Svara vad ni tycker, snälla !

S

sk33den

Hejsan, vet inte hur jag ska skriva det här .. :confused:
Men såhär är det.
Jag är en tjej på 14 år, fyller 15 i år. Jag har ridit ett bra tag, men jag slutade i ridskola för att jag tyckte det vart tråkigt att rida runt runt i en stor grupp. Slutade och började ungefär 3 gånger..
Har haft 2 Medryttar/foderhästar.
Första var ett varmblod sto, en gammal travare. Och sedan en gammal 22 årig valack, oxå en gammal travare.
Stoet skickade dom iväg, och valacken tog någon annan..
Har även ridit hos mina kompisar, tex. en valack - gammal travare. Så ja, är ganska van med travhästar.

Men nu kommer jag till det jag vill ha tips och råd om,
jag vill så gärna ha en foderhäst just nu, en som jag kan ha vid ett stall här vid mig. ungefär 500 meter dit.
Mamma och pappa säger ja, men dom tvekar lite.
Jag vet ju hur man sköter om hästar och rider, så känns inte som ett stort problem. men var ju dock några månader jag red sist. Men man kan ju alltid lämna tillbaka hästen om det inte funkar.
Tycker ni jag ska ge mig in på det , att skaffa en foderhäst ?? :crazy:
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Hejsan, vet inte hur jag ska skriva det här .. :confused:
Men såhär är det.
Jag är en tjej på 14 år, fyller 15 i år. Jag har ridit ett bra tag, men jag slutade i ridskola för att jag tyckte det vart tråkigt att rida runt runt i en stor grupp. Slutade och började ungefär 3 gånger..
Har haft 2 Medryttar/foderhästar.
Första var ett varmblod sto, en gammal travare. Och sedan en gammal 22 årig valack, oxå en gammal travare.
Stoet skickade dom iväg, och valacken tog någon annan..
Har även ridit hos mina kompisar, tex. en valack - gammal travare. Så ja, är ganska van med travhästar.

Men nu kommer jag till det jag vill ha tips och råd om,
jag vill så gärna ha en foderhäst just nu, en som jag kan ha vid ett stall här vid mig. ungefär 500 meter dit.
Mamma och pappa säger ja, men dom tvekar lite.
Jag vet ju hur man sköter om hästar och rider, så känns inte som ett stort problem. men var ju dock några månader jag red sist. Men man kan ju alltid lämna tillbaka hästen om det inte funkar.
Tycker ni jag ska ge mig in på det , att skaffa en foderhäst ?? :crazy:
Att du inte har ridit på några månader har inte någon större betydelse anser jag. Jag undrar om stallet där du tänkt ha hästen. Kommer du att vara ensam hästhållare där, eller finns det någon som du kan ha sällskap och hjälp av? Vad finns det för ridmöjligheter? finns någon liten ridbana eller någo där du kan träna om du vill? Jag ställer dessa frågor eftersom jag själv vet vad jag saknar i mitt stall (som jag har hemma). Sällskap av likasinnade ger motivation och likaså ger omväxling i ridningen motivation. Det är lätt att tröttna om man är helt ensam om sitt intresse, och det vore ju synd.
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Ja du! Jag tycker att det är upp till dig. Fick min första foderhäst när jag var 15, 16 år. Det är mycket jobb och man måste se till att ha orken. Du måste tänka på hur ni ska lägga upp det ekonomiskt och hur du ska göra med skolan. Det får ju inte bli så att du bara lägger ner tid på hästen och glömmer skolan, eller pluggar ihjäl dig och skiter i hästen (inte så stor risk kanske)
Men mycket är upp till dig själv, känner du att du orkar så kör på! Jag orkade och jag är eb extremt lat människa :3
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Om du skriver att ridningen på ridskolan bara går runt runt så undrar jag på vilken nivå gruppen ligger på:confused:

Att rida på ridskola 1 g/ v. eller att rida runt på en gammal travare är ofta en stor skillnad o det senare ger bara rutin. Det kommer att bli minst lika "tråkigt"

Det är så mkt mer som man måste kunna för att hålla häst!!!

Du är nog allt annat än fullärd- vilket man aldrig blir.

bli medryttare på en ridhäst som du kan träna på som både hopp o dressyr samt skogsritter.

Man kan ta privatlektioner o då lära sig mer än du gör i en grupp.
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Skaffa foderhäst om det känns som att du klarar av det, då kan du ju t.ex ta hjälp av tränare privat för att utvecklas som ryttare, det går betydligt snabbare framåt än att rida i grupp! Se också till att stalla hästen i ett stall där du har ridkompisar och erfarna hästmänniskor att be om råd vid behov!

Jag stallade upp min häst (då fjorton och rätt grön) på ridskolan ett halvår just för att det fanns så många duktiga människor där som man kunde fråga om råd, och det var verkligen nyttigt, trots att varken jag eller hästen trivdes där så var det ändå en bra erfarenhet och jag lärde mig mycket :)
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Om du skriver att ridningen på ridskolan bara går runt runt så undrar jag på vilken nivå gruppen ligger på:confused:

Att rida på ridskola 1 g/ v. eller att rida runt på en gammal travare är ofta en stor skillnad o det senare ger bara rutin. Det kommer att bli minst lika "tråkigt"

Det är så mkt mer som man måste kunna för att hålla häst!!!

Du är nog allt annat än fullärd- vilket man aldrig blir.

bli medryttare på en ridhäst som du kan träna på som både hopp o dressyr samt skogsritter.

Man kan ta privatlektioner o då lära sig mer än du gör i en grupp.

Håller med här.
Bli medryttare ett tag och känn efter. Eller skaffa en foderhäst ihop med en kunnig kompis?
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

KL

Känner du att du är redo att skaffa foderhäst så tycker jag att du ska testa. Som sagt så kommer ju ägaren att vara informerad om din ålder och ni kan i kontraktet skriva in en ev. prövotid.

Det är dock som folk här tidigare har sagt, det är så MYCKET mer än bara att rida när man har foderhäst.

Du måste skaffa kunskaper kring foder (även om troligen ägaren kommer att ge dig en foderstat) och du måste få koll på sjukdomar m.m.
Sedan är det, ärligt talat, jävligt mycket slit. Sjuk =spelar ingen roll, du måste ut ändå, Snöstorm =måste ut ändå. Du måste släpa vatten, mocka, fixa mat m.m. dag ut och dag in. Även om du vissa dagar är grymt less på det, man är väldigt ensam på det sättet. Vissa dagar kanske du inte ens hinner rida om det vill sig illa.
Men visst är det underbart för det mesta ändå :)

Mitt råd är att se till att du ställer hästen i ett stall där det står andra människor som du kan rådfråga och få hjälp av (gärna olika åldersgrupper, det har man mest nytta av tycker jag). Man behöver alltid hjälp ibland, hur mycket man än kan.

Att du vill ta steget vidare mot foderhäst förvånar mig inte alls, många (inte alla) gör det kring 15 - 16 år om de känner att de är redo. Men man måste som sagt alltid ha i bakhuvudet att man ska kunna be om hjälp. Då löser sig det mesta. :)

MEN om du är tveksam kring om du verkligen är redo (känn efter ordentligt) så skulle jag rekomendera dig att skaffa en medelålders medryttarhäst där du får ta mycket ansvar, många dagar i veckan, så du får testa på det lite mer och utmana dig själv.

Men mitt främsta råd är och förblir alltid: Be alltid om hjälp och råd, det är den största tjänsten du kan göra dig själv. :)

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Är dina föräldrar hästkunniga?
Om inte, välj att bli regelbunden medryttare.

Vad är ditt mål med ridningen? Om det är att rida ut och ha trevligt, skaffa foderhäst och njut. Rid så mycket eller lite som verkar pass, mys med hästen.
Om målet är att utvecklas som ryttare: fundera på om det finns någon annan ridskola som kanske passar dig bättre?
Eller, om du har jättetur, ta en utbildad häst på foder (verkar dock inte finnas så gott om sådana när man kikar på annonserna) och rid för privat tränare - om pengarna finns till sådan träning.
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Har du bra möjligheter att få hjälp om du behöver? Finns andra kunniga i det stall du ska ha hästen i ser jag inget problem med att ha en foderhäst för dig.
 
Sv: Svara vad ni tycker, snälla !

Tycker även jag att du ska ha en foderhäst :laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 907
Senast: iNHALE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 902
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp