och kul att köra.
Han behöver ingen kukförlängare, talar av egen erfarenhet 😁
 
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.

Men just det att man köper en SUV för att se över andra bilar och för att man vill mosa andra bilar i en krock känns ju lite som en förlängare...

Du kan verkligen inte ta in att många väljer bil utifrån praktiska faktorer där "rolig" hamnar rätt långt ner på listan? Långt efter hur mycket den kan dra, att den den rymmer familj och/eller djur på ett bra sätt, att den passar för det du lastar och att den funkar bra att åka långt i?

Jag har också väldigt svårt att se varför folk vill ha en stor bil i stadsmiljö. Det är bara jobbigt och begränsar vilka parkeringar som funkar osv. I stan väljer jag cykel eller kollektivtrafik och på den tiden jag körde mycket i stan älskade jag den lilla billiga, smidiga Ford Ka jag hade då. Den bilen var helt värdelös på långresor och gick av förklarliga anledningar inte att dra med eller lasta något större än ett par matkassar. Numera används bilen i första hand i samband med hästar eller en annan hobby/näring i liknande miljö. En bil som lastar högt har varit guld värt, och för första gången på flera år har jag inte havererat helt efter långresor.

Nu byts den ju ut mot en sedan och lastfördelarna försvinner, men det är åtminstone en bil med hyggligt platta säten och bekvämt insteg. Klart snyggare än SUVen, och kul att köra, oh ja! Men det är en lyx man kanske kan kosta på sig först när de praktiska kraven på bilen är uppfyllda.

Snacka om att kasta sten i eget glashus om man själv utgår ifrån vad som är roligast. Det är lika lite altruistiskt som att välja utifrån vad man själv tycker är bekvämast (eller för all del "statusfaktorer").

(Innan man börjar klaga på statusprylar bör man nog läsa på ett par varv om hur trender och sociala influenser egentligen fungerar. Det är ändå rätt ovanligt att det ligger ett personligt hävdelsebehov bakom val som brukar ses ner på som "statusmarkör". Oftare vanlig jäkla flockkänsla, samma faktor som får andra att fnysa åt exakt samma val. Kliv ner från de höga hästarna och fundera på vad man kan göra för att sätta positiva sanhällsnormer istället för att se ner på den som följer normer. Följa normer är vad de flesta av oss gör, majoriteten av vår tid.)
 
Vad är grejen med att sitta högt ? SUV:ar skymmer sikten för oss som sitter i en låg bil. Extra drygt i rondeller med två körfält.
Då kan vi ju lika gärna förbjuda bussar, lastbilar och samtliga skåpbilar. Egentligen borde alla små, låga bilar förbjudas också, eftersom föraren då hamnar för långt ner för att kunna se ordentligt. Så trafikfarligt och dumt med sådana!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp