Svårt beslut ang. avlivning.

R

Rigoletto

Det är väl alltid det svåraste beslutet att ta, men också alltid oundvikligt.
Jag har en liten katthona som är 16 år. Jag har haft henne i tre år, när jag fick henne var hon fruktansvärt vanvårdad men repade sej snart.
För ca ett år sedan fick hon astma och behandlas med cortison. Sen ett par månader tillbaka tål hon inte längre cortisonen utan blir fruktansvärt dålig i magen. Utan cortison får hon astma och med cortison pajar magen.
Hon har oxå på sista tiden blivit lite "lömsk", hon kan ligga i knät och sedan helt plötsigt flyga på mej och bitas/rivas. Hon har rivit mej ganska svårt i ansiktet en gång.
I går flög hon på hunden och rev henne svårt i ögat så jag fick åka till vet. med hunden.

Det känns som att det börjar bli dags att låta henne somna in, men samtidigt tycker jag det är synd. Hon är ju inte mer sjuk än att hon kan få leva ett tag till.
Hur skulle ni ha gjort, ge mej ett råd, snälla!!?
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

humlan här har ju en katt med astma, prata med henne. Att hon är lömsk kan ha med demens att göra. Eller att synen börjar bli dålig.
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

MissFideli skrev:
humlan här har ju en katt med astma, prata med henne. Att hon är lömsk kan ha med demens att göra. Eller att synen börjar bli dålig.

Fast här heter jag ju inte humlan ;) ..

Jag har en katt med astma, ja. Eller rättare sagt hade. Han är numera besvärsfri. Jag hade honom dock på kortisonbehandling i ca 1 år, innan jag bestämde mig för att prova homeopati. Jag trappade ut kortisonet samtidigt som jag behandlade med homeopati. Idag är det 2,5 år sedan jag slutade med kortisonet, och han är numera som sagt besvärsfri.

Men när det gäller din katt så verkar ju asmtan vara lite allvarligare? Vad får hon för symtom?
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

Hon får en fruktansvärd hosta, kan sitta och hosta i flera minuter och det rosslar i hela katten. Jag har faktiskt slutat med kortisonen nu, för hennes mage klarar inte av det, men innan fick hon en halv tablett om dagen.
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

Att hennes beteende har förändrats så mycket att hon attackerar dig och hunden svårt tror jag visar på att hon inte alls mår bra.
Jag skulle nog tagit bort henne för hennes och din hunds skull. :(
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

Med tanke på hennes "utfall" , och att det är en tydlig förändring i hennes beteende, så tycker jag det låter som att hon mår dåligt. Tycker det vore snällast att ta bort henne INNAN hon blir sämre och mår riktigt dåligt. En katt som ändrar beteende så, mår sällan bra.
Jag tog bort min ena katt förra året, för hon var trasig i tarmarna. Jag valde då att ta bort henne INNAN hon blev jättedålig, så hon fick sluta sina dagar medan hon inte hade ont av det. Hon hade inte gått att rädda ens med operation, men var pigg emellanåt. Sen hade hon sina dåliga dagar, och det var en sån dag jag beslutade att ta bort henne. Hon fick ha två bra dagar hemma hos mig, då jag skämde bort henne enormt, och hon mådde som en prinsessa, innan hon fick vandra vidare. Det kändes bra att hon slapp komma till det stadiet där hon led, för det hade kommit ganska snart. Jag förekom det, och det kändes bra.

Skickar en tröstkram, för det är inget kul beslut.
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

Har du märkt av om hon "låter" mer än vanligt & att hon ibland skriker som för att berätta vart hon är? Eller om hon ibland kan verka lite desorienterad & förvirrad? För det i kombination med att hon "flyger på" dig & hunden tyder i så fall precis som någon annan här sa på demens.
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

Jag har tagit bort henne nu... Hon flög på hunden igen och då kände jag att det var det bästa alternativet. Det är hemskt och man mår jättedåligt men nu efteråt känns det som det var det bästa.
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

Precis sådan har hon varit på sista tiden! Hon var nog lite senil då.
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

Beklagar sorgen. :(
Men det var det bästa för alla; henne, hunden och dig.
 
Sv: Svårt beslut ang. avlivning.

*tröst kramar* Tycker på det jag har läst att du gjort helt rätt beslut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Wingates
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 734
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 680
Senast: Lotus
·
K
Övr. Hund Nu har min älskade lilla flicka vandrat över till andra sidan. Jag hoppas så innerligt att Kaisas uppfödare Dorthy stod och tog emot...
2
Svar
26
· Visningar
2 071
Senast: R8n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp