Bukefalos 28 år!

Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Du kan tycka vad du vill Gunnar.

Att kalla mina inlägg/medverkan i "Ametist trådar" för "häxjakt" är mer än en åsikt. När jag ber om ett resonnemang runt hur man kommit fram till "häxjakt" så får jag förklaringar som: "du ringer till media och driver denna fråga". Detta är inte sant och det tycker jag att det finns god anledning att klargöra.

När jag namnger i inlägg - så står namnet på företaget och slaktardottern i rubrik och/eller text i den artikel du lagt ut. Då kallas det för att jag driver kampanj/skitsnack mot namgedda personer/företag. Det är mer än bara en åsikt - det är felaktiga och orättvisa beskyllningar.

Detta är inte en "åsikt" utan en beskyllningar - anser jag. Sen om du anser jag "hugger" så får det stå för dig. Läs du allas inlägg först och gör du det så ser du säkert också att dessa återkommer i tråd efter tråd alltid av samma nick.

Är det inte meningen att man skall kommentera nyheter du lägger ut?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Hur är det med ligghallar, hovslagare, veterinär om det behövs, liggunderlaget skall vara torrt och i en viss mängd, stallet får inte se ut hur som helst, gödselplattan, stängslet i rasthagar etc.

Men det är klart det kanske gäller andra regler om "hästen" blivit "slaktdjur"


Är du blåst på riktigt eller gör du dig till?

Man är inte skyldig att ta ut en hovslagare till sina hästar, man är inte skyldig att ta ut veterinär, man kan välja att skjuta hästen om skadan skulle vara allvarlig eller dyrbar,en ligghall av en bit gammal ladugård är godkänt, ingen gödeselplatta behövs när de inte står på stall och skiter, taggtråden till staketet har han fått av oss när vi monterade ner 40 ha, fattar du?:grin:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Det är ju vad en häst kostar per MÅNAD för mig. :angel:

Har inte du EU-stöd, bete och gårdsstöd, för dina hästars betande? Det har min granne. Det hade han inte fått om inte dessa hästar betade just dessa hagar. Fattar du hur vinsten kan komma till?:idea:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

När det gäller livsmedelslagstiftningen är hästar livsmedelsproducerande djur.
PL

Ok - det har redan framkommit att karens kontrollen (genom att skriva i passen) inte fungerar. Hur skall en besiktningsveterinär annars veta om köttet från hästen är dugligt som människomat eller ej..

Kan man då anta att det "slinker" med många hästar som egentligen inte är tjänlig föda hos slakterierna? Dvs att många hästar slaktas och ingår i matkedjan som har precis lika mycket medel i kroppen som Ametist hade.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Dvs att många hästar slaktas och ingår i matkedjan som har precis lika mycket medel i kroppen som Ametist hade.



Vaddå lika mycket medel? Du har fortfarande inte skrivit vilket medel, om det ex var butta så finns det inget påvisbart kvar, eller ?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Är du blåst på riktigt eller gör du dig till?

Man är inte skyldig att ta ut en hovslagare till sina hästar, man är inte skyldig att ta ut veterinär, man kan välja att skjuta hästen om skadan skulle vara allvarlig eller dyrbar,en ligghall av en bit gammal ladugård är godkänt, ingen gödeselplatta behövs när de inte står på stall och skiter, taggtråden till staketet har han fått av oss när vi monterade ner 40 ha, fattar du?:grin:

Är du det? :D

När djurskyddet gör sina årliga kontroller så tittar de bla mycket annat även på hästarnas hovar och hull och kommenterar. Hur hänger detta ihop då?

En ligghall skall ha vissa mått och vara dimensionerad för det antal hästar som finns nyttjar den! Rent skall det också vara.

När de står på stall blir det gödsel och plattan skall vara godkänd oavsett om de bara står på stall en månad per år!

Taggtråd - är inte det förbjudet att använda :eek:

Vilken märklig hästhållning de beskriver:angel:

Men det är klart man kan ju alltid skjuta djuret om det blir för dyrt. Ta livet av dem är ju tillåtet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Vaddå lika mycket medel? Du har fortfarande inte skrivit vilket medel, om det ex var butta så finns det inget påvisbart kvar, eller ?

Just det - och det kommer jag inte att göra heller. Polisen har den informationen och utlåtande från klinik veterinär som intygar att det är livstidskaren.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

När djurskyddet gör sina årliga kontroller så tittar de bla mycket annat även på hästarnas hovar och hull och kommenterar. Hur hänger detta ihop då?

En ligghall skall ha vissa mått och vara dimensionerad för det antal hästar som finns nyttjar den! Rent skall det också vara.

När de står på stall blir det gödsel och plattan skall vara godkänd oavsett om de bara står på stall en månad per år!


Jag antar att ingen kan göra sig till såhär så jag får förklara.

Man kan verka sina hästar själv:idea:, fattar du:confused:

Jag har redan skrivit att de är feta.:idea:

Ligghallen är både ren och har storleken, var har du fått annat från?:confused:

De står inte på stall.:idea::idea::idea:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

När djurskyddet gör sina årliga kontroller

Årliga kontroller?:eek:
Vi har haft eget stall i tre år nu och vi har fortfarande inte haft något besök angående hästarna. (Dock har både länsstyrelsen och kommunen varit här och godkänt nya stallet)

Det kanske är likadant där ginnies bekant bor, dvs kontrollerna är inte så frekvent förekommande?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Fast är det inte säkrare att satsa på en verksamhet som går med vinst av sig själv och dessutom få EU-bidrag. Det verkar vara en osäker framtid att satsa på en verksamhet som hela tiden är beroende av andra bidrag och folks välvilja för att den ska gå runt. :confused:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Inte ens slakttransport utomlands kan få det hela att gå med vinst. Ska hästarna slaktas vid tre års ålder så är det 4 år (eller fölinköp) som ska betalas med ca 10 000 kr. Det är 2500 kr per år. :confused: :confused:
Det är ju vad en häst kostar per MÅNAD för mig. :angel:

Tror dig - det kan aldrig ens gå ihop ekonomiskt.

Hästen kan nog aldirg bli en lönsamt slaktdjur. Det är och förblir ett sällskaps/sport djur som livesmedelslagar gäller för och som inte har en fungerade köttkontroll via sina ID handlingar och som vi i all välmening matar med olagliga likaväl som lagliga karensbelagda preprat.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Det är en bisyssla som ihop med EU- stöd ger en peng där det annars hade blivit noll.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Tror dig - det kan aldrig ens gå ihop ekonomiskt.

Hur kan du säga att det aldrig kan gå ihop ekonomiskt när du antagligen inte har det minsta koll på EU-stödet han får, inte ens om du får reda på ungefärlig areal?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Årliga kontroller?:eek:
Vi har haft eget stall i tre år nu och vi har fortfarande inte haft något besök angående hästarna. (Dock har både länsstyrelsen och kommunen varit här och godkänt nya stallet)

Det kanske är likadant där ginnies bekant bor, dvs kontrollerna är inte så frekvent förekommande?

När vi byggde vårt stall för 8 år sedan var Jordbruksverket där och inspekterade. De gick t o m runt och mätte galler bredd med måttband. Bröt färgade ampuller i boxarna för att kontrollera luftcirkulation.

Djurskyddet är årligen på inspektion. Rasthagarnas beskaffenhet hovar etc. Har aldrig haft fått påpekanden så numera får de sköta sig själva i stallet vid inspektioner och lägga lapp i brevlådan om det är något jag skall åtgärda.

Jag är faktiskt tacksam för deras besök.

Den hästhållning ginnes beskriver får mig att rysa av obehag. Konstigt att det kan vara så olika beroende på var man bor?!?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Har inte du EU-stöd, bete och gårdsstöd, för dina hästars betande? Det har min granne. Det hade han inte fått om inte dessa hästar betade just dessa hagar. Fattar du hur vinsten kan komma till?:idea:

Göra vinst genom EU bidrag...:D sjukt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp