Bukefalos 28 år!

Svårhanterad/arg häst. Tips?

Nathaniel

Trådstartare
Har en valack på 8 år som är väldigt arg, vissa dagar "bara" lite småsur medan han andra dagar försöker attackera folk. Han har varit så sen vi köpte honom och även hos förra ägarna. Han bits hela tiden, när man leder honom, på stallgången osv. När man ska borsta honom kan han hugga efter borsten och när man ska sitta upp så kan han bita på pallen t.ex. Han går alltid och biter efter tyglarna när man leder honom. Han biter också andra hästar i hagen. Har kollat tänderna och dom är bra.

Han gillar inte nya människor och visar det väldigt tydligt genom att hota/attackera. Även oss han känner kan han hota (vifta med hovarna, hugga mot en osv.), han försöker också sparka när man kratsar hovarna t.ex. Har fått byta hovslagare ett par gånger då dom inte velat sko/verka honom nåt mer. Det är ännu värre med veterinär då dom inte ens får gå nära honom utan att han reser sig/hugger/sparkar. Vet inte vad vi ska göra om han blir sjuk/skadad. :confused::confused:

Han är hingstig och kan inte gå med ston i hagen då han betäcker. Har tagit blodprov och han är valack.
Han funkar inte med vår stora valack som är ranghög utan dom bara bråkar och släpper vi honom med någon han kan bestämma över går han bara och biter på den hela tiden.
Han är väldigt negativ och det är svårt att hitta saker som han gillar.

Han är lätt att ta in och ut från hagen, väldigt nyfiken och älskar att bli kliad. :up: Det är en fin häst, frisk och sund. Aldrig haft några skador.

Vissa dagar går det mesta bra och han är på någorlunda bra humör men bits fortfarande. :confused:

Någon som har något tips på vad man kan göra för att få bort det här beteendet? Eller kan tipsa om någon som är bra med den här typen av hästar?
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Jag har inga direkta tips.
Men jag är helt förundrad över att man ens kan ha en sån häst som hobbyhäst. Varken för hästens skull, eller för er egen. Hästen verkar inte må bra, och vad händer den dag han hugger nån i kinden?

Skulle jag, om jobbar med hästar, få hit en sån, skulle jag ha munkorg på den.
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Nämen stackarn =(. Tänk att gå runt och vara så arg hela tiden....
Och stackars er! Livsfarligt ju.

Ni behöver hjälp, eller ja, ni behöver hitta någon som ens vill hjälpa till, för jag kan tänka mig att många tackar nej till att ta emot en sån häst.

Hur länge har ni haft han? Hur hade han det innan? Har han varit med om något trauma?
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Han är inte arg hela tiden, det går i perioder. När han går med en annan häst i hagen så är han glad MEN han bits i alla fall. Dom andra hästarna tycker ju det blir jobbigt och vi vill inte att han ska "bita sönder" dom.
Det största problemet med honom är att han bits, även dom dagar han är glad och hantering osv. går bra så bits han.

Vi har haft honom i ca 1 år. Vi köpte honom från en ridverksamhet/ridskola och innan det har han flyttat runt en del så det kan ju ha hänt något. Han är en imp. från Lettland.
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Nu vet jag inte var i Värmland du bor och han har visserligen flyttat från Värmland nu ner till Skara. Men Inge Överlien, bodde förut utanför Kristinehamn och är en person jag verkligen skulle rekommendera om ni vill ta hjälp av ett proffs! :)

Han är westernryttare på ganska hög nivå, hovslagare och har även tagit emot inridnings/tillridningshästar i många år, och även hästar som har problem i bara hantering eller lastning tex :)


Jag jobbade hos dom i ca 1 år och träffade under det året inte en enda häst av mååååånga som han inte lyckades få ordning på :)
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Först: Låt ingen annan än dig/er som ägare hantera hästen!

Sen: Ta hjälp av någon erkänt duktig och ta reda på vad problemet är/lösning.
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Jag bara tänker, är hästen grundligt kollad av veterinär så att han inte går och har ont någonstans? En häst som jag red ett tag höll på lite så där och det visade sig att han hade en skada som förmodligen gjorde rejält ont fastän han inte haltade alls.
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Undrar bara hur gammal han är? Hade en valack, import Lettland som hade precis samma beteende, var tvungen att lämna tillbaka honom då jag kände att jag inte var rätt person att hantera honom. Har tänkt mycket på honom och undrar vad som hänt honom.
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Läste någonstans här på buke att det kunde bli något problem på vissa valacker när man kastrerade att det liksom spände och drog på dem, dessa kunde bli sura av smärtan därifrån.
De kan också ha stenar i urinvägarna som smärtar.

Kolla upp hästen eller ta bort den.
 
Sv: Svårhanterad/arg häst. Tips?

Som sagt så har vi tagit blodprov och han är med 99% säkerhet valack.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 387
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp