Svårt gårdsval

Sv: Svårt gårdsval

Går mot strömmen å säger nr 2.

Ingen av dem har i nuvarande skick ett fungerande stall...
nr 2 har ingen mark men enligt mej om du nu vet att du får "låna/arrendera" marken runt huset så är läget på den marken betydligt bättre ur hästsynpunkt. Nr 2 behöver du troligen bara sätta in boxväggar där du vill ha dem, behöver inte höjja tak. (det GÅR att höja tak och det finns folk som gör det men så HIMLANS lätt ärdet ändå inte, vi gjorde det på förra stallet men finns inte en chans att det skulle funka i nya stallet då takets bjälkar står på loggolvet).

För mej hade helt klart nr 2 vart ett bättre alt :)

för även om nr 1 har mer mark så ligger de ju inte ens i samma skiften ...
 
Sv: Svårt gårdsval

Men det är ju runt 8 ha åker/äng på samma skifte som gården ligger på gård 1!
Andra skiftet med skogen och 2 ha åker hade jag ju tänkt sälja ändå.. ;)
 
Sv: Svårt gårdsval

Du har inte lite priser att slänga ur dig vad era renoveringar har gått på?.

Svårt att säga. Men ett hus med så mycket renoveringsbehov som nr 1 + inreda stall så räkna med att 200 000 - 500 000 kr går snabbt.

Jag håller med om att avståndet kan bli trist i hus nr 2, men samtidigt kan det bli lika trist att inte ha råd att renovera hus nr 1.

Men det behöver ju kanske inte bli så för er, beror ju också på huspriserna. Här i mina krokar har vi en överhettad husmarknad med skyhöga priser. Så det är klart, hästgårdar här prissätts därefter. Kanske kan ni få huset till rimligt pris, och då är det ju inget problem att låna till renoveringar.

Norrland
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag går mot strömmen och rekommenderar gård 2... Jag skulle aldrig någonsin köpa ett hus med elvärme, har man vattenburen värme med vedeldning kan du bli helt självförsörjande om du skulle vilja. Möjlighet finns ju också att sätta in pelletspanna el.dyl. Även med luftvärmepump så blir man väldigt beroende av elbolagens kostnader.
För pengarna du sparar på elen kan du betala av ett lån på en kallstallsmodul om du vill utöka antalet platser.
Det enda jag tyckte lät dåligt med gård 2 var myggigheten. Bete går ju allra oftast att arrendera på flera år och två mil till jobbet är (i alla fall för mig) en baggis.
Nä, passa på att njuta av gård 2:s trädgård och fina ridvägar istället för hektiska renoveringar på gård 1.
Vi renoverar en gammal prästgård för fullt, och trots att vi gör jobbet själv och har tagit till i de ekonomiska beräkningarna så blir det så HIMLA DYRT!
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag hade faktiskt också valt att titta mer på hus nr 2!!

En idyll som själen mår bra av.. Det är dyrt att börja renovera, det drar med sig mer än vad man har räknat med.

Elvärme är allt annat än billigt, vårat lilla hus kostar skjortan att värma upp med just el även om vi nu eldar i våran vedspis.

Det där med marken är jag inte orolig för och har aldrig varit det heller. Har man bara någon vinter hage så brukar det ordna sig. Här i kring finns det enormt mycket bete att få och våra pållar har fullt upp med att beta av allt gräs som vi har i år.

Hoppas att du hittar "din" gård så småning om och en sak är att inte ha för bråttom utan man ska känna efter om man kan tänka sig att kunna bo där i många år framöver. Det är ju inte som en lägenhet där man kan flytta igen om man nu inte skulle trivas.

Lycka till!!
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag ska ha en snickare med mig och titta lite närmare på gård 1 i mitten av nästa vecka, liksom ett närmare snack med banken och deras värderingsman. Efter det får jag ta ett beslut.

Men än så länge är mina planer nog rätt fasta på att lägga bud på gård 1 och hoppas får den. Om inte, håller jag tummarna att gård 2 inte är såld ännu och satsar på att köpa den om jag får.
9 juli går anbudstiden ut för gård 1.
 
Sv: Svårt gårdsval

Det här med skötsel av skog är inte så svårt, faktiskt. I mellansverige finns ett kooperativ som heter Mellanskog och där äger skogsägarna gemensamt. Där får man hjälp att göra skogsbruksplaner och allt det kan heta och man har en egen liten gubbe som håller reda på skogen. Om det behövs gallras etc. Man får ju mindre profit på skogen än om man är själv ute i skogen och hugger och har egen traktor, men det går att sköta med hjälp av såna här skogskooperativ. Jag vet inte vad det kan heta i södra Sverige.

Kolla upp skogskooperativ i din närhet om du ska köpa den med skog för det kan vara bra att ha skog om man ska elda med ved i framtiden.
 
Sv: Svårt gårdsval

Det är egentligen av rent ekonomiska skäl jag planerar sälja skogsskiftet. Tror helt enkelt att ekonomin inte kommer att gå ihop annars om jag ska bygga om till stall, fixa ridbana samt en del på huset.
Men visst hade det varit trevligt att behålla skogen, det är ju inte mer än 10 ha ändå - hanterbart känns det som.
Det finns en ny och fräsch skogsbruksplan gjord inför köpet där alla kommande åtgärder är listade. Inte för att man behöver den till denna skogen, det är bara att använda ögonen och sunt förnuft...:crazy:
 
Sv: Svårt gårdsval

Angående elvärme så hade(har) vi det i vårt hus (villaområde). När vi köpte det för ca 1 år sedan låg beräknad elåtgång på 25000kWh om året.:eek: Vi installerade en pelletskamin, och nu är elen nere i 12000kWh/år (senaste månaden 475kWh)
En pelletskamin liknande vår klarar av att värma ett hus på ca 150kvm, och sparar massor av pengar i längden. Eftersom det finns kakelugnar så är det ju bara att elda i dem, de håller värme jättebra.

Tror stenhårt att alt 1 är mest lämplig som hästgård.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt gårdsval

Ja, och sätter man dessutom in en luftvärmefläkt för 15-20 000 kr så tror jag att 95% av värmebehovet är täckt utan att köra elelementen. Man kan behålla dem i några år för att se om de behövs alls eller ej, det ger sig.

Det är så spännande, jag hoppas verkligen att jag "får" gården!!! :bump:
2 veckor kvar exakt, nedräkning...
 
Sv: Svårt gårdsval

Ettan är absolut det bästa alternativet enligt mig! Skönt med egen mark också - det är vanskligt att vara beroende av andra för att kunna ha hagmark till hästarna. Lycka till! :D
 
Sv: Svårt gårdsval

Jag skulle också välja gård nr 1. Finns marken kan man alltid fixa allt annat man vill ha senare när man har tid, ork och råd. Likaså med huset. Det går att renovera och byta värmesystem m.m. när man väl har pengarna, men att köpa till extra mark är inte alltid det lättaste...
 
Sv: Svårt gårdsval

Efter att ha sett bilder så tycker jag ännu mer Alt. 1 :banana:

Kicki :)

Ja, jag håller fullständigt med! 1:an var ju ett jätte vackert hus och 2:an ett vanligt "tråkigt" hus som inte ens hade något tegeltak. TS, tänk på att det heller inte är helt billigt att i framtiden byta tak på 2:ans hus. Papptaken (som det såg ut att vara) håller ju dessvärre inte lika länge och de kräver en del underhåll.
 
Sv: Svårt gårdsval

Nä, nr 2 har inte papptak, det är flagande plåttak. :smirk:

Får rapportera på onsdag när jag haft snickaren att titta på nr 2. :)
 
Sv: Svårt gårdsval

jag skulle faktiskt inte köpt något av dem. är för många minus som spelar in. dels ingen mark och sen ett jättejobb att höja tak och installera bra värme innan det går att driva bra.
 
Sv: Svårt gårdsval

Alltså, de här två gårdarna är första intressanta på ca 8 år som dyker upp i dessa trakter - samtidigt dessutom!
Ingen säljer någonsin jue...:confused:

Korrektion, det har funnits till salu på längre avstånd (2-4 mil), men då har det ingått mellan 50-80 ha skog vilket gör det hela omöjligt för mig som är ensamstående att lösa ut.
 
Sv: Svårt gårdsval

Den är nog rätt myggfri runt gården som ligger hyfsat högt och öppet. Värre på markerna längst ned mot Nissan, där är det nog inte så nådigt...
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp