Svårare för uppfödare nuförtiden?

Bukefalos 30 år!

Jag har en bedårande söt sällskapshundras, och de etablerade uppfödarna med ett kontaktnät och många tidigare valpköpare annonserar inte ens. Även övriga verkar få sina valpar sålda, men utan pandemins hysteri. Så det verkar inte vara något problem med att i av med valpar. Men det är en ras som tappat en hel del äldre uppfödare och har dålig återväxt på just uppfödare. Jag tror Havanisen har lite tagit marknaden för nya uppfödare av hundtypen då den inte verkar ha samma behov av att ta in blod från övriga Norden och långsiktigt Europa.
Frisen är ju ungefär sjutusen gånger sötare än havanaisen enligt mig. Kan verkligen inte förstå havanaisens popularitet 🤗

Jag tycker det verkar som vanligt, bra uppfödare med bra hundar har valparna sålda innan parning. Folk som producerar valpar har det inte fullt lika lätt men marknaden är omättlig vad gäller min ras... (om man inte är så petig med att de ska till arbetande hem verkar man kunna sälja oändliga mängder valpar).

Alla tycker inte samma? Havanaiserna är dessutom trevligare mentalt.
Nej och jag har rätt att tycka att frise är finare och gulligare. Bättre mentalt är dom verkligen det? Dom jag träffat har gapat och skällt som idioter till skillnad från friseerna jag träffat som mest vill hoppa upp i famnen på folk.

Nej och jag har rätt att tycka att frise är finare och gulligare. Bättre mentalt är dom verkligen det? Dom jag träffat har gapat och skällt som idioter till skillnad från friseerna jag träffat som mest vill hoppa upp i famnen på folk.
Det var ju hela poängen :p. Människor har olika preferenser.

På BPH tycker jag att de presterar bättre. Har ännu inte träffat någon havanais som varit dålig där.

På BPH tycker jag att de presterar bättre. Har ännu inte träffat någon havanais som varit dålig där.
Ja så varför är det konstigt att jag också har det? 😱
Okej som sagt jag har träffat många som mest bara skäller men är säkert en fostringsfråga som hos dom flesta småhundar.

Jag tror spontant att det är större spridning på Havaniserna än på Frisén, det föds liksom 8 gånger så många på ett år. De bra som gör bph är förmodligen bättre, men jag har träffat fler riktigt otrevliga havaniser än Frisér.

Jag tror spontant att det är större spridning på Havaniserna än på Frisén, det föds liksom 8 gånger så många på ett år. De bra som gör bph är förmodligen bättre, men jag har träffat fler riktigt otrevliga havaniser än Frisér.
Så kan det absolut vara, jag rör mig inte utanför den kretsen tillräckligt mycket. Jag har gillat samtliga jag har träffat där, men man går kanske inte ditt om hunden är riktigt dålig.

Frågan var dock hur man kunde gilla Havanais för att Frisé var sötare. Jag gav en förklaring, en annan kan ju vara att man inte alls tycker att utseendet på Frisé är gulligt. Jag har personligen jättesvårt för hundar med svarta, tomma ögon och ett utseende som påminner om ett gosedjur. Men det är min personliga preferens, jag fattar liksom att andra tycker annorlunda.

Ja så varför är det konstigt att jag också har det? 😱
Okej som sagt jag har träffat många som mest bara skäller men är säkert en fostringsfråga som hos dom flesta småhundar.
Ja de har varit rätt tuffa hundar som nog behöver lite ramar och regler. Hundar som inte är ängsliga kan vara lite svårare på det sättet.

Jag som knappt har någon uppfödning (11 kullar sedan 1998) får ändå en del valpförfrågningar, så jag är inte alls orolig över att bli sittandes med osålda valpar. Dessutom föder jag inte primärt upp för att sälja valpar, utan för att jag själv ska ha något. Jag har både tid, plats och möjlighet att bli sittandes med osålda valpar.

Så kan det absolut vara, jag rör mig inte utanför den kretsen tillräckligt mycket. Jag har gillat samtliga jag har träffat där, men man går kanske inte ditt om hunden är riktigt dålig.

Frågan var dock hur man kunde gilla Havanais för att Frisé var sötare. Jag gav en förklaring, en annan kan ju vara att man inte alls tycker att utseendet på Frisé är gulligt. Jag har personligen jättesvårt för hundar med svarta, tomma ögon och ett utseende som påminner om ett gosedjur. Men det är min personliga preferens, jag fattar liksom att andra tycker annorlunda.
Det är ju de seriösa uppfödarna som uppmuntrar till bph tänker jag, vilket ger en snedfördelning jämfört med rasen som helhet.

Jag personligen tycker Havaniserna har ett alldeles för sävligt uttryck för min smak. Men jag skulle ju snarare köpa pudel om jag bytte från Frisé liksom för att få en mer alert hund. Inte en mindre alert hund vilket Havanisen ska vara enligt rasstandarden. Med det sagt, så ska Frisén vara känsligare, vilket säkert ökar risken för osäkerhet, det ser jag ju hos min också. Hon är en fantastiskt trevlig hund, men skulle om vi gjort BPH definitivt fått nedslag på föremålsosäkerhet.

Liknande trådar

• Förväntningar på uppfödare
  • Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • Inavlad hundvalp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat