Bukefalos 28 år!

Svamp och bröstmjölk

Brandgul

Trådstartare
Jag vet att jag läst något, men nu hittar jag inte igen det.

Vi har fått svamp :crazy: Så klart att vi skulle drabbas även av det.

Hur är det med utpumpad bröstmjölk? Kan jag ge det jag pumpade igår, eller kan man bara ge det direkt så att säga, utan att spara det längre stund än det som det tar att pumpa och ge honom direkt?
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

du kan förvara bröstmjölk i rumstemp i 8 timmar, i kylen i tre dagar och i frysen 3 mån. eller var det inte det du frågade?
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

om man har svamp om det smittar via pumpad mjölk..?

usch så tråkigt detta :(
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

Förstår inte riktigt hur du menar med att "ni har svamp". Har du svamp, typ vaginal svamp? Eller har bebisen svamp i munnen? :confused:
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

Nä du kan fortfarande ge bebisen mjölken. Det är supervanligt. Hur vet du att du har svamp? Har de gjort tester? Har du fått nån kräm?
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

Ja, det smittar via utpumpad mjölk, det spelar ingen roll hur länge den stått.

Har ni fått behandling?
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

http://www.amningshjalpen.se/radgivning/svamp.htm

"Det går bra att amma barnet när man har svamp, men man bör inte spara mjölken för infrysning. Svampen kan finnas kvar efter djupfrysningen."

"Det är viktigt att förklara för mamman att det inte är farligt och att hon kan fortsätta amma. Hjälper inte behandlingen med salva så får man övergå till tabletter."

Och frukta inte, det blir bättre. Hade du förresten fått nån kräm? Annars tipsade någon i en annan tråd om bikarbonat utblandat i vatten. Man kan också låta bli att äta jästprodukter. Dricka sura saker som äppelcidervinäger kan vara bra. Jag läste nånstans att citron på bröstvårtorna ska hjälpa (ändrar pHt så att svampen inte trivs) men jag har aldrig testat för det lät så AJ.
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

Jag har fått salva och han har fått något att stryka på tungan. Jag gjorde så att jag gav det jag hade pumpat ut till honom innan jag började behandla honom.

Nu spar jag inget jag pumpar utan han får äta det direkt. Jag har ingen lust att pumpa, men bröstvårtorna gör så förbannat ont så jag fuskar lite för att vila mentalt :crazy: Hoppas att det ger sig snart...
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

Jag vet hur ont det gör. Jag pumpade också. Det blir bättre efter ett par dagar med behandling. Jag hade djävulskt ont i flera veckor, du vet så där så att man får hålla andan i en minut när de börjar suga. Sen gjorde det ont i slutet av amningen pga svampen och emellan amningarna gjorde det så ont att jag knappt kunde bära Sam. Torka mej på framsidan av kroppen efter en dusch var en pina för handduken snuddade vid bröstvårtorna. Men vilken befrielse det var den dagen jag faktiskt kunde ligga ner och njuta av att amma och tycka att det var riktigt mysigt. Allt det där tjafset om "ja men det GÖR lite ont när mjölken rinner till", den där smärtan är INGENTING om man jämför med svamp. Jag tycker nästan det är lite småskönt när det rinner till nu. Fast jag har fortfarande ont från och till i ena bröstvårtan, känns som om jag kört den i en mangel och sen vridit till ungefär.

Ja, jag ville väl mest peppa dej lite och hoppas att det blir bättre snart. Ge dej inte.
 
Sv: Svamp och bröstmjölk

Ja jag duschade nyss. Huuu... Ömt... Nu fungerar det att amma utan att jag behöver ha olustkänslor innan. Inte så farligt ont. Men jag får avbryta honom efter en 15 min för då svider det. Tänk att vi ska drabbas av allt elände... Stockningen var ju bara början...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 994
Senast: Madalitso
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 483
Senast: tanten
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp