Bukefalos 28 år!

Svårt med hälen.

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jo har tappat jätte mycket självförtroende efter kvällens lektion. Hästen gick in mot mitten hela tiden och jag kunde inte kontrollera henne. Har bara ridit 5 gånger på ridskola men känner ändå att självförtroendet är i botten. Jag har det jätte svårt med foten. Jag kan inte trycka ner hälen mot hästens kropp. Det går bara inte. Jag känner inte om jag gör rätt men min ridlärare säger hela tiden att jag ska trycka ner hälen. Vet inte hur jag ska göra med skänklarna alls. Galopperade idag för första gången. Eftersom jag har problem med underskänklarna fick jag inte upp henne i galopp. Så min ridlärare fick springa jämte. Galopp var skit läskigt, kändes som att jag skulle ramla av. Hur gick det för er första gången ni galopperade?
 
Sv: Svårt med hälen.

Jag tycker inte alls du behöver tappa självförtroendet! Det är svårt att hitta balansen till häst. Och det tar för många betydligt längre tid än vad det gjort för dig.

Jag tycker personligen det kan vara smartare att låta ryttare hitta balansen en gångart i taget. Dvs man kan vänta lite längre innan man ber dem galoppera. Det kan vara lite för tidigt att galoppera för någon som ridit fem gånger. Rider man på ridskola så får man ju inte enskild hjälp och ridlärarens odelade uppmärksamhet hela lektionen. Hon måste ju samtidigt hjälpa alla andra.
Kanske kan du få en privatlektion där ni kan jobba mer på din sits och balans?

När jag började rida hoppade jag in i en ridskolegrupp mitt i terminen. Alla andra hade ridit sen starten och de galopperade och travade. Jag hade aldrig suttit på en häst innan. Jag fick en stor ponny som hade väldigt luftig gång. Och vi skulle galoppera min första lektion.
Jag tyckte det var jättesvårt och var faktiskt rädd ganska mycket.
Idag har jag ridit 26 år och jobbar själv som tränare. Jag rider en del unghästar och problemhästar utan att vara rädd. Så rädslan kan absolut gå över!
Lycka till och skäms inte över att du blir rädd! Det är det jättemånga som blir!
Om du bara talar om det kan du säkert få hjälp. Men om du inget säger så kan ingen hjälpa dig.
 
Sv: Svårt med hälen.

Håller med tuaphua, upp med hakan och på det igen. Det måste få ta tid att känna sig hemma i sadeln. Jag lärde mig rida som nybörjare i fortsättningsgrupp och det har sina nackdelar men även fördelar. Berätta gärna mer om din ridgrupp och vad ni gör på lektionerna så kan vi kanske komma med tips om hur du ska hantera situationen. Var i Sverige finns du? Lite tid i sadeln utan lektion kan göra stor skillnad om du finns i närheten av mig.
 
Sv: Svårt med hälen.

Förstår inte heller lektionsupplägget, men det är mycket man inte förstår här i världen.
 
Sv: Svårt med hälen.

Jag tycker det är alldeles för tidigt att börja galoppera redan på lektion 5. När jag lärde mig rida som barn fick vi inte galoppera förrän efter 1 år. Innan dess var det sitsövningar och balansövningar som gällde, att kunna rida lätt ordentligt och att kunna stå upp i sadeln. När vi var stadiga i lätt sits fick vi prova en långsida i galopp.

Första gången jag galopperade var dock under ett ridläger jag blev skickad på som 7-åring när jag sa till mamma att jag ville börja rida. Smart drag av henne :angel: Utan förvarning under en uteritt var det dags för galopp, och jag visste ju inte hur man stod i lätt sits eller hur man följde med i galoppen, så jag åkte i backen så det sjöng om det. Fick skäll av ledartjejen för att jag skrek och blev rädd. *facepalm*
 
Sv: Svårt med hälen.

Hej! Jo har tappat jätte mycket självförtroende efter kvällens lektion. Hästen gick in mot mitten hela tiden och jag kunde inte kontrollera henne. Har bara ridit 5 gånger på ridskola men känner ändå att självförtroendet är i botten. Jag har det jätte svårt med foten. Jag kan inte trycka ner hälen mot hästens kropp. Det går bara inte. Jag känner inte om jag gör rätt men min ridlärare säger hela tiden att jag ska trycka ner hälen. Vet inte hur jag ska göra med skänklarna alls. Galopperade idag för första gången. Eftersom jag har problem med underskänklarna fick jag inte upp henne i galopp. Så min ridlärare fick springa jämte. Galopp var skit läskigt, kändes som att jag skulle ramla av. Hur gick det för er första gången ni galopperade?

Det är inte du som är dålig utan din ridlärare har ett dåligt upplägg på sina lektioner. En nybörjare är inte på långa vägar mogen att galoppera efter 5 lektioner. Första terminen bör ägnas åt. sits, gas, broms och styrning. Först skall det fungera obehindrat i skritt sedan skall det funka obehindrat i trav då först skall man lägga in galoppen.
Det är både dåligt för din fysiska och psykiska utveckling som ryttare att stressa fram grundutbildningen.
Anledningen att du har svårt med att sänka hälarna är troligen att du känner dig osäker med din balans och därför kniper med låren. För att få ett avslappnat ben där inte spänner i låren så krävs att du övat upp din balans så att du kan sitta avslappnat och följa med i hästens rörelser. Att uppnå det tar tid! Att träna den saken görs aldrig i högre fart än vad som känns stabilt för dig. en bra övning är att i skritten försöka känna vilket av hästens bakben som lyfts och sen få hjälp att kolla. När hästen lyfter höger så lättar du lite med höger skinka sen samma sak med vänster. Du går alltså framåt tillsammans med hästen trots att du sitter på.
Lycka till!
 
Sv: Svårt med hälen.

Jag tror att du spänner dig helt enkelt, inte har fått chansen att hitta en bra balans och tvingas göra saker du inte är redo för (väldigt få elever är redo att galoppera efter 5 lektioner...).
Kan du kolla om det finns någon annan grupp, med en annan instruktör?
Det är ju meningen att det ska vara roligt att rida! :)

Jag red med på nybörjarlektion en gång (igenridning typ och "det finns ingen annan grupp") och där galopperades det - "galoppfattningar" som innehöll nästan enbart sparkar, spö och smackande.
De kunde alltså inte fatta galopp, men galoppera skulle de...jag vågade inte ens vara på spåret när de höll på för ingen hade koll på något alls och instruktören stod i mitten och bevittnade spektaklet.
"ska inte du galoppera?" "nej, inte med de där, jag vill galoppera under ordnade former..." "jaha, då kan du ju stå där..."

Så din instruktör är inte den enda som går för fort fram...
Kan du inte prata med din mamma om detta, så kanske hon kan prata med någon som kan hjälpa er?
 
Sv: Svårt med hälen.

Ibland funkar det att tänka på ett annat sätt. Istället för att tänka att du ska ner med hälen, tänk "upp med tån"!
Sen tycker inte jag att du ska känna dig dålig för att det inte funkar efter bara ett par lektioner. Det är svårt att rida! Jag har ridit i 16 år och tappar fortfarande stigbyglarna när jag sitter ner i trav ;)

Angående galoppen så känns det som att ni går lite fort fram. Du kanske kan prata med din ridlärare och säga hur det känns?
 
Sv: Svårt med hälen.

Du behöver inte alls känna dig dålig, precis som folk redan skrivit går din ridlärare väldigt fort fram. Jag var rätt liten när jag började rida, men det gick ca ett år innan vi började galoppera. Innan dess övade vi på sits och balans i skritt och trav. Jag tycker absolut att du ska prata med din ridlärare och säga att det inte känns bra. Vad säger resten av gruppen? Tycker dom att det känns ok eller att det går för fort? Om du inte får den hjälp du vill ha eller om din lärare inte lyssnar så byt grupp, att bli stressad i ett för högt tempo än vad som känns bra och säkert är det värsta som finns när man precis börjat rida. Säg ifrån och stå på dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt med hälen.

Ridskolan här har samma sak. Allting ska skyndas och när jag var liten och började rida på ridskola så fick vi galoppera efter några enstaka ridlektioner och hoppa strax därpå... visserligen minihinder men ändå. Senast jag var där fick jag bokstavligen tjata mig till för att få träna sitsen istället.
 
Sv: Svårt med hälen.

I en gammal hästbok från 40-talet har jag läst att " den unga ryttaren ska en av dom första ridturerna få känna glädjen av att framföra sin häst i galopp" stod inte ordagrant så men i princip :eek:

Jag trodde nog att vi kommit längre på drygt 70 år?!
Tyvärr verkar det som att ridlärarna känner press på sig att låta barnen galoppera och hoppa för att dom inte ska tröttna och byta ridskola. Det är eleverna med redan hästkunniga föräldrar som säger stopp och slår back i maskin!

Första gången jag galopperade så sprang min ridlärare vid sidan om och höll i tygeln, det gjorde han med alla eleverna så han blev allt lite trött :love:

Man kan träna hemma på både balans, styrka och "hälen ner". Ställ dig med tårna och fotbladet på ett trappsteg, precis som i en stigbygel, och balansera där.
När du hittat balansen kan du höja dig upp och ner, ju starkare du blir ju långsammare kan du göra övningen.

Det är också helt rätt att ju mer man spänner sig ju mer åker hälen upp.
Tänk också på att det är vaden du ska hålla intill hästen, hälen ska hänga i luften och inte användas att driva hästen framåt.
 
Sv: Svårt med hälen.

Jag infaller i kören och säger att det är absolut för tidigt att galoppera efter 5 gånger. På så kort tid har man inte lärt sig tillräckligt. Om ridskolan är opedagogisk och det inte går att få dem att ta saker och ting i bättre ordning så är det nog bättre att byta ridskola. Hur ska man annars lära sig rida om man inte lär sig grunderna?

Jag hade ridit på ridskolan i cirka ett år innan vi fick galoppera.
 
Sv: Svårt med hälen.

Första gången jag galopperade trillade jag av, tre gånger, så ridläraren gav upp och lät mig slippa galoppera mer den lektionen!
 
Sv: Svårt med hälen.

kl.

Jag tänkte just på att på den ridskola där jag rider nu har de olika nivåer på grupperna, från 1-8. Första galopperna kommer vid nivå 3! Det säger ju en del om att det finns saker man bör kunna innan man sätter igång med att galoppera och att det faktiskt tar lite tid att komma dit.
 
Sv: Svårt med hälen.

Det låter helt vansinnigt (vilket det också kanske var), men jag galopperade på min första ridlektion. Jag var då 11 år gammal. Ridläraren frågade om det var någon som ville galoppera, och jag räckte upp handen. Så läraren sprang några varv runt i ridhuset med mig. Hon var dessutom höggravid, så jag fattar inte riktigt hur det gick till, men roligt tyckte jag att det var iallafall, haha!

Men till dig, TS. Jag tycker absolut inte att du ska vara ledsen över detta! Du har ju endast ridit 5 lektioner, och då är man långt ifrån mogen att börja galoppera. Nu i början behöver man träna mycket på balans och att bara lära sig att följa med mjukt i hästens rörelser. När du har fått lite mer rutin så lovar jag att allt kommer att gå mycket lättare. Ge inte upp!
 
Sv: Svårt med hälen.

Nästa gång ridläraren säger åt dig att upp med hälen eller vad det nu är, stannar du och går in mot mitten och säger som du skrev, "nu förstår inte jag hur jag ska göra med skänklarna alls" och be ridläraren visa dig handgripligen hur benen och fötterna ska vara och förklara VARFÖR.

Och vill du inte galoppera så säg ifrån. Har man ingen balans och känner sig så otrygg i sadeln som du gör så ska man inte galoppera.

Men kämpa på! Ridning handlar om att "pränta in" balans o position hos kroppen, du är inte i närheten av att göra det efter 5 lektioner, men det kommer!!! :bump:
 
Sv: Svårt med hälen.

Jag ramlade av första gången jag galopperade under en ridlektion (i slutet av ridterminen) och fick då för mig att det var jättesvårt och läskigt att galoppera. Kort därefter åkte jag på ridläger med islandshästar, och första uteritten var jag jättenervös när vi skulle galoppera en bit. Men min lugna fina häst jag fått tilldelad hängde på hästen före och rullade över i en mjuk härlig galopp, mycket lättare att följa med i än trav. Efter det älskade jag att galoppera. Jag skulle vilja påstå att det är lättare att galoppera under en uteritt än på ridbanan, förutsatt att det under uteritten är lugna snälla hästar vana att gå i grupp såklart. De följer då efter varandra, och man behöver som ryttare inte tänka så mycket på att hålla hästen i galopp och styra den.
Kanske en turridning på t.ex. islandshästar vore nåt för dig att prova? Be om stallets snällaste häst, och försök att bara åka med, slappna av och få in känslan? Turledarna brukar ha bra koll på läget och se till så att alla hänger med, sakta av direkt om det blir problem o.s.v.
 
Sv: Svårt med hälen.

Hej! Du har fått jättebra svar redan. Tänk på att faktiskt är svårt att rida, för alla. Det är massor med saker som ska till. Man ska kunna hålla sin överkropp rak och balanserad, vilket kräver bålstyrka och en grundanspänning, samtidigt som bålen ska vara följsam och kunna absorbera hästens rörelser. Redan det är jättesvårt! Dessutom ska du kunna använda dina händer och armar men utan att bli spänd och stum i armar och axlar. Och så ska man kunna slappna av i benen så att de blir långa längs med hästens sidor, samtidigt som man kan använda dem för att ge hästen signaler. Totalt sett är det alltså MASSOR av saker som man ska klara av samtidigt bara med sin egen kropp. Sen ska man DESSUTOM hålla koll på vart man ska, vad hästen gör och vad ridläraren säger.

När du tänker så, inser du att det är orimligt att någon ska klara av allt detta efter fem lektioner. Jag har ridit i mååååånga år, men även jag blir ibland spänd och drar upp hälarna. Även jag tappar stigbyglarna. Även jag misslyckas med galoppfattningar. Olika hästar är olika svåra att sitta på. Hästar har olika lätt för att fatta galopp. Man själv har bra och dåliga dagar.

Så tappa inte modet! Du är inte ett dugg sämre än någon annan.

För övrigt så tycker jag din ridlärare har fel när hen säger att du ska pressa ner hälen. Det skapar bara spänningar när man gör så, och dessutom hamnar man lätt i s.k. stolsits med benen för långt fram. Det är svårt att förklara så här på nätet hur man ska göra, men jag har haft jättemycket hjälp av en bok som heter Ett med hästen av Sally Swift. Hon förklarar fantastiskt bra hur man ska hantera sin kropp från topp till tå och har med en massa bra bilder som man kan ha i huvudet för att hjälpa kroppen. Den går att låna på många bibliotek, men finns också att köpa till vettigt pris.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp