Svårt gårdsval

Sv: Svårt gårdsval

Jag tycker helt klart gård ett. Känns som att den gården har mest potential att passa dina behov.
Gård två är visserligen mer "färdig" (vilket för mig inte bara är till fördel). Men bara 1,5 ha mark på 5-6 hästar fungerar inte tycker jag. Även om man kan arrendera så är det inget man bör förutsätta när man köper. Det kan ändras snabbt.

Men har en fundering angående gård nr 1 och det är den delade brunnen. Hur god är vattentillgången?
Ska även hästarnas vatten tas därifrån?
Som det ser ut på bilderna är det äldre personer/person som bott i huset, dessutom utan tvättmaskin och diskmaskin(?). Troligen blir vattenförbrukningen större för dig. Räcker vattnet?

Synd att vägen går så nära, annars är gården :love:
 
Sv: Svårt gårdsval

Vattentillgången påstås vara god. Grannen som har brunnen är lantbrukare med både kreatur och grisar.
Annars finns det två grävda brunnar på den egna marken, varav en under ladugården. Ingen aning om vattenkvaliteten dock. En granne längre bort har grävd brunn och det vattnet är ok.
Men det är troligtvis en anledning till att man valt att dela vatten med grannen en gång!

Vägen är nära, lite synd. Men å andra sidan behöver man inte ploga så mycket snö för att komma ut med bilen! :D
Det är inte direkt någon genomfartsled heller som tur är.
 
Sv: Svårt gårdsval

Banken halar, de försöker hitta en värderingsman åt mig. Verkar inte helt enkelt då deras ordinarie fallit för åldersstrecket.
Pengarna låter det som att de inte tycker är något problem för mig, men det vill jag har svart på vitt för de verkar låna ut pengar hur lättvindigt som helst och jag vill inte stå där om 2 år och vara bankrutt. De har noll koll på hur dyrt det är att ha hästar...
Sista anbudsdag är 9 juli, så det är gott om tid än! :)
 
Sv: Svårt gårdsval

Tänk på det långsiktligt. Räkna ut vad som eventuellt kommer behövas göras inom några år vilket av alternatvivet som isf är bäst?. Hur mycket kostnader måste du lägga ut osv? Tar du exempelvis gård 1 så kanske både lada och annat måste målas om, rustas upp. Vissa saker kanske måste bytas ut i huset. mögel? har du kollat upp sånt? Min pojkvänn är byggkille och skall med sin bror köpa upp lgh/hus och renovera upp dom. Han vet en hel del. Så även om en annons låter bra och även synen första gången du ser det så kan ett hus bära på mycket oroväckande saker under sitt skal så att säga. Detta kan kosta flera 100 tusen för dig. mögel, röta osv är inte och leka med och bara ett rum kostar ju skjortan att ornda upp. betala en bra mögelperson eller besiktningsman det är det iaf värt.. det är mitt råd. så du inte får en chock efter att du köpt det.
 
Sv: Svårt gårdsval

Är det någon som läser här som kan räkna på skogens värde?

Vilken siffra är aktuell idag att räkna på när träden står på rot i en fastighetsförsäljning? Jag har olika siffror som skiljer rätt mycket, båda påstås komma från färsk försäljningsstatistik. Den ena ligger på 406 kr/kbm, den andra 611 kr/kbm - det är rätt olika...
Ovan gäller träd som är större än 10 cm.

Som jag förstått det så värderas oplanterad skogsmark till ca 10-15 000 kr/ha. Åkermark häromkring 30-35 000kr/ha.

Hjälp med skogen - snälla? :bow:
 
Sv: Svårt gårdsval

Kolla med Hushållningssällskapet! De har värderingsmän som kan både jordbruk och skog. Använde själv en av deras värderingsmän för några år sedan, din bank godtar säkert deras värdering också!
 
Sv: Svårt gårdsval

Åh, tack! Jag ska tipsa banken om detta - för de är de som står för värderingen! :D
De hade rpoblem att hitta "rätt" värderingsman/kvinna så det kan säkert vara ett bra tips för dem. Det är liksom inte samma sak att värdera en villa i stan som ett lantbruk!
 
Sv: Svårt gårdsval

Hej hej,

Lite tips:
När man köper lantbruk/jordbruk/hästgård, så kan man låna på landshypotek:
http://www.landshypotek.se
Mycket förmånligt, och efter att ha varit medlem ett tag, så får man även ränteåterbäring som avräknas från ditt lån.
De är dessutom experter på gårdar och kan värdera gården rätt.

Besiktningsman brukar man väl ta dit, när man fått ok att köpa och då är det en klausul när man lägger handpenning att man besiktigar inom några dagar. Det blir ju dyrt annars att anlita besiktningsmän på gårdar som du kanske inte ens köper tänker jag ;)

Jättespännande, jag håller alla tummarna :)
//Jezz
 
Sv: Svårt gårdsval

Tack för tipset!
Om inte annat kan jag använda deras räntor till att pruta hos min egen bank, de verkar rätt förhandlingsbara om man har torrt på fötterna. :)

Att lägga in en "besiktningsklausul" var kanske ingen dum idé heller.
 
Sv: Svårt gårdsval

Tack för tipset!
Om inte annat kan jag använda deras räntor till att pruta hos min egen bank, de verkar rätt förhandlingsbara om man har torrt på fötterna. :)

Att lägga in en "besiktningsklausul" var kanske ingen dum idé heller.

Ja.
Vi var ju runt och tittade på en del gårdar innan vi fick tag på vår mark. Och det brukar vara så då, att säljaren uppger ju allt som han vet om gården, ev. brister och så. Sedan förhandlar man om priset. Vanligaste är budgivning (vilket jag tycker är bättre än anbud;), sedan när man nått en överenskommelse om pris och att det är du som får köpa kontaktar du en egen oberoende besiktningsman.

Om sedan då denne upptäcker några brister som säljaren inte redan uppgivit, så kan man antingen förhandla om priset, eller acceptera priset ändå (beroende på bristerna) alternativt inte gå vidare med affären om man tycker att bristerna är alldeles för stora etc.

Lägger du handpenningen innan besiktning, så bör detta finnas med i avtalet.
/Jezz
 
Sv: Svårt gårdsval

Nu har jag kollat räntorna lite och Landshypotek var inte så förmånliga ändå, t ex Länsförsäkringar är billigare.
Men, tack ändå för tipset, alla mottages tacksamt!

I övrigt så har snickaren som var med mig idag inte upptäckt några obehagliga fynd som jag inte sett själv. Min plan på att lyfta taket i stallet tycker han funkar, men tyvärr hade jag missat att takstolarna trots att går ändå ner till takbjälkarna trots att det är så högt på rännet. Så det blir något mer komplicerat när man ska växla av helt klart, om än inte omöjligt på något sätt.
 
Sv: Svårt gårdsval

Du får olika värdering beroende på vad virket blir, tex massaved/timmer. Sedan spelar det så klart in hur mycket det är. Du kan också ha fått olika uppgifter om olika sorters kubikmeter används (m3to / m3fub / m3sk).
//Kopia
 
Sv: Svårt gårdsval

När det står på rot, skiljer man på om det är timmer eller ved då? Jag trodde man körde mer schablonartat än så. Det handlar ju inte om virkesförsäljning i det skedet, men det kanske är fel tänkt av mig?
Det mesta i detta fall handlar nog ändå om massaved eftersom skogen är så misskött och det mesta som man hämtar ut är gallringsved.
Men sågverkstimmer kan det ju bli en vacker dag. Nästan hälften är faktiskt furu!

Vad jag vet så handlar alla siffror i sammanhanget om m3sk.

Fortfarande inga synpunkter på priserna, förutom det du sa?
 
Sv: Svårt gårdsval

I en värdering så skiljer du på massaved/timmer.
Jag kollade som hastigast på skogsbruksplanen och det är, som du skrev, massaved som är aktuellt. Av de siffror du skrev är 406 det som ligger närmast, då menar jag som värderingsunderlag. Skulle du skriva kontrakt med någon som gallrar åt dig så kanske du får ett pris på runt 300kr/m3fub (kanske högre eftersom gården ligger nära massabruk) sedan dras kostnaden för avverkningen.
//Kopia
 
Sv: Svårt gårdsval

Nu har jag inte läst allt men...

Måste du höja taket i stallet? är det inte lättare att bara ta bort det befintliga innertaket? Högt i tak i stall är ju ingen nackdel...

Det beror väl iofs också på hur du ska förvara grovfoder osv.

Tvättstuga är ju "bara" att bygga till, t ex i det befintliga uthus som är närmast.

Och luftvärmepumpar betalar igen sig ganska fort, så det skulle jag prioritera ganska högt.
 
Sv: Svårt gårdsval

Reagerade direkt på en sak. Servitutet på vattnet. Vill bara lämna en stor varning.

Släktingar till oss delar brunn med grannen (har nötboskap), de köpte även en bit mark och drog om servitutsvägen till skogen. Allt är korrekt gjort och ritat på karta och alla som ska vara med har vart med (förutom köpare och säljare)

De har bott där i många år, aldrig vart några problem.

Men så tog dottern över gården, och nu är polisen ute några gånger i veckan!

Hon påstår att det ska gå en 6m bred väg igenom marken de köpte, och att de tillhör henne.
De är hot, de parkerar traktorer och vagnar överallt så de inte går att komma fram.

Och allt började med vattnet, brunnen och pumpen finns uppe hos dem, medans strömmen är i ladugården.
De har under vintern slagit av strömmen flera gånger så att pumpen frysit sönder, och sen vägrat vara med och betala.

Ja det är krig rent ut sagt.

Så blir det gård 1. Som jag valt. Borra/Gräv en egen brunn!!
 
Sv: Svårt gårdsval

Kul att kolla skogsbruksplaner utanför mitt vanliga jobb :D. Om du vill kan du ju kolla lite iförväg om det finns någon virkesköpare som är intresserad av att köpa din gallring. Den är ju inte så stor, men det kan ju samordnas med grannar. Hör med dem vem de brukar anlita.
//Kopia
 
Sv: Svårt gårdsval

Det finns faktiskt redan 2 egna grävda brunnar på gården, ena under ladugården och ena på gårdsplan. Av någon anledning valde man ändå grannens vatten en gång.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 395
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 239
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp