Ja så är det nog. Att det hade varit bättre om någon med större kunskaper hade försökt. Men det finns ganska många företag i USA och Europa som inte har försökt i runt 20 år nu så jag misstänker att alla var beredda att slänga pengar på vad som helst och vem som helst som försökte. Och som sagt jag hoppas att det går att rädda någonting ur spillrorna. Vi kan inte ligga kvar i bakvattnet.Det går inte att starta sån här hightec tillverkning i stor skala utan gedigen kunskap och erfarenhet som byggts upp under lång tid, tror inte det finns något exempel där det lyckats bara för att pengarna finns.
Jag håller med om att Europa halkat efter när tillverkning och sen utvecklingen flyttade till Asien, inte så värst länge sedan Ericsson och Nokia var världsledande när det gällde mobiltelefoner även om många komponenter kom från Asien. Så grundtanken att flytta tillbaka tillverkning är nog inte omöjlig eller fel men det blir inte bra när man bara öser in pengar och tror att det räcker, det drar till sig fel personer.
Tänker också att vi faktiskt "förr" 50-tal i Europa tog mer risker på staten. Annars hade vi rimligen inte haft varken gigantiska mängder hyreshus, järnväg eller kärnkraft. Nu förfaller ju allt detta iom att vi inte vill lägga statliga pengar på sådana tråkiga saker utan vill mer sälja ut allmännyttan och inser efterhand att det är ganska ineffektivt att hyra sina lokaler istället för äga dem. Tänker att Kina numera tänker så som Sverige gjorde på 50-talet (rent bortsett från att de inte tänker demokratiskt eller på rättigheter såklart, vilket är själva orsaken till att vi inte vill att de ska ligga främst i alla utveckling.)