Svårsadlad!

B

**BORTTAGEN**

Min häst kan vara mycket svårsadlad. Det är inte så att hon hugger och sparkar eller så, men hon snurrar runt jätte mycket och ibland så kan hon halvstegra sig. Det är arab i henne, så det kan bero på det, vi har också funderat på att någon kanske spänt alldeles för mycket så hon blivit rädd när hon var mindre.
Det har gått i omgångar, ibland strår hon nästan still, bara trampar lite. Sedan så händer det att hon ställer sig så smått på bakbenen bara man tar tag i sadelgjorden. Snälla, kan inte nån ge mig nått råd? Det blev bättre när vi köpte en ny sadel, den är mjukare och passar henne bättre. Men så när vi la på teddypadden igen så blev det värre. Hon nästan håller andan så vi tror att hon är rädd, men så är det värre när vi är i en annan miljö t ex på stallplanen utanför ridhuset inför en träning.
Vi har hört olika och vet inte riktigt, bör man bli arg och ryta? eller prata mjukt och lugnande? rycka lite i tyglarna? gå och spänna långsamt? eller kanske byta teddypadden till en gelpadd och trä fårskinn runt gjorden? :confused:
Snälla hjälp!

// En som älskar sin arab
 
Skulle ju kunna vara så att hon har ont i ryggen...
Eller så kanske hon har haft en illasittande sadel tidigare så att hon har lärt sig att det är obehagligt att bli sadlad. Jag skulle försäkra mig om att sadeln hon har nu verkligen passar och även ta ut en hästfysioterapeut eller liknande som kollar om hästen har ont någonstans..
Jag tycker inte att du ska bli arg på henne! Om hon inte har ont någonstans och sadeln passar så tycker jag du ska lägga på sadeln lugnt och försiktigt och prata med henne, och spänn gjorden försiktigt lite i taget.
Funderade på en till sak oxå... varför har du teddypadden? Är sadeln utprovad med den? kanske sitter sadeln dåligt med den och det är därför hon krånglar?
Hoppas du får ordning på problemet! :bump:
 
Kan vara sadeltvång kanske? Tror inte det är araben i henne som gör det iaf. Ryggömhet, dåliga erfarenheter eller sadeltvång är mina gissningar. Att bli arg hjälper alltså föga.
 
Men så när vi la på teddypadden igen så blev det värre.

Sadeln är ganska så säkert för smal åt henne. Och när ni sätter dit en teddypad så blir bommen ännu smalare och gör än mer ont.

Jag skulle verkligen rekommendera att ni dels tar ut en duktig equiterapeut, massör, veterinär som är duktig på muskler. Sedan ta hjälp av en duktig sadelprovare.

Du har en bra häst som visar att något är fel. Många hästar lider i det tysta.

Slå inte eller bli inte arg på din häst. Hon försöker säga dig något, så lyssna istället

mvh/ Anita
 
¨Sådan var min gamla häst när hon kom tillbaka efter drygt 7 år hos en tävlingsryttare. Fast hon gick dom första månaderna till anfall och HÖGG. Om det var människor eller sadeln hon bet i brydde hon sej inte om. Nu efter ytterligare 7 år är det bättre. Men man bör vara 2 st som sadlar henne. Det som fungerat bäst är att se till att ge henne lite hö att tuga på medans man sadlar henne. Och det måste ke jätteförsiktigt och helst med en riktig fårskinnspad under sadeln. Och hon är kollad av veterinär och gud vet vad, men ingen kan säja något annat än att det sitter i huvudet efter att troligtvis ha blivit illa behandlad på någotvis. Och hon gör samma sak med täckgjordar, även x-gjordar. Men du kan rida barbacka utan problem. Och när du suttit upp och drar det sista gör hon heller ingenting.
Ett knep som jag fick lära mej av en engelsman var att longera henne med täcke så hon får igång värme och blodomlopp, innan hon sadlades. Det fungerade så länge vi hade stallplats där man kunde longera. Det har vi inte nu.
Men med longering och fårskinnspad och fårskinns-sadelgjordstunnel blev min hästs problem knappt märkbara. Kanske något att pröva?
 
Låter som om hon har ont i ryggen eller har haft det så att hon förbinder sadeln med smärta.... Låt en equiterapeut kolla igenom henne!
Och bli inte arg, det hjälper aldrig - hon kommer snarare att bli värre!
 
Hade en häst med liknande problem. Det går inte att skälla på hästen för att den tycker att det är obehagligt. Jag brydde mig inte om när han högg i luften och hade sig, men däremot var det inte ok att han högg mot folk.
 
Precis så har jag också gjort. Hugg i vägen bryr jag mej inte om. Men hugger hon mot folk säger jag ett argt NEJ-FY. Fast jag måste medge att när jag blir nypt så skriker jag alla fula ord jag kan, nästan. Det ger, hur otroligt det än verkar, bättre effekt. För hon vet ju att man inte ska nypa människor men ibland så blir det så ända...
Men sen är vi bästa kompisar som gosar, iallafall.
 
Jag håller med ***** om att sadlen säkert är för smal eftersom hon reagerar så när du lägger dit teddypadden. Ta ut en kunnig person som verkligen kollar igenom henne. Araber kan annars har känsliga och ytliga nerver precis där sadelgjorden ska ligga så att hon reagera på det. Vet en häst som bara springer runt i boxen när man ska sadla men med honom är det inga problem allt funkar bra bara att man måste vara jäkligt snabb ;)
 
Kolla att sadeln verkligen passar!

När du har en sadels om passar så låt hästen vänja sig vid sadeln igen, låt den lukta på sadeln först och lägg sen på den, gör hon motstånd så låt henne sniffa på sadeln igen.
Mitt fullblod har varit lite skeptisk till sadeln ibland men då får hon nosa på (då hon alltid passar på att bita lite lätt i den) och sen står hon som ett ljus istället för att tramsa runt.
Har henne aldrig fastspänd heller när jag spänner sadelgjorden, hon har haft skav av den för några år sedan som jag upptäckte först efter några dagar och är därför lite skeptisk till den ibland. Men känner hon att hon är fri så går det bra.

/Hippo
 
Vår ena häst gick ej att sadla när vi fick honom. Det visade sig att han hade haft en för trång sadel hos den förra ägaren.Hästen blev nästan tokig när man skulle sadla.
Vi plockade bort all utrustning och började gå promenader i grimma.Efter ett tag kunde vi börja lägga en westernpad på ryggen (fast han snurrade mkt för att komma undan det obehagliga) Detta övade vi på under en tid och när han accepterade det så började bi rida med ridgjord. (medan vi letade efter en passande sadel)
Han accepterade gjord och pad utan problem tillslut.
Då tyckte vi att det var dags att skaffa en riktig sadel till honom. Vi köpte en Hector och det funkar hur bra som helst. Han bryr sig inte ens om sadeln längre utan det är bara att sadla och sitta upp.
Nu säger jag inte att detta är den bästa lösningen för alla som har problem.Detta funkade för oss och vår häst eftersom vi gav honom mkt tid och gav onom en ny chans att umgås med oss människor på ett avslappnat vis. (hästen har levt på stäppen i ryssland)
Hans problem var (förutom en för trång sadel) att umgås med oss människor utan att känna sig trängd.

/ sandra :)
 
Kolla så att sadeln verkligen passar hos en duktig sadelmakare.
Skaffa en tillräckligt lång sadelgjord med resår om du inte har det.
Spänn jätteförsiktigt ett hål i taget. Gå lite, ett hål till, gå lite till, ett hål osv.

Vi hade en foderhäst som gjorde så här eller kastade sej in i väggen. Hans sadel såg ut att passa men när vi åkte till en sadelmakare så gav han ridförbud i den sadeln. Den hade han haft i 6 år stackarn.
Sen gjorde vi så som jag skrivit ovan med den nya sadeln och efter kanske fyra fem månader (minns inte riktigt) sen var det aldrig några problem då kunde man sadla som vanligt men jag spänner aldrig för fort på någon häst.
Med lång sadelgjord menar jag att du ska kunna spänna första hålet utan att behöva dra i den.
Lycka till!
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
Skulle samma sadel vara trängre utan fårskinnspad, än med???
Hon har aldrig brytt sej om vilken sadel som läggs på hennes rygg.
Utan det är när man rör henne vid armbågarna eller under magen som hon hugger.
Oavsett om man håller i sadelgjorden eller inte.
Och täckenas x-gjordar har ju inget med en sadel på ryggen att göra.
Okej, hon står högt i blod, som man säjer, men varför är det då lättare att sadla henne på sommare än på vintern. På sommaren är hon extremt tunnhudad. Medans hon på vintern ser ut som en snöboll. Och då med all vinterpäls, är det svårast att sadla henne.
Och jag har både lätt syntetsadel och tung gammal lädersadel. Det spelar ingen roll. Effekten blir densamma.
Och det har nu som sagt gått 7(!!) år!!!
 
vill bara skriva till er som inte vet...
en sadelpad lägger sig runt ryggkotorna o kramar runt dom. det innebär då att det blir TRÄNGRE. detta har relativt nyligen kommit upp på tapeten, då det först nu går att se levande bevis= hästar som tidigare ridits med detta har fått ont i ryggen. nu menar jag inte alla, men väldigt, väldigt många. den som är smart kastar dessa otyg o skaffar en bra sadel istället. dom paddar som 'kramar' minst är dom billiga av teddy. gelpaddarna är dom största bovarna. :idea:värt att tänka på. :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: Vinur
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 038
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp