Bukefalos 28 år!

Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

fialotta40

Trådstartare
Det pågår en tråd på annan plats på Buke som handlar om hur ofta man ska/bör/måste rida sin häst. Diskussionen gjorde mig mörkrädd ända tills jag insåg att det med störsdta sannolikhet var flest ungdomar utan barn och familj som deltog i diskussionen. Jag tycker att jag ständigt går runt med dåligt samvete. Antingen för att jag inte är hemma med barn och man, att mitt hem förfaller eller för att jag inte är tillräckligt mycket i stallet och inte rider mer än vad jag gör.

Familjen har två hästar och de rids av mig och min 13-åriga dotter. Det är underbart att ha ett gemensamt intresse med sin dotter och vi har hemskt roligt tillsammans när vi är med hästarna. Familjen består även av maken och den fyraårige sonen. Ingen av dem är speciellt hästintresserad. Vi har hästarna i ett stall ett par kilometer hemifrån så när vi är i stallet är vi "borta". Jag är glad om jag lyckas rida min pålle tre-fyra dagar i veckan. Ibland blir det bara två och häromveckan blev det ingen ridning alls. Fast det ska jag inte göra om för hon var defintivt inget rolig att rida på sedan... Hon tycks kräva ridning minst tre dagar i veckan för att funka och det gäller att få ihop det.

Dessutom, för att spä på eländet, sa en av de andra mammorna i stallet i gårkväll att: "Ska du verkligen rida henne så mycket som du gör, hon är ju inte speciellt fräsch..." Och visst, hon SER lite skamfilad ut. Fet som en gris (fast mycket smalare nu än för ett par månader sedan), vinterpäls, skimmel (leriga hagar, ni kan ju gissa hur hon ser ut för det emsta...) och dåligt med muskler på baken men vi jobbar på det, så gott vi kan.

Usch vad jag gnäller. Hur har ni det emd era liv och hästar? Hur får ni det att gå ihop?

/FiaLotta
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Varför inte försöka få tag på en tjej eller kille som kan rida och sköta hästen någon dag i veckan?

Lite dumt om hästen ena veckan rids 4 gånger och nästa står. Ok har den blivit sjuk eller om det är mega kris så är det ju en sak, men till vardags.
Måste ju bero på för lite träning att den inte har muskler, visst musklerna byggs upp under vila, men du måste träna för att de ska byggas upp under vilan.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Gå ihop? Det gör det inte.... :smirk:
Jag rider mina 3-4 dagar i veckan, hinner jag mer är det bonus.
Har en shettis och ett halvblod. I stort sett alltid går en av dom med som handhäst, endera är shettisen med och springer brevid eller så lunkar halvblodet bakom shettisen när jag kör.

Varannan vecka går jag kvällen, då är sonen på dagis på förmiddagarna, går jag upp senast 9 hinner jag rida och pyssla lite snabbt med dom.
Nästa vecka går jag dag, då är det pillrigare.
Slutar 3, varannan dag är mamma hemma (jag har hästarna hos dom så de brukar vara barnvakter åt mig också), då försöker jag hinna rida för då kan jag hinna vara tillbaka till stallet till strax efter 5, då hinner vi hem till 6 då sonen ska ha kvällsmat, se på barnprogram, duscha osv osv innan 7 då han går och lägger sig...

Piller med tid....
Min gamla tant, 24 bast, ser väl heller inte för fräsch ut längre, kunde ha varit i bättre kondis, shettisen är lite för tjock mot vad jag vill ha henne... men vad ska jag göra... jag älskar dem... och vill inte göra mig av med dom. Den gamla tanten håller inte för mer riding än varannan dag i alla fall så henne passar det bra ändå...
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Nä, det går inte ihop :D. Jag har ett sto hemma nu, som är igång och fullt ridbar (har nsys köpt henne). Jag VILL rida för det är så förbaskat kul. Men det blir ungefär som du, 1-2 dagar under veckan och samma under helgen. 2-4 dgr per vecka alltså.

Ska ta o sätta upp en lapp om medryttare så får vi se om jag kan få tag i nån, men det är inte helt lätt här tyvärr.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Det är svårt, och framförallt när barnen blir större.
Vi har två hästar,två hundar och tre barn i denna familjen, varav ett barn inte alls är intresserad av hästar, där är det fotboll och hundar som gäller och för att även hon ska få känna att hon får sitt tillgodosett är det vår uppgift som vuxen att även ta del i dessa bitarna.
Har denna hösten beslutat att låna ut den äldre (familjehästen) för att vi alla ska kunna komma till ro och försöka umgås lite, vilket vi inte är bortskämda med.
Den äldre dotterns häst behåller vi givetvis hemma, men det krävs att hon får ta ett stort ansvar, som säkert är nyttigt. Men skolan måste dock gå i första hand och då hon nu är 14 år läser hon även till konfirmationen.
Tack vare att maken jobbar dagtid och jag natt och inte heltid har vi mycket tid för barnen men inte för varandra. Men en dag, SÅ!!!
Det handlar om att prioritera, man kan verkligen inte få allt. /Linda
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Nu när jag är jättegravid med foglossning rider jag inte alls :(

Ridhästarna (två gamla välutbildade valacker och ett sto, 16-24 år) är utlånade till seriösa ridskolor där de kan frälsa nya människor och hålla kondisen uppe. Då slipper jag ha en hage med "icke fri tillgång" på mat också, praktiskt.

Ung/avelshästarna går på lösdrift och rids inte alls. Normalt brukar jag motionsrida något av stona så här års för att de inte helt ska tappa formen men i år blir det inget med det. Och de unghästar som skulle ridas in har jag sålt eller lämnat bort för inridning.

Mest dåligt samvete har jag för hingsten som har lite tråkigt, han ska fostra fölflocken men vill gärna ut i skogen. Som tur är offrar sig Caballus ibland och rastar honom :love:

Tidigare med dubbelt heltidsjobb och litet barn blev ridningen minst sagt sporadisk.

Men har man hästarna på lösdrift i bra grupper så är det inte så kinkigt faktiskt. Ska man hålla en häst i supertävlingstrim eller i vissa inridningsperioder krävs det regelbundenhet men annars på äldre pållar med bra grundkondis funkar det att rida 1 gång i veckan ibland och fyra ibland. Då beror det på hur mycket kompis-ridning det blir - anledningen att ha kvar en massa gamla trotjänare är ju att man kan hinna umgås med vänner under trevliga former :idea: Att bara ha EN verkar tråkigare...och svårare att motivera sig att ge sig ut.

Men jag har haft tur som fått en tuff unge som gärna är med fast han är liten. Ser fram mot sommaren när han kan rida sin egen häst själv :love:
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Det har aldrig hänt förr att hon blivit stående en hel vecka så förra veckan var ett undantag. Sjuka barn och sjuk själv och ingen medhjälpare mer än till dagliga skötseln, då blir det så och jag antar att verklgheten ser ut så för de flesta. Att musklerna kommer av regelbunden träning fattar ju jag med och det går så sakteliga framåt. Hon har byggt på sig de senaste månaderna men rumpan kunde helt klart se bättre ut. Vi får ut och klättra mer men det är svårt så här års, iallafall där jag bor. Har ni några bra rumpbyggartips förutom klättring tages de tacksamt emot! =)

Jag letar en medryttare och har haft två tjejer som varit och provat. Den ena backade ur när jag bad henne att mocka åt min häst de dagar hon red (jag tar ju inget betalt eftersom jag är tacksam för hjälpen, då tycker jag inte att det är för mycket begärt att hon ska mocka... eller?) Synd, för den tjejen var duktig och red hästen fint. Den andra tjejen pratade vitt och brett om hur duktig hon var och hur mycket hon hade ridit, även om det var för ett par år sedan. Hon hade haft egen häst och allt. Hon var och testade igår faktiskt och det blev ridå direkt. Jag kräver ingen proffsryttare men de ska ju gärna kunna sitta på hästen iallafall. Hon visste inte vad "i form" var och frågade mig hur man "gör så att de galopperar"... Jag letar vidare!

FiaLotta
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Tack och lov har jag en dotter som tar ett jättestort ansvar för sin egen häst och faktiskt ibland rider även min och kör två pass efter varandra. Men ibland undrar jag om det verkligen är värt att lägga så mycket tid på hästarna. På bekostnad av vad, kan jag obland fråga mig när jag ser maken sucka lite... det är ju så att med en fyraåring i familjen så låser man upp varandra ganska mycket när den ena är borta "hela tiden". Sonen är ofta med i stallet men jag kan inte ha honom med när jag rider. Han är totalt orädd för hästarna och kan komma farande ut i paddocken som ett jehu. Det kan bli lite VÄL spännande...

/FiaLotta
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jag startade en tråd i början av hösten med frågan om hur ofta man behöver rida ponnyn. De flesta svaren var som du säger ganska uppenbart av ungdomar som inte inser hur svårt det är att få vardagarna att gå ihop när man arbetar och har familj OCH vill ägna sig åt hästar. Det tristaste var de som var ganska nedlåtande, men yttrar man sig får man väl tålat?
Jag har hittat en rytm som fungerar nu. Ponnyn rids på helgerna och ca två ggr i veckan. Ex tisdag och torsdag. Men turerna blir kortare då. Efter jul vi också att ha en medryttare 2-3 gånger i veckan. En lite större tjej som kan rida mer ordentligt. Det blir bra både för ponnyn och oss. Tjejens mamma och jag är goda vänner och har tänkt sysselsätta oss tillsammans med ponnyn åtminstone en dag varannan helg med att träna tömkörning och försöka köra in ponnyn. Så det blir både avlastning och sällskap.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Har precis börjat rida igen efter 6 månades uppehåll. Nu är min son 2 månader och jag lyckas komma ifrån 1 gång i veckan.

Jag har löst det så att jag skaffade mig en medryttare under graviditeten som jag haft hela tiden. Sedan har jag tur som även har en mamma som rider. Men ja, hästen har fått vila mer än vad hon brukar... Hade dåligt samvete i början, men nu inser jag att hon inte lider speciellt mkt av att inte komma ut och bli riden 6 dagar i veckan. Nu blir det mellan 3-6 dagar i veckan. Det beror lite på...
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Löser du detta ska du tilldelas Nobels Fredspris.... ;)

Vi håller på att försöka lösa vårt problem bl.a. genom att vi köpt en egen liten hästgård (som iof medför andra arbetsuppgifter....). Då är vi ju inte "borta" när vi är i stallet och jag kan gå emellan stall och hus.
Nu har vi en d-ponny som dottern rider och jag har tillgång till, perfekt. Det är många som frågat mej om jag inte ska skaffa egen häst nu när vi kommer att ha eget stall men jag har tänkt att fortsätta rida dotterns de gånger hon inte kan för läxor och annat. Att dela en ponny lättar klart på det dåliga samvetet.

merman
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

När jag fick barn så övergick jag från att ha haft egen häst till att vara medryttare. Jag red oftast 3-4 dgr/vecka och det kändes som tillräckligt.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jaaa, det handlar väl om att acceptera att man är där i livet att man inte har hundra procent tid till allt man vill... Som t ex att hålla på med hästarna hela tiden. Nästan. Och så får man samtidigt acceptera att ridningen inte blir vare sig lika frekvent eller bra som förr. Och ibland blir det bara en halvtimme åt gången. Jag försöker intala mig detta men emellanåt hamnar jag i en svacka, och det är nog där jag befinner mig just nu.

//
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jag har tre barn, snart 2, 8 och 10 år gamla.
Min häst går 4 dagar i veckan, tisdag och torsdag och så helgerna. Han verkar fungera bäst så, plus att jag inte hinner mer än så och dessutom är han under uppbyggnad och då ska ju träning med vila mellan vara bäst.
Shettisen går mellan två och fem dagar i veckan, men han går mest "barnridning" plus lite körning. På honom har vi som tur var en liten medryttare. Till min stora har jag letat men alla har tackat nej...han är lite speciell...
Jag tycker att det svåra är att komma iväg till stallet, är man väl där så skulle jag kunna rida två hästar (vilket jag ibland gör eftersom jag och syrran samarbetar), men fler dagar i veckan skulle jag inte hinna.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Bubbla skrev:
Jag tycker att det svåra är att komma iväg till stallet, är man väl där så skulle jag kunna rida två hästar (vilket jag ibland gör eftersom jag och syrran samarbetar), men fler dagar i veckan skulle jag inte hinna.

Förr brukade min man alltid fråga så där i allra bästa välmening, när jag stack iväg bort till hästarna: "När kommer du hem?" Jag höll på att stressa i hjäl mig för jag kände det som om han tyckte att jag skulle komma hem på en gång. När vi pratat om det visade det sig att det inte alls var så han menade och nu säger han inte så längre, mer än när det verkligen är intressant NÄR jag kommer hem. Fast den där stressen känner jag ändå när jag är i stallet på vardagskvällarna men det ligger mer hos mig själv. Dumt, för jag älskar att vara i stallet och grejja.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Det går nog att få ihop tror jag! Jag har en son på 15 månader och tre hästar. En gammal hingst som bör ridas 4-5 gånger i veckan, ett sto på 4 som går 3-4 dagar och har lite vila just nu och ett föl som ju kräver väldigt lite arbetsinsats. Fölet ska skickas iväg på lösdrift om någon månad så då är jag av med henne. Min man rider också, så då går det att få hjälp med allt stalljobb. Jag är gravid i femte månaden eller så och har ångest för hur det ska bli sedan då jag inte orkar så mycket. Det går jättebra att mocka och ganska bra att rida men jag har sämre balans.
Jag tror att man måste bestämma sig för att rida ett viss antal dagar i veckan som är rimligt och sedan bara acceptera det. Själv ryktar jag ite i timmar, smörjer inte lädret mer än då det absolut behövs och borstar inte av hästarna då de inte rids. De mår toppen ändå! Det viktigaste är ju foder, vatten och utevistelse! Likadant med städningen hemma. Ibland blir jag galen på hur det ser ut, men man måste försöka acceptera hur det är.
Rådet är att fortsätta att leta medryttare (jag letar själv nu). Kan inte resten av familjen följa med ibland och ge sig ut på skogstur? Promenera, åka skidor, pulka osv. Då får ni i alla fall en härlig (förhoppningsvis) naturupplevelse!
Vi har det också lättare eftersom vi bor på gården där hästarna finns, men det är ändå en massa jobb med fodringar och utsläpp som vi har gemensamt. Sedan hoppas jag att de andra i stallet kan tänka sig att hjälpa till att rida lite sedan när jag blir oridbar. Sedan tycker jag gott man kan longera ibland. Tar inte lika lång tid som att rida och utfört på rätt sätt hjälper det hästen att bygga muskler (LÖST inspänd och arbeta hästen så att den blir avspänd). Man kan ju också snabbrida ut en tur i skogen på 15-20 min om man hinner. Bättre än inget. Hoppas att du kan bli av med ditt dåliga samvete litegrann i alla fall! (Helt går det väl inte...:-)
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jag jobbar på accepterandet. Jobb, jobb, jobb... :) Jag håller helt och hållet med dig i teorin men för mig är det inte samma sak i praktiken. Att få med sig maken och sonen ut på promenader gjorde vi en hel del i somras men är betydligt svårare att få igenom den här mörka årstiden... Fast jag ska inte deppa till det helt och hållet. Jag ska nu lägga ner min verksamhet (jobbar hemma) och åka bort till stallet. På arbetstid. Mocka och gosa. Och sedan ska jag rida när dottern kommer från skolan. Maken hämtar sonen på dagis idag så det är ingen stress heller. Egentligen ska jag inte klaga alls. Skulle tro att det mesta sitter i mitt eget huvud. Och vissa dagar värre än andra. Tack för att ni orkat lyssna på en gnällmajja!

/FiaLotta
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Det verkar som om nästan alla har ett litet gnagande samvete... Det är jättesvårt att få tid med det man vill, men det är ju därför ni har häst för att ni vill! Jag är lite nyfiken på om det är bara ni som känner att ni inte hinner umgås med familjen eller om det är familjen som klagar? Ibland kanske man oroar sig i onödan.

Tänkte bara nämna lite om mina jobbarkompisar(endast män) som jobbar borta hela veckorna mån-fre och bara kommer hem till helgerna och får det att funka! Vi kvinnor tar på något sätt alltid hänsyn till vad männen vill göra och får dåligt samvete när vi själva vill göra något som männen får lida för. Eller så är vi helt enkelt mer måna om att umgås med vår familj? :smirk:
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jag grubblar på hur det ska bli... Medryttare har jag redan bestämt att jag ska ha. Syrran kan rida i alla fall nån dag i veckan och eftersom jag då själv kommer vara på marken kan jag utan problem ta med bäbis. Syrran kanske kan följa med nån gång och vara barnvakt också... ;) Får jag en "snäll" bäbis kan jag ju ha barnvagnen vid ridbanan när jag rider. Min häst är så snäll så han skulle inte bry sig om att jag hoppar av och lyfter upp en ledsen bäbis. :love:

Annars har jag tänkt åka till stallet och göra allt annat än rida, och ha med bäbis, och åka tillbaka själv senare och rida. Ridningen behöver ju då inte ta så lång tid. Det känns annars som mitt intresse tar så himla mycket mer tid än sambons och det kommer inte bli bra... Vi behöver ju tid tillsammans också. Ibland kan han ju även följa med och gå en promenad med vagnen när jag rider.

På något sätt kommer det lösa sig. Hoppas jag i alla fall :crazy:

M.
 
Sv: Svårt kombinera familjeliv o hästar?

Jag insåg när Selma bara var några veckor gammal att barn tar mer tid än jag trott de skulle göra. och DÅ fattade jag beslutet att LÅTA barnen ta tid! Jag bestämde mig för att hålla igen litegrann på hästeriet, sänka mina krav på vad jag ska hinna göra med hästarna för att slippa det ständigt gnagande dåliga samvetet. Jag har dragit ner på hästantalet, rider inte alls, kör ponnyerna ibland (sommarhalvåret, främst) och ägnar bara den tid jag HAR åt pyssel med hästarna.
Hur mycket man hinner med beror väl till ganska stor del på hur man delat upp syslor och barnansvar hemma. Här är det jag som är hemma med barnen, min man är borta oftast 12-13 timmar/dygn för jobbet (pendlar nästan 10 mil enkel resa, det tar tiiid). Därför blir det inte så mycket tid för maken att ta hand om barnen på kvällarna så att jag kan gå ut och greja med hästarna.
OM man ska ha tid med hästarna fullt ut så krävs ju antingen en väldigt engagerad pappa eller någon annan som kan ta hand om barnen medan man själv rider och pysslar. För MIG känns detta lite kluvet. Jag behöver absolut min "egen tid" och tillbringar den gärna i stallet. MEN jag har ju faktiskt inte skaffat barnen för att andra ska passa dem åt mig utan för att jag VILL umgås med dem själv. DÄRFÖR har jag valt att prioritera ner hästeriet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 579
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 421
Senast: Efwa
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp