Bukefalos 28 år!

Svängel..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Var får man tag på en sådan? Och kan man köpa "bakseleringar" eller måste man vara superduktig och tillverka själv??

/ Lavinia, som inte är så väldigt händig
 
Sv: Svängel..

svängel finn hos floby överskottslager.
vet inte vad du menar med bakselesöglor riktigt men där finns mycket av det som behövs till körning som selpinnar schackel ringar ,hakar mm mm.
 
Sv: Svängel..

Hör med din hovis :idea: har du tur kan han hjälpa dig med både ett o annat!
 
Sv: Svängel..

Svängel gör man själv eller köper hos driveout.se

Bakselefästen på rockarden får man göra själv om man inte har sådana. eller be någon annan göra det. det tar 5 minuter att tillverka o svetsa på.

På rockarder där det inte finns bakselringar på brukar hela skakeln behöva göras om eftersom de so tillverkade den från början inte hade koll. De är oftast baktunga, eller väldigt framtunga, de saknar bra skakelöglor, oftast alldeles för små, och skaklarna brukar vara för långa eller fel böjda . Fjädringen fattas ofta och sätet är felvinklat. Detta är det jag kommit fram til under min körtid när jag tittat på hemmabyggda rockarder. Så innan du bara svetsar på bakselöglor, kolla över hela vagnen.
 
Sv: Svängel..

Hej!

Nu är min stackars rockard bara till för inkörning, så hon har nåt att ha sönder om det går åt skogen, men jag skulle gärna kunna använda draglinor och baksele iaf. Fjädring har den faktiskt, sen är den väl inte helt perfekt, men som sagt.. Jag vill inte att hon får panik och har sönder en dyr rockard (som jag i dagsläget intehar råd att köpa/laga heller)..

Planen är att när jag sett att det går att köra så får hon en "riktig" vagn, men tillsvidare vill jag fixa rockarden så bra det går..

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Dottern vill skapa sitt eget märke och prova sätta det på ridbyxor. Vi vet inte ens var man börjar… fick tips om Alibaba men...
Svar
4
· Visningar
1 146
Senast: Blyger
·
Hemmet Vi måste byta fönster till huset och funderar på vad vi ska köpa. Underhållsfritt vore förstås underbart. Men hur hållbara är...
2
Svar
20
· Visningar
1 206
Senast: Krålus
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: Anemone
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp