Bukefalos 28 år!

Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

jo vi har kunnat läsa om din granne som skicka alla ardennervalackarn till slakt, så allt är inte antingen svart eller vitt, jag vill bara veta hur stor den delen/ verksamheten är i förhållande till annan hästuppfödning.
Och att inte Pjok eller jag har koll på dessa hästköttproducenter så vittnar ju det om att det måste vara en väldigt liten del?? Dessutom olönsam kan man ju tycka.

Jodå - det var ju helt olönsamt att slakta häst för bara några "Ametist trådar" sedan. Det var ju därför som det var klart och tydligt att Ametist INTE var slaktad - så resonerades det då..

Nu skall du se Lillfi har det helt plötsligt blivit lönsamt och maaaassssor av människor föder upp häst som slaktdjur....och allt detta har ändrat sig på bara någon månad :angel:. Självklart är häst endast ett slaktdjur helt jämnförbart med andra slaktdjur om vi håller liv i denna tråd några timmar till innan Gunnar låser...:rofl: Nöt producenten ger säkert sina kreatur dyra prestigehöjande medel och behandlar säkert oxen om den visar en markering på h.f.... Det har han säkert råd med....:rofl:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Ja, det kunde jag ge mig den på, du får men ingen annan.

Nu var det så att jag skrev om slakteriet i mer positiva ordalag och det är mig veterligen ingen häxjakt, flera har varit nöjda, det är väl där som skon klämmer för din del, bara skitpratet ska uppdagas, de som varit nöjda surar du över.:grin:

Och när vi ändå är inne och pratar, igen, blir du lika upprörd över andra slakterier som fuskar med öronmärken, slaktar djur svart, eller är det bara just detta slakteriet?

De finns många som har mig veterligen varit nöjda med bemötadet - det finns många som anser motsatsen också. Det är bara ett kundbemötade - mer krav än så måste allt en verksamhet klara om de får EU bidrag.

Jag är också "nöjd" med bemötandet från slaktardottern. Hon var jättetrevlig -verkligen trevlig. Men det är inte hela sanningen...hon är en massa annat mindre trevligt också :)

Ang slakterier: Jag skulle nog bli lika upprörd då också - nu tror jag inte att hanteringen går till så dåligt som i mitt exempel. "Slakteriet" är nog förhoppningsvis ett undantag.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Visst det är polisanmält men ännu är ingen fälld, du kan inte avvakta utredning o dom utan fortsätter din kampanj så visst är det beskyllningar.
Nej all karens skall inte skrivas in i passen bara livstidskarens. Men även bland dessa försvinner alla spår inom en månad på nästan allt.
Ja jag är lite frågande vad som menas med cortizon i innehållsförteckningen.
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jodå - det var ju helt olönsamt att slakta häst för bara några "Ametist trådar" sedan. Det var ju därför som det var klart och tydligt att Ametist INTE var slaktad - så resonerades det då..

Nu skall du se Lillfi har det helt plötsligt blivit lönsamt och maaaassssor av människor föder upp häst som slaktdjur....och allt detta har ändrat sig på bara någon månad :angel:.



Ja, har du inte mer förstånd att du inte kan läsa in att i mitt fall så kan lönsamheten för väldigt lättfödda hästar vara den att de betar på marker 1.som inte föder några andra djur.

Iom att de betar där 2. får han EU-stöd för att hålla betesmarkerna öppna samt att han även får gårdsstödet, det blir en hel del.

3.De föder sig på betet från mars tills snön kommer, sedan står de på lite halm och lite tassahö, det kostar inte många kronor att få dem feta och fina, i dessa tre punkter ligger förtjänsten.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Tror knappast hästköttsproducenterna ger några direkta behandlingar till sina djur.
Blir det halta så skickas de. Precis som med nötkreaturen.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Ja, har du inte mer förstånd att du inte kan läsa in att i mitt fall så kan lönsamheten för väldigt lättfödda hästar vara den att de betar på marker 1.som inte föder några andra djur.

Iom att de betar där 2. får han EU-stöd för att hålla betesmarkerna öppna samt att han även får gårdsstödet, det blir en hel del.

3.De föder sig på betet från mars tills snön kommer, sedan står de på lite halm och lite tassahö, det kostar inte många kronor att få dem feta och fina, i dessa tre punkter ligger förtjänsten.

Ok - vad billigt och bra ;). Alla andra regler om djurskyddsregler gäller inte då?

Hur är det med ligghallar, hovslagare, veterinär om det behövs, liggunderlaget skall vara torrt och i en viss mängd, stallet får inte se ut hur som helst, gödselplattan, stängslet i rasthagar etc.

Men det är klart det kanske gäller andra regler om "hästen" blivit "slaktdjur"

Hursom helst - så är det dags att slakta. Hur var det nu det skrevs i tidigare "Ametist trådar". Var det 7 kr/kg i bästa fall? Kommer du ihåg...eller ve o fasa :eek: inte skickar väl din slakthäst uppfödaren iväg sina djur på slakttransporter till Italien?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Tror knappast hästköttsproducenterna ger några direkta behandlingar till sina djur.
Blir det halta så skickas de. Precis som med nötkreaturen.

Vad konstigt - är man inte skyldig att tillkalla veterinär om djur mår uppenbart dåligt :confused: Hur blir det då med alla dessa djurskyddslagar vi har - eller gäller andra regler för att syftet är uppfödning av häst för slakt?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

:eek:, var försiktig med vad du skriver, snart kan det vara du som är slaktardottern och själv satt ut annonsen, eftersom du visste om det och eftersom du inget sagt.:eek:

Det är nog ingen som tror att älgen är "slaktardottern"...älgen är något helt annat....:D
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Vad konstigt - är man inte skyldig att tillkalla veterinär om djur mår uppenbart dåligt :confused: Hur blir det då med alla dessa djurskyddslagar vi har - eller gäller andra regler för att syftet är uppfödning av häst för slakt?


Men nu undrar ju jag om du skämtar eller menar fullaste allvar, oavsett köttproducent så behandlas inte djuret med preparat som är karensbelagda. Om djuret hamnar i en sits där den har ett behov av detta, så slaktas den mycket tidigare. Ligghall och annan vård krävs även på köttdjur, slaktdjur av nöt går inte helt ovanligt i lösdrift MED ligghall och detta gäller även häst. Varför göra sig lustig över det? Antingen har du helt frivilligt valt att förse dig med ögonbindel eller så är du otroligt oinformerad.:confused:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

I flera andra trådar skrevs det massor om att det inte fanns någon ekonomi i att slakta hästar svart mm. Nu helt plötsligt så är det t o m de som lever av att föda upp hästar som köttdjur. Man kunde i bästa fall få ut 5-7 kr/kg kött. Och då ska man föda hästen i flera år plus själva tillverkningskostnaden. Rent logiskt så fär det omöjligt att gå med vinst på det Så det tror jag inte ett dugg på. :angel: Det är bara ytterligare ett sätt att försöka bortförklara vad man har skrivit och inte kan stå för det. :)
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Inte ens slakttransport utomlands kan få det hela att gå med vinst. Ska hästarna slaktas vid tre års ålder så är det 4 år (eller fölinköp) som ska betalas med ca 10 000 kr. Det är 2500 kr per år. :confused: :confused:
Det är ju vad en häst kostar per MÅNAD för mig. :angel:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag förstår inte vad det överhuvudtaget har med saken att göra om det finns eller inte finns någon som föder upp hästar enbart för slakt. När det gäller livsmedelslagstiftningen är hästar livsmedelsproducerande djur.
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag tycker du börjar bli rätt påfrestande. Hugger och säger emot som det verkar bara för sakens skull, på folk som någon gång framfört en åsikt som inte är i linje med din.

Mycket verkar tyda på att slakteriföretaget inte till fullo håller sig inom de lagar och regler som finns. Myndigheterna har nu uppmärksammats på detta varför inte låta dem sköta detta. Om det nu handlar om svartslakt, eller felaktig uppstallning, eller slakt av hästar, där köttet använts till livsmedel, om det inte var tillåtet. Låt myndigheterna sköta detta, informera dem om du har någon mer fakta de inte har.

Händelsen med personen som tydligen mer än en gång lyckats "tigga till sig" hästar och råkar ha en koppling till slakteriet anser jag vara en separat historia. Man skall inte lura till sig saker under falska förespeglingar. Oavsett om något brottsligt verkligen skett.
Det kommer dock alltid finnas människor som försöker lura andra.

Det viktigaste som kommit fram av allt detta hoppas jag är att folk lär sig hur mycket man har att vinna på att sälja sin häst för ett högre belopp än den är värd som slaktad. Något det tjatats om i många år. Gör man inte det ökar risken för att hästen skall råka ut för en mängd olika tråkigheter. Vandringspokal, slakttransport långt bort och det minst tråkiga snabb slakt i Sverige.

Om hästen har ett litet värde och man inte kan ha den kvar själv är det ofta tryggast att själv ta beslutet om avlivning eller slakt om man inte noggrant kollat upp köparen. Om man ändå väljer att sälja sin häst under slaktpris och det går illa trots kontroll av köparen har man gjort vad man kunnat och får leva med det.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Det kan ju finnas billigare sätt att hålla hästar:idea:
PL

genom att låta som gå på jättemagert bete året runt bara för att de är den typen av arbetshästar som inte kan bli magra? Tillgodoser man då verkligen hästens näringsbehov ordenligt? även om dom till synes är feta??
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag förstår inte vad det överhuvudtaget har med saken att göra om det finns eller inte finns någon som föder upp hästar enbart för slakt. När det gäller livsmedelslagstiftningen är hästar livsmedelsproducerande djur.
PL

Jo det är faktiskt intressant för att se hur mkt pengar det ligger i denna hantering och som befarat är ju Ametist slaktad och då undrar man ju varför...
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Vem har sagt att ett naturbete behöver vara jättemagert. Lättfödda hästar kan avverka stora ytor med glest bete av bra kvalite.
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men Ametist har väl inte fötts upp för att slaktas???
Nej det ligger inga stora pengar i denna hantering om man inte föder upp hästar spec för att slaktas i sydeuropa vilket iofs är helt lagligt om hästarna exporteras med pass o reglerna i EUs transportdirektiv följs.
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men Ametist har väl inte fötts upp för att slaktas???
inte fötts upp för det, men slutat där (vad vi tror)av en annan ägare i vilket syfte?
Nej naturbete klarar sig min häst på alldeles utmärkt sommartid, jag tänkte mest på vintertid, senhöst.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Kan man verkligen föda upp en häst på 2500 kr per år här i Sverige? Hmm, då var inte ens vinsten medräknad...så egentligen mindre ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp