Bukefalos 30 år!

machafuko

Trådstartare
Okej då, jag kunde väl inte vänta med tråden så här kommer valptråden för alla som ska ha valp 2027. :D

För egen del:
Sambon och jag ska bli med valp. Vi är inte helt stängda inför 2026, men med 95 % sannolikhet blir det under 2027. Tyvärr verkar många av de tollaruppfödare jag brukar gilla linjer från vara på paus i sin uppfödning just nu. Har varit i kontakt med några uppfödare än, men inte vågat prata med min egen uppfödare fastän jag egentligen helst vill ha från henne igen. Är så rädd att bli bortdömd. Bara för att jag kanske inte tävlat så mycket som jag tänkte när jag köpte Cessna, livet kom emellan minst sagt. Men nu i höst kommer vi igång igen och nästa vår/sommar utökas förhoppningsvis familjen med en till fyrbenting. Jag har pratat med några enstaka uppfödare som sagt, så jag vet några få som planerar valp nästa år. En uppfödare har en ganska intressant tik, men har inte bestämt hane än. En annan uppfödare har en typ av hund (exteriört och arbetsmässigt) som tilltalar mig, men just kombinationen hon valt nu är jag osäker på rätt mentalt. Tollarna är ju högt och lågt på den biten, och det finns riktigt bra tollare såväl som sämre exemplar. Jag vet inte hur dessa är eller vad de lämnat mer än på pappret, men BPH:na är lite varierande. Först tänkte jag "hm, nej inte alls intressant". Men sen började jag fundera på om jag är för hård. Jämförde med några kombinationer jag kollade på och visade intresse för när jag letade sist och insåg att den här kombinationen som ska göras nu inte är sämre än de. Men samtidigt, var jag då för snäll sist? I slutändan köpte jag ändå från två föräldrar som hade jättefina mentalbeskrivningar och det spelade ju ut sig väldigt bra, i och med att min hund är toppen mentalt. Men är jga för kräsen nu på spindlarna? Det är tankar som snurrar i huvudet och möjligtvis en helt egen tråd. :p

Jag hakar med på ett hörn, har hållit utkik efter intressanta kullar under året men det har varit skralt så det börjar alltmer se ut som att jag måste vänta och hoppas på nästa år. Det finns typ... två planerade kullar kvar och båda är raser jag inte är säker på att jag vill ha, det är en del som stämmer på pappret men också en hel del frågetecken. Dessutom tror jag att jag kommer ha för mycket annat inbokat i höst för att det ska vara läge för en valp. :(

Och så sitter där en liten :devil: på min axel och säger att jag ska hålla mig till labbarna, för inget annat känns :love:. Och det är ju sant, men jag vet inte ens var jag ska börja isåfall. Jag inbillar mig att jag fått blodad tand och vill köra mer hundsport men typ alla jag träffat i hundkretsar tycker att då är det bara jaktlabbe som duger. Och jag vill inte ha en sån (dessutom skulle det ta hus i helvete på forumet om jag köpte mig en), jag vill ha en enhörning till klassisk labbe med sportmeriter i släkten. Annars får det vara.

Tro mig, ingen önskar att jag var mindre omöjlig mer än jag.

2027 måste vara året jag får en valp. Har växlat mellan helt uppgiven och tänkt att det inte är meningen att jag ska ha hund till superpepp. Nu är jag mest pepp, men vågar knappt prata med folk om det för jag har fått kritik för mitt nya rasval (för att rasen inte passar min "livsstil"). Försöker att inte låta mig påverkas, jag har redan påverkats för mycket av andras åsikter.

2027 måste vara året jag får en valp. Har växlat mellan helt uppgiven och tänkt att det inte är meningen att jag ska ha hund till superpepp. Nu är jag mest pepp, men vågar knappt prata med folk om det för jag har fått kritik för mitt nya rasval (för att rasen inte passar min "livsstil"). Försöker att inte låta mig påverkas, jag har redan påverkats för mycket av andras åsikter.
Vad kommer kritiken för? Jag tänker att om en person är medveten om vad för ras denne köper och vad den kräver, men ändå väljer att skaffa den - då upphör man att lägga sig i där. Då är ju personen upplyst nog. Jag gillar inte när folk ska lägga sig i saker för mycket, som inte kommer att påverka deras liv. Det är ju ditt liv, din vardag, ditt val.

Hoppas för din skull att det löser sig! Vad blir det för ras? (har missat ifall du skrivit det på forumet tidigare) :)

Jag hakar med på ett hörn, har hållit utkik efter intressanta kullar under året men det har varit skralt så det börjar alltmer se ut som att jag måste vänta och hoppas på nästa år. Det finns typ... två planerade kullar kvar och båda är raser jag inte är säker på att jag vill ha, det är en del som stämmer på pappret men också en hel del frågetecken. Dessutom tror jag att jag kommer ha för mycket annat inbokat i höst för att det ska vara läge för en valp. :(

Och så sitter där en liten :devil: på min axel och säger att jag ska hålla mig till labbarna, för inget annat känns :love:. Och det är ju sant, men jag vet inte ens var jag ska börja isåfall. Jag inbillar mig att jag fått blodad tand och vill köra mer hundsport men typ alla jag träffat i hundkretsar tycker att då är det bara jaktlabbe som duger. Och jag vill inte ha en sån (dessutom skulle det ta hus i helvete på forumet om jag köpte mig en), jag vill ha en enhörning till klassisk labbe med sportmeriter i släkten. Annars får det vara.

Tro mig, ingen önskar att jag var mindre omöjlig mer än jag.
Du kan ju alltid kolla efter en dp-labbe om du inte vill gå hela vägen till en rent jaktavlad? 😊

Just nu håller jag på och skriver till olika hundägare och frågar om deras hundar. Tycker alltid det känns lite pirrigt och märkligt, men samtidigt hade jag verkligen uppskattat om folk skrev till mig om de ville ha någon valp från min hunds linjer. :laugh:

Kan eventuellt bli valp för mej nästa år, en kelpie förstås! 😄
Wisslatanten är skruttig i kroppen, kommit fort har det gjort också. Mint, som förvisso bara är drygt 3år finns stor risk att han inte kommer kunna träna på det sättet som var tanken så det kan bli valp igen väldigt mycket tidigare än jag tänkt mej.
Uppfödare meddelad och hon blev förstås glad - fick frågan om fodertik kan va intressant direkt. Vi får se, har inte riktigt bestämt mej för om jag vill ha tik eller hane heller.
Och rent krasst, så ska vi inte ha fem hundar heller så vi får se hur länge Pysselen är kvar 😔

Kan eventuellt bli valp för mej nästa år, en kelpie förstås! 😄
Wisslatanten är skruttig i kroppen, kommit fort har det gjort också. Mint, som förvisso bara är drygt 3år finns stor risk att han inte kommer kunna träna på det sättet som var tanken så det kan bli valp igen väldigt mycket tidigare än jag tänkt mej.
Uppfödare meddelad och hon blev förstås glad - fick frågan om fodertik kan va intressant direkt. Vi får se, har inte riktigt bestämt mej för om jag vill ha tik eller hane heller.
Och rent krasst, så ska vi inte ha fem hundar heller så vi får se hur länge Pysselen är kvar 😔
Tråkigt med Mint, hoppas att ni får ordning på det! Blir valpen en väldigt nära släkting till min eller från någon annan?

Du kan ju alltid kolla efter en dp-labbe om du inte vill gå hela vägen till en rent jaktavlad? 😊

Finns det ens nåt som på riktigt kan kallas DP-labbe längre? Jag har sett ett antal kennlar som påstår sig föda upp DP, däribland några som finns i nuvarande hunds stamtavla. Men tittar man på hundarnas meriter så är det ändå 98% utställning. Kanske nåt championat i viltspår om man har tur, men inte mycket mer än så som visar att hundarna går att jobba med.

Men det finns många labbeuppfödare i landet så jag kan såklart ha fel och bara ha missat dom som föder upp äkta DP med arbetskapacitet. 🤔 Tar gärna emot förslag på kennlar via PM om det skulle vara nån som har bra koll på det där.

Jag tycker att det vore överdrivet för mig att titta på jaktlabbe för på det stora hela så är jag nöjd med den jag har. Det är bara det där att han vill jobba på sina egna villkor som gör det svårt att träna med honom. Jag fortsätter jobba på det, men han fyller fem nästa år så jag tycker det är hög tid att skaffa en påläggskalv oavsett.

Finns det ens nåt som på riktigt kan kallas DP-labbe längre? Jag har sett ett antal kennlar som påstår sig föda upp DP, däribland några som finns i nuvarande hunds stamtavla. Men tittar man på hundarnas meriter så är det ändå 98% utställning. Kanske nåt championat i viltspår om man har tur, men inte mycket mer än så som visar att hundarna går att jobba med.

Men det finns många labbeuppfödare i landet så jag kan såklart ha fel och bara ha missat dom som föder upp äkta DP med arbetskapacitet. 🤔 Tar gärna emot förslag på kennlar via PM om det skulle vara nån som har bra koll på det där.

Jag tycker att det vore överdrivet för mig att titta på jaktlabbe för på det stora hela så är jag nöjd med den jag har. Det är bara det där att han vill jobba på sina egna villkor som gör det svårt att träna med honom. Jag fortsätter jobba på det, men han fyller fem nästa år så jag tycker det är hög tid att skaffa en påläggskalv oavsett.
Har pm:at!

Vad kommer kritiken för? Jag tänker att om en person är medveten om vad för ras denne köper och vad den kräver, men ändå väljer att skaffa den - då upphör man att lägga sig i där. Då är ju personen upplyst nog. Jag gillar inte när folk ska lägga sig i saker för mycket, som inte kommer att påverka deras liv. Det är ju ditt liv, din vardag, ditt val.

Hoppas för din skull att det löser sig! Vad blir det för ras? (har missat ifall du skrivit det på forumet tidigare) :)
Att rasen inte passar min "livsstil", att jag kommer "köra slut" på den stackars hunden. Ofta sagt av människor som är helt inaktiva och typ går runt kvarteret med sin hund.

Jag kommer inte ha med hunden i skidspåret som tänkt (mer än kanske nån lugn solig runda på våren). I övrigt kan ju hunden förhoppningsvis gå 😅. Jag springer liksom inte över fem fjälltoppar per dag.

Nä, har inte skrivit ras för orkar inte med kritik här också.

Finns inget i min inbox så det måste blivit nåt fel. :confused: Du får gärna prova igen. :)

Att rasen inte passar min "livsstil", att jag kommer "köra slut" på den stackars hunden. Ofta sagt av människor som är helt inaktiva och typ går runt kvarteret med sin hund.

Alltså vilka knepiga kommentarer, klart att en frisk hund fixar en högre aktivitetsnivå även om den är av "fel" ras. Finns ju massa små sällskapshundar som hänger med på fjällvandring utan problem, bara som exempel. Men förstår att du vill hålla rasvalet hemligt för att slippa kritik, jag känner likadant om dom raser som eventuellt kan vara på tapeten om det inte blir en till labbe. Dom som är nyfikna får helt enkelt vänta och se vad det blir. :cool:

Det är väl supertroligt att det blir valp för oss 2027. Mer och mer har vi landat i bichon havanais. Tanken är ju att det här ska bli makens hund, på motsvarande sätt som vår golden är väldigt mycket min, men det är svårt för mig att ta baksätesrollen. Jag gillar att läsa på och planera, medan maken är mer happy go lucky (naturligtvis kommer vi ha gemensamt ansvar för hunden sen, och våra olika inställningar brukar funka bra, så det blir säkert jättebra allting. Och än lever gammelhunden tack och lov).

Jag kommer inte ha med hunden i skidspåret som tänkt (mer än kanske nån lugn solig runda på våren). I övrigt kan ju hunden förhoppningsvis gå 😅. Jag springer liksom inte över fem fjälltoppar per dag.

Äsch, jag fattar men jag bor också granne med två småhundar (varav en chihuahua) som både fjällvandrar och paddlar kanot och tältar mm. De är två pyttesmå stridsmaskiner. Alla friska hundar kan, en del har ett enormt behov av mycket utmaningar men jag tror min grannes småttingar har det bästa livet man kan tänka sig.

Men alltså snark vad folk ska hålla på 😵‍💫

Jag som sagt "det är inte svårt att få tag i en bra tollare" får fundera ett varv inför nästa valp. Jag står fast vid att det finns många bra hundar och att majoriteten jag tränat med genom åren har varit jättetrevliga hundar. Men blivit väl varse om att det föds betydligt färre hundar nu än vid den tiden jag köpte Cessna. I år har det fötts några få lovande kullar från den typen av tollare jag gillar (jag tittar inte på de uppfödare som generellt bara avlar på utställningsmeriter eller den typen av kull), utan vill se jaktmeriter i linjerna även om det inte behöver vara den specifika individen. Det är enligt mig där man hittar de bättre hundarna. Men många av mina gamla favorituppfödare verkar ha uppfödningshiatus, vilket är tråkigt. Sedan har det dykt upp lite nya uppfödare, som alla avlar på ungefär liknande material. Där verkar det finnas ganska trevliga kullar, men de är som sagt få.

Alternativet om jag känner att underlaget att välja mellan är tunnt, är att gå och titta på dp-labbe/jaktlabbe. Men jag blir ganska uttråkad bara av tanken. Inte för att de är tråkiga hundar, men de är inte tollare. :o
Efter att ha rannsakat allt jag gillar med hundägandet så är trycket i tassarna i träning, i kombination med en envis, kärleksfull clown det jag gillar i vardagen. Hon är verkligen en... profil. Rasbeskrivningen är ganska klockren " Envis, intelligent, arbetsglad, lättlärd, rolig, krävande, glad, viljestark, slug, pigg, intensiv, lurig och reserverad – ja, detta är bara några av de beskrivningar som man hör om tollare." Bortsett från att hon inte alls är reserverad då.

Nåväl, när det kommer till labbe vet jag heller ingenting om uppfödare eller linjer. Mtp rasens storlek känns det också som ett härke att ge sig in i. Så med 95 % sannorlikhet blir det tollare ändå, det är verkligen rasen jag vill ha insåg jag ju efter att ha funderat 200 varv under våren. Jag är nog mest stressad nu över att folk inte redan gått ut med sina planer inför 2027, när jag tycker att 2027 är jäääättesnart och vill att alla ska berätta exakt vad de tänkt :angel:

Jag borde väl egentligen börja höra med uppfödare inom rimligt avstånd vad de har för planer för 2027, presentera oss och så vidare. Samtidigt tar det emot att göra det medan gammelhunden är i livet. Obs att jag verkligen förstår att det inte är en orimlig sak att börja planera för nästa hund redan nu, men det känns ändå lite konstigt.

Eftersom det inte är en bruksras vi ska ha, och jag inte har några egentliga krav vad gäller linjer förutom sundhet, och det verkar finnas hyfsat gott om valpar av SKK-anslutna uppfödare på annons åtminstone just nu, kanske jag inte behöver krångla till det utan ta det när det börjar bli aktuellt?

Jag har väl hittat en kull som jag först var lite fundersam mot, men ju mer tid går och jag researchar, funderar och pratar med folk så känner jag mig väldigt peppad på den. En fördel är att uppfödaren bor nära. Det är ord jag förut aldrig trodde att jag skulle säga. Jag har aldrig brytt mig om var en uppfödare bor, "för rätt hund kan jag åka land och rike runt" osv. Men nu har jag insett att om jag vill fortsätta aktivera med jakten så vore det ganska trevligt att få hjälp av någon peppig som kan det där bättre än jag. En stor anledning till att jag aldrig startat Cessna på prov är min egen osäkerhet. Så att få stöttning värderar jag högt. Eftersom detta också blir en valp jag köper gemensamt med min sambo så ser han också väldigt positivt på att kunna få stöttning av en uppfödare. Den här uppfödaren verkar vara just en sådan som stöttar sina valpköpare mycket och hon har alltid verkat väldigt trevlig. Vi har väl skrivit/följt varandra länge så hon vet väl lite vem jag är.

Min rädsla är väl återigen att jag kanske blir bortvald för att jag inte kan svära på att jag kommer tävla hela tiden och för att jag inte gjort det så mycket med Cessna (även om vi ska ut på lite tävlingar i höst). Det får mig verkligen så jäkla deppig när jag tänker på det. Får dålig självkänsla kring ägandet och känner mig otillräcklig och dålig, för att jag inte tävlat så som det var tänkt. Vi får se vad det slutar i då helt enkelt.

Liknande trådar

• Första uppfödarbesöket
  • Ni som har/haft finsk lapphund
  • Inavlad hundvalp
  • Statistik från Agria (utbruten från Valp 2027)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka