Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Berätta gärna mer om vilka delar av Sveriges kulturarv som sd skulle vilja stötta?
Tex Samiska kulturen, kyrkobyggnader som behöver renoveras, svenska kulturarvets byggnader och svensk kulturkanon. Vi ska ta hand om och vårda den svenska kulturen och den svenska kulturhistoren.

Inte ett öre ska gå till utlänsk kultur. Den som vill ha utlänsk kultur och bekosta den får bege sig utomlands där den hör hemma.

Personligen tror jag inget av riksdagspartierna är mer benägna till politisk historierevisionism än SD. Det känns ytterst dystopiskt för min del.

Redan när jag gick på utbildningen för muséer-och kulturarv för nästan ett årtiende sedan kunde yrkesverksamma ofta slå på varningssignalen kring hur SD – då främst genom sina kommunpolitiker – motarbetade i princip allt arbete muséerna försökte verkställa som inte kretsade kring 'Höhöh svenskar var vikingar med horn i hjälmarna'. Jag tycker det är en skrämmande tanke att muséerna som demokratisk instutition inte skall få arbeta brett med samtidskultur och återspegla vår nationella demografi bara för att den inte faller SD i smaken.

Senast ändrad:
Kanske man borde införa ett vandelskrav för politiker?
Jag tycker ett vandelskrav och alla som jobbar som politiker skulle tvingas genomgå både regelbundna drog- och säkerhetskontroller.
Bristande vandel, tyvärr får du inte jobba med politik.
Dålig ekonomi? Samma sak, då blir du en säkerhetsrisk och kan köpas av främmande makt eller låta dig korrumperas.
Vilka vänner och släktingar har du? Tyvärr, umgås du med kriminella eller din son har kopplingar till extremism. Ajöss med dig.

Jag tycker ett vandelskrav och alla som jobbar som politiker skulle tvingas genomgå både regelbundna drog- och säkerhetskontroller.
Dålig ekonomi? Samma sak, då blir du en säkerhetsrisk och kan köpas av främmande makt eller låta dig korrumperas.
Vilka vänner och släktingar har du? Tyvärr, umgås du med kriminella eller din son har kopplingar till extremism. Ajöss med dig.

Absolut en vettig åsikt !

Håller helt med !

Likaså om man är S och MP politiker som har så vilda fantasier att man kör Northvolt i kk, historiens största svenska investringsskandal och slänger bort skattebetalarnas miljarder kr och dessutom pensionärernas som än en gång blir lurade av dessa totalt ansvarslösa S o MP:are. Ta ansvar för det, behöver vi det säger dom sen. Men Magdalena fick iaf skämmas rejält förra veckan då hon ställdes inför KU utfrågningen. Svara på frågor hur och varför dom vanskötte allt det kunde hon inte. Satt bara där o jamsade med ögonen i bordet.

Likaså om man är S och MP politiker som har så vilda fantasier att man kör Northvolt i kk, historiens största svenska investringsskandal och slänger bort skattebetalarnas miljarder kr och dessutom pensionärernas som än en gång blir lurade av dessa totalt ansvarslösa S o MP:are. Ta ansvar för det, behöver vi det säger dom sen. Men Magdalena fick iaf skämmas rejält förra veckan då hon ställdes inför KU utfrågningen. Svara på frågor hur och varför dom vanskötte allt det kunde hon inte. Satt bara där o jamsade med ögonen i bordet.
Det ska gälla alla som jobbar som politiker, oavsett partitillhörighet. Ser inte att jag skrivit att det ska vara några undantag?

Det ska gälla alla som jobbar som politiker, oavsett partitillhörighet. Ser inte att jag skrivit att det ska vara några undantag?
De som har bland det viktigaste jobben i Sverige ska vi självklart kunna ställa höga krav på och att de levererar. Många andra yrkesgrupper kontrolleras, så varför skulle vi inte ställa samma krav på våra politiker? :up:

Det finns absolut fog för bättre bakgrundskontroller på personer med känsliga jobb. Problemet med ett vandelsdepartement, och "vandelskontroller", är att de riskerar att bli godtyckliga beroende på vem som har makten. En vandelskontroll styrd av SD eller KD och med bortfiltrering av "icke svenska värderingar" ... brr.

Tänk Musks Doge, tänkt Trumps Vita huset 2.0, tänk misshagliga amerikanska domare som står emot orättvisa deporteringar, Tänk Orbán.

Att fnysa åt "samtidskultur" visar förakt och okunskap. SD på kulturministerposten = katastrof för kulturen. Jag tror för övrigt inte en sekund på att de värnar om samer eller renskötsel som kulturyttring. Det viktiga för dem är i så fall att den samiska kulturen underordnar sig den svenska, precis som det varit historiskt.

Det var väl i februari som SD och regeringen presenterade förslag, efter att en utredning hade presenterats, om att deltagande och samröre i kriminella gäng skulle vara förbjudet. Det borde väl komma upp till omröstning snart väl? När det börjat gälla så blir det definitivt spiken i kistan för gängkriminella och dom blir utrotade när polisen sen börjar med sina räder.

Att fnysa åt "samtidskultur" visar förakt och okunskap. SD på kulturministerposten = katastrof för kulturen. Jag tror för övrigt inte en sekund på att de värnar om samer eller renskötsel som kulturyttring. Det viktiga för dem är i så fall att den samiska kulturen underordnar sig den svenska, precis som det varit historiskt.
I just det här fallet tror jag nog att motståndet låg i att vår diskuterande kamrat inte förstod vad samtid betyder. Att ställa samtida kultur mot svensk kultur är goddag yxskaft. Men missförståndet kan nog skyllas på bristande ordförståelse.

Det var väl i februari som SD och regeringen presenterade förslag, efter att en utredning hade presenterats, om att deltagande och samröre i kriminella gäng skulle vara förbjudet. Det borde väl komma upp till omröstning snart väl? När det börjat gälla så blir det definitivt spiken i kistan för gängkriminella och dom blir utrotade när polisen sen börjar med sina räder.
"Sorry grabbar och brudar, det här gänget vi håller på med, det är ju förbjudet att delta i det då va. Jag går hem och börjar på komvux."

Jag tycker som du och regeringen att det ska vara förbjudet att vara kriminell. Jag är bara inte säker på att kriminella tycker det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka