Bukefalos 28 år!

svälta fånghäst?

Sv: svälta fånghäst?

Jag är inte övertygad utan utbildad. Men mycket är ju rörigt, man glömmer mycket under åren. Men vet att det poängteras att saliv är bra, en häst producerar mycket saliv (massor av liter, jesus, kopiöst alltså) per dygn och det är bra för det smörjer ju givetvis, den hjälper till med smältning av fodret,

Att man glömmer med åren kan jag verkligen intyga. Men det går att ta igen det man har glömt.

Naturligtvis är det bra att hästen tuggar så det produceras mkt saliv. Det är inte det vi är lite oeniga om utan vilken uppgift saliven sedan har.

Hästens saliv saknar enzymer till skillnad från vår egen. Den hjälper alltså inte till med att börja spjälkningen av födan utan den sker inte föränn i magsäcken.

Detta är ett diskussionsforum så om man påstår någonting så får man vara beredd att förklara vad man menar. Det är ju det som gör diskussionerna intressanta.
 
Sv: svälta fånghäst?

Det finns ett foder från Spillers som heter Happy Hoof, det kan ges som enda foder eller del av foderstat. Det är en hackelse som är anpassad till fånghästar. Spillers har även en pellets som heter High Fiber Cubs passar också till fång hästar.

Innehåller vad en häst behöver...............bara "gammalt" hö duger inte

Som någon sa: "Man svälter inte en sjuk häst"

Det är ett ganska dyrt sätt att fodra en häst. Säkert väldigt bra. En fånghäst behöver ett väldigt medelmåttligt hö, halm och så kan man fodra med vitaminer och mineraler. Det är allt den behöver. Titta på innehållet på t.ex. Fiber Cubes. Vad tror du att fiberna kommer ifrån? Hö och halm och troligtvis lucern. Jag anser att en fånghäst behöver inget kraftfoder överhuvudtaget. Hackelsen är nog mest halm och lucern. Då kan du ju själv blanda det mycket billigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 528
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 933
Senast: MonteRose
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 179
Hästvård I natt har jag legat och vridit och vänt på mig med en stor orosklump i magen. Min fånghäst (anfall sedan v 43, igångsatt sedan några...
Svar
14
· Visningar
2 928
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp