Svansvård

Habina

Trådstartare
Mitt ena sto har alltid haft en ganska klen svans, men sedan jag började ge henne rätt balans på mineralerna upplever jag att den blivit lite tjockare. Häromdagen när jag tvättade den (då hon envisas med att bajsa på svansen ibland) insåg jag att den hade blivit mycket tjockare senaste året. Jag har då inte rört den öht sedan sommaren 2018.

Så min fråga är helt enkelt, hur bibehåller jag det här, men kombinerat med att faktiskt tvätta svansen ibland. Dvs vad använder ni för produkter i hästens svans, hur ofta tvättar ni svansen, vad har ni för borste vid utredning och hur ofta reder ni ut?
 
Jag har mest tjocka svansar men gör ingen skillnad på hanteringen oavsett. Alla håller sig fina.

Alltid ett pälsglans som fungerar.
Borstar med piggborste.
Antingen nerifrån och upp medan jag håller i hela svansen precis ovanför det jag borstar ut.
Eller en slinga i taget.

Borstar oftast svansen flera gånger i veckan.
Tvättar den i princip aldrig.
 
Mitt ena sto har alltid haft en ganska klen svans, men sedan jag började ge henne rätt balans på mineralerna upplever jag att den blivit lite tjockare. Häromdagen när jag tvättade den (då hon envisas med att bajsa på svansen ibland) insåg jag att den hade blivit mycket tjockare senaste året. Jag har då inte rört den öht sedan sommaren 2018.

Så min fråga är helt enkelt, hur bibehåller jag det här, men kombinerat med att faktiskt tvätta svansen ibland. Dvs vad använder ni för produkter i hästens svans, hur ofta tvättar ni svansen, vad har ni för borste vid utredning och hur ofta reder ni ut?
Svanspåse rekommenderar jag. Då kan den växa sig riktigt lång och fin!
 
Jag har mest tjocka svansar men gör ingen skillnad på hanteringen oavsett. Alla håller sig fina.

Alltid ett pälsglans som fungerar.
Borstar med piggborste.
Antingen nerifrån och upp medan jag håller i hela svansen precis ovanför det jag borstar ut.
Eller en slinga i taget.

Borstar oftast svansen flera gånger i veckan.
Tvättar den i princip aldrig.

Vad för pälsglans? Har du alltså pälsglans på skitig svans?
 
Vad för pälsglans? Har du alltså pälsglans på skitig svans?
Smutsen biter sig inte fast på samma vist tycker jag, då den blir lite hal. Kiss och bajs däremot brukar väl kunna bita sig in ändå.

Det blir lättare att reda ut tovor a med pälsglans, dels om jag sprayar innan jag börjar trassla ut, och så även dagen efter eftersom tovorna "glider upp" lättare.

Jag gillar att försöka hålla efter så det inte blir trassel och borstar därför försiktigt men ofta. Låter det inte vara i flera veckor utan hellre försiktigt och ofta. Borstar man ofta är det viktigt att försöka att inte slita i svansen. Ibland står jag och trasslar ut med fingrarna för att slippa slita för hårt.ä när svansar a blivit lite eftersatta.
Att borsta nedifrån och upp är också ett bra tips.
 
Att det är synd om hästen som ska ha nåt på sig som kanske skaver och ffa är onaturligt. Dessutom dygnet runt i x månader.
Skaver på vad? Det sitter bara i hårstråna, inte mot någon hud, så det ger inte skav. Man måste vara noga när man sätter dit den såklart. Och så fäster man balsnören så att de kan vifta flugor ordentligt!
 
Skaver på vad? Det sitter bara i hårstråna, inte mot någon hud, så det ger inte skav. Man måste vara noga när man sätter dit den såklart. Och så fäster man balsnören så att de kan vifta flugor ordentligt!

Nä du. Aldrig att jag utsätter min häst för det. Fö är det inte den nedre delen av svansen som behöver bli tjockare, utan den övre. Det jag efterfrågar är hur man sköter om den svans som finns.
 
Nä du. Aldrig att jag utsätter min häst för det. Fö är det inte den nedre delen av svansen som behöver bli tjockare, utan den övre. Det jag efterfrågar är hur man sköter om den svans som finns.

Jag är uppriktigt nyfiken på vad det är du tycker att det är att utsätta hästen för? Vilken skillnad skulle det göra för hästen tänker du? Jag förstår verkligen inte?
 
Jag är uppriktigt nyfiken på vad det är du tycker att det är att utsätta hästen för? Vilken skillnad skulle det göra för hästen tänker du? Jag förstår verkligen inte?
Men förstår du inte? Det är inte naturligt för hästen att ha en påse över svansen, även om det kanske inte gör någon fysisk skada. Hon vill att hennes häst ska kunna använda sin svans så som det är naturligt för den att göra.
 
Men förstår du inte? Det är inte naturligt för hästen att ha en påse över svansen, även om det kanske inte gör någon fysisk skada. Hon vill att hennes häst ska kunna använda sin svans så som det är naturligt för den att göra.
Jag skrev ju att jag inte förstod, varför ställer du då den frågan? Läste du inte mitt inlägg?

Svansen kan ju fortfarande användas.
 
Jag trodde ärligt talat att svanspåse var något som en använde för att tex hålla svansen fin inför vissa tillfällen (tex tävling) 🤔 .

TS: Ett bra pälsglans som sprayas i så ofta som det behövs (det gör även att mindre smuts får fäste/att smuts släpper lättare). Borsta sällan (allt är relativt här, dock!) och när det går reda ut med fingrarna. Sa jag att det kan gå åt mycket mer pälsglans än en tänker sig? :angel:
Och att alltid borsta nerifrån och upp. Jag brukar dels hålla i taglet, dels ta en eller några slingor i taget.
 
Senast ändrad:
Okej, det var onödigt att ställa den frågan. Ja, den kan användas men inte på ett naturligt sätt.
På vilket sätt kan den inte användas? Åter igen, helt uppriktig fråga! Hästen kan ju vifta på svansen helt obehindrat, jag verkar sakna fantasin att tänka mig in i detta. Kanske för att det är fredagseftermiddag :rofl:

Jag trodde ärligt talat att svanspåse var något som en använde för att tex hålla svansen fin inför vissa tillfällen (tex tävling) 🤔
Nej det är många inom show och western som har på det väldigt mkt. Framförallt nu i dessa lertider då leran sliter något enormt på svansen. Hästar kan ju även fastna i saker med svansen och slita bort hårstrån.
 
Vad för pälsglans? Har du alltså pälsglans på skitig svans?
Jag använder bara foxfire.

Japp,
fast svansarna är inte särskilt skitiga särskilt ofta iofs. Å andra sidan fastnar smutsen inte lika lätt på en pälsglansad svans. Alternativt försvinner smutsen när man borstar.
Men alltid grundligt med pälsglans först.

(Jag tvättar nog inte svansen(hästen) ens en gång om året)
 
Jag brukar ha hästens svans flätad under den leriga (och flugfria) perioden. Då blir den inte lika smutsig och jag kan borsta mer sällan.

Annars använder jag rikligt med pälsglans (gillar från TIB) varje gång svansen borstas. Pälsglans även på smutsig svans. Borstar med sån grov ”hårborste” i plast som har handtag.
Schamponerar när svansen är totalt lerig eller om vi vill bli extra fina.
 
Jag använder bara foxfire.

Japp,
fast svansarna är inte särskilt skitiga särskilt ofta iofs. Å andra sidan fastnar smutsen inte lika lätt på en pälsglansad svans. Alternativt försvinner smutsen när man borstar.
Men alltid grundligt med pälsglans först.

(Jag tvättar nog inte svansen(hästen) ens en gång om året)

Då ska jag tvätta ordentligt så snart det är plusgrader igen och sen dränka (mig) i pälsglans. :D Vill minnas att det är foxfire jag har i ryktlådan.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 448
Senast: Wenniz
·
Hästvård Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;) Men nu när vi skall ut på...
2
Svar
33
· Visningar
3 794
Senast: lillsyrran
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp