Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Vad konstigt - är man inte skyldig att tillkalla veterinär om djur mår uppenbart dåligt :confused: Hur blir det då med alla dessa djurskyddslagar vi har - eller gäller andra regler för att syftet är uppfödning av häst för slakt?

var skrev jag att man vid behov underlät att tillkalla veterinär?
Djuren skall skötas efter de lagar och förodningar som finns.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

jadu säg det...det ena ger det andra. Dessutom så gjorde ingen annan anspråk på trådens ämne.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Fasr det var uppfödning av hästar som slaktdjur vi diskuterade. Inte jordbruk i allmänhet.
BTW- ska inte EU-bidragen minskas ner och så småningom försvinna. Är det så blir det ju lite svettigt för några. Men jag är inte bonde så jag har inte ordentlig koll.


Men om man föder upp hästar till slakt så har man ett företag, och eftersom man har sitt företag på ett jordbruk, så blir även hästköttsproduktion ett jordbruksföretag.

Och det är faktiskt så att de det blir svettigt för om EU-bidragen försvinner är faktiskt ni konsumenter som inte längre har den möjligheten att köpa mat till subventionerade priser, EU-stöden, vissa direkt, är ju till för att hålla nere matpriserna, visste du inte det?
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

EU-stöden, vissa direkt, är ju till för att hålla nere matpriserna, visste du inte det?
som ju har skjutit i höjden som bara den senaste tiden....:angel:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

. Men vad innebär eg försinnandet av gårdsstödet i praktiken? att man måste bruka marken och ej bara kan ha betande djur då?



Om gårdsstödet försvinner så innebär det delvis höjda matpriser, delvis så innebär det att bonden faktiskt kan göra mer som han vill med sin mark,man blir av med de krav som är knutna till gårdsstödet.

För egen del är jag positiv om stöd förs mer över från konventionell odling till ekologisk, galet att ge bidrag till marker som bekämpas med gifter.

Vi har, för bete, 1000 kr /ha för betesstöd, 1000 kr /ha i gårdsstöd, samt för vissa marker som är lite xordinära, 1000 kr x/ ha. Det innebär 2000 kr/ha för vanligt bete,3000 kr /ha för bete med sällsynta blommor och blader.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Om EU-bidragen ska hålla nere matpriserna så borde matpriserna redan vara lägre. Och varför utgår det då bidragen till små icke livsmedelsproducerande gårdar, typ s k små hästgårdar mm. Tyvärr, jag tror inte ett dugg på det utan bidragen går bara rätt ner i fickan hos markägarna. Och vilket annat företag skulle kunna driva en rörelse som går med förlust år efter år men överlever tack vare generösa bidrag.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Man får även bidrag för att hålla betesmarker öppna.
Öppna landskap du vet?

Sedan är ju häst livsmedelproducerande.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Fasr det var uppfödning av hästar som slaktdjur vi diskuterade. Inte jordbruk i allmänhet.

Så här var det väl......

Vi började med att konstatera att hästen är ett sällskapsdjur som det tillämpas livsmedelslagar på. Sällskapsdjuret "hästen" ger vi hästägare (på alla nivåer) diverse substanser för behandling (via veterinär) likväl som "förbjudna medel" som sägs höja prestation eller förebygga dvs åkommor som kan köpas överallt. Enligt PL så är kortison förbjudet att sälja utan veterniär inblandad. PL skriver kortison och det står cortizon i den innehålls förteckning jag läser ifrån som är inköpt i butik via nätet och som jag på inrådan av veterinär behandlat min häst med.

Vi konstaterar också (utan protester från någon) att veterinärer är dåliga att skriva i passen om medel som hästen behandlas med. PL understryker att det endast skall antecknas om det är livstidskarens medel eller med kortare karens. Veterinärer slarvar alltså med detta.

Besiktningsveterinären på slakteriet (om hästen slaktas och inte avlivas) läser i passet - och där står med stor sannolikhet inget. Med stor sannolikhet innehåller hästens kött någon form av förbjudet medel och blir till mat - därför att inget står i passet som besiktningsveterinären kan se.

Livsmedelsverket skall kontrollera vår mat så att den inte innehåller förbjudna medel. Livsmedelsverkets utsända myndighetsperson är besiktningsveterinären som har myndighetens uppdrag och får lön från myndigheten.

Hur är förutsättningar för dessa besiktningsveterinärer att kunna utföra sitt uppdrag från Livsmedelsverket?

Vad får det för konsekvenser för oss som äter av köttet när kontrollen inte fungerar?

Ametist den enda häst som jag känner till med noteringar i passet om livstidskarens. Jag känner däremot väldigt många som fått sina hästar behandlade av veterinär och som köpt div medel på nätet till sina hästar. Dessa hästar har inget antecknat i sina pass.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Om EU-bidragen ska hålla nere matpriserna så borde matpriserna redan vara lägre. Och varför utgår det då bidragen till små icke livsmedelsproducerande gårdar, typ s k små hästgårdar mm. Tyvärr, jag tror inte ett dugg på det utan bidragen går bara rätt ner i fickan hos markägarna. Och vilket annat företag skulle kunna driva en rörelse som går med förlust år efter år men överlever tack vare generösa bidrag.

hmmm.....slakterier har ännu mer generösa EU bidrag än vad markägare har..:angel:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

som ju har skjutit i höjden som bara den senaste tiden....:angel:

Vi kan väl återgå till "ämnet" och be de nick som bara vill tjafsa om detaljer att öppna en egen tråd. Det finns säkert väldigt många vettiga personer här inne som verkligen kan tillföra något till diskutionen som på så sätt kanske kan/vill medverka här.

Jag gör ett seriöst försök i mitt inlägg 310 :laugh:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Och vilket annat företag skulle kunna driva en rörelse som går med förlust år efter år men överlever tack vare generösa bidrag.


Vårt företag går med förlust för att vi har investerat i bättre maskiner, svårare än så är det inte.:idea:
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Det där var onödigt, pjok försöker återvända till ursprungsämnet vilket inte handlar om EU stöd även om tråden halkade åt det hållet för en stund.
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

En gång till! Behandlingar med medel som inte har livstids karens skall inte antecknas i passet.
Naturligtvis är det fel när behandlingar med livstids karens inte antecknas i passet men enligt min högst personliga uppfattning är det inget direkt livsmedelsproblem eftersom dessa substanser inte stannar kvar i kroppen livet ut.
Det tas stickprover för restsubstanser o vad jag vet har inte dessa indikerat något problem.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Men om preparaten saknar MRL-värde, innebär inte det att man inte vet exakt hur mkt substans det finns i lever, njure, fett och muskulatur...??
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Nej MRL-värdet har inget direkt med detta att göra utan är gränsen för vad som får finnas.
Tar man tex butta så hade det tidigare en karens som var grundad på att det inte skulle finnas något mätbart kvar. Idag kan man mäta på en enormt låg nivå o därför kräver man ett underlag för vad som kan anses farligt utgående från preparatets giftighet respektive vad människor kan tänkas få i sig. Alla nya veterinärpreparat har MRL-värde, problemet är de äldre där patentet gått ut samt humanpreparaten.
PL
 
Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

En gång till! Behandlingar med medel som inte har livstids karens skall inte antecknas i passet.
PL

Ok - kan du då säga vilka medel som har livstidskarens och vid vilka åkommor används dessa vanligtvis?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp