Svårfångad

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Kirkjubae
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 349
K

Kirkjubae

Hejsan!
Jag har en islänning som är lite svårfångad i hagen och skulle bli jätte glad av lite tips för att bli av med vanan.

Han har otrolig respekt så fort han är fångad men är samtidigt väldigt känslig. Hastiga framförallt "höga" rörelser är han rädd för.
Han går med grimma i hagen då det är lättare att fånga honom. Det är inte alltid han är svårfångad utan ibland går det hur lätt som helst. Men ibland får han för sig något. Det händer ungefär lika många gånger att jag får tag på honom som att han springer iväg.
När jag inte fått tag på honom har jag föst in honom.
Skulle vara jätte skönt att bli av med vanan men vet inte riktigt hur man kan jobba med sånt här?

Tack :)

Sv: Svårfångad

Du kan ha med dig någonting att prassla med i fickan så att han blir nyfiken eller en godisbit.
När du väl fångat han är det massor med beröm som gäller. :)

Det är viktigt att du aldrig ger upp, även om det så tar 4 timmar :smirk:
att fånga honom så är det viktigt att du får igenom det du vill,
annars är risken att han tappar respekten för dig och gör som han själv vill.

En annan bra grej är att ofta gå in i hagen och ta honom, gosa lite med honom, kanske ge han ngt gott,
sen går du och låter han vara.
Då vet han att det inte alltid är jobb som gäller när du kommer utan att ibland kanske du bara vill gosa lite? :D

Min förra sköthäst var extremt svårfångad så jag vet hur frustrerande det kan vara. :devil:
Dessutom struntade han fullkomligt i allt vad mat & godis hette, sprang undan om man kom närmare än 5 meter osv...
Speciellt de dagar man skulle till ridskolan och rida lektion :rofl: Dum häst ;P

Lycka till!

Min pålle var likadan. En gång skulle pappa ta in honom och han sprang 45 minuter i 20 cm lera utan resultat. Då gav han upp.

Lúkas varken var eller är korkad, pappa sträckte fram moroten, Lúkas sträckte på halsen och tog en tugga. Sen var han iväg igen. :rofl:

Jag körde NH, samt ibland gick jag bara ut i hagen med en hink mat. Så att det var positivt när jag kom och inte bara betydde arbete. Nu kommer han till en istället :)

Lycka till !

Det här problemet har jag den riktigt bra lösningen på. Min häst har jag fått jaga i hagen i många år, vilket är hemskt. Folk trodde säkert att jag var elak mot honom, och det var därför han inte kom.
Men efter många år var det en tjej som gav mig ett tips som jag aldrig hade prövat, trots att jag trodde jag hade prövat allt!

Först och främst vill jag säga att jag tycker du borde låta honom gå utan grimma. Att ha grimma för att få tag på honom är ju en genväg, och genvägar vill man väl undvika!
Nu till vad jag tycker du ska göra:

När du kommer ut till honom i hagen med grimman o grimskaftet i handen och du märker att han springer iväg, smacka på honom direkt. Sen får han inte sakta ner förrän du säger till honom. Håll honom alltså i trav eller galopp.
När han sen sprungit ett tag, så testa att be honom sakta ner. Om han då saktar ner så går du fram och om du får så kan du ta honom. (då vill han så klart ha massor av beröm, men det vet du nog redan:)

Men, troligtvis får du inte ta honom vid första försöket första gången. Så så fort du ser att han springer i väg igen, så smacka på och håll honom i trav/tölt eller galopp eller vad han väljer, bara inte skritt. Och när han sprungit ett tag till, testa sakta ner honom igen och testa gå fram och ta honom igen. osv osv.

Jättebra om du rider efter övningen också, för han ska förstå att det blir dubbelt så jobbigt om han inte kommer till dig direkt i hagen.

Jag behövde inte göra den här övningen mer en tre fyra gånger. Sen var han inte en svårfångad häst längre. Dock så sprang han säkert en timme första gången, och var helt löddrig av svett innan jag fick ta honom :)
Hoppas du provar, för det var verkligen en befrielse när jag fick bukt på det problemet! Lycka till!

När jag och en kompis var på praktik (i ett storhäststall) skulle vi ta in en blandad valack-sto flock och ledaren där visste precis hur han skulle göra för att få vara ute längre.
Iaf så skulle jag försöka hämta honom efter att kompisen försökt utan att lyckas.
Han stod nere på en äng och jag gick rakt mot honom. Jag hade grimman lite bakom mig men inte direkt så det skulle "synas" att jag försökte gömma den.
Jag gick rakt mot honom och så fort han täntke ta ett steg åt en annan riktning så bytte jag riktning. Då blev han helt stött och glömde totalt bort vad han skulle göra. Då blev han nyfiken och började ta några steg mot mig. Sen gick jag rakt mot honom igen och så fort han tänkte gå iväg vände jag eller dylikt. Så höll jag på tills han kom fram till mig av ren nyfikenhet. :p

Senast ändrad:

Har haft min pålle i snart fem år och har ofta problem med att fånga honom fortfarande... Men nu känner jag i alla fall honom så väl att det alltid går efter lite trixande! Mitt tips liknar det som du redan fått om att få hästen att röra sig, flytta sig för dig. När min pålle inte vill bli fångad så går jag bara efter honom och "jagar på" lite, inte nödvändigtvis att han galopperar iväg, men han ska röra på sig när jag ber honom om det. Det blir som en ledarskapsövning; han får inte stanna förrän jag tillåter det! Efter att vi gått runt i hagen en stund slutar jag be honom röra sig, och då kan jag ofta bara gå fram och ta honom.

Tack för tipsen :)
Det tror jag absolut att jag ska prova: att ibland komma och göra något positivt.
Hittils har jag alltid kommit och sedan har det varit ordentligt med arbete. Har dessutom märkt att han kommer lättare till hon som bara tar in honom för mat och som inte tar in honom och rider.

Men godis vet jag att det inte funkar om jag så har en hel hink med skrammlande godis.. :(;)

Tack för tipsen :)
Det tror jag absolut att jag ska prova: att ibland komma och göra något positivt.
Hittils har jag alltid kommit och sedan har det varit ordentligt med arbete. Har dessutom märkt att han kommer lättare till hon som bara tar in honom för mat och som inte tar in honom och rider.

Men godis vet jag att det inte funkar om jag så har en hel hink med skrammlande godis.. :(;)
Jag har inga goda erfarenheter av att belöna hästen med godis what so ever.
Men lycka till!

Tusen tack för tipset!

Jag har hört något liknande om något sånt här förut. Men har adrig provat det eftersom det jag har hört är att man ska "skrämma" iväg hästen, och jag känner att just eftersom att han är så otroligt känslig och blir lätt rädd har jag inte kännt att det är något för oss.
Men nu förstår jag mer vad det innebär, och tänker prova! :)
men om jag ber honom sakta ner och han fortsätter springa vad gör jag då? Fortsätter smacka på honom tills han inte orkar?

Vill verkligen få stopp på det här! Just nu står han långt hemmifrån. Skulle gärna ha honom närmare men det fungerar ju inte nu eftersom att jag måste vara i ett stall där jag alltid kan fösa honom utan att han rymmer.
Jag vill kunna välja stall efter hur bra det är och inte efter fösgång eller ej!

Senast ändrad av en moderator:

Har du en rundpaddock eller en ridbana där du kan avgränsa till en mindre yta så tycker jag du ska öva lite där. Släpp hästen lös och variera mellan att driva på hästen, bara vara, strunta i hästen,mm. Som en övning att ni lär er varandras språk. Mota bort honom och fånga flera gånger på detta begränsade område. Ge dig inte förrän det funkar! Om inget annat funkar så bara sätt dig ner och vänta ut honom, tills han kommer till dig. När kommunikationen mellan er funkar på ett begränsat område så använd samma principer i hagen.
Även min häst var mycket nervös och känslig tidigare, människoskrämd. Han är nu betydligt lugnare i all hantering. Men jag tror aldrig han kommer bli lätt att fånga i hagen. Men nu går det i alla fall så bra att det tar max 5 min att få tag på honom.

Har också en medryttarhäst som är svårfångad. Jag tycker detta är väldigt frustrerande!
Har endast varit hos henne ett fåtal gånger. Första gången lyckades jag locka med krafft och morot trots att hon spang runt och retades lite grann innan.
Senaste gången ville jag att hon skulle komma till MIG inte til godiset om man säger så. Hon har två polare så jag gick direkt fram till dem (som är sociala och lättfångade alltså) utan att ens titta på henne. Jag stod och gosade och pratade med de andra hästarna och efter bara några sekunder kom hon fram och ville vara med! :D

Hej! Hur har det gått med hästen? Får du lättare tag på honom i hagen nu?

Om han springer iväg igen efter att du bett honom stanna, så smackar du på igen, så att du liksom omvandlar det han gör till nåt du bad honom göra.. fast lite för sent ;) Sen efter en liten stund kan du prova be honom sakta ner igen och försöka gå fram. Om det inte fungerar, så gör du samma sak igen.

Lycka till om det inte redan har lyckats!

Jag är emot att godismuta ur handen i onödan men att ha en hink m morot i vid ryktplatsen har gjort det roligare att bli fångad. Lycka till!

Det som beskrivs av vissa här är vanligt naturligt hästmannaskap (NH-Natural Horsemanship). Det är inte riktigt att man "smackar på hästen tills den inte orkar". Så det är inte farligt för hästen. Det är att få hästen att göra vad man vill och genom det bli ledare i flocken. Man märker när hästen börjar "lyssna" mot en och det är då man kan, så att säga "bjuda in" den till sig. Hästen ska komma till DIG, inte tvärtom. Har man en väldigt känslig och osäker häst kan det vara ok att gå fram till den när den visat att den accepterar dig dvs. den kanske vill sakta av och är helt koncentrerad på vad du vill att den ska göra. Det här tycker jag är ett bra sätt med hästar som är svåra att fånga i hagen. Kom ihåg mkt beröm när den kommit fram bara! :) Lycka till!!!

Det här problemet har jag den riktigt bra lösningen på. Min häst har jag fått jaga i hagen i många år, vilket är hemskt. Folk trodde säkert att jag var elak mot honom, och det var därför han inte kom.
Men efter många år var det en tjej som gav mig ett tips som jag aldrig hade prövat, trots att jag trodde jag hade prövat allt!

Först och främst vill jag säga att jag tycker du borde låta honom gå utan grimma. Att ha grimma för att få tag på honom är ju en genväg, och genvägar vill man väl undvika!
Nu till vad jag tycker du ska göra:

När du kommer ut till honom i hagen med grimman o grimskaftet i handen och du märker att han springer iväg, smacka på honom direkt. Sen får han inte sakta ner förrän du säger till honom. Håll honom alltså i trav eller galopp.
När han sen sprungit ett tag, så testa att be honom sakta ner. Om han då saktar ner så går du fram och om du får så kan du ta honom. (då vill han så klart ha massor av beröm, men det vet du nog redan:)

Men, troligtvis får du inte ta honom vid första försöket första gången. Så så fort du ser att han springer i väg igen, så smacka på och håll honom i trav/tölt eller galopp eller vad han väljer, bara inte skritt. Och när han sprungit ett tag till, testa sakta ner honom igen och testa gå fram och ta honom igen. osv osv.

Jättebra om du rider efter övningen också, för han ska förstå att det blir dubbelt så jobbigt om han inte kommer till dig direkt i hagen.

Jag behövde inte göra den här övningen mer en tre fyra gånger. Sen var han inte en svårfångad häst längre. Dock så sprang han säkert en timme första gången, och var helt löddrig av svett innan jag fick ta honom :)
Hoppas du provar, för det var verkligen en befrielse när jag fick bukt på det problemet! Lycka till!

Så här har jag också gjort! Jag har gått bakom och viftat med grimskaftet för att driva på min häst och oj, vad hon sprang första gångerna! ;) Hon brukar pipa, kasta med huvudet, bocka, sparka bakut och så iväg i 190 (hon är 16 år och jättetjock så det ser alltid lika roligt ut...) men dagen efter vi haft en av våra duster brukar hon pipa, kasta med huvudet, bocka, sparka bakut och komma rakt MOT mej i 190, nita framför mig och sätta nosen i grimman... Då blir man lycklig... :love: Har nästan aldrig det här problemet längre, nästan så jag saknar det ibland...

Det här tycker jag är ett bra sätt med hästar som är svåra att fånga i hagen. Kom ihåg mkt beröm när den kommit fram bara! :) Lycka till!!!

Det beror på VARFÖR hästen är svårfångad.

En islandsfödd importstörd häst med något djupt trauma vi inte känner till bakom sig behöver inte alls fungera enligt den mallen.

Jag höll igång min första pålle i ELVA timmar en gång för att prova den metoden men det fungerade inte ett dyft. Han skulle sprungit i hundraelva timmar till. Springa undan var ju precis vad hans instinkter sa till honom att göra. Jag fick ändra taktik till den som alltid fungerade, dvs mota in honom i en mindre fålla.

Det går att BYGGA bort svårfångade beteenden om man är smart. Det måste finnas flera avdelningar i hagen så man kan stänga in hästen i en, och sedan mota in den i en fålla där den vet att inte kan komma undan. DÅ kan den slappna av och bli trygg.

Jag hade mina "vildhästar" (importstörda rehabiliteringsobjekt, fanns mycket gott om dem i Värmland på 90-talet) i en smal U-formad hage med fångstfålla i varje ände. Till slut lärde sig hästen att självmant gå in i fållan ch ställa sig i fångsthörnet, och sedan kunde man skippa att stänga in den och bara ta den i sitt "trygga" hörn.

Visst beror det på vad hästen har för bakgrund. Alla har sina olika metoder och det är väl därför vi skriver till varandra för att dela med oss och ge tips till varandra. Själv skulle jag aldrig mota in en häst någonstans. Det tar tid att få hästens förtroende, 11 timmar är inte lång tid enligt mig. Ibland kan man få sitta flera dygn innan den kommer fram. Denna metoden kräver ju att man lärt sig förstå hästar, om det inte kommer naturligt för en finns det kurser för att lära sig att hantera hästen på dens villkor. Det finns lika många sätt att hantera hästar som det finns människor. Inte sagt att andras metoder är sämre än mina. Vi kan lära oss av varandra.;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
4 024
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 912
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur