Svängdaste hoppsadeln som finns?

Sv: Svängdaste hoppsadeln som finns?

Nu har jag plockat ut järnet och det är exakt 100 grader. Järnet är superkort och om man sedan mäter sadeln när det är i och man vidgar sadeln max så mäter den 105 grader. Järnet är så kort så det ser ut att bara ligga i luften över manken nästan. Undet järnet är det sadeln blir 105 grader, och det är där den ligger på hästen. Jag tror detta kan stämma för jag har mätt hästen till 107 grader och då räknar jag med att han fyllt de groparna han har på manken så han iafl blir rakt sluttande, inte insjunken som han är nu. Därför har han en pad under sadeln.

Så att järnet stämmer med graderna de angett råder inga tvivel om, men det verkar som sadeln blir vidare där järnet slutar!! Ska lägga in en bild sedan och visa skillnaden. Skriver på mobilen nu.

Nej prestigen har fel tyngdpunkt och har fel svängdhet på bommen. Som sagt hubertus, ev frank baines.

På vilket sätt är Prestigen fel svängd? Förklara gärna :)

Vad tror du om Dominus'en då? Haflingern ser ju rätt vid ut..

Men jag har inte hittat nån hubertus som är i bra skick, och sen inte i den vidden. Vilken modell av hubertus tror du på?

Har du provat Terry´s?
dom kan vara svåra att få tag på och du ska leta efter den äldre modellen för den har bredare kanal än dom som producerades i slutet.

Piab? jag hade en Piab dressyr som jag har för mig var ganska svängd

Paul Jones kanske?
Jag har en sådan, den är svängd, mycket vid. skön att rida i!

Senast ändrad av en moderator:

Har du provat Terry´s?
dom kan vara svåra att få tag på och du ska leta efter den äldre modellen för den har bredare kanal än dom som producerades i slutet.

Piab? jag hade en Piab dressyr som jag har för mig var ganska svängd

Paul Jones kanske?
Jag har en sådan, den är svängd, mycket vid. skön att rida i!

Hmm Terry's och Paul Jones har jag aldrig hört talas om!! Ska genast kolla upp dem! Men det lär ju vara svårt att få tag i dem när man inte ens hört namnet och då sitter man och lusläser alla sadelsidor, blocket och hästnet :D

Vet du hur vida dessa är i respektive vidd? Är det någon av dem som ligger mellan 105-110 grader?

Nej prestigen har fel tyngdpunkt och har fel svängdhet på bommen. Som sagt hubertus, ev frank baines.

Har hittat några intressant FB Reflex faktiskt! Tusen tack för förslaget! Men vet du hur vida de är i W och XW? Såg någonstans att W var mellan 95-105 grader. Verkar variera en hel del i sådana fall..

Väntar på bilder på en som var riktigt intressant så jag får väl försöka mäta då. men folk brukar ju vara så talanglösa på å fota fastän man förklarar ordagrant hur man vill ha fotona tagna.. haha ;)

Har talat med några sadelprovare och återförsäljare till FB och de säger att grova halvblod absolut inte kan ha FB få de är för nätta. De alla lägger dem på nätta halvblod med mycket manke och lita takformade ryggar.

Men men.. nu har jag suttit i telefon och diskuterat i oändlighet med Sadeldoktorn, han har provat ut en Harry Dabbs på denna häst för 3 år sedan. Så nu har jag skickat bilder och måttat och han ska bygga om en Cobra åt mig.
Vad tror ni om detta? Corbran tycker jag ser lovande ut och att få den måttad efter hästen kan väl inte vara helt fel. De ser ut att släppa väldigt tidigt med.:)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
675
Senast: Jfrelin
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 927
Senast: Derivata
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 619
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka