Svårskodd hjälp

Joyride

Trådstartare
Har en 4 åring som vi skode fram för första gången för några veckor senda. Gick okej för att vara första gången. Stog väll inte jätte still och ville "lägga" sig några gånger.
Skule sko han bak för någon vecka sedan och det gick inte, fick rätt bra att passa in skon och så men när han skulle spika vart det tvär nej, drog undan hela tiden o ville inte vara stilla. Gav honom lite lugnande men det hjälpte inte heller, tog och bremsa honom oxå men gick inte bättre för det.

Han har alltid varit rädd om hovarna/benen..har nu börjat med att varje dag slå lite på hoven som om man spikar, för att vänja honom, tycker inte alls om detta. Men är det någon annan som har tips på vad man kan göra...fler med svårskodda hästar?
 
Sv: Svårskodd hjälp

det du kan göra är att kolla upp Monty Roberts metoder, han är jätte duktig. och jag är säker på att det kommer att fungera!
kolla montyroberts.com. han har massa böcker och filmer.
 
Sv: Svårskodd hjälp

Öva, öva öva. Fortsätt att "spika" på hovarna. Det kommer efter hand! MAn kan inte räkna med att en häst som blir skodd första gången ska stå helt stilla. På mina hästar sopm skos första gången brukar det ta minst 1 timme! Och då tar vi pauser emellan varje hov. Hästen blir ju faktiskt trött och uttråkad om den inte är van. Ni kan även testa att ge den hö eller att borsta/massera den.
 
Sv: Svårskodd hjälp

Har mutat med morötter mm men hjälpte inte :(

Har haft ett antal hästar genom åren och alldrig varit med om just detta, vist att det inte går lätt dom första gångerna, men den här är extrem.

Hovslagaren sa själv att han inte mins när han träffa på en sådan här häst :S han har ett starkt psyke och vilja
 
Sv: Svårskodd hjälp

Min gjorde likadant när vi skodde han första gången, då var han ändå skodd fram sen tidigare men aldrig blivit skodd bak. 2 timmar tog det att få på skor bak på honom, och då har jag en väldigt duktig och tålmodig hovis. Viktigt att man inte blir arg på hästen tkr jag. Hästen satt i hans knä hela tiden och svettades av ren stress. Vet inte om ngt kan ha hänt honom...

Efter detta använde vi klickern och tränade med den varje dag på att hålla upp hovarna högt och länge, och bankade på dem. Varje dag, före och efter ridning. Klickern gör allt så mkt enklare, det blev stor förbättring bara efter några dar. Nästa skoning stog han som ett ljus och skoningen efter det hade vi honom lös i gången.

Andra skoningen.
27feb2.jpg


Tredje, och senaste, skoningen.
tredjeskonin13april096klippt.jpg

tredjeskonin13april092.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 606
Senast: tott
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 860
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 629
Senast: Fruentimber
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp