Bukefalos 28 år!

Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men snälla människa, det är allmänt känt att de hästkött vi förbrukar kommer merparten från import. Men det är merparten det, var tror du att resten kommer ifrån?
Resten kommer från den lilla slakt som bedrivs i Sverige samt de köttproducerade stallar som finns, och enstaka enskilda slakthästar.

Med merparten menas att den största andelen, mellan skillnaden måste således komma annanstans ifrån, eller hur. Om den inte kommer från import, var kommer den då ifrån?

Som info, ett av de större rökerierna har jag haft som granne, de hade eget köttproducerade stall för att kunna tillverka bl a bra hamburgerkött. (smörgåspålägg om det inte är bekant)
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Menar du att vi i Sverige har uppfödning av häst med avsikt att slakta. Var i Sverige ligger detta stall i så fall.....

Vi har hästar för sport och sällskap i Sverige - håller du inte med om det?

Slaktdjur föds upp med syfte att slaktas och köttet att användas som mat. Hästar föds inte upp för detta - de avlas och föds för vår fritid och sportintresse.

Om du inte haft mig på din ignoreralista så hade du vid flertal tillfällen kunnat läsa om min granne som föder upp hästar till slakt.

Hur kan man vara vid din ålder och inte ens veta eller för den delen förstå att den faktiskt finns uppfödning av slakthästar i Sverige,????, så Boj har helt rätt i det hon påstår och du har som vanligt fel.:grin:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Bara lite nyfiken..
Vad är det för hästar h*n har?
Ardenner där med eller?

Tänkte om man ska se till lönsamhet så borde de kanske kunna räknas som kötthäst som man klassar viss nöt som köttdjur.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Så nu har du gått från beskyllningar om svartslakt av just "din" häst(jag har många gånger frågat vad den var behandlad med) till att propagera för att hästar inte skall slaktas överhuvudtaget. Vore det inte bättre att propagera för en upprensning bland olagliga preparat.
Just när det gäller preparatet du talar om hittar jag inget. Obs kortison är en grupp olika substanser o man skriver aldrig bara kortison i en innehållsförteckning, det finns ingen substans som heter cortizon på svenska eller engelska däremot kan kortison stavas cortizon i andra språk.
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men snälla människa,
Snälla människa själv, du har absolut inget för att bli otrevlig bara för att jag ställer frågor till dig!
det är allmänt känt att de hästkött vi förbrukar kommer merparten från import.
Men det var ju inte det som var frågan.

Men det är merparten det, var tror du att resten kommer ifrån?
Varför ställer du en motfråga?? Svara istället då! Resten.. det är väl gamla uttänta rid-trav galopphästar som inte funkar längre...det var själva uppfödningen i syfte att producera kött som jag ville veta mer om.
samt de köttproducerade stallar som finns, och enstaka enskilda slakthästar
ja hur många sådana stallar finns det?
Men självklart går en och annan uttjänt häst till slakt, det var inte det som var frågan utan du ditt påstående: Att det finns hästuppfödning i Sverige endast i syfte att producera kött. och min fråga blir då följaktligen hur stor är denna verksamhet i förhållande till annan hästverksamhet eftersom du hävdar att männskorna i Sverige inte har hästar som sällskap eller för sitt fritidsintresse enligt ditt inlägg 191 och 196. Då vill jag också veta hur stor den delen av männsikor som du menar inte ser hästar som sällskap utan som mat! Långt ifrån alla skriver du, hur långt då undrar jag?

Som info, ett av de större rökerierna har jag haft som granne, de hade eget köttproducerade stall för att kunna tillverka bl a bra hamburgerkött. (smörgåspålägg om det inte är bekant)
jo det är bekant, sluta upp att vara spydig!!
Ok din granne då, berätta om hans hästbesättning, och svara på mina tidigare frågor. inlägg 205.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

KL

Här lägger jag mig i lite, för jag vet ett ställa där det föds upp hästar enbart till slakt.
Så det finns, tyvärr inte i tillräckligt stor omfattning egentligen.
Hade vart bra om vi blev bättre att slakta hästar i sverige, istället för att de skickas utomlands...

Och tycker inte detta har med tråden att göra.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

jo vi har kunnat läsa om din granne som skicka alla ardennervalackarn till slakt, så allt är inte antingen svart eller vitt, jag vill bara veta hur stor den delen/ verksamheten är i förhållande till annan hästuppfödning.
Och att inte Pjok eller jag har koll på dessa hästköttproducenter så vittnar ju det om att det måste vara en väldigt liten del?? Dessutom olönsam kan man ju tycka.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Bara lite nyfiken..
Vad är det för hästar h*n har?
Ardenner där med eller?

Det är nordsvenskar, den tyngre typen, han har dem till treårsåldern, och visst, något sto behåller han ibland, brukar väl få sisådär tre föl om året.

De går på väldigt karga och magra marker, där kor inte föder sig, och är ändå som späckade valrossar, det är väl det som är lönsamheten.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Hur stor del spelar väl ingen roll heller?

Oavsett vilken inriktning en uppföddare har måste man ju begripa att det finns risk för att hästen kommer gå till slakt förr eller senare.


Finns de som föder upp råttor och möss til reptilmat. Fina exemplar kanske kan användas till annat. Resten blir ormmiddag. Vad är skillnaden?

De som föder upp slaktästar är nog inte direkt inblandade varken i just det slakteriet eller svartslakt.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Så nu har du gått från beskyllningar om svartslakt av just "din" häst(jag har många gånger frågat vad den var behandlad med) till att propagera för att hästar inte skall slaktas överhuvudtaget. Vore det inte bättre att propagera för en upprensning bland olagliga preparat.
Just när det gäller preparatet du talar om hittar jag inget. Obs kortison är en grupp olika substanser o man skriver aldrig bara kortison i en innehållsförteckning, det finns ingen substans som heter cortizon på svenska eller engelska däremot kan kortison stavas cortizon i andra språk.
PL

Beskyllningar?!? - det är polisanmält misstanke om svartslakt och inte bara av mig. Har du svårt att fatta?

Hästar behandlas av veterinär och av hästägare (laglig försäljning eller ej). Det kostas inte på ex. nöt och gris samma "tveksamma" preprat. Det påstår jag - JA.

Veterinärer som du påstår är skyldiga att skriva om karens i passen - GÖR SÄLLAN ELLER ALDRIG DETTA. Vilket leder mig fram till slutsatsen för min egen livsföring - ATT - det är mer "skit" i hästkött än vad det är i nöt/gris/fågel som har en helt annat ändamål med sitt liv - en helt annan situation och helt annan kontroll av köttet.

Därtill vet vi att kött packteras om när det har legat för länge i affärer och får "fräschare" datum. Vad händer då med kött som innehåller ämnen som inte är lämplig människoföda? Det finns mig veterligen ingen läkare som kan svara på detta..

Det står cortizon! Menar du att det inte är vad du kallar för kortison - i så fall?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Tack för ditt svar. Var som sagt lite nyfiken. Undrara du varför så kan vi ta det genom PM då det annars blir trådkapning.
Tack igen.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Omärkta djur på ett slakteri visar på att det inte är ett seriöst företag ( en helt annan sak om en bonde slaktar hemma och tar tillvara på kroppen).
Dessa personer kring detta företag visar tydliga skummraskaffärer...


Som vanligt är du ute och virrar, varför är det en annan sak om bonden slaktar omärkta nöt hemma, än om slakteriet gör det, under förutsättning då, som du menar, att det inte finns märken och inte funnits...lika oseriöst av den hemmaslaktande bonden isåfall, han är ett företag precis som slakteriet, och får inte heller slakta nöt som inte kan identifieras med märke.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Hur stor del spelar väl ingen roll heller?
jo det har det för att påstå att hästar inte hålls i Sverige som sällskap eller fidisintresse för att det finns en försvinnande liten grupp som håller hästar endast till slakt anser jag vara felaktigt. De allra flesta i Sverige har häst enbart för sportens och glädjens skull.

Oavsett vilken inriktning en uppföddare har måste man ju begripa att det finns risk för att hästen kommer gå till slakt förr eller senare.
jamen om inriktnignen enbart är i syfte för slakt, så är min uppfattning iallafall att det är ovanligt även om det finns.

Finns de som föder upp råttor och möss til reptilmat. Fina exemplar kanske kan användas till annat. Resten blir ormmiddag. Vad är skillnaden?
usch stackars råttor. Nu var det inte det hemska jag menade att jag tyckte det var, utan hur vi har hästen i allmänhet i Sverige som sällskap eller som mat?

De som föder upp slaktästar är nog inte direkt inblandade varken i just det slakteriet eller svartslakt.
nej det här inget med det att göra.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Inte skall väl du bedriva "häxjakt" här på buke..:rofl:

Ja, det kunde jag ge mig den på, du får men ingen annan.

Nu var det så att jag skrev om slakteriet i mer positiva ordalag och det är mig veterligen ingen häxjakt, flera har varit nöjda, det är väl där som skon klämmer för din del, bara skitpratet ska uppdagas, de som varit nöjda surar du över.:grin:

Och när vi ändå är inne och pratar, igen, blir du lika upprörd över andra slakterier som fuskar med öronmärken, slaktar djur svart, eller är det bara just detta slakteriet?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag tror att häst klassas som livsmedel. Åtminstonde har det gjort det.
Om man tänker i de termerna.

Det gör ju inte hundar tex.

Vet inte omfattningen av kötthästar i hela landet vet dock att arrenner uppfödare haft "problem" med att hästarna endast tas fram för slakt och endast en liten del har använts till körning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp