Svårt gårdsval

Sv: Svårt gårdsval

Efter att ha sett bilder så tycker jag ännu mer Alt. 1 :banana:

Kicki :)
 
Sv: Svårt gårdsval

Skulle tveklöst välja Alt. 1! Närheten till jobb sparar ju en del kostnader. Huset är tilläggsisolerat ett stort plus. Att dola med kök och tvättstuga är ju både billigare och enklare. Mer mark och större la´gård samt att om ni tar ut skogen alt. säljer så får ni ju en extra slant där.

Lycka till med dina husköp, Kicki :)

Tack för stödet!

Det finns ingen skog att ta ut. Den gallring som så desperat behövs kommer att kosta mer än den ger pga det dåliga tillståndet. Den nyplanterade delen måste kompletteringsplanteras pga torkan i fjol.
Nä, mitt enda alternativ här är att sälja till en av grannarna, men de lär inte ge många kronor. Lockfågeln är åkermarken som ligger på samma skifte och egentligen "hör" bättre till grannen (inringad av hans mark). Skogen är nog bara ett besvär, för vem som än äger eländet. Har aldrig sett maken till misskött mark!
 
Sv: Svårt gårdsval

Skulle nog ha satsat på Gård nr. 1.

Se skogen som din hage!!!

I framtiden tror jag att skog som naturbete kommer att bli mycket eftertraktat och bristvara. Fång förekommer allt mer, och naturbete är ett bra sätt att minska risken.

Dessutom kan man få EU-bidrag, betesbidrag för olika djurslag, tom för några få djur, tex köttkor, som då ev kan finansiera en del av hästhållningen. Kolla upp reglerna, det kan löna sig!

Låter tilltalande, men är svårapplicerat här. Skogen ligger på ett annat skifte längre ifrån gården, nås via ett servitut över grannens mark.
 
Sv: Svårt gårdsval

Huset gård 1 är finare, men "gårdsplaneringen" med byggnader etc verkar vara bättre på 2:an om jag uppfattat allt rätt.
 
Sv: Svårt gårdsval

Skogen är tyvärr så illa skött så att den gallring som så depsserat behövs kommer att kosta pengar, inte generera. Ett "Gudrun-hygge" planterades i fjol där ca 1/3 av plantorna dött. Bara arbete - inga pengar någonstans i kikarsikte på den skogen. :(
Det enda den kan ge i dagsläget av värde är brännved, men det går att köpa utan att bli ruinerad.

Hyr ut skogen till lajvare? Man kan latt ta ett par tusen per helg.....Eller till airsoft eller paintbollspel???

/KT
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag hade kopt gard ett eftersom det ar svarare att kopa till mark till an gard an att kopa en gard MED mark.

Hus kan alltid renoveras och stall kan alltid byggas.

Ev kan du ju bygga uteboxar sa lange tills du har mojlighet att bygga om stallet till ratt takhojd. Eller en mindre ligghall och ha hastarna i losdrift.

Dessutom ligger det nara ett samhalle ar det lattare att hyra ut boxar och betesplatser till andra om du nu skulle vilja detta sa smaningom.

/KT
 
Sv: Svårt gårdsval

Ladugården på gård 1 har inget häststall, det är kostall i dagsläget med allt vad det innebär av rivning av foderbord och omgjutningar.


Fast da finns det kanske ett MJOLKRUM????? Dar inne skulle du ju kunna bygga en tvattstuga kanske?

/KT
 
Sv: Svårt gårdsval

Nä, faktiskt inte konstigt nog! De kanske inte hade just mjölkkor? Eller så mjölkade de för hand och hoppade över mjölkrummet.

Paintball låter som en hit! De kommer inte att se skymten av varandra trots 5 m avstånd i den skogen... :D

Lajvare tycker jag verkar intressant, leker de alltid krig - eller? Ängen nere vid Nissan kunde funka, för de kan väl kriga mot mygg också så får man lite nyttigt gjort samtidigt? :angel:
 
Sv: Svårt gårdsval

Gård ett ser jätte trevligt ut, massor av jobb med att få till fungerande stall iof.
Men det är speciellt med sådana gamla gårdar jag anser att dom har en underbar charm som är svår att återskapa.

Nu låter det som att du är bestämd på att sälja skogen, men det är ju mycket värt att ha lite kvar som betsmark åt hästarna och skydd.

kanske går det att vårda den så att den längre fram kan ge återbäring, för som du låter får du inte ut så mycket i dagsläget om du säljer.

Lycka till, avundas dig dina gårdköpar planer. :banana:
 
Sv: Svårt gårdsval

Hmm, tycker det var ett svårt val även efter att ha sett bilderna.
Gård 1 kan säkert bli jättefin, men där är ju också mycket jobb att göra.

La också direkt märke till att gården säljs med total friskrivning. Det behöver ju inte betyda något direkt, men se till att gör en ordentlig besiktning om det blir aktuellt med köp.
Det är ju ett val som säljaren gör att sälja på det viset för att slippa framtida bekymmer, men det måste man ju vara uppmärksam på som köpare.

Sedan vet jag inte riktigt, men kolla ovanvåningen nogrannt, får nån känsla av fukt eller något när jag ser bilderna på väggen (t ex i sovrummet), men det kan ju bara vara bilderna som luras!
Vad ligger uppvärmningskostnaderna på i det huset? (kunde inte hitta det i annonsen, brukar ju anges annas)
Anbud är alltid lite knepigt också, eller är det öppna bud så att säga?

Personligen (för att gå emot alla andra) har jag nog lutat åt gård nr 2 just för att det mesta känns färdigt där. Men! har du tid/ork/råd, så känns det ju som gård nr 1 har större möjligheter.

Ska bli spännande att följa hur det slutar!:D
 
Sv: Svårt gårdsval

Vinnaren är.... gård nummer 1 !

Gård nummer 1 verar utvecklingsbar och har ett bra läge medan 2:an verkar vara ett "torp" med dåligt läge som du växer ur ganska fort.

1:an har ganska lagom med mark för dina behov, mark är en tillgång - aldrig en belastning !. I synnerhet när det verkar vara bra mark med bara 0,8 ha impediment, lysande.

Skogen är bara 9-10 hektar så den klarar du utmärkt av att röja själv med "manuell upparbetning" om du bara har viljan och klarar av att hålla i en motorsåg (vilket inte är så särskilt svårt, man lär sig på en pisskvart)

Det enda negativa jag kan komma på med 1.an skulle vara gårdsbilden då du har delat på 2 håll, men ta hö på åkern vid skogen och så småningom kanske du kan köpa mark av grannen för att få en bättre gårdsbild...:d.

Jag hade valt 1.an garanterat.
Marken och läget betyder mer på en gård än något annat.

Och ärligt... 1,5 hektar är väldigt lite mark när det väl kommer till kritan.
 
Sv: Svårt gårdsval

Ni "håller" flera på att jag borde behålla skogen. Men kan jag få 400 000 för den så finansierar det alla byggnationer som behövs på gården. Utan det så blir lånet så stort att jag knappt mäktar med misstänker jag.

Men utan grannarnas vilja så blir inte skogen såld ändå, för jag ger inte bort den helt klart! Så ödet kanske får besluta.

Jag är övertygad om att det går att röja för hand, även om jag är livrädd för motorsågar. Det är ju inte så mycket - som sagt. Men man har heller ingen tillträdesväg för virket utan får ta ut allt via åkern, baklänges, upp till en kilometer (skogsremsan är ca 100 m bred och 1 km lång rakt in i skogen, nedanför ligger åkern på ett par hektar). Tjurig granne sedan lång tillbaka vägrar ge tillträde på hans väg som är nära. Servitutvägen inne i skogen är det långt till och går över fleras marker.
Allt låter som ett enda stort bekymmer, men, men...
Steg 1 är att se vad grannarna är intresserade av att bjuda för skiftet.
 
Sv: Svårt gårdsval

Vi har ju köpt gård för inte alltför länge sedan. Förstår dina kval! :)

Det du ska tänka på är kostnader för renovering. Även om det kan verka lite, så drar det ihop. Hus nr 1 verkar ha mycket renoveringsbehov. Det kostar. Sen kostar det att inreda stall osv. Allt annat kostar också, alla stora och små saker som man måste ha. Huset kan stiga rejält under budgivning, och sen ska du lägga till för renovering. Det du måste fråga dig själv är om det är realistiskt.

Vis av mina erfarenheter skulle jag välja hur nr 2, även om det är längre till jobbet. Ett färdigt hus i samma prisklass, blir defintivt billigare i längden. För det är ju inte bara bensin som kostar, även lån för renoveringar kostar!

Norrland
 
Sv: Svårt gårdsval

Du har inte lite priser att slänga ur dig vad era renoveringar har gått på?

Cyklade förbi mitt kommande hemman (gård 1) idag igen och kollade läget. Pratade med grannen som använt rännet som förråd samtidigt. Kollade med honom hur det var med takläckor, men det verkade inte så farligt som jag trodde, det är nog ändå bara enstaka lagningar som behöver göras med takplattorna för att komma tillrätta med det mesta. Där sparar man genast 100 000 kr i ett plåttak mindre! :)

Banken skulle höra av sig i morgon, ska få hjälp med värderingen.
 
Sv: Svårt gårdsval

Har inte sett nån av gårdarna... än

Men angående bristen på tvättstuga... Min tvättmaskin har hamnat i köket, inte det allra bästa kanske, men bättre än att tvätta hemma hos mamma.
Jag bor btw i ett litet torp på gigantiska 51 kvm. Köket är nog det största rummet.
 
Sv: Svårt gårdsval

Nämän du det är la klart att du ska bli Torupsbo:D
Det är faktiskt bara 12km till jobbet ditt...har 2km till stallet till mina pållar och "ditt" ligger på vägen dit.
Är ett super mysigt hus och hade själv köpt det om vi hade fått plats.
Tänk vilka muskler pållen din får i skidbacken!! Och sedan har du ju grusplanen nedanför perfekt att markarbeta på!!!:banana::D
 
Sv: Svårt gårdsval

Följande gäller för villor: Läge, läge och läge.

När det gäller en gård kan man tillfoga: Areal, areal och areal..
 
Sv: Svårt gårdsval

På flera år har det inte funnit en enda gård värd att bjuda på där jag bor, helt plötsligt finns det två samtidigt! :banana:

Så olika och så svårt att jämföra. Båda samma prisklass ungefär, gård 1 kanske 10% dyrare. Hjälp mig värdera dem mot varandra. Magkänslan säger Gård 1, hjärnan Gård 2...

Gård 1:
Plus:
Ligger 6 km från större samhälle och jobb.
Kakelugnar, mysigt hus, tilläggsisolerat
Mycket mark, 10 ha åker och 10 ha skog
Stor ladugård i bra skick, får plats 5-6 boxar
Bra grannar (i alla fall 2 av 3)
Ligger högt och myggfritt

Minus:
Elelement (luftvärmepump köpes!)
Ingen tvättstuga/-maskin :eek:
Hopplöst kök, fast ändå mysigt
Skogen är en katastrof (sälja till grannen förhoppningsvis)
Ingen el i ladugården
Höja taket i stallet (fast bra förutsättningar för att det ska gå enkelt)
Ingen paddock (ännu)

Gård 2:
Plus:

"Allt" klart i huset, modernt renoverat
Underbart stall för 2 hästar med ränne o sadelkammare (vill har fler
platser!)
Väldigt fin trädgård
Massor av bra-att-ha uthus
Ett av uthusen bör gå att göra till stall för 3 hästar av "utestallkaraktär"
Jättefina ridvägar
Grushåla nära som verkar fungera som ridbana
Tillgång till någon ha bete gratis från kommunens mark

Minus:
2 mil till jobbet
Bara 1,5 ha bete
Ensamt läge (jag är själv)
Vedeldat (+elpatron), fast stora ackumulatortankar
Dåligt isolerat
Svårt att locka inackorderingar om jag bygger ut???
Mycket insekter/mygg!


Hjälp...!!! :o

Jag har efter många underbara år 2 mil från jobbet på en mysig liten gård insett att jag vill bo närmre allt. Visst var det kul när allt var nytt och jag själv höll igång två hästar, men nu när jag vill ha bara en så är det omöjligt att få hit en inackodering och det känns lite ensamt. Låter på dig som om du egentligen känner likadant.

Låter som om mycket mark är mer värt för dig nära jobbet än pluttlite långt bort.

Hälsning Maja
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag var faktiskt förbi ditt stall igår kväll för att se om du var där! :)
Men det var du inte...
Grusgropen är nog toppen att rida i - och alldeles gratis är den. Fler boxar kunde man bygga i ena uthuset som ligger läng med infarten till stallet. Men avståndet... Suck.

Nja, tror att det blir bud på gård 1, men får jag inte den och gård 2 fortfarande inte är såld så hoppar jag nog på den istället. En liten idyll med bra träningsbackar för pållarna! (Och bete har ju du så att det blir över misstänker jag?)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp