Svar på importfråga SNABBT!

Swat

Trådstartare
Har regeln försvunnit som sa att man inte fick importera valpar under tre månader för att sälja dem?!

Jag VET att regeln fanns när jag hämtade mina hundar, men har lusläst på JBV's sida och hittar inget om detta!

Snabb hjälp tack!!

/Swat

Sv: Svar på importfråga SNABBT!

Ja, men det är här jag inte hittar den lilla detaljen om att man inte får importera unga valpar för vidare försäljning...

/Swat

Fast det finns det ju folk som gör helt lagligt.

Var ju en följetong på AoH för något år sedan om importer av PKs från någon fd Öststat, de importerade valpar som sedan såldes helt lagligt.
Historien om Albin t ex.

Kommer ej ihåg den tråden! Men minns att det i vissa annonser stod att men som KÖPARE själv var tvungen att skicka in ansökan om dispens osv. men att en "förmedlare" kunde resa ner och hämta valpen - mot ersättning!

Typiskt att JBV inte har något jour-nummer....

/Swat

*kl*

Fraktdjur och handelsdjur ska besiktigas före avresan
Djur som transporteras som fraktgods, det vill säga inte i kabinen eller som överviktsbagage och djur som ska säljas när de förts in i Sverige räknas som handelsdjur. Samma sak gäller om du för in fler än fem djur.
Handelsdjur ska besiktigas av officiell veterinär innan de får föras in i Sverige. Besiktningen ska göras inom 24 timmar före avresan.

Veterinären skriver in i sällskapsdjurspasset att besiktningen är utförd. Om djuret saknar pass ska veterinären fylla i ett veterinärintyg för handelsdjur. Intyg finns till höger. Kontakta veterinärmyndigheten i det land du är i för att hitta lämplig officiell veterinär. Glöm inte att kontrollera att djuret också uppfyller övriga villkor för införsel till Sverige.

Klippte in detta fr sidan Zoya länkade till... Som jag förstår det så får man mkt väl sälja valparna man tagit in men då ska de besiktas av officiell veterinär (vilket i sverige tex är alla distriktsveterinärer...) innan de reser iväg.

Hmmm... Reglerna verkar ha ändrats! För några år sedan fick man inte importera valpar för vidare försäljning....

Indill: Frågan gällde inte något "roligt" utan en valpförsäljning som JAG anser är under all kritik! :mad:

/Swat

KL!

Heja Jordbruksverket, Heja Jordbruksverket!!

Hade fullt upp igår, men ringde nu och fick prata med JBV's "utredningsavdelning" och oj så trevliga de var!!

Regeln om att man inte får importera valpar för vidare försäljning kvarstår!

/Swat

Vad skönt att du fick rätt :)

Men då måste jag klämma in en fråga... Varför är det så? Vad är tanken? Är det för att skydda valpen från en masa flyttande eller för att skydda uppfödaren?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 778
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 076
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 344
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur