Bukefalos 28 år!

Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Hela ditt resonmang. Börjar det kosta att ha hästarna så slakta bara....

Hur läser du? Vad spelar det för roll om han slaktar dem vid en skada eller väntar tills de är färdigfeta?

Jag börjar förstå att det är som jag skrev förut i tråden, det är ordet slakt som får dig att bli helt blockerad, vad annars?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Sjukt? Avundsjuk, är du möjligtvis, vårt lilla jordbruk går också med en liten vinst-tack vare EU-stöden.

...och min hästverksmahet går med ganska stor vinst UTAN EU bidrag.

:D du har inget som kan göra mig avundsjuk - tro mig :D
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Orakar bara inte ge dig mer kommentarer på dina korkade inlägg.

Nu skall jag vidare - hej då ;)
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

...och min hästverksmahet går med ganska stor vinst UTAN EU bidrag.

:D du har inget som kan göra mig avundsjuk - tro mig :D


Vem har sagt att jag har hästverksamhet?

Jag borde ha något som gör dig avundsjuk-jag har inte gett bort en häst till en slaktardotter...... det trodde jag du om något skulle vara väl så avundsjuk på.:cool:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag förstår inte varför man ska ge bort en häst som sällskapshäst?
Största risken är ju att det blir en häst som vandrar runt pga man kommer till insikt att det är lite onödigt att bara ha en så stor häst ståendes och kosta pengar när man istället kan ha en liten shettis och spara in hundratals kronor varje månad i bara foderkostnad.
Tänk om folk kunde sluta vara så blödiga och avliva istället, för det verkar ju inte som att denna häst ens dög för avel?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

När vi byggde vårt stall för 8 år sedan var Jordbruksverket där och inspekterade. De gick t o m runt och mätte galler bredd med måttband. Bröt färgade ampuller i boxarna för att kontrollera luftcirkulation.

Var det inte länsstyrelsen? Det är ju de som har hand om tillstånd, förprövning mm.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Fasr det var uppfödning av hästar som slaktdjur vi diskuterade. Inte jordbruk i allmänhet.
BTW- ska inte EU-bidragen minskas ner och så småningom försvinna. Är det så blir det ju lite svettigt för några. Men jag är inte bonde så jag har inte ordentlig koll.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Tror dig - det kan aldrig ens gå ihop ekonomiskt.

Hästen kan nog aldirg bli en lönsamt slaktdjur.

Det är inte bara ginnies som känner till någon som föder upp hästar för slakt.
I mina trakter finns det en som föder upp ardennerhästar som, när de är stora nog, skickas till slakt.
Hästarna går på lösdrift, har en f d maskinhall att gå in i, och massor av bete under sommarhalvåret.
Uppfödaren har en helt annan verksamhet som bas, men att ha hästar som håller markerna öppna (= förutsättning för EU-bidrag) gå iaf inte med förlust.

Självklart plockar man ut det gårdsstöd och EU-bidrag man har rätt till!
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

BTW- ska inte EU-bidragen minskas ner och så småningom försvinna. Är det så blir det ju lite svettigt för några.

EU-bidragen är inte så fruktansvärt stora som en del tycks tro.
De flesta hästgårdar skulle nog klara både minskning och indragning av bidraget.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Den hästhållning ginnes beskriver får mig att rysa av obehag. Konstigt att det kan vara så olika beroende på var man bor?!?
ja det är väldigt olika i olika kommuner, i min tex kommer de inte så ofta ut, men nu blir det väl sämre eftersom djurskyddsinspektörerna ska gå över till länsstyrelsen tror jag och kommer få mindre tid att hinna med.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

BTW- ska inte EU-bidragen minskas ner och så småningom försvinna. Är det så blir det ju lite svettigt för några. Men jag är inte bonde så jag har inte ordentlig koll.

Du kanske borde söka, man behöver väl inte vara bonde för att få bidrag? Där jag bor har grannfastigheten eu-bidrag och dom är verkligen inga bönder, bara tar emot beteshästar på sommaren. Men vad innebär eg försinnandet av gårdsstödet i praktiken? att man måste bruka marken och ej bara kan ha betande djur då?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Min man och jag är inte heller bönder, men vi äger en jordbruksfastighet vilket är en förutsättning för gårdsstöd och EU-bidrag.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Om man ändå väljer att sälja sin häst under slaktpris och det går illa trots kontroll av köparen har man gjort vad man kunnat och får leva med det.
ja liksom du får leva med våra "påfrestande" kommentarer.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Min man och jag är inte heller bönder, men vi äger en jordbruksfastighet vilket är en förutsättning för gårdsstöd och EU-bidrag.

Hur blir det för er då med indragningen nästa år, vad innebär det i praktiken?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Blir det indragning nästa år? Vi har inte fått någon information om detta.
Dock har jag läst att det föreslås att gårdar på under 4 ha inte ska få något bidrag.

Vårt bidrag uppgår inte ens till 10 000, så vi varken står eller faller med det.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Blir det indragning nästa år? Vi har inte fått någon information om detta.
Dock har jag läst att det föreslås att gårdar på under 4 ha inte ska få något bidrag.

Vårt bidrag uppgår inte ens till 10 000, så vi varken står eller faller med det.

Det var terese som skrev nåt om det sen läste jag på jordbruksverkets hemsida att uttagsplikten i gårdsstödet from 2009 skulle försvinna, men vad det innebär har jag ingen aning om. Nåt som eu-kommissionen föreslagit.
Men ni borde ju fått nån info om det ni som får bidrag. Hur många hektar har ni och är det bara betesmark?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Vi har tillräckligt för att inte drabbas av 4 ha-gränsen.
Vi har både åkermark och betesmark.

Uttagsplikt (kopierat från sjv.se):

Uttagsplikten avskaffas troligen 2009
EU-kommissionen har föreslagit att kravet på uttagsplikt, dvs. att jordbrukare för att få fullt gårdsstöd kan behöva ta en del av sin jordbruksmark ur produktion exempelvis genom träda, ska avskaffas från och med 2009.


Något sådant har vi inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Det är en bisyssla som ihop med EU- stöd ger en peng där det annars hade blivit noll.

Ja och det är inte bara EU stöd, ofta har dessa bönder annat inkomstbringande, te x spannmål, grovfoder, slaktbonde för annat livsmedelsproducerade djur som te x får, nöt, mm. Listan kan göras ganska lång, eftersom vissa av dessa sysslor är minst sagt säsongsbetonade. Har man sen marker som ger en behörighet för EU stöd i kombination med bisysslan, så kan de ge en vinst per kg kött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp