Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

fast jag tillhör väl knappast de som är negativa till travsporten? :confused::eek:

(och jag har nog aldrig ens vart inne på hoppforumet så där är jag inte en av de skyldiga heller, och jag visste inte att det förekom där)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

:laugh:

Kom på att du kanske måste ändra formuleringen på din profil...

Någon kanske finner den "stöt-ande" :D:D

Själv gillar jag ditt ordval :rofl:

AM
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

menar du NÄE Yalla kom hem? Det vet jag att det låter lite kul, fast det har vart lite blandade känslor oss emellan så det stämmer ibland!

Annars fattar jag inte :o

(det med stöt - ande var djuupt! )
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det spelar ingen roll vilken gren det handlar om, folk som tillhör den grenen får genast en reflex där de benhårt tvivlar och förnekar att såna metoder över huvud taget är möjliga. det kan inte vara sant, det är inte möjligt osv - och sen följer en rad argument varför det inte är möjligt.



Slår mig fri-inte jag.

KL

Jag har varit inne lite i travttåden, innan den blev låst, och frågat varför ingen vill att den som piskar sin häst i mål och den därför blir placerad eller får vinst, tycker att ekipaget ska diskas.?:confused:

Om man kan vinna i travet på fusk och faktiskt på det viset att fusket innebär att man slår hästen, varför kan man då inte öppet få barra eller piska på hopptävling, vad är skillnaden?:confused:

Jag är inte för barrering, piskning, sporrning, men vad är skillnaden?

Och en annan sak, någon i andra tråden menade på " att det var ju inte så farligt, några minuters lopp och lite piskslag", hmmm, jag undrar vilken kusk som törs slå så hårt på tävling utan att ha tränat samma slag på träning?:confused:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Fast det där är falsk marknadsförning- det ska stå "inte en vinnare på mackan".
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Slår mig fri-inte jag.

KL

Jag har varit inne lite i travttåden, innan den blev låst, och frågat varför ingen vill att den som piskar sin häst i mål och den därför blir placerad eller får vinst, tycker att ekipaget ska diskas.?:confused:

Om man kan vinna i travet på fusk och faktiskt på det viset att fusket innebär att man slår hästen, varför kan man då inte öppet få barra eller piska på hopptävling, vad är skillnaden?:confused:

Jag är inte för barrering, piskning, sporrning, men vad är skillnaden?

Och en annan sak, någon i andra tråden menade på " att det var ju inte så farligt, några minuters lopp och lite piskslag", hmmm, jag undrar vilken kusk som törs slå så hårt på tävling utan att ha tränat samma slag på träning?:confused:

Problemet är ju lite att man inte piskar hästen, du får driva hästen 4 gånger på upploppet, med du får inte släppa tömmen- dvs. du får ingen större kraft i slagen o det ser värre ut än vad det känns.
Nej, jag sa inte att det inte kändes!!

Och nej, kuskarna sitter inte o piskar hästarna hemma, ett tips till dig är att läsa denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=933829

Hästar är olika, vissa hästar behöver bli påhejjade aktivt med röst o rörelser för att ta i, andra behöver du inte hejja på alls..
Den informationen kan du ju nu vända om du känner för det till att de inte mår bra osv, eller bara jämnaför med att vissa ridhästar får du sitta och driva, andra bromsa. Betyder inte att de mår dåligt för det.

Då skulle ju en segpropp till häst aldrig få in en krona, de skulle bli diskade direkt o i varje lopp om man inte fick hejja på dem.

Det är dock skillnad på att piska och driva, det som bör avgöra är väl huruvuda hästen tar skada!

Men jag tycker att det ska vara böter som höjs efter varje återfall och efter tex 3 böter blir det automatiskt avstängning en kännbar period.
Kuskar har detta som jobb, så tänk själv hur dte skule vara att vara avstängd från ditt jobb o din möjlighet att tjäna pengar.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det skall inte gå att tjäna pengar på otillåten drivning, därför bör det vara automatiskt diskning!
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Kuskar har detta som jobb, så tänk själv hur dte skule vara att vara avstängd från ditt jobb o din möjlighet att tjäna pengar.

Det vore väl ännu bättre och enklare att man helt enkelt inte får den placeringen eller den vinsten man fuskat sig till.

Det är antagligen mer effektivt än en avstängning.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det skall inte gå att tjäna pengar på otillåten drivning, därför bör det vara automatiskt diskning!
PL

Ja, precis o därför bör regler ändras, bli mer klara på vad man får och inte får.
Otillåten drivning är inte ialla fall skadligt för hästen.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det vore väl ännu bättre och enklare att man helt enkelt inte får den placeringen eller den vinsten man fuskat sig till.

Det är antagligen mer effektivt än en avstängning.

Tveksamt faktiskt.
I ett normalt lopp är första pris 3000-20 000 :-
Dvs. en kusk bli diskad för drivning och förlorar kanske ett 3dje pris på 7500:-

Jämnför med Avstängning 2 veckor för en större kusk som kanske kör i genomsnitt 10-20 lopp vecka...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

KL

Bara lite allmänna reflektioner.

Jag fascineras över reaktioner som trådar om våld eller olagliga metoder mot hästar i träning oftast väcker rent generellt. Det spelar ingen roll vilken gren det handlar om, folk som tillhör den grenen får genast en reflex där de benhårt tvivlar och förnekar att såna metoder över huvud taget är möjliga. det kan inte vara sant, det är inte möjligt osv - och sen följer en rad argument varför det inte är möjligt.

det är ett faktum i dagens sverige i grenar trav, hoppning och dressyr att högst tveksamma metoder förekommer på många många platser och stallar. Sen att man inte vill tro det, är en HELT annan femma och har fortfarande ingen grund att det för den skull inte förekommer.

varför skulle det inte vara möjligt att ngn som helst misshandlande av djur förekommer inom travet?
eftersom det är fullt verkligt att en av sveriges mest kända hoppryttare helt öppet i sitt eget ridhus medans andra finns på anläggningen, både barrerar och jagar sin häst med långpisk över hinder när den stannat, tills den hoppar i skräck, och hästar som krubbbitit pga att de stått inne för mycket, hade eltråd på alla sidor om sig i boxen, osv osv, så förundrar jag mig att folk fortfarande vill blunda och hävda att nej, det är fullständigt omöjligt, det händer inte.
Fler borde göra som danskarna gjorde i det senaste misshandelsfallet av den numera ökända Christine W - dvs personalen reagerade och valde att sticka ut, och tog in reportrar som fångade henne på kamera LIVE. Om fler vågade göra det istället för att ducka och tiga, så skulle det kanske börja röra på sig i fråga om hantering av djur ute i stallarna.


Bra rutet,Mackan
Precis så ligger det till i hästvärlden-den är ondskefull ,vilket vi vill eller inte väljer att se.
Jag är dessvärre ,för min egen skull (skulle ibland önska att jag var mer som svensson och tittade åt andra hållet då jag ser ngt. otillbörligt. )väldigt receptiv att upptäcka missförhållanden och ojusta metoder-och jag tvekar ALDRIG att anmäla.Det kan understundom vara ganska jobbigt att ro i land.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Bra rutet,Mackan
Precis så ligger det till i hästvärlden-den är ondskefull ,vilket vi vill eller inte väljer att se.
Jag är dessvärre ,för min egen skull (skulle ibland önska att jag var mer som svensson och tittade åt andra hållet då jag ser ngt. otillbörligt. )väldigt receptiv att upptäcka missförhållanden och ojusta metoder-och jag tvekar
ALDRIG att anmäla.Det kan understundom vara ganska jobbigt att ro i land.

Tror du sagt det första bra :)
Personer som vågar stå upp, stå ut o anmäla respekteras!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Varför skulle travet vara förskonat från dumheter när varken hoppsporten eller dressyren är det?
Dock tycker jag att allvaret med elektrisk påfösare överdrivs.
Om man ser hur hästar bankar på varandra för att få sina viljor igenom så är ju både piska och elektrisk stöt en mild fläkt.
Det finns värre saker som djuren utsätts för och som man borde koncentrera sig på att få stopp på.

Däremot så är det ju sportmässigt fel.
Eftersom att sportens regler skall gälla lika för alla.
Annars så blir det ju fusk från vissa.

Detta var nog något av det dummaste jag läst!
Här handlar det ju inte om någon tillrättavisning eller liknande (som om hästen stegrar/bockar osv) utan det handlar ju om att driva på en häst som redan gör det den ska men inte så fort som kusken vill. Själv rider jag fälttävlan och jag skulle ALDRIG spöa min häst för att få den att springa fortare. Det är inte bara elakt uatn också farligt för hästen då man pressar de att springa fortare än vad de egentligen klarar av eller orkar.
Om någon använt elektrisk påfösare tycker jag det är fruktansvärt och allvaret överdrivs absolut inte!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag är dessvärre ,för min egen skull (skulle ibland önska att jag var mer som svensson och tittade åt andra hållet då jag ser ngt. otillbörligt. )väldigt receptiv att upptäcka missförhållanden och ojusta metoder-och jag tvekar ALDRIG att anmäla.Det kan understundom vara ganska jobbigt att ro i land.


det är beundransvärt och jag är fullt medveten om att det kostar. Önskar att fler tog sig besväret och engagemanget och slutade vara svensson och ducka och gömma huvet i sanden vilket tyvärr merparten GÖR, vad jag erfarit rent konkret. Det är de facto mer regel än undantag.

Men varför är jag förvånad eller ens chockad egentligen eller orkar att bli upprörd.... - Samma svensson kliver ju nämligen rent konkret gladeligen över en kullfallen gammal tant i tunnelbanan på stockholms station och avfärdar dem som "jävla knarkare, eller vad obehagligt det där rör inte mig". Eller "usch, jag tittar upp i luften eller åt andra hållet så försvinner problemet och det är som det inte existerar." Jävligt sorgligt rent ut sagt, för att inte säga fullkomligt skräckinjagande.
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Är inte otillåten drivning skadlig för hästen?

Nej, du får driva 4 gånger på ett upplopp utan att släppa töm, så du träffar inte med nån större kraft, ser oftast värre ut än vad det känns.. (däremed inte sagt att dte inte känns)
Det är tex inte tillåtet att ha en yvig drivning (som inte skadar hästen) men ser illa ut.
Du får inte slå på vagnen t ex, det skadar ju inte heller hästen för den blir inte träffad..
Du får inte föra oväsen, alltså inte ropa/smacka för mycket på hästen
Finns fler , men du förstår nog poängen

Alla böter beror inte på att man slagit på hästen, det är viktigt att veta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 027
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp