Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh va? Jag skrev om kommunisterna i V nu när vi ser hur dom beter sig.
Du kommenterade ju inlägget om att knuten näve = kommunistisk symbol. Men det kanske är olika beroende på om du gillar personen som näven sitter på eller ej.

Det verkar dumt och onödigt av V att öppna för den här kritiken, men knuten näve har använts av en rad politiska rörelser genom historien. Historiskt har den använts som motrörelse till att heila, ovch V kanske tycker det behövs idag? https://www.svt.se/kultur/konstkritikern-om-historien-bakom-trumps-knutna-nave

Det är i sig inget bevis för att dagens V är kommunister.

Du kommenterade ju inlägget om att knuten näve = kommunistisk symbol. Men det kanske är olika beroende på om du gillar personen som näven sitter på eller ej.

Det verkar dumt och onödigt av V att öppna för den här kritiken, men knuten näve har använts av en rad politiska rörelser genom historien. Det är i sig inget bevis för att dagens V är kommunister.
Den knutna näven är en klassisk starkt kommunistiskt symbol och kallas den röda hälsningen. Kan du inte den kommunistiska historien?

Den lätta går jag inte på.

Du har ett gäng inlägg längre bak i tråden att besvara om du är diskussionssugen ;).
Förklara då varför du tycket detta var jättemärkligt med att tilltala varandra med kamrater och knutna nävar
Men: Håller verkligen med om dina betraktelser från partikongressen. Jättemärkligt att nästan alla tilltalade varandra med "kamrater" och knutna nävar (jag tittade inte så länge så jag såg bara en knuten näve, dock tillräckligt).

Möjligen kan du lura i andra men mig lurar du inte vad gäller V. V är kommunistiskt och deras ideer är kommunistiska. Partiet, trots olika namnbyten, så stödde dom Sovjet under hela 1900 talet även om dom hela tiden försökte tvätta sig. Det är ju därför dom aldrig kommer till makten och inget parti vill ha med dom att göra just för att dom är ett kommunistiskt parti.
Måste vi ta det här igen? Det är så otroligt tradigt. Varför skriver du att jag lurar dig? Ska vi börja med samma diskussion om huruvida dagens V är kommunistiskt och dagens SD är nazistiskt?

Det jag skrev var att den knutna näven inte är nåt sorts bevis för kommunism. Det var det jag skrev. Det är ett himla trött argument som verkar vara utformat för att V ska utmålas som lika goda kålsupare som extrema partier på högerkanten.

Måste vi ta det här igen? Det är så otroligt tradigt. Varför skriver du att jag lurar dig? Ska vi börja med samma diskussion om huruvida dagens V är kommunistiskt och dagens SD är nazistiskt?

Det jag skrev var att den knutna näven inte är nåt sorts bevis för kommunism. Det var det jag skrev. Det är ett himla trött argument som verkar vara utformat för att V ska utmålas som lika goda kålsupare som extrema partier på högerkanten.
Men V är ju ett vänsterextremt parti därför att det är ett kommunistiskt parti. Varför tror du att inget parti vill överhuvudtaget inte ha nått att göra med V?

Jag kan å ena sidan känna: men varför hålla på med kamrater och knutna nävar, när man vet att det så lätt utnyttjas av motståndarna. Att det är så jäkla lätt hänt att få kommuniststämpel av alla som är lätt tveksamt inställda till V. Det känns otidsenligt och obstinat.

Men så kan jag å andra sidan känna: Gött att det trots allt finns ett part kvar som INTE följer med höger-strömmen. Som tryggt står kvar i solidariteten och anti-rasismen.

Så att... jag vet helt enkelt inte riktigt vad jag tycker :).

Jag kan å ena sidan känna: men varför hålla på med kamrater och knutna nävar, när man vet att det så lätt utnyttjas av motståndarna. Att det är så jäkla lätt hänt att få kommuniststämpel av alla som är lätt tveksamt inställda till V. Det känns otidsenligt och obstinat.

Men så kan jag å andra sidan känna: Gött att det trots allt finns ett part kvar som INTE följer med höger-strömmen. Som tryggt står kvar i solidariteten och anti-rasismen.

Jag håller med om det. Onödigt. Men den knutna näven har använts som kampsymbol i så många sammanhang, och jag förstår impulsen att idag använda den som motsats till heilande hand. Det går inte använda den som nån sorts bevis för kommunism.

Man behöver inte heller vara vänsterpartist för att tycka att det är osakligt att hävda att dagens V är kommunister. Dagens partitoppar var inte med på den tiden då kommunism var inskrivet i partiprogrammet.

Att påpeka det, betyder inte att man tycker att allt V gör är bra. Precis som du skriver nu, @Rumpnissen .

Så " kamrat" och "knutna nävar" associerar du alltså till kommunismen. Precis som jag. Det var väl inte så svårt då. Nu såg vi både bild och ljudbevis från deras tillställning. Just det där med kamrat och knutna nävar sitter liksom i deras kommunistiska ryggrader

Det är ett förslag än så länge så ändringar kan tillkomma fram tills det är dax för Riksdagen att rösta. De klientel som har svenskt medborgarskap blir straffade enligt dom straffskalor som domstolarna förfogar över. Tex möjligheten att numera låsa in klientelet på obestämd tid. När det gäller barnen så är det planerat att Riksdagen ska rösta den 6maj om att ge domstolarna möjlighet att låsa in dom på barnfängelse. Så där får vi vänta några veckor till.

Bristande vandel behöver ju inte nödvändigtsvis betyda att man har begått ett formelt brott utan det kan räcka med just att man inte klarar själva vandelsprövningen när man ansöker om uppehållstillstånd eller vill ha det förlängt. Det kan tex räcka med ett oönskat beteende. Så framöver kommer det ju bli lättare för Migrationsverket att avslå betydligt fler uppehållstillstånd om bristande vandel blir lagligt att tillämpa när alla uppehållstillstånd ska omprövas. För Migrationsministern har ju låtit meddela att det kan röra sig om ett antal 100 000 fall som kan beröras. Men som sagt så ligger det ännu inte på Riksdagens bord att rösta om.
Tänker att här vore det ändå passande att ha ett system så att man kan meddela staten att grannen har bristande vandel och ett arkiv med uppgifterna. Man skulle kunna kalla det Svestapo? Gestapo? Stasi? Svesi? någonting sådant.

Billigt också, som gjort för att spara pengar

Fram till slutet på 1980-talet växte Stasi till dess det omfattade 91 000 anställda -dvs en Stasianställd per 180 medborgare. Därtill kom 189 000 agenter, så kallade IM, Inofficiella Medarbetare, vilka var avlönade angivare. Stasi var en och en halv gånger större än DDR:s ordinarie armé.I Hitlers tredje rike uppskattas att det fanns en Gestapoagent per 2 000 invånare medan det i DDR fanns en stasiman eller angivare per 63 personer.<a Stasi innehade även väpnade enheter, däribland vaktregementet Felix Dzerzjinskij, omfattande 11000 soldater.

Det var väldigt bra att V sa nej till sänkt partiskatt på kongressen, men utifrån det lilla jag läst om kongressen verkar det också som att V rör sig lite mer mot "plånboksfrågor".

Borde nog kolla upp det närmare innan jag dömer men spontant känns det som att det här bekräftar min känsla som jag hade någon gång tidigare om att V begränsar sig lite mer ideologiskt numer istället för att helt fylla upp tomrummet som uppkommer när S rör sig högerut. Synd i sådana fall.
Som sagt, enligt Klimatgranskarna har de lämnat klimatpolitiken för plånbokspolitiken också.

Jag får skit när jag blandar äpplen och päron... SÅ ... Är Forsell SD ? Ska Forsells son avisas enligt er ? Eller vad ska man göra i ett sånt här läge tycker ni ?

Tycker JAG att det är tragiskt att en pappa inte vet vad ens barn gör - ALLA dagar !
Ska någon skvallra på ens barn om någon vet att de begår "vandel" (säger vandel efter som det är lägre än brott) - ALLA dagar. JAG är för att vårdnadshavare ÄR ANSVARIGA för vad deras barn gör. OAVSETT netionalitet på barnen. Det är VÅRDADSHAVARENS uppgift att uppfostra deras barn. Har man tagit beslutet att vara vårdnadshavare över någon ska man sköta det jobbet. Säger vårdnadhavare och inte förälder då det finns adopterade eller andra lösningar än "egna födda barn".

Det är inte samhällets fel när en VÅRDNADSHAVARE brister i sin tillsyn. Har vårdnadshavaren bett om hjälp ska denne självklart få detta av samhället, men kom inte och säg "det visste jag inte, det är skolans fel, eller vems felet nu anses vara enligt vårdnadshavaren"...
Att säga "jag visste inte" om vad ens barn gör är väl bland det sämsta betyget en vårdnadshavare kan ge sej själv ?
Poängen är inte att Forsell skulle utvisas på grund av sin bristande vandel utan att man inte ska utvisa personer på grund av bristande vandel.

Tänker att här vore det ändå passande att ha ett system så att man kan meddela staten att grannen har bristande vandel och ett arkiv med uppgifterna. Man skulle kunna kalla det Svestapo? Gestapo? Stasi? Svesi? någonting sådant.

Billigt också, som gjort för att spara pengar
Jag tror som du att det skulle vara bra med en nytt statskontrollerat organ nån form av vandelbyrå/vandelverket som gör bedömningarna och hämtar in alla uppgifter från olika myndigheter gällande angiverilagen för jag tror Migrationsverket får väldigt svårt att hinna med att ompröva alla uppehållstillstånd samtidigt som man hela tiden ska pröva nya som kommer in. Men själva utvisningarna tycker jag att Migrationsverket fortsättningsvis ska sköta då dom har ansvaret för deras förvar. Men vi får väl se om Migrationsverket hinner med det som åläggs dom.

Som sagt, enligt Klimatgranskarna har de lämnat klimatpolitiken för plånbokspolitiken också.
Detta är så sorgligt! Vad ska man rösta på om man vill ha någon som står upp för en human invandringspolitik och en rimlig klimatpolitik och kan tänka sig att hålla fast vid detta? Helt ärligt spelar det ju mig ingen roll vilken sida som vinner om det ändå ska vara typ samma politik.
(Sen är det klart att Tidö är värre, men det är frustrerande att inget parti längre vill vara ett tydligt alternativ)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka