Bukefalos 28 år!

Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

bondelinda skrev:
Vi kvinnor tar på något sätt alltid hänsyn till vad männen vill göra och får dåligt samvete när vi själva vill göra något som männen får lida för. Eller så är vi helt enkelt mer måna om att umgås med vår familj? :smirk:

Just precis! De där funderingarna har jag också. Jag tror mest att det ligger hos mig själv och att jag tycker att jag BORDE vara mer hemma osv. Men å andra sidan är min man också borta mycket periodvis på kvällarna och helgerna (han jobbar heltid men har en bisyssla som tar "all" hans fritid vår och höst) men det tycker jag är helt OK. Och han tycker också att det är helt OK att jag har hästarna, det vet jag ju, så det är som sagt i mitt huvud det gnager en massa måsten och borden.

Eftersom jag och dottern har intresset gemensamt ser jag mitt hästintresse lite ur en annan vinkel också. Hur många föräldrar vet vad det deras 13-åring gör på kvällar och helger och känner en sådan gemenskap med sitt barn som man gör tillsammans i stallet och under ridningen? Hur många föräldrar kan sitta och prata i timmar om ett gemensamt intresse med sitt barn och verkligen njuta av den stunden och få ut något av det själv också?
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Klokt, tycker jag, som gjorde allt precis tvärtom... Dumma mig. Jag hade redan häst när sonen föddes men av olika anledningar blev hon utdömd när sonen var ungefär 6 månader. det var jätteledsamt och jag grät floder samtidigt som jag kände att: OK skulle det hända så skulle det väl hända nu när jag faktiskt har lite dåligt med hästtid. Jag var hästfri något år, red på ridklubben ett par gånger i veckan och njöt av det istället. Då blev vi plötsligt mer eller mindre påkastade ett varmblod som hade ledsnat på att gå i en hage och inte göra något. För att göra en lång historia kort så blev den hästen min dotters. Okej, tänkte jag. Min tid kommer. Jag nöjjer mig med att grejja med dotterns häst, mocka och pyssla. Det räcker för mig. Min tid kommer, jag har inte tid med en häst som ska ridas osv. I sensomras blev jag erbjuden att bil fodervärd på min drömhäst... Vad gör man? Jo, man faller pladask och tänker att det får ordna sig på något sätt, både ekonomiskt och med tiden. Och det har det ju gjort, även om jag fortfarande kämpar med att tycka att det är OK att rida två gånger i veckan och inte fyra, fem som förr i tiden. Men det är en kamp, det är det...
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Precis så har vi också haft det hemma. Min sambo frågade och jag kände mig stressad, men nu har jag bestämt mig för att inte bli det. Jag är i stallet fyra dagar i veckan, kvällstid på vardagarna. Planerar in det så att han inte ska någonstans och då behöver inte heller jag stressa.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Men hastarna och ridningen ar val anda till for att vara avkopplande, mysigt och roligt? Om man inte lever pa sin sport, eller tavlar pa hog niva, sa tycker jag nog att man kan slappa alla masten - sa lange hasten far ga i hage varje dag, far mat och mockat, sa klarar de sig faktiskt ratt bra. Man maste inte borsta varje dag, och man maste inte rida varje dag heller. Det gor inte ens nagot om man staller av hasten i flera manader for att man inte har tid, sa lange dess grundbehov ar tillgodosedda. Kanns det fortfarande jobbigt sa ar val medryttare ett bra alternativ.

Sahar pa vintern rids mina hastar bara 4ggr i veckan vardera; lordag, sondag och tva veckodagar - och jag har inte ens barn annu! Ibland blir det annu mindre, sarskilt nu i december nar det ar manga julmiddagar och andra sociala tillstallningar pa kvallarna. Man far sanka kraven helt enkelt!
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Det beror ju helt och hållet på hur mkt hästen är van att ridas. En häst som går för fullt, dvs ca 80 min ordentlig träning varje dag, mår givetvis inte bra av att helt plötsligt bli stående och börja "hattas" med men en häst som inte är i så hög kondition mår inte dåligt av att ridas varannan dag eller vad det nu är man tycker är lagom. Huvudsaken är ju att man ser att den trivs.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Onej, säg inte det :)

Jag funderar och vänder och vrider på mitt samvete varje dag när jag planerar mitt första hästköp.
Har i snart 1 år varit medryttare på en häst 3 dagar i veckan och det har fungerat bra. Jag har liiite dåligt samvete ibland eftersom min sambo redan innan tog en väldigt stor del av hushållsysslorna och det har inte blivit mindre.
Vi har pratat mycket om att skaffa häst och han säger att det är ok om jag bara skaffar medryttare så det blir några dagar ledigt.
Funderat på om man fick hjälp 3 dagar i veckan så blir det bara en dag mer än nu och det har ju funkat fint.

Är såååååå sugen!! Pratade faktiskt om det senast idag och då fick jag till svar, men jag har ju sagt att skaffa en boxplats först.
hmmm, hade nog inte tolkat vad han sagt så, men, men...

Det finns inte så mycket stall i närheten och det känns som en föutsättning att stallet är nära om det skall fungera med tid och så.

Så vem vet.. snart kanske det är min tur att fundera över hur jag var så dum att tro att det fungerade att hålla en häst i god kondition och bli riden regelbundet när man har en snart 5 årig dotter och sambo :-)

Det värsta är att jag har sett en såååå trevlig häst till salu, precis så jag vill att den skall se ut. den verkar mysig att hålla på med och ser väldigt trevlig ut när den rids. inse så utbildad som jag kanske tänkt men å andra sidan kostar den bara hälften av "planen".
Men stallplats.... den är nog långt borta. Pust

/pewa - tvekar om hon skall ta sambons ord för sanning och prova på hästägandet, det dåliga föräldrarsamvetet gnager dock lite (ganska mycket)
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Hjälp, jag vill ju inte hindra någon annan från att skaffa häst! Ville bara gnälla ifrån mig lite... =)

Jag skaffade en foderhäst när dottern var fem år. Då hade jag varit medryttare ett par dagar i veckan under flera år plus att jag red på ridskolan. Det var ett kollektivstall jag var medryttare i vilket innebar fler åtaganden än själva ridandet så i praktiken var jag i stallet 3-4 dagar i veckan. Det funkade bra så när drömhästen dök upp och ville flytta hem till mig på foder, var det aldrig något svårt beslut. Jag bara gladde mig och tyckte sedan också att allt flöt på utan problem. Maken tyckte visserligen att det blev mycket häst ett tag men han hade ju å andra sidan sina egna intressen. Idag är vår situation lite annorlunda. Vi har småbarn igen, jag har egen firma som tar mycket tid samtidigt som jag är ganska fri att styra själv, vi är äldre och har blivit bekvämare. I stallet står det två hästar istället för en och kollektivstallet jag är med i kräver dessutom mer tid när man är där och gör sina åtaganden, än det stall där jag stod tidigare gjorde och det är klart att det också spelar in.

//
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jag känner mig mer än gnällig när det kommer till hästar. Jag har egen häst, en dotter på 1½år och en sur sambo (nja han är väl inte sur jämt men när det kommer till hästen så är det som att gå på glas)

Jag har två medryttare som hjäper mig sammanlagt 4dagar i veckan. 3dagar är ungefär vad sambon kan tåla. Är jag i stallet mer får jag så dåligt samvete att jag är hemifrån så jag hoppar över att rida. Jag tycker inte min sambo är speciellt hygglig när han samtidigt säger att det är ok att jag har häst och samtidigt hela tiden undrar hur länge jag ska vara borta när jag är i stallet och ber mig skynda mig på. Men samtidigt förstår jag honom för det är en tidsödande och kostsam "hobby". Jag kan lungt säga att det tär på förhållandet.

Det blir inte bättre nu i närheten av jul när man ska på julbord med jobbet och diverse andra saker, då blir det inte mycket tid över till något :/

*suck* ibland önskar jag att jag var singel
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Gnäller han på att du är borta eller att han blir ensam med barnet?

Kan ni inte åka ut alla tre? Brukar ju finnas massa bra sätt att avrasta små barn i stallmiljö. Eller fixa barnvakt nån kväll så ni kan vara lediga båda två.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Åh vad jag känner igen det där, Smulan! "Jättekul att du har häst. Klart du ska ha häst, det är ju din hobby. Hejja hejja." Men så när det väl gäller känns det alltid som om man får gå på tå för att det ska funka. Och precis som du säger så blir det extra knöligt såhär års när det är andra aktiviteter som kräver sitt också.

Visst är det knäppt att det ska behöva vara så?! Men antagligen är det många fler som har det så än man tror. Vi är med största sannolikhet inte ensamma.

Hejja oss och våra hästar!

/FiaLotta
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Han gnäller både på att jag är borta (läs mellan raderna inte passar dottern) och att han är tvungen att passa henne och inte kan ägna sig åt annat (läs titta på tv i lugn och ro eller något annat roligt men totalt onyttigt husprojekt) :o och sen är ju det ekonomiska oxå :( Jag försöker försvara mig med att jag inte spenderar pengar på något annat än hästen, dvs jag köper knappt nya kläder, klipper mig sällan går nästan aldrig ut osv. Men nu när vi har gemensam ekonomi kan man inte komma ifrån att jag använder "våra" pengar till hästen.

Han följer med ibland till stallet och hjälper faktiskt till att mocka ibland :) Jag har även fått honom att rida några gånger men har är väl inte överförtjust. Ibland tar jag med dottern till stallet och hon får härja fritt i stallet (om inga hästar står i gången) medan jag mockar och gör mat. Så åker jag senare och mockar. Som tur var är stallägarinnan dagmamma och har mycket leksaker i sin trädgård. Men nu när det är kallare ute så tycker sambon inte att det är lika roligt att vara ute i 1½h och vänta medan jag gör stallsysslorna.

Det tråkigaste är just att han växlar så, ena dagen kan han vara hur uppmuntrande som helst och nästa så är han skitsur :/ Jobbigt. Vi var ju ihop 4år innan vi skaffade barn och hus och jag höll på med hästar nästan hela tiden under de åren, så han har ju inte köpt grisen i säcken. Men han märker ju mer både ekonomiskt och tidsmässigt skillnaden nu när vi har hus och barn.

Jag har sagt till honom att hästar är en livsstil och det är en livsstil jag inte kan vara utan. Sen har jag ju hittat en helt underbar häst som jag nästan älskar lika mycket som sambon :o Så han skulle bara våga att ställa ett ultimatum *rodnar*. Jag har nämnt det oxå för honom. Hade det inte varit för att jag köpt denna hästen i maj så hade jag kunnat tänkt mig att trappa ner på hästeriet för familjefriden men nu vill jag inte sälja den häst jag har.

Tack för alla hejaropen, jag behöver det verkligen! Det blir nog bättre till våren :) Då ska jag köpa en hjälm till dottern så ska sambon få cykla brevid när jag rider.
/Sandra
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Självklart måste du ju få ha din hobby! Man måste ju få vara något annat än "bara" mamma dygnet runt. Annars har man inget eget alls.

Fick rådet att inte köpa en ridhjälm till små barn utan det ska tydligen bli för tungt för barnets nacke. Man rekommenderade cykelhjälm istället. Fast det kanske inte var något nytt?
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jag har häst som är hos 6 dagar i veckan och ovanpå det tränar jag tre dagar i veckan (efter stallet) och oftast två matcher på helgerna.

Så ja, jag är borta mycket hemifrån och nej, jag får inga klagomål hemma utan vi kämpar båda två för att dra våra strån till stacken för att få det dagliga att flyta, hinna med jobbåtaganden och möjligen umgås.

Det jag funderar på är vad dessa sambos vill att ni ska göra när ni är hemma? Umgås? Romantiska middagar? Eller ska ni städa och pyssla om honom?

Om det är så att de tycker att ni inte gör "er" andel av arbetet hemma kanske det är läge för en tidsstudie? Hur många timmar i veckan lägger ni och era respektive ner?

/Jane
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

För vår del handlar det inte så mycket om att jag och maken ska ha gosetid tillsammans och vara romantiska. Det handlar om att få vardagen att fungera. Med två barn och deras diverse aktiviteter tillsammans med sitt egna liv och hem är det inte alltid så lätt att få det att fungera rent praktiskt. Och med en fyraåring hemma låser man helt enkelt den andra parten när man är borta.

Jag tycker också att det är viktigt att man har en hobby och "får lov" att ägna sig åt den, men inte på bekostnad av vad som helst. Var sak har sin tid och jag har nog insett att min tid för häst igen kom lite tokigt, hur roligt det än är med hästeriet. Och missförstå mig rätt, det är inte maken som hindrar mig från att ha häst, det är jag själv som har svårt att acceptera att hästägandet helt enkelt inte KAN ta lika mycket tid som jag vill. Jag vill inte ha en häst som står och skräpar och kostar pengar och som blir riden någon gång i veckan för den typen av ridning gillar inte jag, men alla är olika.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Hej, här kommer oxå tre barns mamma två pojkar är 12 och 10 år.
och minsting är 8 år ( hästintresserad tjej) Har ägt min häst 5 år, han är nu i dag 7 år... köpte han som 2 åring..
Visst är det ibland tufft lägga tider för att få ihop med pojkarnas fotboll matcher och så...Tjejens danskurs..:0) Sambon min jobbar skift det är ju bra. Då han jobbar med timecare.. Själv jobbar jag heltid dagtid.. *Puh*..Visst går det att alltid lösa med hästar o familjen emellan..Har rätt förstående Sambo som vet jag älskar hästar och komma ut, för jag mår bra av det . ( inte vara helatiden mamma). Då är man gladare när man kommer hem.. *mer kärlek får han* *ler*
Han följer gärna ofta med och hjälper gärna mocka och hålla på min häst.även Fodrar gärna , Bara han lär sej. MEN han kommer aldrig komma upp i hästrygg har han sagt. *OK* ;) Samt vi har köpt husvang som står i hästgård där min häst står.. DÅ kan alla vara där o mysa och titta på Film ;)... Nu har min häst varit "vintervila" jag har varit sjuk..2 veckor.. :( inte kul.. Nu börjat rida igen o han har tappat sina fina muskler, rumpan är inte fin. NU skall det byggas :)
Kram på er alla mammor som rider.. :) vi klarar det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 583
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 422
Senast: Efwa
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp