Svängdaste hoppsadeln som finns?

Sv: Svängdaste hoppsadeln som finns?

Mystiskt, jag vet en häst med svängd rygg som enligt utsaga fick en WOW utprovad till belåtenhet. Men om du säger motsatsen så betvivlar jag inte sanningshalten.

Det är ju skillnad på lite svängd och väldigt svängd, jag uppfattar det som att TS häst har riktigt svängd rygg (svankig) och då funkar tyvärr inte WOW.

Kieffer är ju väldigt raka så de kan val knappast komma på fråga.
Jag hade en passier som var väldigt svängd. Kanske?

Vill man komma billigt undan är ju de flesta äldre sadlar rätt svängda, t ex äldre Stübben med rundbossa. Men då får man ofta kosta på en omstoppning.

Risken med äldre sadlar är att tunneln är extremt smal.

Kieffer är ju väldigt raka så de kan val knappast komma på fråga.
Jag hade en passier som var väldigt svängd. Kanske?

Ja men jag har hittat två ex som är väldigt svängda!! två äldre sadlar. men de är inte tillräckligt vida. men bommen har varit väldigt matchande svängd med ryggen. Men anledningen att jag inte ens väljer att försöka värma om dem är för de har kilbossa. Är ingen mening att prova ens.

Vill man komma billigt undan är ju de flesta äldre sadlar rätt svängda, t ex äldre Stübben med rundbossa. Men då får man ofta kosta på en omstoppning.

Risken med äldre sadlar är att tunneln är extremt smal.

Har ju provat en Stübbben, den som är på bilden i andra inlägget. Den är en 33,5 och det är ju deras absolut vidaste vidd och den var för smal :(

Jag har också märkt att äldre sadlar ofta riskerar att ha extremt smala kanaler och det funkar inte. Så det rä jag jättenoga med att verkligen kolla när jag kollar på begagnade exemplar.

Ja, det är onekligen nästa problem: äldre sadlar är tydligen uteslutande för tunna fullblod - om ens det.

Ja det var lite annorlunda på den tiden. Var hästarna tunnare för 15 år sedan eller gick alla grövre hästar med för smala sadlar?

Hmm och nu kommer det ju bli att de få svängda hästar som föds kommer få gå med för raka sadlar om utvecklingen ska gå åt det här hållet om inte de gamla sadlarna sköts bra så de håller länge till.

Är ni säker att WOW sadlarna inte går att få svängda? Satt å kikade på dem och det är onekligen intressanta sadlar. Någon som vet var de kostar ca?

Hmm ja då är bara frågan om de går att få supersvängda och med rundbossa. Har letat på hemsidan men hittar inget liknande :(

Så har vi några fler förslag på vad man kan tänkas prova? Längtar till jag får sadeln nu. Ska bli skönt att få rata en som man varit nyfiken på länge..haha För passa kommer jag inte vänta mig att den gör.. :crazy: Jävla sadlar..

För att ge några tips kanske ni vill se ryggen :p

Såhär ser han ut stillastående. Nu är han helt omusklad då han varit konvalecsent sedan mars, men har börjat trava igång nu. Så muskler saknas och magen lär hjälpa till och hålla upp ryggen senare.

Stillastående
31683330.jpg

Såhär har han sett ut i rörelse, fejkat på stallgången nu. Men väldigt lika höjning av ryggen. Sen saknas ju som sagt en hel del muskler!! Så det lär bara bli bättre :)
31683329.jpg

Men det behövs ju en rejält svängd sadel och att den svänger jämnt hela vägen.

Oj oj..haha bara börja då :o Bara 20 000 kvar.. :D

Men jag måste ju ha nåt till dess.. :crazy:

Men vad är det som gör att det går att hoppa i en Ansür och inte i en stabilare vanlig bomlös, typ ST? Vad är skillnaden? Är det någon förstärkning?

Sen om man kikar på Ansürs hemsida tycker jag inte de ser så överväldigande ut. Kan vara dåliga bilder då det är produktbilder, men jag skulle vilja se riktiga bilder på dem. Ingen som vet nån som har en??

Jag går strikt på att de faktiskt använts till hoppändamål under många år, på höga höjder utan skador p g a sadeln.

ST tycker jag har på tok för mycket problem för att t ex hoppa i. Jag hade - som sagt - inte bangat för att rida det du ska göra (galoppintervaller) i en välpassande ST Dressage.

Jo det är jag åxå med på men vad är det med just den sadeln som gör den hållbar för det??

Sen vad är det för problem du haft med ST? Min upplever jag hur bra som helst. Men jag kanske ska börja hålla ögonen öppna om det brukar vara nåt som krånglar.

Alla tre modellerna har varit helt sinnessjukt belagda med sjukdomar, jag kan nog täcka in samtliga problem man kan ha med en sadel på dessa tre. Låt oss inte fastna på det, men jag föredrar helt klart Trekker Master.

Okej, men vad är det för fel du har haft? Blir lite orolig om det vart sådär för dig :crazy: Då kanske min också är felande utan att jag vet om det, så upplys mig gärna så jag kan undvika att märka det när hästen har fått ont i ryggen redan. :(

Vad är skillnaden i konstruktionen mellan en Ansür och TM då? Tänkte om TM skulle gå att hoppa i även om ingen erköänt att det går. För det måste ju gå i fler bomlösa än Ansür om det är så att det funkar med den. En tanke bara..

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
675
Senast: Jfrelin
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 927
Senast: Derivata
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 619
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka