Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är tyvärr en ganska dålig trådstart så jag väljer att fylla på med lite mer information.

Här fortsätter vi att diskutera svensk politik, förhoppningsvis från olika synvinklar och förhoppningsvis med färre korta lätt kryptiska utrop följda av en länk.
Från reglerna:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Välkomna LSD

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43BxWV/krishanteraren-hon-tog-i-sa-att-hon-nastan-sprack

De flesta verkar ha missuppfattat vad det är för överenskommelse.

L och SD har tagit fram ett förhandlingsunderlag inför kommande eventuella regeringsförhandlingar i händelse av en reaktionär valseger.

Inget av det L anser sig ha fått igen har de fått igenom. Vill M ha en folkomröstning om Euron? Det vet vi inget om och vill de inte så blir det inte.

Och så kan vi hålla på punkt för punkt.

L har inte bara sålt sin själ till djävulen utan sålt den utan att få betalt.

Jag tycker nästan synd om alla de medlemmar och förtroendevalda i L som nu går ut och säger att de går ur partiet och/eller ställer sina uppdrag till förfogande om den nya linjen ligger fast.
Man kan ju undra om Romina Pourmokhtari tänker avgå den här gången om Mohamsson inte får sitta kvar.

Hittills har har hon inte gjort det, som när man missade klimatmålen.

Undrar om hon ens avgår om Tide-laget förlorar valet? Hon kanske bara fortsätter att förneka verkligheten.

Antag att L:s extra landsmöte (eller vad den kallas) nu avsätter Mohamsson. Då avgår alltså, enligt vad de själva säger, även de liberala ministrarna. Då får vi en stilig regeringskris så här några månader för valet.

Även om jag tror att ministrarnas hot syftar till att motivera folk att INTE rösta bort Mohamsson, och jag tror att det hotet kommer att funka, så borde väl ändå Uffe vara lite svettig över det här?

Antag att L:s extra landsmöte (eller vad den kallas) nu avsätter Mohamsson. Då avgår alltså, enligt vad de själva säger, även de liberala ministrarna. Då får vi en stilig regeringskris så här några månader för valet.

Även om jag tror att ministrarnas hot syftar till att motivera folk att INTE rösta bort Mohamsson, och jag tror att det hotet kommer att funka, så borde väl ändå Uffe vara lite svettig över det här?
Bäst vore ju om L inte imploderade innan valet, de kan utgöra en sista suck för liberalismens försvar genom att få undan den nuvarande konservativa, repressiva och auktoritära regeringen (inklusive sig själva då) med 2 procents röster som faller undan. Så jag är inte helt säker att Uffe är svettig, finns klara fördelar med ett redan imploderat och utraderat L på valdagen, även om det också ger en starkare vikt åt extrem höger - men jag tror tyvärr inte det bekymrar Uffe särskilt mycket.

Bäst vore ju om L inte imploderade innan valet, de kan utgöra en sista suck för liberalismens försvar genom att få undan den nuvarande konservativa, repressiva och auktoritära regeringen (inklusive sig själva då) med 2 procents röster som faller undan. Så jag är inte helt säker att Uffe är svettig, finns klara fördelar med ett redan imploderat och utraderat L på valdagen, även om det också ger en starkare vikt åt extrem höger - men jag tror tyvärr inte det bekymrar Uffe särskilt mycket.
Jag tänker mig nog att den hypotetiska regeringskrisen ytterligare skulle öka opinionsskillnaden mellan blocken, till rödgrön fördel. Det skulle han ju tex kunna svettas över.

Men överlag framstår Uffe för mig inte som typen som våndas över sina misstag under sömnlösa nätter. Han har dessutom flera gånger citerats med att säga att han bara planerar för det han vill ska hända. Det senare låter för mig som vansinne, jag brukar generellt planera för det jag tror kommer att hända. (Jag vill att 27 veckors semester/år blir lag imorgon, ska jag planera för det?)

Men, mer intressant, jag hänger inte med i hur du tänker om att utgöra en sista suck för liberalismens försvar och få undan den sämsta regeringen i vår livstid? Hur menar du?

Nu hoppar Jan Jönsson av partistyrelsen. Väntat och förståeligt men sorgligt att någon med sån ryggrad försvinner.

https://www.dn.se/direkt/2026-03-17/l-toppen-hoppar-av-partistyrelsen/
Verkligen fegt och ryggradslöst. Verkar som han redan vet vilken linje som vinner.

Men varför vill ingen av alla ryggradslösa gnällspikar gå ut med att man vill ställa upp som motkandidat till SM? Jo, för ingen vill väl vara den som går till historien som partiledaren som blev utkastad ur Riksdagen 2026?

Birgitta Ohlsson, varför tror dom att hon skulle byta ner sig och riskera klä skott framför tv kamerorna när valet är avgjort?

Verkligen fegt och ryggradslöst. Verkar som han redan vet vilken linje som vinner.

Men varför vill ingen av alla ryggradslösa gnällspikar gå ut med att man vill ställa upp som motkandidat till SM? Jo, för ingen vill väl vara den som går till historien som partiledaren som blev utkastad ur Riksdagen 2026?

Birgitta Ohlsson, varför tror dom att hon skulle byta ner sig och riskera klä skott framför tv kamerorna när valet är avgjort?
Är det fegt och ryggradslöst att hoppa av partistyrelsen i ett parti som vill samarbeta med personer som hatar såna som man själv är, så har du och jag helt motsatta uppfattningar om vad det är att ha ryggrad.

Jag tänker mig nog att den hypotetiska regeringskrisen ytterligare skulle öka opinionsskillnaden mellan blocken, till rödgrön fördel. Det skulle han ju tex kunna svettas över.

Men överlag framstår Uffe för mig inte som typen som våndas över sina misstag under sömnlösa nätter. Han har dessutom flera gånger citerats med att säga att han bara planerar för det han vill ska hända. Det senare låter för mig som vansinne, jag brukar generellt planera för det jag tror kommer att hända. (Jag vill att 27 veckors semester/år blir lag imorgon, ska jag planera för det?)

Men, mer intressant, jag hänger inte med i hur du tänker om att utgöra en sista suck för liberalismens försvar och få undan den sämsta regeringen i vår livstid? Hur menar du?

Fast den rödgröna sidan är ju ganska svag redan, Magdalena Andersson sitter ju och försöker smöra för M och vill samarbeta med. Så hur "stabil" är den rödgröna sidan egentligen... ?

Personer som faktiskt är liberaler, och gillar det som brukar anses vara de typiskt liberala värdena, har väl inget skäl att kandidera som ledare till ett parti som inte är liberalt, oavsett vad partiet kallar sig. Vem vill leda en organisation man inte sympatiserar med?

Är det fegt och ryggradslöst att hoppa av partistyrelsen i ett parti som vill samarbeta med personer som hatar såna som man själv är, så har du och jag helt motsatta uppfattningar om vad det är att ha ryggrad.
Ja det är fegt o ryggradslöst. Sitt kvar och smit inte undan. Problem är till för att lösas. Hjälp dina partikamrater istället. Det är långt kvar till söndag

Men hur kan man då tycka samarbete med C V Mp och S är ok ?

C vägrar sitta med V
OM de kryper in i regering med V hoppas jag C får lika mkt skit om "ryggradslösa" som L får nu.

Som det ser ut nu så kommer ju oavsett vad L gör så är de ju "ute" redan, de kommer inte rädda sej över 4% och ser hellre att det blå blocket får de % i de som redan är över 4%. Visst som det ser ut NU kommer inte M Kd och Sd få majoritet, MEN som det ser ut NU så kommer inte S V och Mp eller S C och Mp inte heller få majoritet, eftersom C och V inte kan sitta i samma regering (som sagt som det ser ut NU) ... Så det är mycket intressant hur C kommer ställa sej till nuvarande läge.
Fast C är även de kända för att inte hålla sina "ståndpunkter" ... Äta skon tex, det hände ju ... Inte att hon åt skon men att de gjorde det som var anledningen till det. Inte hölls det emot C ?
Med mer än 50 år i C-rörelsen tror jag att ett plötsligt vägskifte inte skulle fungera.

C är i stor grad ett folkrörelseparti. Brukar skojas om att andra partier kan göra nya utspel utan att medlemmarna knorrar allför mycket. Medan centerrörelsen ställer sig med armarna i kors och frågar -varför då.:)
Motståndet i rörelsen mot SD och V är så grundmurat att det skulle bli väldigt svårt.

Ska han hjälpa dem att byta åsikt?
Man är liksom inte tvångsansluten för resten av livet till ett parti man en gång gått med i. Man behöver inte arbeta för något som man inte tror på.
Är det inte det som politik går ut på? Att argumentera för det man tror på, övertala och be om röster? Varför tror han att andra ska göra jobbet fram till söndag?

Om de haltar fram till valet och tar 2-3,9 procent av rösterna från högersidan som sedan inte räknas, så kan det vara vad som krävs för ett regeringsbyte. I antiliberalismens namn kapar de åt sig röster som gör att en mer liberal regering kan komma på plats. Och det är med ganska mycket sorg över tingens ordning som jag kallt konstaterar att en regering utan "Liberalerna" ledd av S med stöd av C, MP och V är väldigt mycket mer liberal än en regering med "Liberalerna" som kramar förbudsiver, kontrolliver, extremhögern och xenofobin. Oavsett om SD har plats i den regeringen eller inte efter valet.

Om de imploderar innan valet kanske de 2-3,9 procenten tillfaller i stor grad Moderater och Kristdemokrater istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka