Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas verkligen att SM blir petat och en ny partiledare väljs -även om jag tycker SM har gjort bra ifrån sig och tänker på förutsättningarna. Hon hade med all säkerhet kunna växa och bli en riktigt bra politiker. Den röda linjen skulle ha tagits bort från början och hon skulle ha varit tydligt med det. Risken om hon nu blir kvar är att L kommer få en del röster som helt försvinner eftersom jag inte tror att de kommer kunna komma över spärren. Med en ny partiledare kommer det signalera kaos = väldigt få stödröster och L går i graven -for ever!!
Jag tyckte Hanna Hellquist var briljant i DN:s intervju. Hon hade en sällan skådad balans mellan att vara ytterst professionell, ha respekt för sin uppdragsgivare och samtidigt otroligt tydlig med hur problematisk regeringens styrning varit i det här fallet:
"Har ni upplevt politiskt tryck från regeringen?

– Inte ett politiskt tryck, utan en mycket tydlig politisk styrning i strategi och regleringsbrev. Det handlar om flera regeringsbeslut de senaste åren."

Jag tyckte Hanna Hellquist var briljant i DN:s intervju. Hon hade en sällan skådad balans mellan att vara ytterst professionell, ha respekt för sin uppdragsgivare och samtidigt otroligt tydlig med hur problematisk regeringens styrning varit i det här fallet:
"Har ni upplevt politiskt tryck från regeringen?

– Inte ett politiskt tryck, utan en mycket tydlig politisk styrning i strategi och regleringsbrev. Det handlar om flera regeringsbeslut de senaste åren."
Nytt förslag från regeringen presenteras av SM. Kommuner ska få mer inflytande på hur många nyanlända dom vill ta emot. Man ska även ställa ännu hårdare krav på nyanlända så dom medverkar och samarbetar för en god integration. Föreslås gälla vid årsskiftet.

https://www.regeringen.se/pressmedd...rre-inflytande-over-mottagandet-av-nyanlanda/

Nytt förslag från regeringen presenteras av SM. Kommuner ska få mer inflytande på hur många nyanlända dom vill ta emot. Man ska även ställa ännu hårdare krav på nyanlända så dom medverkar och samarbetar för en god integration. Föreslås gälla vid årsskiftet.

https://www.regeringen.se/pressmedd...rre-inflytande-over-mottagandet-av-nyanlanda/
Oklart varför du citerar mig. Men:

Det här är väll ändå ett av de bättre förslagen från regeringen. Att säkra nyanländas rätt till boende, att kommunen får ett tydligt ansvar att ordna boende och kompletterade fördelningsprinciper verkar vettigt. Sen verkar ju just kommunernas inflytande ganska tandlöst? Ser inte rikligt vad skillnaden blir i praktiken?

Alltså, å ena sidan har jag all förståelse för att det finns partier som inte kan tänka sig djupare samverkan med andra partier. Jag skulle ju vilja att Sd och helst även Kd var sådana omöjliga partier för alla de övriga partierna.

Nu har ju c den goda smaken att inte vilja ha Sd i regering. Med tanke på de möjligheter som då återstår, är det obegripligt för mig att c markerar så hårt mot v.

Den här demoniseringen av v, tycker jag överlag är rätt tramsig. Jag fattar inte hur man kan få det till att v är lika samhällsskadliga som Sd (och, numera, m, l och Kd - fast det har Kd alltid varit).
Du fattar inte för att vi är i olika världar rent politiskt. :)

Den orsak jag ser främst är att organisationen inte skulle tolerera. C är inte toppstyrt. Skulle ledningen föreslå något organisationen i stort inte gillar så lär förtroendet inom rörelsen ryka direkt.
Ingen mening att för mig att fortsätta rabbla orsaker.

Oklart varför du citerar mig. Men:

Det här är väll ändå ett av de bättre förslagen från regeringen. Att säkra nyanländas rätt till boende, att kommunen får ett tydligt ansvar att ordna boende och kompletterade fördelningsprinciper verkar vettigt. Sen verkar ju just kommunernas inflytande ganska tandlöst? Ser inte rikligt vad skillnaden blir i praktiken?
Ja men du citerade ju "mycket tydlig politisk styrning" och jag gav då ett färskt exempel hur man vill styra nyanlända

I praktiken blir det att kommunerna får möjlighet att ta emot mindre om dom kan visa på att här finns inga jobb och då slipper man dom och man spar in på bidrag

Kan inte läsa artikeln
Varför fick hon inte komma in o leka med de andra barnen då?
Det handlar om 1,5 i veckan för HBTQ-föräldrar, på en öppen förskola på Östermalm. Superisolerad plats, verkligen. Självklart handlar det inte om Karlssons ettåriga dotter, utan han använder henne som bricka i sitt spel. Han vill bara inte att den här gruppen föräldrar ska få träffas och ha något eget och det i sig är ett led i hans dröm om ett Sverige där alla är precis som han.

Den här texten kan du läsa t.ex. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/n11yLx/mattias-karlsson-ropar-diskriminering-men-sparkar-nedat

Det handlar om 1,5 i veckan för HBTQ-föräldrar, på en öppen förskola på Östermalm. Superisolerad plats, verkligen. Självklart handlar det inte om Karlssons ettåriga dotter, utan han använder henne som bricka i sitt spel. Han vill bara inte att den här gruppen föräldrar ska få träffas och ha något eget och det i sig är ett led i hans dröm om ett Sverige där alla är precis som han.

Den här texten kan du läsa t.ex. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/n11yLx/mattias-karlsson-ropar-diskriminering-men-sparkar-nedat
Hon fick alltså inte komma in o leka med andra barn. Om förskolan drivs med skattemedel så är det klart diskriminering.

Hon fick alltså inte komma in o leka med andra barn. Om förskolan drivs med skattemedel så är det klart diskriminering.

Både du och Mattias Karlsson gör er extremt löjliga här. Visst förstår du att det inte handlar om det? Det förstår exakt alla.

Är det diskriminering om de har en timmes lek för barn till t.ex. döva eller finskspråkiga föräldrar också?

Pressträff med Ulf o Jimmie snart om regeringsfrågan. Kanske vi får veta vilka minister poster SD kan tänkas få vid ev valvinst

Ja men du citerade ju "mycket tydlig politisk styrning" och jag gav då ett färskt exempel hur man vill styra nyanlända

I praktiken blir det att kommunerna får möjlighet att ta emot mindre om dom kan visa på att här finns inga jobb och då slipper man dom och man spar in på bidrag
Oj, långshot.

Att riksdagen styr via lagar är ju inte riktigt samma sak som att regering styr via strategi, regleringsbrev och att ministrar mejlar enskilda medarbetare med hot under natten.

Som jag läser propositionen kan en kommun bara neka till att förse nyanlända med boende om det finns andra kommuner som vill ta emot fler och det därför inte finns behov. Arbetsmöjligheter, boendemöjligheter m.m. är ju fördelningsprinciperna, inget som kommuner kan argumentera för eller emot. Det är väll fakta som avgör fördelningsprinciperna (dvs lediga boenden, lediga arbeten osv, inte ens kommun tyckande).

Och det gör den även av andra orsaker än samkönade föräldrar. Som att de har vissa tider då endast adopterade barn är välkomna. Då måste det också vara diskriminering mot alla barn som inte är adopterade.
Det är såklart ett led i att alla ska se ut och vara som Mattias Karlssons familj. Hundvissla som sagt, precis på samma sätt som Åkessons uttalande om att det är svårt att vara svensk och troende muslim. Syftet med formuleringarna är att de ska kunna slingra sig när de ställs till svars.

Både du och Mattias Karlsson gör er extremt löjliga här. Visst förstår du att det inte handlar om det? Det förstår exakt alla.

Är det diskriminering om de har en timmes lek för barn till t.ex. döva eller finskspråkiga föräldrar också?
Hade föräldern varit en förälder som man inte vet är engagerad i SD så är jag övertygad att det barnet hade fått kommit in o lekt med dom andra. Nu ser jag på saken att man ville göra en markering.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka