JAG anser inte att kyrkor ska betalas av staten. Oavsett vem som bygger den ! Jag är STARKT emot byggandet av nya kyrkor/religiösa hus om det krävs staltliga bidrag. Vill man ha ett hus för sin tro - bygg det själv. Men säg inte "min religion behöver en kyrka/samlingslokal - bygg det åt mej". NOPE ...
Personligen ÄLSKAR jag gamla kyrkor som arkitektur, MEN de står för ett förtryck, de byggdes av pengar som kyrkan KRÄVDE IN pga att de kunde. Hade de inte varit i den maktposition de va i hade kyrkorna aldrig byggts.
Tycker även ruiner är fina, så de kyrkor som brinner upp eller helt enkelt låts förfalla har alla sin charm. ALLT måste inte renoveras. Men riva fungerande byggnader ? Oavsett vad de är, industrilokal, bostäder osv det tycker jag är synd. Men återigen finns inget intresse är det ibland ett bättre öde än att det förfular områden.
Om du undrar var SD står så kan jag faktiskt svara på det. De VILL att staten ska ha ansvar för renoveringar av kyrkor.
SD vill skydda och bevara kyrkobyggnaderna som ett viktigt kulturarv och förespråkar insatser för nationell handlingsplan, statligt stöd vid underhåll och riktade stödformer för restaurering och säkerhet.