Svårt att hitta transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare glimmie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 579
G

glimmie

Jag måste ha väldigt höga/orimliga krav för nu har jag letat transport i ett halvår utan resultat. Vart letar man? Hur hittar man? Antar att dom bästa fynden går igenom bekanta, men det verkar vara helt stilje på transportmarknaden.
Någon bra sida förutom dom vanliga, några bra kontakter? Snälla jag är nästan desperat!!

Sv: Svårt att hitta transport

Vad är det för krav du har? Svårt att ge något generellt svar när du inte är mer specifik, men tydligen kräsen...

Ja det har du rätt i, har tittat mest på Boj, Kylinge och Umesläp. Det måste vara ganska hög lastvikt, typ 800 kg med en totalvikt på 1500 kg. Säkerhetsbommar och störtbågar är ett måste, och gärna flyttbar mellanvägg för min bredåkare.
Sen är det klurigaste, den ska helst vara momsad, ska alltså köpa den på ett företag.
hmm..ja så mkt mer var det inte, det måste inte vara boggie men fräsch med slitage-delar bytta är ju givetvis bra.
Har tänkt mig en prisklass från 30-45.000 inkl moms ungefär.

Jag skulle föreslå Henra! De har dessutom ett enhästarsläp som är riktigt bra! men om du inte vill ha det så finns det flera varianter av 2-hästars också! önskar verkligen jag hade ekonomi för ett sånt släp, tycker de är outstanding i kvalite och komfort! Lycka till i fortsättningen!

Hejsan! Jag har kollat på dom också, men nya ligger dom lite högt för min ekonomi. Och begagnade är det ganska svårt att få tag på, speciellt momsade. Pratade med dom men tyvärr var dom rätt så,,,,försäljningsinrikade, dom ville alltså få mig att köpa ett nytt släp. Har sen dess dragit mig lite för att ta kontakt med dom igen.

Hur svårt kan det vara?
Ring någon uthyrare av släpen och se om de har någon begagnad att sälja.
HAR de fabrikaten du tittat på något släp som uppfyller kraven?

och krasst, har du själv företag kan du dra momsen på den även om du köper den av en privatperson, eller har jag fel där?
De flesta släp vi har haft har haft en lastvikt på ungefär 530-730 kg, så det blir nog ett stort släp om du skall ha 800. Vad har du för kuse som du behöver 800 kg till?

Ja jag vet inte, men tydligen svårt. Har pratat med försäljare till dess släp men att ringa uthyrare har jag faktiskt inte tänkt på. Bra idé!
Kan säkert bli svårt med maxlasten, men om man har en enkelaxlad finns det väl några? Jag har 2 hästar, och det är därför jag helst vill ha en ganska stor maxlast, men om det är störtomöjligt så släpper jag det.
Det där med momsen är jag helt lost på, om någon är haj på det så får den gärna förklara! Har hört så många olika varianter...

Nej, fiktiv moms finns inte längre (många år sedan det försvann). Köper du av privatperson (icke-momsregistrerad) får du inte lyfta någon moms. Eller om du köper av ett företag som i sin tur köpt av privatperson och momsen därmed är "förverkad".

Jag kompromissade en del när jag köpte mitt tvåaxlade, men det blev ett fynd till det priset. Sadelkammare, gott skick, bra vikt etc, för samma som ett enkelaxlat kostar (för momsen gick att lyfta på detta).

Med tanke på att du behöver hög lastvikt är det nog bara att kolla märken som kan vara tänkbara, och därefter jaga dessa märken.

Om släpet har varit hos en privatperson så får du inte dra någon moms i ditt företag. Men om du köper ett så kallat momsfritt släp alltså ett som har varit hos en privat person så kan du inte dra momsen vid köp men om du sen säljer släpet så behöver ni inte heller redovisa någon moms. Som du hade varit tvungen att göra om du hade köpt ett släp med avdragbar moms i.

Man kan INTE dra moms om man köper av privatperson:bump:

Nej jag tänkte att det var så med momsen, men ibland dyker det upp på "privata annonser" släp som är momsade, allstå någon som har den i sitt företag men som inte är ett företag som bara säljer släp.
Det där med den höga lastvikten är inte jätte jätte viktigt, men det får gärna vara en totalvikt på 1500 kg, har du några mer specifika tips på transporter som kanske skulle passa?

Självklart finns den möjligheten, mitt nuvarande släp kommer från en firma som köpt det av ÅF.

Böckmann är jag jätteförtjust i, rejäla grejor med kvalité i detaljerna. Inte särskilt många begagnade dock... Värmlandsvagnen och andra skramliga konstruktioner försöker jag undvika. Jag vill ha så få skarvar som möjligt (skramlar). Helgalvat självklarhet för mig. Bra utrymme för hästen och bra säkerhetsdetaljer tycker jag också är viktigt. Gärna öppningsbara fönster för ventilationens skull. Ifor har jag också ryggat för då jag tycker de rostar i sina (enligt mig) kassa lås och andra detaljer (sprintar till förbannelse). Tungdraget är det också...

Jag tror du får koncentrera dig på att leta momsade vagnar och hugga som en kobra när du hittar en som passar in på övriga kriterier...

Hugga som en kobra var det ja, synd att man inte vässat armbågarna på länge :crazy: Men jag ska göra mitt bästa, för nu SKA jag hitta en transport !!

Jag hade lite tur, vi hade tittat på nya transporter men det sade inte riktigt klick (funderar du på nytt, åt till en ÅF som har flera olika märken, då märker man många detaljer som annars hade gått i alla fall mig obemärkt förbi!). Så kom min ut på blocket.se och då var det bara att hugga direkt.

Det blev en Brenderup från -98, dubbelaxlad med sadelkammare. Ligger jättebra efter bilen och i fint skick. Jag är nöjd, särskilt med tanke på priset...

Jag har ett Umesläp och är jättenöjd med det..Fast priset du ville ge är det före eller efter momsen?

Kanske dom transporterna är lite dyrare..?

Kolla deras hemsida, återförsäljarnas tel står nog där och dom borde väl ha begagnade vagnar oxå.. och även inbytes av andra märken..

Är det svårt att få tag på en vagn nu blir det säkert ännu svårare när säsongen kommer igång...:confused:

Lycka till!!

/Lena

glimmie skrev:
Ja det har du rätt i, har tittat mest på Boj, Kylinge och Umesläp. Det måste vara ganska hög lastvikt, typ 800 kg med en totalvikt på 1500 kg. Säkerhetsbommar och störtbågar är ett måste, och gärna flyttbar mellanvägg för min bredåkare.
Sen är det klurigaste, den ska helst vara momsad, ska alltså köpa den på ett företag.
hmm..ja så mkt mer var det inte, det måste inte vara boggie men fräsch med slitage-delar bytta är ju givetvis bra.
Har tänkt mig en prisklass från 30-45.000 inkl moms ungefär.

Såg nu att det var med momsen...

/Lena

Böckmann görs numera i Tjeckien och kvalitén har blivit avsevärt sämre än när släpen tillverkades i Tyskland.

Tydligen får man göra om den där transportutvärderingen varje år för att hålla sig uppdaterad!

Var i farten -99 och hade då Fautras som förstaval. Nu 2005 när vi tittade runt hade den glidit iväg till helt oaktuell medan Böckmann fick höga poäng. Och ska man titta igenom marknaden idag blir det tydligen nya vinnare och förlorare...

Jo, det händer mycket på transportmarknaden. Böckmann har ju alltid stått för gedigen kvalitet men nu har jag hört en hel del personer (i Tyskland) klaga på att de har blivit sämre.

Det är svårt! Jag har också letat i ca ett halvår, min prisklass låg på ungefär hälften av din när Fyndet dök upp i förra veckan... En Kylinge -88, helfräsch sånär som på golvet som man lätt byter själv. Fronturlastning osv. 10 000:- + moms! Så det finns kärror om man bara har is i magen... Det beror nog mkt på var man bor hur andrahandsmarknaden ser ut.

Mitt hittade jag btw hos Värmlandsvagnen i Kr-hamn, de har en begagnatsida som de uppdaterar i princip varje dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 106
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka