Svår att fånga i hagen

Sv: Svår att fånga i hagen

*kl

Min häst får dessa ryck ibland och vill inte komma in utan börjar bara springa runt och bocka när man ska ta in på icke-intagstid. Är det sen eftermiddag är det inga problem, men ibland när jag ska ta in tidigare förekommer detta. Dock ej varje dag utan bara ibland.

Jag har alltid gjort så att hon får komma in i boxen med nåt gott innan jag börjar sköta osv. Har också tagit in henne på vilodagar och bara borstat och sedan släppt ut igen, så jag tolkar det inte som att hon tycker det är tråkigt att komma in. Jag tror mer det är ett av hennes ganska många olika sätt att testa sina gränser.

Jag brukar strunta i henne när jag märker att hon drar iväg. Då tar jag in hennes kompis om det är tid för det, eller ger kompisen godis annars. Då brukar min komma av sig. De ggr hon inte gör det har jag gjort det största felet av alla, att locka med mat och sedan ta henne när hon äter. Hon har inte gjort nån affär av det och beteendet har inte ändrats till det sämre så jag tror inte hon satt detta i system utan det är bara lite trots för dagen så att säga.

Ofta kan hon vända och gå iväg när man ska ta in men stannar när man kommer närmare och är inga problem att fånga. Så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Så gör hon även oberoende om hon har kompis i hagen eller ej, så jag vet inte. .. Hon får alltid en godbit när jag tagit på grimman, och sen nåt gott inne. det är en del av rutinen jag har varje dag jag tar in.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Tack för ditt svar :) Problemet jag har att det är en lösdrift så hästarna hanteras inte på samma sätt som om man tar in och ut dom till boxar. Jag är i princip bara där när jag ska rida, vilket han har förstått. :smirk: Funkar inte att regelbundet ta in fyra andra hästar för att min ska komma på att det är rätt trist att vara kvar själv i hagen..

Har fått tips att börja aktivera honom mer från marken genom klickerträning, ska starta med det imorgon har jag tänkt mig :D
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Känn inte att du kapar tråden! Det låter som att vi har liknande problem :D :D
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Vår nya är lite kinkig med att bli hämtad så vi har lagt en vecka på att bara komma med foder (kraft och strå), fylla på vatten och umgås med ponnyerna. De andra två kommer när de ser en. Har tagit ut henne tre gånger för lite snabbt pyssel.
Och så grundad jag med mutor.
Nu kommer även hon fram självmant. De går också på lösdrift.

Men det gäller ju att vara intressant när man väl tagit ut de också :D
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Ja det gör det verkligen. Halvblodet jag rider har också förstått detta nu och tar en liten sväng sen kommer hon, nu har vi köpt morötter till stallet så jag har med mig en ut i hagen och nu kommer alla hästarna fram förutom min ponny då, Halvblodet kommer direkt nu förtiden så hon är mutbar.

Idag vid intag undrade ponnyn vad alla hästar stod och mumsade på och kom till oss men då hade jag inte tid med någon hjärngympa så gick in och imorgon ska vi jobba med ponnyn så då kommer vi bli tvugna att ta in alla hästarna 3 ston + 2 föl och ponnyn. Skit ponny :devil:
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Kör Join Up. Mitt sto ville aldrig bli fångad i hagen förut. Det längsta jag höll på vad 2 timmar och 40 minuter. Nu är det bara gå ut och hämta henne :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Fodras de ett par gånger om dagen eller har de fri tillgång på grovfoder? :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Jag har ingen erfarenhet av Join up eller liknande metoder. Hur fungerar det? :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Kort: Man jagar hästen tills den ger upp och kommer till dig.

Lite mer ingående funkar Join Up som så att man bjuder in hästen till sig, om den inte kommer till dig skapar du obehag för hästen genom att driva på den. Sen försöker du bjuda in den till dig igen, kommer den inte driver du den mer. Kontentan är helt enkelt "du ska komma till mig, gör du det inte blir det obehagligt/obekvämt för dig för så måste du springa, när du söker dig till mig behöver du inte springa längre".
 
Sv: Svår att fånga i hagen

hur bjuder man in hästen då? :)


Min ponny har gått att hämta i hagen nu lördag,måndag,tisdag :D Har varit två styckna, fått bort henne från gruppen, sen slutar hon springa stannar upp och kommer sakta emot någon av oss, så framsteg hos oss :)
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Man slutar driva hästen och istället för att säga "bort från mig" säger man "kom till mig" med sin kropp. Ibland kan man motivera hästen att komma till en genom att stanna och sedan backa några steg, detta kan få hästen att komma mot en.


Dock tycker jag man i första hand bör fundera på varför hästen inte vill låta sig fångas. Många gånger beror det på att hästen tycker det är roligare i hagen än att t.ex. bli riden eller vad det nu är man gör. Då bör man funder på varför den tycker det, tycker den inte om att bli riden? Varför isf? Tycker den det är tråkigt och enformigt? Har den ont av sadeln? Osv osv.

En häst som tycker det är superkul när matte eller husse kommer är sällan besvärlig när det gäller att bli fångad i hagen. Därmed inte sagt att hästen ska vantrivas i hagen heller såklart.
 
Sv: Svår att fånga i hagen

Man slutar driva hästen och istället för att säga "bort från mig" säger man "kom till mig" med sin kropp. Ibland kan man motivera hästen att komma till en genom att stanna och sedan backa några steg, detta kan få hästen att komma mot en.


Dock tycker jag man i första hand bör fundera på varför hästen inte vill låta sig fångas. Många gånger beror det på att hästen tycker det är roligare i hagen än att t.ex. bli riden eller vad det nu är man gör. Då bör man funder på varför den tycker det, tycker den inte om att bli riden? Varför isf? Tycker den det är tråkigt och enformigt? Har den ont av sadeln? Osv osv.
En häst som tycker det är superkul när matte eller husse kommer är sällan besvärlig när det gäller att bli fångad i hagen. Därmed inte sagt att hästen ska vantrivas i hagen heller såklart.

Min fetning.

Mycket bra sammanfattning tycker jag :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 925
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 693
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp