Svängdaste hoppsadeln som finns?

Nominous

Trådstartare
Vilket märke och modell kandiderar till det?? Och de måste vara minst 100 grader vida.... Hopplöst :D

Några förslag?:)

Sv: Svängdaste hoppsadeln som finns?

Eller för att göra det lättare..

Jag behöver en bom som är väldigt lik denna i svängdheten. Denna bom ligger som en smäck på min häst, men den är för smal så den funkar absolut inte.
Och detta är en 33,5a Stübben så att prova en vidare är omöjligt :( Och hopp ska det vara. Allround funkar med. :)

31672085.jpg

jaguar eller kieffer då? :)
fast vet inte deras grader

Kieffer hittar jag bara med kilbossa och det funkar absolut inte då har han extremt kort rygg och bossorna måste släppa ryggen så fort det går. Alla sadlar med kilbossa har tryckt på länden.

Jaguar har jag börjat fundera på och är det sista utvägen så blir det ju dem pengarna man får hosta upp. Helst hade jag sett att det fanns en lite billigare nu i början då han är totalt omusklad nu och kommer garanterat ändra sig mycket kommande månader.

Jaguar kommer inte fungera, dom går inte att få tillräckligt vida. Det är jättesvårt att hitta sadlar som är båda svängda och riktigt breda!

Jaguar kommer inte fungera, dom går inte att få tillräckligt vida. Det är jättesvårt att hitta sadlar som är båda svängda och riktigt breda!

Jo tack jag har upptäckt det :crazy: Men alltså 100 grader.. Är det verkligen så brett så det knappt finns på sadlar. Vilka hästar är smalare?? :D Shit jag måste sluta köpa breda hästar nu...

Hur breda går Jaguar att få? Hur breda är Spirit's XW? Dominus?

Åhh vad jag hatar detta. Och jag MÅSTE ha en sadel NU då hästen måste börja galoppintervallas på vets ordination som rehab. Och jag kan inte göra det med dressyren då det är en Star Trekk bomlös. :(

Jaguar verkar inte säljas i mer än vid bom, vilket är som en Prestige 35. Max! Har hört om vissa som töjt ut en vid bom till xvid, vet dock inte hur vid den blir då och hur bra bommen mår av det.

Prestige kan du ju töja till 38. 37 ligger runt 100 grader så det kanske kan funka, beroende på hur mkt mer än 100 grader han är? Väljer du en ullstoppad modell så finns möjlighet att ta ut lite stoppning framtill också. Leta efter en äldre Golden Star tex, dom är ullstoppade.

Men annars så är jag själv ute och galopperar i dressyrsadel. Tycker det funkar bra, och så sitter man lite säkrare i fall hästen tar ett bocksprång eller två. ;)

Jaguar är supersmala, tror inte det går att töja dem till 100 grader ens.

Vi har en ridskolehäst som har väldigt, väldigt svängd rygg, han går med en äldre Prestige sadel, kan kolla modell om du vill? De går nog att vidga till ungefär 100 grader.

Dominus dressyrsadlar är rejält svängda, men tycker att hoppsadlarna ser rakare ut? Deras XW kan nog funka, de har även någon som kallas "HW" (haflingerwide) och är ännu vidare.

Kan du inte köpa en ST Allround då? (själv kör jag galoppintervaller i dressyrsadel, men det är ju en smaksak, så länge man inte vill ha galoppsadel och dito läder)

Jaguar verkar inte säljas i mer än vid bom, vilket är som en Prestige 35. Max! Har hört om vissa som töjt ut en vid bom till xvid, vet dock inte hur vid den blir då och hur bra bommen mår av det.

Prestige kan du ju töja till 38. 37 ligger runt 100 grader så det kanske kan funka, beroende på hur mkt mer än 100 grader han är? Väljer du en ullstoppad modell så finns möjlighet att ta ut lite stoppning framtill också. Leta efter en äldre Golden Star tex, dom är ullstoppade.

Men annars så är jag själv ute och galopperar i dressyrsadel. Tycker det funkar bra, och så sitter man lite säkrare i fall hästen tar ett bocksprång eller två. ;)

Hmm ett allternativ är ju då att värma en Prestige till 38. Har dock inte provat en sådan ännu, men funderar starkt på en Golden Star. Men jag tycker de ser rätt raka ut på mitten och sen svänger bara baktill. Eller har jag fel? Men jag tänker köpa en GS så fort jag fått hem sadeln jag beställt nu om den inte passar. Har beställt en Tekna hopp, den ska tydligen vara jämt svängd enligt sadelmagasinet. De trodde den kanske kan passa. Var värt att prova iafl. Den skulle de värma till 105 grader och jag får den på öppet köp.

Jag har som inte planerat att köpa ytterligare en till dressyrsadel då jag inte ser nån mening med att ha två då den jag har ligger perfekt :D Men jag står inte i fältsits en helt tur i en bomlös! Tänker inte hoppa i en heller.. Och det är en fälttävlanshäst så det blir svårt att hoppa i terräng med en dressyrsadel. Så en hopp måste till :p

Jaguar är supersmala, tror inte det går att töja dem till 100 grader ens.

Vi har en ridskolehäst som har väldigt, väldigt svängd rygg, han går med en äldre Prestige sadel, kan kolla modell om du vill? De går nog att vidga till ungefär 100 grader.

Dominus dressyrsadlar är rejält svängda, men tycker att hoppsadlarna ser rakare ut? Deras XW kan nog funka, de har även någon som kallas "HW" (haflingerwide) och är ännu vidare.

Ska kolla om jag får låna hem en Dominus som jag hittat om är xw. Men den var utlånad på öppet köp än så länge. Hoppas den inte passar hennes häst :D För den ser väldigt passande ut. Men hittar ingen till som ser lika svängd ut som dessutom är lika vid :(

Kan du inte köpa en ST Allround då? (själv kör jag galoppintervaller i dressyrsadel, men det är ju en smaksak, så länge man inte vill ha galoppsadel och dito läder)

Problemet är ju att jag måste ha en bom. Jag vägrar hoppa och stå i fältsits hela pass i en sadel utan bom. :) Jag har inga problem att rida galoppintervaller i dressyrsadel, utan problemet är ju bommen..:(

Hoppa hade jag bara gjort i en Ansür om vi pratar bomlöst, men galoppintervaller har jag kört i bomlöst sedan jag började med dem vilket måste ha varit ungefär 10 år sedan. Småhinder har jag också hoppat i de olika bomlösa, och sedan har vi cavaletti och skogsridning som handlar mycket om fältsits.

Hmm får väl ta ST'n i värsta fall då i intervallern.. Men det känns onödigt att köpa en allround ST när jag ändå måste ha en hopp för hoppningen :p

Det håller jag helt med dig om! Behöver du ändå en hoppsadel senare (och inte är sugen på prislappen för Ansür ;)) så verkar det vettigare med en bomsadel!

Jag har stått i fältsits i 15km i min bomlösa under träningspass (galopp). Även på tävling men då har jag sämre koll på hur långt ett galoppass varit.
// Linda

Har du tittat på WOW-sadlarna? Ett intressant koncept för att hitta sadellösningar till alla hästar.

Du kan väl berätta hur det går med Tekna sadeln, är jätteintresserad av det då jag själv letar svängd hoppsadel till bred häst.
Vi har nu en Dominus 16,5 som är ca 105 grader bred men dottern har sorgligt nog växt ur sadeln som ligger super på hästen.
Och jag har svårt att hitta en likadan som är tillräckligt bred dominus W är bara ca 95 grader i allafall dom jag sett.

Har du tittat på WOW-sadlarna? Ett intressant koncept för att hitta sadellösningar till alla hästar.

Vaaad är det för nåt?? Har aldrig hört talas om! :D

Jag har stått i fältsits i 15km i min bomlösa under träningspass (galopp). Även på tävling men då har jag sämre koll på hur långt ett galoppass varit.
// Linda

Jo men jag ska ju ha för att hoppa med så därför vill jag hitta en bomsadel på en gång :) Jag är inte så förtjust att stå upp länge i en bomlös, men om ni tycker att går bra så är det en nödlösning. Men bäst vore en bom :)

Du kan väl berätta hur det går med Tekna sadeln, är jätteintresserad av det då jag själv letar svängd hoppsadel till bred häst.
Vi har nu en Dominus 16,5 som är ca 105 grader bred men dottern har sorgligt nog växt ur sadeln som ligger super på hästen.
Och jag har svårt att hitta en likadan som är tillräckligt bred dominus W är bara ca 95 grader i allafall dom jag sett.

Absolut det ska jag göra!! Ska fota dem med och lägga ut bilder när den kommer. Jag beställde min i 100-105 grader då jag inte vet hur exakt de kan värma dem.
Hur vid är Dominus XW? Då kanske den kan vara ca 100 om W är 95 :)

Jag ringde sadelmagasinet i Onsdags och då skulle det ta några dagar för dem att få sadeln och sen ska de värma om den och skicka. så 7-10 dar trodde hon :)

Det håller jag helt med dig om! Behöver du ändå en hoppsadel senare (och inte är sugen på prislappen för Ansür ;)) så verkar det vettigare med en bomsadel!

Alltså jag vet inte om jag vågar prova en Ansür.. Främst priset och sen är det ju där med att hoppa utan bom. Jag vet att de är gjorda för det men ändå :p

Ansür har ju använts i många, många år av folk som hoppar svår klass, så det hade jag inte haft några som helst problem med att använda, även till lägre höjder än svår klass. Priset är ju däremot avskräckande...

Googla på WOW-sadlarna, många ft-ryttare har tydligen satsat på dem eftersom man kan få vilka kåpor, vulster och sitsar till vilken bom man vill. Själv drömmer jag om en dressyrsadel med minsta möjliga vulster och ft-sits.

Tror inte alls på WOW till TS häst, deras bommar är raka. Annars går dom att få upp till 143 grader, men har aldrig sett en WOW som ens är måttligt svängd.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
675
Senast: Jfrelin
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 927
Senast: Derivata
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 619
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka