Svängdaste hoppsadeln som finns?

Sv: Svängdaste hoppsadeln som finns?

Oj! Den där kommer du nog ha oerhört svårt att hitta någon bomsadel till, det är det dåligaste sadelläget jag nånsin sett. :o Inte bara är han väldigt svängd, han är ju väldigt kort också ser det ut som. Byt gren till körning?? :angel:

Jag skulle också satsat på en bomlös. Eller måttbeställa något.

Jo det är jag mycket väl medveten om!! Det är därför jag letar sadel, annars hade jag haft en nu om jag inte visste bättre ;)

Men om det inte finns nån bomlös att hoppa i förutom Ansür som kostar 35 000kr som passar så går det inte att ha bomlös. Thats it. Jag har inte 35' nu och det tar tid att spara till det, och jag måste ha en sadel under den tiden.
Så jag får helt enkelt göra det bästa av situationen.

Jag vet att han haft sadlar som legat bra på honom som han haft hos tidigare ägare, men det är en harry dabbs och jag hittar verkligen ingen sadel av den modellen som passade honom. Jo en, men den är i 15½ tum :crazy: Och den andra var en Morris & Nolan som är typ 20 år så det är svårt att hitta. Nu har han nog ändrats en del under åren så de skulle säker inte passa ändå. Men han har ändrats till det bättre. Så sadel måste finnas att få tag på. Frågan är fan vad :(

*kl*

Denna modell väntar jag hem nu. Den ser ju svängd ut och jag hoppas den är tillräckligt, men det är ju tveksamt.ser nästan lite för rak ut ändå.. Frågan är hur mycket man kan ändra den genom stoppningen?? Och de är korta i anläggningsytan. Men ja.. Tror ni att man kan avblåsa den på en gång?? Nu är det inte denna jag ska få hem på prov, den kommer från sadelmagasinet ny.

31697176.jpg

Senast ändrad:

Du kan ju fråga han som säljer Jaguar hur vida det går att göra dom och om det är tryggt? En beg Jaguar borde du kunde få för ett hyfsat pris. :)

Eller bredda en Golden Star till max.

Jaguar sägs det ju att de inte går att få såhär vida.

Golden star är nästa sadel att prova om denna inte passar. Men på sadelmagasinet trodde de mer på denna, så då börjar jag där.

Ska ev på en sadelutprovning om 2 veckor, men hon som kommer upp har bara vissa märken så jag ska tala med henne om hon har nåt som är nån idé att lägga på. Har hon inte det är det ju ingen mening att åka. Så typiskt att man bor på ett ställe där det är 60 mil till närmsta utprovare. Och när de väl kommer någon så säljer de inte sadlar för denna typ av rygg. :( Blir väl att ta en tripp till stockholmstrakten till våren om det inte löser sig.

Hubertus har jag faktiskt inte kollat på. Du är den första som nämner det. Ska genast kika. Tänker du på någon speciell modell? Nyare, äldre??

Jag vill gärna ha 17'' men dem är ofta alldeles för långa för han. Känns inte bra att tränga ner mig i en 16½'' heller för då lär man ju hamna på bakvalvet. Och han behöver absolut inte mer tryck mot länden än han har.

Vad säger ni?? Heller en lite för lång sadel men som ligger i balans och ryttaren sitter mitt i sadeln med god balans, eller en sadel som är tillräckligt kort för hästen men för trång för ryttaren så denne hamnar på bakvalvet?

Jag känner spontant att alt 1 måste vara bättre. Men det är ju som det är med för lång sadel också..

Är det nån skillnad i känslighet i länden/njurarna mellan sto/valack?

Hmm nu behöver jag hjälp.. :crazy:

Först med mätningen. Hästen är som lite ingröpt i manken, så jag har jättesvårt för hur jag ska mäta egentligen. Och vart. Han har börjat fylla ut lite så jag troe han kommer fylla i ganska mycket till i manken. Men hur ändrar det den egentliga vinkeln?? Bredare blir han helt klart, men kommer vinkeln att ändras? För som det är nu mäter man ju luft emellan manken och tex en tumstock eftersom det sviktar inåt.

Lägger in bilder så får ni komma med synpunkter.

Vart jag mäter. Har satt ut tejpar där det är 4 fingrar bakom bogbladsspetsen. Han behöver verkligen den för bogbladet rör sig så enormt och han har stora muskler på bogen som måste få plats.
31706890.jpg

Manken från sidan
31706884.jpg

Här syns det lite hur han svänger ut ner mot bogmuskulaturen.
31706888.jpg

31706887.jpg

31706886.jpg

Problemet jag känner här är att vinkeln PÅ manken är mindre än längre ner mot bogmuskulaturen. Så för att bogmuskulaturen ska få plats behövs en vidare sadel men för att den ska ligga an mot manken behövs en lite smalare. Hur gör man där? Som jag gjort idag - fårskinspadd på manken??

Här ligger mätstickan på, då ser man hur musklerna vidgas neråt.

31706891.jpg

Mäter jag med tumstock så blir det luft under vid manken. Hur ska man hantera det?? Visst där ska det ju fylla ut muskler förhoppningsvis så jag tror inte det är fel att ignorera det. Eller??
31706894.jpg

31706896.jpg

31706895.jpg

Såhär blir de olika sätten jag mäter. vart på dem ska jag mäta vinkeln och vilken är mest rättvis och enklast för att passa in sadel?
31706898.jpg

Sen till sadeln jag fick hem idag. En tekna hopp värmd till 100-105 grader.
Den ligger ju som skit. Jag tycker den ser för smal ut :o Hans ST dressyr K4 100 grader ligger huur bra som helst med fårskinnspad under.

Men det konstiga är att denna sadel lättar baktill när han höjer ryggen. Varför? Kan den vara för svängd ändå? Går det på denna häst?? :rofl: Visst det känns ju grymt att ha en sadel som lättar riktigt tidigt med tanke på hans suuuperkorta sadelläge, men den kommer antagligen ligga och guppa på ryggen. men om man gör den ännu vidare - kommer den inte lätta ännu mer bak då? Borde inte en för smal sadel trycka bak?

Om man skulle göra denna vidare - hur tror ni den skulle bete sig då?
Nackdelen som gör att jag antagligen inte ens tänker prova att vidga den är att den är på tok för takformad. det är bara ytterkanten som ligger an. :(

Lite bilder.
På stallgången med nersjunken rygg
31706867.jpg

Vet inte vad jag ska tycka.. Smal??
31706865.jpg

31706864.jpg

31706866.jpg

31706868.jpg

Detta är med höjd rygg, som han ser ut under ridning.

Utan tryck i sätet
31706873.jpg

Den lättar verkligen upp!
31706871.jpg

Med tryck i sätet
31706874.jpg

31706876.jpg

Känns ju som jag kan skicka tillbaka den här utan att en provrida den. Men är den ens värd att prova igen lite vidare?? Eller har ni andra teorier än mig?

Vore det inte för att den var så takformad hade jag kanske provat. men jag vet inte vad jag står mig till det. Den är ju rätt tunn i bossorna så att den ska kunna forma sig nå mycket känns inte aktuellt.
Vore dock super för denna häst tror jag å slippa med tryck på länden som han haft hela sitt liv tidigare :crazy:
usch hatar dethär.

men om denna är för smal (om ni också tycker det) och där är över 100 grader så kan jag ju direkt strunta i Prestige...

Stirra dig inte blind på enbart gradtalet på sadlar, det beror mkt på hur de är uppbyggda och formade också.

Dock finns ju risken att Prestige blir för smal, men jag hade definitivt försökt få tag på en riktigt vid sådan och provat, tex Golden Star. Sedan har de några andra äldre hopp/allround modeller som också är rejält svängda.

Har även för mig att Amerigo ska ha någon svängd hoppmodell, har du varit i kontakt med Ridin?

Men jag tror du har en klurig nöt att knäcka med den där ryggen faktiskt ;)

Bakvikten är hårresande!

Mmmm eller hur :crazy: Därför jag aldrig ens provred den.
Det jag inte fattar är hur den kan lätta bak när den ligger i bakvikt. Kan du förklara det?? Har aldrig tidigare vart med om det, men det kanske inte är så konstigt som jag tror?

Därför tror jag ju inte att det blir bättre av en vidare för då ska den väl lätta ännu mera. Eller??

Är det sadeln som är konstigt svängd? Jag upplever den som jättesvängd fram och sen rak men uppåt bak. Jättekonstig.

Stirra dig inte blind på enbart gradtalet på sadlar, det beror mkt på hur de är uppbyggda och formade också.

Dock finns ju risken att Prestige blir för smal, men jag hade definitivt försökt få tag på en riktigt vid sådan och provat, tex Golden Star. Sedan har de några andra äldre hopp/allround modeller som också är rejält svängda.

Har även för mig att Amerigo ska ha någon svängd hoppmodell, har du varit i kontakt med Ridin?

Men jag tror du har en klurig nöt att knäcka med den där ryggen faktiskt ;)

Absolut, visst beror det mycket på hur de är uppbyggda med! Men jag kan fortfarande inte ha en sadel som är rätt uppbyggd med 15 grader för trång. Det funkar ju inte heller. Så jag måste ju hitta rätt på alla punkter.

Sen den här sadeln var inte en sadel som jag tog hem för att jag tror den ligger bra, utan för att det är en svängd sadel som dessutom går att få jäkligt bred. Jag hittade en på öppet köp so jag fick vraka och välja på hur bred den skulle vara. Så varför inte prova den?? Det kostar ju som inget. Hellre prova allt jag kan och sen stryka de som inte passar. Då slipper jag gå å fundera och tro att den där kanske kan passa men inte provar den.. Bättre å stryka alla jag vet inte passar så man kommer nån vart.

Har en Golden Star på g och har hittat en sadelmakare som är villig att pressa ut den max, alltså över 37 grader. Kanske är värt ett försök ändå. Men den är en 35a i botten men aldrig omvärmd. Så risken är ju att de inte får ut den så mycket som behövs ändå fast de försöker göra allt för att få den så vid som möjligt. Har hört att den krymper tillbaka lite när den kallnar.

Passar inte Prestigen så blir det Amerigo nästa. Har aldrig sett en sådan i verkligheten så jag måste verkligen läsa på där.

Helt klart är det en svår rygg. Nåt som jag tyvärr är orolig för är att det inte går att hitta en optimal sadel. Men jag ska fan hitta den som ligger bäst...:)

Senast ändrad:

Sadeln är helt fel för hästen. Min gissning är att den är för smal för hästen så den inte kommer ner på ryggen, och därför måste den släppa någonstans, eftersom sadelgjordstropparna fäster i framvalvet lär den inte lätta fram - då blir det därbak.

Men det är bara gissningar utan att se hur sadeln bär sig åt när hästen rör sig. Har du verkligen ingen sadelmakare som kan komma och hjälpa dig? Om inte annat hade jag i ditt ställe mailat t ex Amerigo och Jensen för att höra om de har någon tanke om problemet.

Det kommer upp en kvinna nu i oktober men hon har bara Santa Cruz, Pessoa, Anky och Lippo med sig. Har försökt få tag på henne så jag kan höra om hon tror att hon har nåt passande. Tror hon det så ska jag tid hos henne.

Felet är är att det finns bara en sadelutprovare här inom 30 mils radie och jag vet såå många som inte blivit nöjd för att hon inte är så intresserad att hitta det optimala. Så på min är jag rädd att hon är helt fel.

Jag väntar bara på att någon till ska ta upp en sadelprovare från söder över. Om jag inte fixar det i höst så åker jag ner till tex sharpman eller liknande i vinter. För hjälp måste jag ha snart.

Ja hela sadeln känns helt fel. Har köpt en Golden Star idag så den kommer väl om en vecka. Sen ska den värmas om och jag lär göra nåt åt stoppningen. Ska prova den som den är första och sen skicka iväg den efter lite rådfrågning med sadelmakarn jag skickar den till.

Bra tips att rådfråga dem. Jag ska ringa nån som provar ut dessa på måndag!!

ingen som har något tips eller råd an hur jag har mätt? ser det ut som jag gör rätt?

om k4 järnet ligger bra på honom så är han betydligt vidare än 100 grader. Jag hade k3 till min fjording som var ungefär 120 grader bred. ST är betydligt vidare än vad som står hos ÅF.

Teknan låg horribelt ocn prestige har helt fel form. Jag skulle vilja se en film på den hästen i rörelse.

(skriver från mobilen)

Hmm så K4 är inte 100 grader?? :o

Vet du hur vida de är då?

Teknan är redan tillbakaskickad. :)
Så du tycker inte ens det är värt att prova Prestigen? Ska jag ångra köpet redan nu innan de hunnit skicka den? Vad ska jag prova då? Som är så bred och är superkort i anläggningsytan. Absolut inte kilbossor.

Vet inte om jag har möjlighet att filma honom i rörelse. Kan försöka. Ska tömköra någon dag i veckan, men vet inte om jag får med mig någon som kan filma. han måste ju jobbas så han använder ryggen. Gör han inte det ser han ju ut som på stallgången och det ger ju ingen som helst nytta.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
675
Senast: Jfrelin
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 927
Senast: Derivata
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 619
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka