Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaguar kommer inte fungera, dom går inte att få tillräckligt vida. Det är jättesvårt att hitta sadlar som är båda svängda och riktigt breda!
Jaguar verkar inte säljas i mer än vid bom, vilket är som en Prestige 35. Max! Har hört om vissa som töjt ut en vid bom till xvid, vet dock inte hur vid den blir då och hur bra bommen mår av det.
Prestige kan du ju töja till 38. 37 ligger runt 100 grader så det kanske kan funka, beroende på hur mkt mer än 100 grader han är? Väljer du en ullstoppad modell så finns möjlighet att ta ut lite stoppning framtill också. Leta efter en äldre Golden Star tex, dom är ullstoppade.
Men annars så är jag själv ute och galopperar i dressyrsadel. Tycker det funkar bra, och så sitter man lite säkrare i fall hästen tar ett bocksprång eller två.![]()
Jaguar är supersmala, tror inte det går att töja dem till 100 grader ens.
Vi har en ridskolehäst som har väldigt, väldigt svängd rygg, han går med en äldre Prestige sadel, kan kolla modell om du vill? De går nog att vidga till ungefär 100 grader.
Dominus dressyrsadlar är rejält svängda, men tycker att hoppsadlarna ser rakare ut? Deras XW kan nog funka, de har även någon som kallas "HW" (haflingerwide) och är ännu vidare.
Kan du inte köpa en ST Allround då? (själv kör jag galoppintervaller i dressyrsadel, men det är ju en smaksak, så länge man inte vill ha galoppsadel och dito läder)
Har du tittat på WOW-sadlarna? Ett intressant koncept för att hitta sadellösningar till alla hästar.
Jag har stått i fältsits i 15km i min bomlösa under träningspass (galopp). Även på tävling men då har jag sämre koll på hur långt ett galoppass varit.
// Linda
Du kan väl berätta hur det går med Tekna sadeln, är jätteintresserad av det då jag själv letar svängd hoppsadel till bred häst.
Vi har nu en Dominus 16,5 som är ca 105 grader bred men dottern har sorgligt nog växt ur sadeln som ligger super på hästen.
Och jag har svårt att hitta en likadan som är tillräckligt bred dominus W är bara ca 95 grader i allafall dom jag sett.
Det håller jag helt med dig om! Behöver du ändå en hoppsadel senare (och inte är sugen på prislappen för Ansür) så verkar det vettigare med en bomsadel!