Bukefalos 28 år!

Svängdbom vs rak häst.

alice

Trådstartare
Hejsan!

Upptäckte till min förskräckelse att min sadel inte har samma passform längre. Just nu har jag en dressyrsadel med "bananbom", men har inte någon "bananformad" häst längre. Nya fräscha muskler har gjort att ryggen höjts och blivit rakare så nu har sadeln börjat "rocka" lite lite samt att bossorna ligger inte an så långt bak som jag skulle önska.
Sist jag red gled sadeln fram ung 3-4 cm och det har den inte gjort tidigare. Den har legat still. Kan det vara orsaken till att den åker fram, dvs att den inte ligger an hela vägen? Bomvidden är det inge fel på, den är snarare lite vid. Så nu är det väl bara att byta sadel...igen. *stönar*

Önskar synpunkter (utom: "ta ut sadelutprovare", det är ju en självklarhet vid nytt sadelköp) på om denna brist i passformen kan göra att sadeln rör sig framåt vid ridning. Vilka sadlar har lite rakare bom? Wintec? Appaloosa/hippos?

//Alice
 
Hej!
Ja, jag kan tänka mig att en banansadel skulle glida fram på en rak häst, eftersom som du säger att den ligger och gungar... Dessutom lär det vara mycket obehagligt för hästen! Ta den till en sadelmakare, kanske går den att stoppa om?
 
Nej, det kan inte var speciellt bekvämt för hästen. :crazy: :(

Men då måste h*n väl ta ut stoppning i mitten och det är ju inte bra, eller?!?! Jag stoppade om den efter jag köpt den och då kommenterade sadelmakaren "oj, den är ju nästan tom i mitten". Dock satt den bra efter omstoppningen (hade med hästen). Om jag nu ska låta stoppa om den igen måste h*n väl ta ut stoppning i mitten....?!?! :confused:

//alice
 
Min pålla har också rak rygg och på henne ligger bara 2 sadlar riktigt bra. Passier GG och Albion SL. Kieffer Lusitano går i nödfall

Har i efterhand fått reda på att dessa sadlar rekommenderas till hästar med rak rygg, alla andra sadlar är för "böjda" i sin form...


Appalosa och County var t ex rena katastrofen, de låg och guppade hej vilt på hennes rygg! :crazy:
 
Min häst har rak rygg. Vi lånar en Zaldi classic som ligger super. Sedan har sadelutprovare konstaterat att hennes Morris & Nolan flatback låg perfekt! Tyvärr är den sadeln såld men en ny ska införskaffas så fort jag har råd.
 
En sadelmakare ska ALDRIG ta ut stoppning bara på ett visst ställe, men kanske kan man ta ut all stoppning och helt göra om det.. Det beror ju helt på hur fel den ligger...
 
Har samma upplevelser som några andra, angående Appalosa.
Provade Golden Star på min pålla, som har rak rygg, och den låg som en banan och gungade. Helt fel passform...
 
Precis som jag befarade alltså! :bow: :banana:

Nä, det blir nog "ny" sadel iaf. Det känns "säkrast". Annars lär jag väl få byta igen ganska snart. :crazy:

//Alice
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 343
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 686
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 331
Senast: Fibusen
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp