Svängel/trissor till rockard. Hur?

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
Tjo, då de andra trådarna jag hittar på ämnet är gamla så gör jag ett försök.

Har en gammal rockard som jag idag lindar långbrösta på, som jag skulle vilja få dit antingen svängel eller trissor/linor på, men jag har ingen aning om vors jag får tag i nått, hur det ska sitta, eller hur jag vet vilken som är bäst?

Vagnen är rak i framkant och hästen ganska lång, så rädd att de få svänglar jag hittar, som är raka, kommer bli fett störande om de slår i? Måste ju ut med den en hel del för att få svängrum (hah) och då kanske blir för kort för pålle?

Så trissor känns ju som att det borde bli enklare? 🤔 borde ju nästan gå få funka med långbröstan jag redan har?
Men..vad ska man ha? 🙈 spanat på biltema med blev då inte klokare..

Känns som att det är läge att se om han i byn som svetsar kan ta sig an vagnen lite, skulle vilja få dit ringar för linorna längst med skaklarna, samt se om det går få tyngdpunken en hint bakåt...

Men ja, ni som har mer koll, några tips? 🫠 eller nån bild iaf 🙈

Jag köpte lös svängel på typ.. Drive out, och monterade fast på min rockard. Tycker inte den bygger mycket :)
I övrigt hängde jag nog inte med helt, kan inget om trissor på vagnar 😅

Jag köpte lös svängel på typ.. Drive out, och monterade fast på min rockard. Tycker inte den bygger mycket :)
I övrigt hängde jag nog inte med helt, kan inget om trissor på vagnar 😅
Inte jag heller 🙈 mer än att jag lånade en rockard för flera år sedan som hade sånna, vagnen fick fel vinkel för hästen och va obekväm sitta i så använde den bara en gång typ 😬

Jag är absolut ingen expert i ämnet och har enbart hållit på med körning senaste åren och aldrig med trav, men jag vet att man inte ska blanda travutrustning med traditionell utrustning eftersom de skiljer sig åt. Jag har en holländsk gig/rockard med svängel som väger 90 kg. Då behöver man en sele med lös brösta eller collar och draglinor alternativt loksele. Vikten i skaklarna ska vara 3-7 kg när kusken sitter i. Enkelt att mäta med medhjälpare som håller upp vagnen i ett grimskaft exakt den höjd som den har med hästen förspänd och väger trycket med hövåg. (Säkert här någonstans det blev tokigt som gjorde att din häst inte gillade vagnen du testade.) Rätt monterad så slår slår svängeln inte i åt något håll.

Jag tror att trissor är bättre om du ska ha travutrustning, men det finns såklart bukefalister som är duktiga på körning. Kanske tex @parellikusken kan komma med tips?

Jag är absolut ingen expert i ämnet och har enbart hållit på med körning senaste åren och aldrig med trav, men jag vet att man inte ska blanda travutrustning med traditionell utrustning eftersom de skiljer sig åt. Jag har en holländsk gig/rockard med svängel som väger 90 kg. Då behöver man en sele med lös brösta eller collar och draglinor alternativt loksele. Vikten i skaklarna ska vara 3-7 kg när kusken sitter i. Enkelt att mäta med medhjälpare som håller upp vagnen i ett grimskaft exakt den höjd som den har med hästen förspänd och väger trycket med hövåg. (Säkert här någonstans det blev tokigt som gjorde att din häst inte gillade vagnen du testade.) Rätt monterad så slår slår svängeln inte i åt något håll.

Jag tror att trissor är bättre om du ska ha travutrustning, men det finns såklart bukefalister som är duktiga på körning. Kanske tex @parellikusken kan komma med tips?
Tror kombinationen vinkeln och att den va kortare med att istf högt ryggstöd så va den en 5cm hög sarg störde oss båda 😅

Skulle behöva få "upp" skaklarna nån cm för att bli typ viktlösa. Är en rockard modell bilaxel med lite typ stötdämpning i sitsen, så ganska tung att flytta på, men när man får den i rätt läge 🤩 brodern sprang runt gården med mig och hans sambo sittandes i vagnen 😆

Tack för länken!
Lite saftigt pris, men ger mig en idé om vad som ska dit iaf. Vi har ju kört som mest typ 1 gång i månaden, (och i nuläget skulle det mest bli skritt) och flera månader sen sist nu, så känns inte läge för jätteinvesteringar, men nånting som gör det lite bekvämare för pålle och enklare för mig (drömmer om QH istf remselen 🙈) är alltid bättre, minskar startstreckan att få oss ut 😬

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka