Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
HUR är detta en halmgubbe ? Du kanske inte drar upp järnrör men kom inte å påstå att det inte händer !
Du lämnar ett påstående om mina åsikter kring olika företeelser som inte har minsta bäring i det jag uttryckt och sedan reagerar du på det egenpåhittade påståendet. En perfekt halmgubbe.

Men nu slår du dina egna rekord, genom att göra en ny halmgubbe även av det citerade inlägget. (Jag har alltså inte lämnat någon som helst antydan till påstående om några järnrör eller påstående om att något inte hänt eller händer.)

På något sätt har du nog internaliserat halmgubbar som giltig retorik i en debatt, vilket är en anledning till att du hamnar i konflikt på forumet. Om du slutar med det så tror jag dina åsikter har större möjlighet att representeras i debatten och tas på större allvar.

Det är ju ändå bra att öka användningen och tömma ut våra förråd nu när det finns risk att det kan bli en allvarlig brist? Istället för att långsamt vänja sig vid ett högre pris och välja andra vägar i tid.

För rikets säkerhet nu när vi missat så mycket elbilar och vindkraft som hade kunnat lämna mer bensin kvar till de som behövde den.

Ryssland är nog glada i alla fall att deras troll lyckats övertyga svenskarna om att vindkraft är farligare än olja.
Vindkraft är farligt, dåligt och olönsamt

Svensk vindkraft uppvisar stora ekonomiska förluster, med rekordnoteringar på över 6 miljarder kronor under 2024, trots ökad kapacitet. Åtta av tio verk går med underskott, och branschen beskrivs som kroniskt olönsam. Låga elpriser vid hög produktion, så kallad "kannibalisering", är en huvudorsak, vilket lett till omfattande ägartillskott och nedskrivningar.
Affärsvärlden +3
Ekonomiska förluster och lönsamhet
  • Rekordförluster 2024: Vindkraften i Sverige fortsatte visa röda siffror med en förlust på cirka 6,3 miljarder kronor 2024.
  • Kronisk olönsamhet: Granskningar visar att en stor majoritet av vindkraftverken drivs med underskott.
  • Vattenfall: Statliga Vattenfall redovisade en förlust på 870 miljoner kronor för sin svenska vindkraft 2024. Trots detta planeras stora investeringar framöver.
  • Ackumulerade förluster: Mellan 2017 och 2022 förlorade svenska vindkraftsanläggningar över 13,5 miljarder kronor.
  • Ägartillskott: Hälften av de undersökta vindkraftsverken har behövt tillskott av pengar från ägare för att täcka förluster.
    Affärsvärlden
    Affärsvärlden +6
Orsaker till de ekonomiska förlusterna
  • Kannibalisering (Låga priser): När det blåser mycket producerar alla vindkraftverk samtidigt, vilket skapar ett överutbud och pressar elpriset till mycket låga, ibland negativa, nivåer.
  • Överetablering och kapacitet: Ökande produktion har inte motsvarats av lönsamhet.
  • Regionernas betydelse: Lokalisering i områden med lägre elpriser (t.ex. SE2) jämfört med SE4 minskar intäkterna.
  • Reglerad produktion: Vissa parker tvingas stänga ned (regleras bort) när produktionen är för hög.
    Affärsvärlden
    Affärsvärlden +3
Övriga negativa effekter (miljö)
  • Fågeldöd: Vindkraften beräknas orsaka 30 000–40 000 fågeldöd per år i Sverige.
  • Mikroplaster: Slitage på rotorblad kan leda till spridning av mikroplaster, där uppskattningar tyder på att blad kan tappa cirka 10 procent av sin vikt under sin livslängd.
    Riksdagen
    Riksdagen +1
Denna rapport är baserad på finansiell data fram till december 2025.
Affärsvärlden
Affärsvärlden

Ja, och för det är det inte ett meningsfullt argument. Jag vurmar mest bara för att det finns många bra sätt att bedriva bistånd på, exempelvis genom att öppet välkomna människor hit som får ta del av våra utmärkta utbildningar och sedan återvända om de vill för att bygga sina länder.
Men då handlar det ju ändå om universitetsutbildning. Inte om att hämta in femåringar och utbilda dem tills de är 18 och sedan slänga ut dem? Det är ju jättedyrt och det hjälper ju inte det andra landet att de är en fena på att läsa och skriva svenska och kan en del svensk historia.

Vindkraft är farligt, dåligt och olönsamt

Svensk vindkraft uppvisar stora ekonomiska förluster, med rekordnoteringar på över 6 miljarder kronor under 2024, trots ökad kapacitet. Åtta av tio verk går med underskott, och branschen beskrivs som kroniskt olönsam. Låga elpriser vid hög produktion, så kallad "kannibalisering", är en huvudorsak, vilket lett till omfattande ägartillskott och nedskrivningar.
Affärsvärlden +3
Ekonomiska förluster och lönsamhet
  • Rekordförluster 2024: Vindkraften i Sverige fortsatte visa röda siffror med en förlust på cirka 6,3 miljarder kronor 2024.
  • Kronisk olönsamhet: Granskningar visar att en stor majoritet av vindkraftverken drivs med underskott.
  • Vattenfall: Statliga Vattenfall redovisade en förlust på 870 miljoner kronor för sin svenska vindkraft 2024. Trots detta planeras stora investeringar framöver.
  • Ackumulerade förluster: Mellan 2017 och 2022 förlorade svenska vindkraftsanläggningar över 13,5 miljarder kronor.
  • Ägartillskott: Hälften av de undersökta vindkraftsverken har behövt tillskott av pengar från ägare för att täcka förluster.
    Affärsvärlden
    Affärsvärlden +6
Orsaker till de ekonomiska förlusterna
  • Kannibalisering (Låga priser): När det blåser mycket producerar alla vindkraftverk samtidigt, vilket skapar ett överutbud och pressar elpriset till mycket låga, ibland negativa, nivåer.
  • Överetablering och kapacitet: Ökande produktion har inte motsvarats av lönsamhet.
  • Regionernas betydelse: Lokalisering i områden med lägre elpriser (t.ex. SE2) jämfört med SE4 minskar intäkterna.
  • Reglerad produktion: Vissa parker tvingas stänga ned (regleras bort) när produktionen är för hög.
    Affärsvärlden
    Affärsvärlden +3
Övriga negativa effekter (miljö)
  • Fågeldöd: Vindkraften beräknas orsaka 30 000–40 000 fågeldöd per år i Sverige.
  • Mikroplaster: Slitage på rotorblad kan leda till spridning av mikroplaster, där uppskattningar tyder på att blad kan tappa cirka 10 procent av sin vikt under sin livslängd.
    Riksdagen
    Riksdagen +1
Denna rapport är baserad på finansiell data fram till december 2025.
Affärsvärlden
Affärsvärlden
https://www.sverigesradio.se/artikel/falska-budskap-om-vindkraft-sverige-sticker-ut-i-europa

Men då handlar det ju ändå om universitetsutbildning. Inte om att hämta in femåringar och utbilda dem tills de är 18 och sedan slänga ut dem? Det är ju jättedyrt och det hjälper ju inte det andra landet att de är en fena på att läsa och skriva svenska och kan en del svensk historia.
Jag tror faktiskt det hjälper massor, om de önskar flytta tillbaka sitt hemland för att bygga sitt liv där igen. Det är ju bara en liten andel som vill gå den vägen, men det är också riktigt bra som "bistånd". Det mer vanliga är såklart studier på högre nivåer som ger en kortare väg till återkoppling.

Jag tror faktiskt det hjälper massor, om de önskar flytta tillbaka sitt hemland för att bygga sitt liv där igen. Det är ju bara en liten andel som vill gå den vägen, men det är också riktigt bra som "bistånd". Det mer vanliga är såklart studier på högre nivåer som ger en kortare väg till återkoppling.
Hur hjälper det att de gått ett antal år i Sveriges relativt sett ganska kassa grundskola?

Det är väl klart att det hjälper. Tex när dom kommer hem att hjälpa till i deras hemländers näringsliv genom kontakter och förmedling med svenskt näringsliv. För dom vet ju hur Sverige fungerar och kan då på så sätt hjälpa till att snabbare bygga upp sina länder och dess ekonomi :)

Hur hjälper det att de gått ett antal år i Sveriges relativt sett ganska kassa grundskola?
Istället för att knappt ha tillgång till skola alls, så tror jag Sveriges skola är relativt sett ganska bra. Dessutom får de därefter tillgång till högre utbildning i ett bra system och kan sedan, om de vill, flytta dit de vill för att bygga resten av sina liv. Jag är en sån där naivt stolt Sverigevän och stolt svensk också som tycker att Sverige står för många bra saker, som är värdefulla att ta med sig ut i världen. Så att människor kan växa upp här och sedan välja att bidra i andra länder ser jag som bra för världen oavsett om det görs av infödda svenskar eller svenskar som flyttat hit efter födseln, oavsett skäl till det.

Att kasta ut människor mot sin vilja är inte en del av denna goda ekvation.

https://www.energinyheter.se/202512...ardnota-branschen-gar-med-forlust-ar-efter-ar

Vi bygger snart nya kärnkraftverk och därmed blir Miljöpartiets lekstuga avslutad. Vi behöver billig el, dygnet runt, året runt och oberoende av väder och klimatförändringar.
Apråpå att vara känslostyrd :rofl: .

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Är det en sak vi med säkerhet vet om kärnkraft är att det är det absolut dyraste elproducerande tekniken och att det kommer göra elen dyrare för hushållen.

Sen kan man så klart tycka det är värt det.

Jag undrar om inte Löwengrips utspel kan vara ren strategi. Moderaterna skickar fram ett wild card för att provocera unga M-nyfikna kvinnor att tänka "jag är minsann inte emotionell!"

Om jag inte missförstått har Löwengrip varit med i Ungmoderaterna och på någon nivå varit inblandad i M i ganska många år, så helt taget ur luften är ju inte hennes engagemang eller tankarna på att bli minister. Samtidigt är det ju det här supermycket i linje med det vi ser i USA: kändisar som blir bra på bild ska sitta i regeringen.
Isabella Löwengrip har ju också en historia att som influencer göra olika typ av kontroversiella utspel för att öka antalet följare. Så jag tror tom det kan vara en högst personlig strategi för att fortfarande vara relevant som influencer.

https://www.energinyheter.se/202512...ardnota-branschen-gar-med-forlust-ar-efter-ar

Vi bygger snart nya kärnkraftverk och därmed blir Miljöpartiets lekstuga avslutad. Vi behöver billig el, dygnet runt, året runt och oberoende av väder och klimatförändringar.
Inte i närtid är onekligen helt sant. Om 10 år eller så allra tidigast.

Och regeringen har tydligt visat att de inte tror på kärnkraft genom att inte våga stötta elbilar utan har valt att stötta bensinbilar. Och har tydligt visat att de inte anser att man vill göra någonting åt klimatfrågan, ens sannolikt om tio år. De vill lämna alla mål. Kärnkraften skulle lösa deras måluppfyllelse, men de tror inte längre på kärnkraftens möjligheter för det.

Isabella Löwengrip har ju också en historia att som influencer göra olika typ av kontroversiella utspel för att öka antalet följare. Så jag tror tom det kan vara en högst personlig strategi för att fortfarande vara relevant som influencer.
Trist att göra det på kvinnors bekostnad dock i så fall, visar att hon inte är en allierad i kvinnokampen om hon talar illa om kvinnor.

Sannolikt är hon kanske ute efter att locka manliga känslodrivna väljare, locka dem med känslor av överlägsenhet gentemot sådana som hon själv.

Inte i närtid är onekligen helt sant. Om 10 år eller så allra tidigast.

Och regeringen har tydligt visat att de inte tror på kärnkraft genom att inte våga stötta elbilar utan har valt att stötta bensinbilar. Och har tydligt visat att de inte anser att man vill göra någonting åt klimatfrågan, ens sannolikt om tio år. De vill lämna alla mål.
Kärnkraft är mer miljövänligt än vindkraft. Vindkraft spyr ju ut mikroplaster som vi andas in och får i oss genom kött, fisk och grönsaker. Varför ska vi inte stötta bensinbilar när folket måste till jobb och utbildning NU och alla dagar framåt. Kärnkraft är miljövänlig

Kärnkraft är mer miljövänligt än vindkraft. Vindkraft spyr ju ut mikroplaster som vi andas in och får i oss genom kött, fisk och grönsaker. Varför ska vi inte stötta bensinbilar när folket måste till jobb och utbildning NU och alla dagar framåt.

https://www.sverigesradio.se/artikel/falska-budskap-om-vindkraft-sverige-sticker-ut-i-europa

Är du prorysk?

• Falska budskap sprids om vindkraftens påverkan på hälsa, miljö och ekonomi. Proryska grupper, fossila bränslebolag, politiker och alternativa medier står bakom desinformation, enligt undersökningen.

Sedan, du vet ju att jag gillar kärnkraft, men för lite för sent i det här akuta skeendet.

Är du prorysk?

Sedan, du vet ju att jag gillar kärnkraft, men för lite för sent i det här akuta skeendet.
Men har du ens läst det jag klistrat in och den länk jag gav?

Men nu blir det så att det mer eller mindre är med vindkraft. Om Miljöpartiet kan övertala några privata intressenter så fine för mig. Men några mer skattemedel lär det inte bli så mycket mer av framöver

Trist att göra det på kvinnors bekostnad dock i så fall, visar att hon inte är en allierad i kvinnokampen om hon talar illa om kvinnor.

Sannolikt är hon kanske ute efter att locka manliga känslodrivna väljare, locka dem med känslor av överlägsenhet gentemot sådana som hon själv.
Trist ja, men hon har gjort värre grejer för publicitet så ej förvånande. Hon använder snarare kvinnofrågor opportunistiskt när det gynnar henne själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka