Svensk Politik 4

Det går inte att starta sån här hightec tillverkning i stor skala utan gedigen kunskap och erfarenhet som byggts upp under lång tid, tror inte det finns något exempel där det lyckats bara för att pengarna finns.

Jag håller med om att Europa halkat efter när tillverkning och sen utvecklingen flyttade till Asien, inte så värst länge sedan Ericsson och Nokia var världsledande när det gällde mobiltelefoner även om många komponenter kom från Asien. Så grundtanken att flytta tillbaka tillverkning är nog inte omöjlig eller fel men det blir inte bra när man bara öser in pengar och tror att det räcker, det drar till sig fel personer.
Ja så är det nog. Att det hade varit bättre om någon med större kunskaper hade försökt. Men det finns ganska många företag i USA och Europa som inte har försökt i runt 20 år nu så jag misstänker att alla var beredda att slänga pengar på vad som helst och vem som helst som försökte. Och som sagt jag hoppas att det går att rädda någonting ur spillrorna. Vi kan inte ligga kvar i bakvattnet.

Tänker också att vi faktiskt "förr" 50-tal i Europa tog mer risker på staten. Annars hade vi rimligen inte haft varken gigantiska mängder hyreshus, järnväg eller kärnkraft. Nu förfaller ju allt detta iom att vi inte vill lägga statliga pengar på sådana tråkiga saker utan vill mer sälja ut allmännyttan och inser efterhand att det är ganska ineffektivt att hyra sina lokaler istället för äga dem. Tänker att Kina numera tänker så som Sverige gjorde på 50-talet (rent bortsett från att de inte tänker demokratiskt eller på rättigheter såklart, vilket är själva orsaken till att vi inte vill att de ska ligga främst i alla utveckling.)

Ja så är det nog. Att det hade varit bättre om någon med större kunskaper hade försökt. Men det finns ganska många företag i USA och Europa som inte har försökt i runt 20 år nu så jag misstänker att alla var beredda att slänga pengar på vad som helst och vem som helst som försökte. Och som sagt jag hoppas att det går att rädda någonting ur spillrorna. Vi kan inte ligga kvar i bakvattnet.

Tänker också att vi faktiskt "förr" 50-tal i Europa tog mer risker på staten. Annars hade vi rimligen inte haft varken gigantiska mängder hyreshus, järnväg eller kärnkraft. Nu förfaller ju allt detta iom att vi inte vill lägga statliga pengar på sådana tråkiga saker utan vill mer sälja ut allmännyttan och inser efterhand att det är ganska ineffektivt att hyra sina lokaler istället för äga dem. Tänker att Kina numera tänker så som Sverige gjorde på 50-talet (rent bortsett från att de inte tänker demokratiskt eller på rättigheter såklart, vilket är själva orsaken till att vi inte vill att de ska ligga främst i alla utveckling.)
Det bidrar också att allt numera drivs i bolagsform, även statliga verksamheter så drivkraften är det egna företagets och enskilda i ledande ställnings vinst istället för samhällets. Därför vi också sett horribla affärer som statliga Vattenfalls köp av kolkraftverk i Tyskland och Telia i Azerbadjan(!) och många liknande med korruption och mångmiljardförluster.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/teliasonera-gav-bort-sex-miljarder

Det bidrar också att allt numera drivs i bolagsform, även statliga verksamheter så drivkraften är det egna företagets och enskilda i ledande ställnings vinst istället för samhällets. Därför vi också sett horribla affärer som statliga Vattenfalls köp av kolkraftverk i Tyskland och Telia i Azerbadjan(!) och många liknande med korruption och mångmiljardförluster.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/teliasonera-gav-bort-sex-miljarder
Ja på sätt och vis blir statliga och kommunala bolag inte riktigt på riktigt heller. Det känns som att det på ett sätt är totalt ineffektivt (som när en kommun hyr skolor av sig själv och pengar försvinner in i ett "bolag" som ska ha vinst, marknadsföringspengar och direktörer istället för en trist avdelning på kommunen vilket rimligen vore billigare för alla) och samtidigt blir väldigt märkligt.

Jag är ganska säker på att oljelobbyn är den som lägger mest pengar och energi på det hela och som har störst försprång. De har arbetat lyckosamt för att dölja växthuseffekten sedan 1950/1970-talen då de var de första som upptäckte den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLk9db/oljeindustrin-visste-om-faran-hela-tiden
https://www.dn.se/varlden/oljejatten-visste-allt-om-klimatforandringarna-morkade-sina-prognoser/

Helt ärligt, känns det som att omställningslobbyn påverkar våra politiker mest? När inte ett enda parti i Sverige har en politik som skulle leda till att vi följde Parisavtalet ens (vilket är lägstanivån som Sveriges alla politiker gemensamt lovat uppfylla).
Jag delar verkligen detta. Orkar inte gå tillbaka i tråden nu för att dra mig till minnes hur jag tänkte när jag skrev mitt inlägg som du svarade på. Oavsett håller jag med om att oljelobbyn mest troligt lagt absolut mest pengar på lobbying. Sen tycker jag inte man ska ducka för att det FINNS lobbyister och riskkapitalister som vill tjäna pengar i omställningens namn och bland annat utnyttja statliga ekonomiska stöd, men jag tror inte att det är samma summor av pengar totalt.

(I Sverige går det inte att nämna cyklar i Stockholm och andra tätorter utan att alla skriker att man då måste cykla längs 70-vägar på landet eftersom man bor i norra Sverige och att det inte går att bygga för cykling eller kollektivtrafik för det är dyrare än att bygga vägar för bilar. För nu finns inte en cykelbana/kollektivtrafik och därför kan det inte finnas i framtiden heller. Och att btw cyklister är hemska och vidriga och bryter mot trafikregler, borde skaffa körkort även om de är 12 och ska dö och skylla sig själva eftersom de är onda, medan bilarna "bara kör lite fort för det är lite kul" (vilket inte är att bryta mot en trafikregel). Ok läst för många kommentarsfält igen.)
Haha, funny because true :rofl: Räcker ju med att kolla på hur trådar här kan spåra om nån stackare frågar om cykelpendling.

Nu anser moderaternas partisekreterare att socialdemokraternas ordförande och partisekreterare måste avgå efter att partiet måste böta på grund av lottförsäljningen.

Säger hon vars bror gång efter gång äventyrat rikets säkerhet med sitt slarv i rollen som nationell säkerhetsrådgivare.
Hade känts mycket mindre magstarkt om det kommit från någon annan.

https://www.dn.se/sverige/m-kraver-anderssons-avgang-efter-lotteriskandalen/

Nu anser moderaternas partisekreterare att socialdemokraternas ordförande och partisekreterare måste avgå efter att partiet måste böta på grund av lottförsäljningen.

Säger hon vars bror gång efter gång äventyrat rikets säkerhet med sitt slarv i rollen som nationell säkerhetsrådgivare.
Hade känts mycket mindre magstarkt om det kommit från någon annan.

https://www.dn.se/sverige/m-kraver-anderssons-avgang-efter-lotteriskandalen/
Tänkte exakt samma sak...

Teresa Carvalho in som VU i S istället för Shekarabi. Nu är jag inte i målgruppen ändå men det är ett kliv från vad jag hoppats om S.
Det är synd att alla partier enbart går på känslor istället för fakta. Men, det är väl så vi människor fungerar, negativa känslor som rädsla, ilska och hat får mycket lättare respons än tråkiga saker som fakta, eller positiva känslor.

Teresa Carvalho in som VU i S istället för Shekarabi. Nu är jag inte i målgruppen ändå men det är ett kliv från vad jag hoppats om S.

Tycker att hon står för en väldigt obehaglig politik, så det är deppigt att hon får mer inflytande.
Teresa Carvalho har äntligen (sist på bollen som vanligt) kopplat greppet och fattat hur utbredd och farlig den systemhotande kriminaliteten är, samt att att gängkriminaliteten är kopplad till oproportionerlig stor volym av invandring. Pga. senfärdig handling -blir nu tvungna är ta till åtgärder som kraftigt inskränker integriteten. Otroligt sorgligt men nödvändigt. Vad som gör mig osäker är hur Sossarna ska kunna få ihop en regering med övriga oppositionspartier. Vänsterpartiet slåss internt med vänsternazister och den smeten vill inte MA få i knät. Känns heller inte som att Dagostar frivilligt gör upp med den här gruppen rötägg med risk för många lämnar partiet och startar en ny gren =sjunkande antal röster. MP vill ha fri invandring, och Centern försvarar marknadsskolorna. S har högt och ljudligt gapat ut i megafonen att det är ju tackvare det fria skolvalet som bidragit till Sveriges svårknäckta gängkriminalitet och att de vill nu reformera om det systemet. (Fick jag cherrypicka så är det ett av S bästa förslag -förutom RICO) Men då vill inte Centern vara med....
Ja lite spännande ska det bli att följa..

Teresa Carvalho har äntligen (sist på bollen som vanligt) kopplat greppet och fattat hur utbredd och farlig den systemhotande kriminaliteten är, samt att att gängkriminaliteten är kopplad till oproportionerlig stor volym av invandring. Pga. senfärdig handling -blir nu tvungna är ta till åtgärder som kraftigt inskränker integriteten. Otroligt sorgligt men nödvändigt. Vad som gör mig osäker är hur Sossarna ska kunna få ihop en regering med övriga oppositionspartier. Vänsterpartiet slåss internt med vänsternazister och den smeten vill inte MA få i knät. Känns heller inte som att Dagostar frivilligt gör upp med den här gruppen rötägg med risk för många lämnar partiet och startar en ny gren =sjunkande antal röster. MP vill ha fri invandring, och Centern försvarar marknadsskolorna. S har högt och ljudligt gapat ut i megafonen att det är ju tackvare det fria skolvalet som bidragit till Sveriges svårknäckta gängkriminalitet och att de vill nu reformera om det systemet. (Fick jag cherrypicka så är det ett av S bästa förslag -förutom RICO) Men då vill inte Centern vara med....
Ja lite spännande ska det bli att följa..

S och Teresa Carvalho anammar populistiska förslag och åtgärder från SD och Tidögänget, nästan enkom för att uppfylla strategin att vinna väljare från mängden LO-SD-väljare. Behovet av att införa ineffektiva åtgärder som kraftigt inskränker integriteten har inte stigit - istället är behovet enormt av att genomföra fler effektiva åtgärder och lämna populismen och tron på den auktoritära statens repression bakom oss. Men det ser mörkt ut för vår medborgerliga frihet, när regeringen med SD i spetsen härjar fritt och genomför förslag.

Vänsternazisterna har jag missat i debatten uppenbarligen.

Låt oss gå till val nästa gång och välja bort samtliga partier som vill ta min, din och våra medmänniskors frihet att leva på det sätt vi önskar där vi vill bo ifrån oss.

Liknande trådar

Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
544
Senast: Palermo
·
Samhälle Birgitta Dahl har dött vid en ålder av 87 år. Jag hade inte en aning om vilken kämpe hon var och hur mycket hon gjort för dagens... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 621
Senast: Mia_R
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 577
Senast: aiquen
·
Samhälle Tänkte att det här är för viktigt för att bakas in i Svensk politiktråden. Vi har ju en del som arbetar inom vården här på buke. Är ni... 2
Svar
28
· Visningar
2 362
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka