Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen skatt på fossildrivna fordon - de är förbjudna att köra med.
Inga kärnkraftverk - vindkraftverk som stängs av när det blpser för bra = dyr el
Bygga ut järnvägen för mindre transporter - som inte kommer behövas ändå för det finns inga bilar att köra med
asylsökanden som behöver x antal bidrag för att integreras - vilket de inte gör för det finns inga jobb att jobba med då de som sysslat med transportens kringindustri inte har arbeten längre

Ja det låter ju som en utopisk värld. (IRONISK)
Fossildrivna fordon bär inte sina kostnader. Så det är en vinst inte en förlust.

Jag vill ha kärnkraftverk skriver jag för typ hundrade gången i ett svar till dig. Det är det att de inte räcker. Det är för lite, för sent. Så ja, men andra åtgärder också.

Gods har gått mycket bra på järnväg när tillräckligt med järnväg fanns. Som det är nu flyttar gods från järnväg, som de länge var nöjda med, eftersom trafikverket prioriterar persontransport på de få sträckor som finns. Eftersom personer är missnöjda med hur lite persontransport på järnväg de får.

Asylsökande bidrar med den arbetskraft och skatt vi behöver för att vi föder färre barn.

Jag pratar inte om något lagförslag, jag frågar om du anser att det är svenska vandel? Det är svenska ungdomar, var vill du de ska utvisas om det skulle bli en lag?

Vi kan ju följa @golits förslag att ge dem ett utländskt medborgarskap så vi kan dra in deras svenska och sedan utvisa dem till t ex Somalia? Med tanke på alla miljoner mutor som stoppats i Somalias fickor för att kunna utvisa somalier är det kanske ingen dum idé, då blir vi kvitt alla än så länge svenska kriminella avkommor till svenska politiker som Johan Forssells son och de lokalpolitiker inom SD som gripits för mordförsök. :idea:

Som Katja Nyberg som nu är politisk vilde. :up:
Inte alla svenska ungdomar kommer att utvisas.

Men vi får se hur vandel kommer att hanteras :). Men helt klart är väl att man kanske ska ta och fundera på vad man har för vandel när man kommer till ett annat land. Det är ju trots allt den enskilde som gör det aktiva vandelsvalet.

Vad kanske inte alla vet är att SJ fattar sina beslut själva och inte går att påverka.

En viktig pendlingssträcka drogs in och folk måste nu ta bilen de 10 milen till jobbet.
I vår ort beslöt SJ att flytta tågstoppet från stationen till en hållplats nära centrum i centralorten. Vid stationen finns parkeringar och bussar. Vid hållplatsen finns varken parkering, bussar och tillgänglighet. För att nå hållplatsen får man uppfinna ett kreativt sätt att ta sig dit eftersom det inte finns parkering.

Kommunen försöker föra dialog med SJ men utan gensvar.

Jag vill att man ska åka tåg och att gods färdas på järnväg. Men då måste både vagnar och spår finnas.
Morr
Jag tror SJ Mona Lindegård håller på med någon slags kampanj där de drar sig undan från allt som inte är uppenbart lönsamt, de vill bli subventionerade som tex flyget och bilarna. För de beter sig väldigt märkligt.

De lämnade vår ort när de fick konkurrens från subventionerade tåg.

Justering i post efter att jag funderade över när hon tillträdde.

Nu såg jag att hon precis fått avgå och ersätts av en Jonas Abrahamsson, februari 2026.
https://www.altinget.se/artikel/sjs-vd-tvingas-lamna-ersattare-klar

SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna den statliga tågoperatören. Det bekräftar styrelseordförande Kenneth Bengtsson för Di på söndagen.

”Vd-bytet sker på styrelsens initiativ”, säger han.

https://www.di.se/nyheter/di-avslojar-sj-s-vd-tvingas-ga-med-fallskarm-pa-6-6-miljoner/

Vet inte varför dock

Senast ändrad:
Generellt: jag saknar s-politik från s. Ett så stort parti som inte kommer med något mer än stt de minsann också kan föra en stram invandringspolitik är ju rent beklämmande.

Gällande tidögänget väntar jag mig ju egentligen inget bra alls vid det här laget, men OM så hade jag ju saknat någon sorts borgerlig politik för den tid vi lever i (miljö, klimat, krig och kris, samt mycket migration globalt) som har något NYTT över sig. Att de drar till med 30-talssvenska och pratar om vandel och dessutom först ville inkludera kvinnor i prostitution i det, är ju mer som att gå bakåt i tiden än framåt.
Idéutveckling! Har de inga seminarier? Kurser? Workshops med brain storming? Testa samhällsanalyser, alltså från lite olika synvinklar.

I det sossehem där jag växte upp, pågick sådan samtal i princip hela tiden. (Det verkar det ju göra även i dagens politikerhem, men då resulterar det i att ministrars barn är snudd på nazister, och det är ju inget nytt.)
Du är inte den enda som saknar sossepolitik från S :D

Inte alla svenska ungdomar kommer att utvisas.

Men vi får se hur vandel kommer att hanteras :). Men helt klart är väl att man kanske ska ta och fundera på vad man har för vandel när man kommer till ett annat land. Det är ju trots allt den enskilde som gör det aktiva vandelsvalet.
Nu gäller det svenska ungdomar, födda här i landet med svenska föräldrar, som de anhållna för mordförsök vars föräldrar är lokalpolitiker inom SD och vår egen minister Johan Forssell. Hur ska vi sköta deras utvisningar till Somalia? Alla mutor borde väl förenkla det hela med somaliska medborgarskap så vi kan dra in deras svenska?

Nu gäller det svenska ungdomar, födda här i landet med svenska föräldrar, som de anhållna för mordförsök vars föräldrar är lokalpolitiker inom SD och vår egen minister Johan Forssell. Hur ska vi sköta deras utvisningar till Somalia? Alla mutor borde väl förenkla det hela med somaliska medborgarskap så vi kan dra in deras svenska?
Ovanligt tyst om detta även på Flashback. Vilken lustig slump att just det här verkar ointressant att prata om.

Regeringen har ett krav på SJ att vara vinstdrivande. De skiter högaktningsfullt i hur många som drabbas när de inte har råd att köpa in nya vagnar eller måste lägga ner många linjer. Staten skiter i hur dålig järnvägen är, har den knappt underhållits sedan andra världskriget så får den fortsätta falla ihop.
Ja den VD som nu avgår gick från förlust på många miljoner till vinst på många miljoner. Så regeringarna fick det de ville, till bekostnad av folk som reser. Men fick tydligen avgå pga intern kritik, som gick till regeringen (läste jag nu).

Hon la ju ned allt olönsamt och sa att de skulle vara lönsamma, eftersom regeringarna sa så. (och det känns som att hon typ -ja det var det här ni ville ha, vassegoda)

Ja den VD som nu avgår gick från förlust på många miljoner till vinst på många miljoner. Så regeringarna fick det de ville, till bekostnad av folk som reser. Men fick tydligen avgå pga intern kritik, som gick till regeringen (läste jag nu).
Herregud. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Tidöpartierna kan nog lägga ner sin oro för aktivister som motarbetar dem i svenska myndigheter /statliga bolag.

Japp.
Och nu krävs linjer som går tvärs över landet för att eventuellas Nato-trupper ska kunna korsa landet...

Vad gäller persontrafik är det rena galenskapen. Urgamla vagnar och gammal teknik.
Jag gillar ju gamla vagnar :) bekväma, stabila. (och hatar alla nedrans knappar. Knapp, öppna toadörren, knapp lås toadörren (eller...? vem vet) Knapp lååååååångsam öppning av dörr mellan vagnar. Knapp låååååååååååååååååååååååååångsam öppning av dörr in i tåg. Men förstår vad du menar.

Tåg är tydligen superviktigt för vår industri men de verkar inte prioritera den heller, så länge den går på järnväg. Jmf linjen med vårt järn som varit nere stundtals, pga dåligt underhåll och olyckor och de lagat hjälpligt.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20260323/18474/jarnvagen-avgor-valfarden-men-bristerna-vaxer

Järnvägens betydelse för tillväxt och välfärd lyfts åter i en ny rapport, samtidigt som brister i systemet blir allt tydligare. Ökade transporttider, låg tillförlitlighet och en växande underhållsskuld riskerar att påverka både industrins konkurrenskraft och Sveriges ekonomi.

Generellt: jag saknar s-politik från s. Ett så stort parti som inte kommer med något mer än stt de minsann också kan föra en stram invandringspolitik är ju rent beklämmande.

Gällande tidögänget väntar jag mig ju egentligen inget bra alls vid det här laget, men OM så hade jag ju saknat någon sorts borgerlig politik för den tid vi lever i (miljö, klimat, krig och kris, samt mycket migration globalt) som har något NYTT över sig. Att de drar till med 30-talssvenska och pratar om vandel och dessutom först ville inkludera kvinnor i prostitution i det, är ju mer som att gå bakåt i tiden än framåt.
Idéutveckling! Har de inga seminarier? Kurser? Workshops med brain storming? Testa samhällsanalyser, alltså från lite olika synvinklar.

I det sossehem där jag växte upp, pågick sådan samtal i princip hela tiden. (Det verkar det ju göra även i dagens politikerhem, men då resulterar det i att ministrars barn är snudd på nazister, och det är ju inget nytt.)
Jag håller verkligen med, saknar gamla S och M trots att jag aldrig röstat på endera. De behövs! Debatten dem emellan behövs.

Typiskt sosseri. Antingen höjda skatter eller dra ner på välfärden. Tänkt att dom fortfarande inte förstår vad polisen säger. Problemet är ju gängkriminella som dränerar välfärden på 180 miljarder SEK årligen. Varför kan man inte ta åt sig det och sätta stopp för detta. Då behöver man inte höja skatterna
Det vet vi ju båda att all forskning säger att det är pengar på skolan och Bup och socialen som åtgärdar detta.

Som det är nu blir det bara mer utgifter för fängelser.

Först kostar de i brotten och sedan kostar de jättemycket att ha i fängelse. Bättre om brottet inte begicks utan de betalade skatt istället pga att de kan läsa iom att de lärde sig det i skolan.

Med "de" menar jag ungdomar, alla kön och ursprung.

Tagga ner lite. Jag är ingen lagstiftare och kan således inte svara på det. Återigen, när lagen är tillämplig så får vi se hur domstolarna dömer i vandelsmål och vilka som hamnar där och varför, vilka som blir frikända och vilka som blir tvångsutvisade.

Tagga ner lite. Jag är ingen lagstiftare och kan således inte svara på det. Återigen, när lagen är tillämplig så får vi se hur domstolarna dömer i vandelsmål och vilka som hamnar där och varför, vilka som blir frikända och vilka som blir tvångsutvisade.
Men du har ju i flera andra inlägg skrivit väldigt mycket om vad "vi svenskar" kan och gör och tycker och vill? Tycker du ingenting nu?

Som det är nu blir det bara mer utgifter för fängelser.
Å det beror på att folk begår brott. Men lite lättnad blir det när typ 500-600 brottslingar får sitta på Tartufängelset i Estland. Själva cellen är billigare där än i Sverige. Den möjligheten skulle väl börja gälla nån gång i sommar. Kommer inte ihåg datum nu.

Herregud. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Tidöpartierna kan nog lägga ner sin oro för aktivister som motarbetar dem i svenska myndigheter /statliga bolag.
Jag tror att de svenska myndigheterna är trögrörliga för alla partier. Alltså jag kan ha fel i att de är trögrörliga men Skolverket verkar ju ha problem med att fixa nya läroplaner enligt instruktioner och Trafikverket har ju jätteproblem med att lyckas bygga cykelbanor. Men SD verkar vara väldigt sköra och tycker att det är just de.

Å det beror på att folk begår brott. Men lite lättnad blir det när typ 500-600 brottslingar får sitta på Tartufängelset i Estland. Själva cellen är billigare där än i Sverige. Den möjligheten skulle väl börja gälla nån gång i sommar. Kommer inte ihåg datum nu.
Det är visat att privata fängelser blir dyrare i längden.

Som tur är bygger staten faktiskt fängelser nu. Det kommer att ta ett tag dock.

Jag frågar vad du tycker vi ska göra med kriminella, svenska ungdomar, vad har det med lagstiftningen att göra? Vad tycker du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka