Svårlastad häst, hjälp!

G

gutte08

Ja nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra längre. Vi har prövat alla knep vi vet om, ingenting funkar. Hästen är i sig väldigt skarp, nervig och envis. Har tidigare gått omkull i släpet då hon fick panik av att hon satt fast. Så får hon nu för stort tryck på nacken så stegrar hon sig. Vi har prövat linor, peta med spö, vänta ut timme efter timme, beröm, mat, annan häst i transporten. Men nej ingenting verkar omtyckt. Det känns lite som om att hon liksom låser sig i huvudet. Hon går in och kastar/backar sig sedan ut, om och om igen. Vi har stort luftigt, ljust släp. Idag har vi stått ex antal timmar med tålamod och beröm för minsta lilla. Efter att det inte fungerade med att vara snälla och berömma så blev vi istället lite hårdare och petade lite med spöt men hon visade direkt att hon inte uppskattade det och stegrade sig högt, det var alltså farligt att vara runt henne, vilket inte alls känns kul.

Vad ska man göra egentligen? Nej hon är inte rädd, hon bara bestämmer sig att hon inte ska in. Har ni några tips på hur man skall gå till väga?
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Jag tycker du ska ringa en tränare som kan komma ut och visa dig hur du ska lasta hästen på bästa sätt.
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Av det vi, som varit med vid lastningen, kan läsa av henne som människor- så verkar hon inte rädd. Hon var precis likadan innan hon gick omkull i släpet.

Oavsett om hon är rädd eller ej så vill man absolut inte "slå henne" in på något sätt. Det skall ju kännas bra att åka iväg på träning osv. Jag är väldigt mån om att köra försiktigt för att få en så behaglig resa som möjligt, har också boggie för att göra resan behagligare.
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

detta är min åsikt om häst minnen.
visst kan hästar komma ihåg men om hon gick omkull under tur eller när lämmen var stängd så tror jag inte att hon kan koppla ihop att gå in i transporten med att gå om kull.
min häst var väldigt svår lastat och har även satt sig i transporten under en tur och sparkat sönder lämmen på väg upp. han började jag träna med en tränare och så här har vi gjort.
tryck från grimskaftet betyder framåt. man släpper aldrig trycket utan det är konstant så länge hästen backar eller står stilla. ett tryck är inte att hänga i grimman. ha gärna rep grimma. så fort hästen går frammåt "släpper för trycket" så blir linan slak.backar hästen så följer du med och håller det jämna trycket
står hästen stilla för länge så ska den backa och då menar jag backa backa backa och så tryck fram igen.
backa gör du genom att trycka linan bakåt men mjuknar vid varje steg.
detta kan du öva utan transport först.
okej detta sitter då börjar du med att gå in i transporten om hästen kastar sig eller ställer sig på sidan spelar ingen roll trycket är det samma , en häst kan faktist kliva upp på rampen från sidan. släpp ALDRIG trycket. om häste stänger av så backa backa eller flytta sidleds.
vi säger att hästen går in och sedan backar ut direkt så in igen samma sak igen in och så vänta. DU backar ut hästen. steg för steg och väntar gärna några gånger på vägen ut. sen handlar allt om övning.
pm om du vill ha mer hjälp.
lycka till
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

detta med att hon inte klarar tryck på nacken går bara bort med att du övar. men har ni kollat upp så att inget hände med nacken när hon gick om kull
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Tack för tipset, lite så vi håller på nu och det verkar fungera bäst. Angående tryck i nacken så har hon alltid haft lite "panik känsla" när hon sitter fast. Lätt att hon backar i stallgången och när hon känner att hon sitter fast drar sig loss, dock har detta blivit mycket bättre när vi tränat så nu är det inga problem.
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Har ni prövat att binda för ögonen på henne och /eller lyfta fötter?

Har själv en extremt svårlastad häst, allt under två timmar är snabbt:crazy:, och det funkar på henne om jag leder henne och pratar med henne så att hon är trygg. Hon är inte rädd utan ett envist stycke;)
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Har ni prövat att binda för ögonen på henne ...

Jag anser inte att det är schysst att förblinda en häst på det viset, det är tyvärr bara en åtgärd på "symptom" och den enkla vägen, det är bättre att träna hästen till att gå på utan, inför den dag den måste lastas och ingen ögonbindel finns tillgänglig.

// Mvh - J
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Prova att gå med hästen i små cirklar innan du lastar eller gör små övningar som får hästen att lyssna på dig. Sedan går du framför hästen, inte bredvid, med rak i rygg och bestämda steg in i transporten. Tvekar du 1 sekund så går hästen inte in om den är rädd. Om du är ledaren följer hästen efter. Hoppas det tipset ger lite hjälp. Lycka till! :)
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Sådär har vi också gjort med vår svårlastade häst.
Han går numera in på mindre än en kvart (*peppar,Peppar*).
Konsekvent, visa att det bara finns en väg.
Vänd aldrig bort, backa får de, men aldrig vända bort.
Stadigt tryck så som 'karolinakempe' förklarade och lätta och beröm när de tänker/går frammåt.

Lycka till
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Hästar kan bli "dumma" av dåliga erfarenheter. Det kallas för självbevarelsedrift.
Använd inte spö!!!

Håller inte med om att man ska backa hästen. Vad man vill är ju att den ska gå framåt, då ser man till att det funkar.
Går den inte på vänder jag bort från släpet o DÅ gärna peta på med spöt o sen berömma- när den följer med o provar igen o igen..............
Det är ingen idé att stå på luckan o vänta på att den ska resa sig eller kasta sig. Den ska följa med!!!
Se till att det är så ljust som möjligt inuti släpet- öppna det som går.

Jag kom nu på hur Millan gör med hundar som vägrar att gå- uppför trappor eller på hala golv. Han tar fart- springer med dem- för att avleda.
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Jag anser inte att det är schysst att förblinda en häst på det viset, det är tyvärr bara en åtgärd på "symptom" och den enkla vägen, det är bättre att träna hästen till att gå på utan, inför den dag den måste lastas och ingen ögonbindel finns tillgänglig.

// Mvh - J

Jag har tränat och tränat och tränat min häst men det hjälper inte p g a hennes tidigare erfarenheter. Många duktiga hästlastare har gått bet på henne. Hon är gammal och har varit sån här större delen av sitt liv från innan jag ägde henne.
Jag har bundit för hennes ögon med min jacka och pratat in henne när hon inte haft föl vid sidan.
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Jag anser inte att det är schysst att förblinda en häst på det viset, det är tyvärr bara en åtgärd på "symptom" och den enkla vägen, det är bättre att träna hästen till att gå på utan, inför den dag den måste lastas och ingen ögonbindel finns tillgänglig.

// Mvh - J

Mina hästar går in med en tröja över huvudet om de nu mot förmodan inte går på ändå. Vi slipper krångla och de kliver helt enkelt direkt in med något på huvudet och några gånger senare går de på även utan. Det är perfekt att ha ett knep om man hamnar i en situation som inte är det normala, säg att man måste lasta om mitt på en motorväg och hästen är stressad och inte vill gå in. Min häst går ALLTID in med något för ögonen, på första försöket.

Det går lika fort som om hon skulle gå på utan något på huvudet. Ser inte felet i detta? Hästen är lugn och trygg när den slipper se taket på släpet.

Min häst springer numera nästan in när jag lastar, utan något på huvudet.
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Hon kan ju faktiskt vara rädd, det trodde jag inte om min ponny, men fick veta att hon varit instängd i en transport med skrikande/stressade människor utanför. Min ponny är likadan, backar ut för att hon blir stressad. Så nu ska vi prova Good as Gold och backa transporten direkt utanför stallsdörren. :P
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Idag tog vi bort mellanvägen helt (haft den sne ställd förut), och hon gick in direkt ! Hon kanske har varit med om något tidigare i trångt utrymme, glada är vi iallafall för att hon var sååå duktig! :bow:
 
Sv: Svårlastad häst, hjälp!

Ibland är svaret enklare än man tror! :)
Grattis i alla fall, hoppas det fortsätter lika bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 478
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 539
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp