Bukefalos 28 år!

Svarthavre

Sv: Svarthavre

Jag har inte vägt det men jag använder dl-mått och jag upplever att svarthavren ser betydligt mer ut i foderhinken än den förra havren gjorde, av någon anledning.... men det kan ju vara ren inbillning också pga färgen eller så :p
 
Sv: Svarthavre

Men hur går det där ihop om du bara mäter upp havren? En dl är väl alltid en dl - avsett om maten är svart eller gul ;)
 
Sv: Svarthavre

För att överhuvudtaget kunna uttala sig om huruvida det gör någon skillnad på hästen mellan gul/vit/svart havre måste man ju ge lika mycket av varje. Annars är det inte konstigt att det gör skillnad. Å andra sidan är ju 2 dl så liten mängd att det inte märks någon skillnad ändå (om man nu inte har en falabella).

Havre väger olika mycket, bland annat beroende på hur väl den är rensad.

Priset däremot är ju en annan sak! Självklart ska man fodra med det billigaste alternativet om det håller lika bra kvalité som ett dyrare foder.
 
Sv: Svarthavre

Precis, jag tror inte 2 dl märks på min häst oavsett om det är vitt eller svart. Han fick bara 2 dl förut med av den vita havren...

Men tanken var att när krafft-säcken tog slut enbart fodra med lite havreskrammel i krubban + mineraler när dom andra får sitt kraftfoder.

Men vi får ju se om det räcker när årets hö kommit in och analyserats :)

Men jag tror man måste ge upp mot 0,6-0,8 liter för att märka det på min häst, han har mycket egen turbo ändå utan kraftfoder och är mycket lättfödd så antagligen klarar han sig enbart på ett bra hö + ev. lite mineraler....

Han brukar få 1-2 dl mer på morgonen om vi ska åka iväg och tävla eller träna...
 
Sv: Svarthavre

**KL**
Där jag har hästen nu så serveras det Belinda-havre. Jag har inte provat henne på annan havre men hon verkar må prima på denna.
Nu ska jag flytta till eget stall, och vet inte om jag kan köpa havre av samma bonde. Hur stor skillnad är det om jag får tag i en annan havresort?
/U
 
Sv: Svarthavre

Jag har vägt upp havren så de e lika i kg. nu kommr jag inte ihåg om svart vägde mer än vit, men oftast har den svarta varit mer välrensat än den vita och därav har har jag gett mindre svart än vit i dom fallen!
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
641
Senast: Ray
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 070
Foder & Strö Hej! Någon som provat rapshalm pellets till annars halmkänslig häst. Någon skillnad?
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Stålvilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp