Bukefalos 28 år!

Svansen av?

matildadahlgren

Trådstartare
Jag har en katt på ca 9 månader. Igår när han kom in så la jag märke till att han hade något på svansen när jag kände på den, men tänkte att det nog bara var något smuts som jag skulle ta bort sedan. På kvällen åt han väldigt väldigt lite. Jag hade inte i så mycket blötmat i skålen och han åt inte ens upp det, normalt vräker han i sig maten. Han åt heller inte torrfodret. Han har dock ätit idag, men inte på samma sätt som han brukar.
I morse när jag rörde hans svans så pep han till och sprang iväg, då märkte jag också att den övre halvan/tredjedelen av svansen hängde ner. Den hänger inte som att den är helt av, men den hänger som en liten böj (om ni förstår vad jag menar). Han har jätte ont (i alla fall när man rör den) och jag tycker att den delen av svansen som hänger känns lite "bucklig" jämfört med resten av den, ungefär som att den skulle vara krossad eller något sådant.
Vi gjorde rent den lite också och det som var på svansen som jag trott var smuts visade sig inte vara blod utan något annat.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Vi bor ute på landet och det finns ju en hel del djur här, men det känns faktiskt inte riktigt som det är ett djur som gjort det..

Min mamma sa att jag skulle känna om den var kall, då skulle vi kanske vara tvungna att amputera en bit av svansen. Vad tror ni?
 
Sv: Svansen av?

Kanske vattensvans? (katter kanske inte ens kan få det? Vet att hundar får det)
Men i och med att han reagerar vid beröring är nog röntgen det enda som kan visa vad som kan vara felet.

Möjliga scenarion:
Svansen blivit överkörd
Fastnat
Biten
Eller blivit skadad av människor :(


Hoppas ni hittar felet, inte roligt när missarna kommer in och är skadade :(
 
Sv: Svansen av?

Åk till veterinären om han har så ont! Det finns ingen på internet som kan spekulera i om det är en liten klämskada som kan läka ut av sig själv eller om den är bruten och behöver behandling. Är katten så smärtpåverkad att den äter dåligt behöver den hjälp.
 
Sv: Svansen av?

Katter brukar i allmänhet inte vilja göra väsen av sig när de har ont så om de gör som din katt, faktiskt visar tecken på att de inte mår bra, så vore det verkligen smartast att åka in med katten till veterinären som vet bäst om vad man kan göra. Så snart som möjligt anser jag, din katt mår ju uppenbarligen inte bra :(
 
Sv: Svansen av?

Min ena hankatt kom hem en dag med svansen hängandes ända uppe från roten. Men också som i en liten böj. Han hade dock sår på flera ställen på svansen. Han åt inte, drack inte och skrek så fort man rörde vid svansen. Veterinär kunde konstatera att svansen var av på mitten, så de amputerade den. Han har nu en söt liten stump och absolut inga problem utan sin svans. Veterinären trodde att han fastnat med svansen och slitit av den när han försökt komma loss. Så kanske har din råkat ut för samma grej. Håller tummarna för din kise.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 926
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp